Myglande kommuner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Myglande kommuner

Inläggav Garum » 2009-05-15 17:07:03

Enligt en färsk rapport från Socialstyrelsen så utnyttjar kommuner medvetet kryphål i lagen för att komma undan straffavgift för undelåtenhet att följa sina skyldigheter när det gäller bistånd.


http://www.dagenssamhalle.se/zino.aspx?articleID=15469

http://www.dagenssamhalle.se/zino.aspx?articleID=11240

http://www.dagenssamhalle.se/document/2009126142.pdf
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav regnif » 2009-05-15 18:49:44

Ganska fult och vedervärdigt när pengar börjar styra över liv.
Fyf*n.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Pemer » 2009-05-15 20:09:54

Klart som fan att det många gånger är höggradigt medvetet som kommunerna drar ärenden i långbänk, och räknar med att de sökande ska godta deras nej, "du har misstolkat reglerna, du omfattas inte av den här rätten..."

"....man ska ha mycket mer omfattande problematik än vad du har för att ha den rätten" är ju en klassiker.

Den som inget vet tror att beskeden de får är riktiga, och att det inte finns någon grund för att försöka överklaga.

Och det är allt för många som inget vet.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav regnif » 2009-05-15 20:25:44

Tyvärr. Har själv varit en av dem som inget visste, och att sådana är "proffs" så de har rätt, tänkte jag som liten. Fick tänka om. När det tom. ofta är tvärtom.
Det är äckligt vidrigt om man gör detta med flit, och ganska beklagligt om man gör såhär mot folk omedvetet. Man sitter ju på en viss position..då skall folk kunna räkna med lite mer än så tycker jag. De får ju skärpa sig. Till slut lär sig fler ändå om allt gyckel. Så, ganska onödigt att försöka slösa på människoliv på det där sättet. Antingen blir folk sårade eller förbannade. Eller vet inget.
Det är skandal att man gör såhär. Kan de inget annat än att leka runt? Så mycket småsaker som folk tycker är "skandal". Om de bara tittade förbi alla modetips och annat krafs på vissa sidor ibland...*hörm*
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav treeman » 2009-05-15 21:55:42

Man måste kolla upp vad man ha rätt till HELT SJÄLV ALLTID. Lita på myndigheter i allmänhet är omöjligt. Man ser till att KRÄVA det man har rätt till.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Garum » 2009-05-15 22:22:02

Det blir tyvärr så här när lag bryts mot en begränsad ekonomi, kommunerna åläggs, enligt lag, skyldigheter de inte har pengar för i sina budgetar och då försöker de komma undan på detta vis med allehandla tricks.

Det blir de som skriker högst, som har ork och kunskap, att slåss för sina rättigheter som får/kan "tvinga" till sig den hjälp de har laglig rätt till, de andra får vara utan.

Hur ska man lösa detta problem? finns inga pengar så finns det ju inte, hur mycket man än lagstiftar och då uppkommer sådana här situationer. :roll:
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav treeman » 2009-05-15 22:32:43

Garum skrev:Det blir de som skriker högst, som har ork och kunskap, att slåss för sina rättigheter som får/kan "tvinga" till sig den hjälp de har laglig rätt till, de andra får vara utan.


Jo världen fungerar så tyvärr. Jag började anpassa mig i vuxen ålder.
Nu skriker jag...

Garum skrev:Hur ska man lösa detta problem? finns inga pengar så finns det ju inte, hur mycket man än lagstiftar och då uppkommer sådana här situationer. :roll:


Det är ett dilemma. Tycker synd om alla som inte orkar "skrika". Önskar jag kunde skrika åt dom. Jag tar alltid ALLT som är mitt nuförtiden...
Tröttnade på att inte få.

Det är som med resten av världen. Löneförhöjningar och annat. Skriker man inte så får man inget. Världen styrs fortfarande av barbariska mekanismer i många avseenden.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav regnif » 2009-05-15 22:44:12

Det är tyvärr väldigt energikrävande och man börjar känna sig så stressad efter ett tag. Eftersom jag blir kokförbannad egentligen så måste jag tex. vara lugn när jag ringer upp nån först. Om de ens är där när man väl kommer sig för. Tänker de vara borta igen så har jag gett upp igen. Tycker det är så ofantligt onödigt att bråka för ingenting men men. Jag vet vad du menar, treeman.

Man tappar bara livslusten när man börjar ta till uppgiften att kämpa för sin rätt. Men man kanske tappar den sen när man bli överkörd också iofs..
Men det tar så mkt energi att leta upp alla nummer, och komma på allt som man skall ha sagt. I rätt stund också. Vem vet om de inte är på lägga för locket-humöret igen och så. Massa tråkiga ursäkter hela tiden. Kanske det som man skall säga emot, men det känns så patetiskt allt.

Mm, men de har så mycket pengar så det inte finns ändå. Jag tror att de lägger den på all möjlig smörja istället bara...det finns så mycket man kan satsa på, men den fördelas fel. På fel saker. Jag blir förbannad på sånt. Man satsar allt på sandlådan före utvecklingen av allt liksom.

Och jag känner för de som blir överkörda för att de inte orkar kämpa. Och då blir jag arg på de där, men man skall ju inte vara arg inför de där, då kommer de och frågar om man inte skall ha piller. Öh.
Man undrar ju om de börjar lägga pengarna på människor när jorden börjar ha sina sista dagar.

Har alltså hört ibland att de sparar också, även fast de har pengar. Skär ned på allt som är viktigt. På äldre, skolan, vården. Folk som skall ha en aktivitet som de trivs i som de kan utvecklas i och inte handikappas i, det sparar man pengar på! Går emot lagen och kör över folk för att "spara". För vad? Fina gravstenar åt alla? Förlåt, men jag vet inte.

Det finns pengar tror jag men att de sätts på andra saker. Man bygger onödiga dyra butiker som ingen handlar i ändå om de inte endast bryr sig om att gå där och inget annat. Det finns massor utav skräp som man kunde ta bort och lägga ned på sådant här istället, men det "säljer" ju tydligen inte. Konstiga prioriteringar. Folks liv säljer ju inte tydligen. Hm.
Det finns nog bara man vill satsa. Det verkar som att det satsas på massa annat som sagt..det är märkligt.

Jag tycker det är så löjligt att jag bara vill lämna det där åt sidan.
Kanske man inte borde men ändå.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Zombie » 2009-05-15 22:48:55

Hur man löser detta problem? Man kan ju börja med att röva tillbaka våra pengar från de rika privatpersoner som har fått dem av de politiker vi har valt. (Bara en sån sak som att nationalisera bankerna i samma mån som vi tvingas betala för deras oprofessionalism med våra skattepengar, när varenda privat finansiär skulle kräva motsvarande mängd ägande som en självklarhet...)

Lättare sagt än gjort. "Globalisering, vi måste göra som alla andra" säger de som inte hänger en som vänstervågsnostalgiker. Ändå är det så här enkelt i princip.
(Har någon koll på daglig politik i Norge? Jag har hört ryktas att de där har börjat våga vara litet mer "anakronistiska" än vad vi törs i Sverige.)

Vad jag nu vill ha sagt med det här. Få litet saklig förankring i talet om "inga pengar" kanske.

*******************************************************

Annars blir man ju bara vanmäktigt meningslöst förbannad.
Fast det är ju bra att det iallafall finns en viss rapportering om det många av oss har upptäckt för länge sen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2009-05-15 23:22:09

Zombie skrev:Hur man löser detta problem? Man kan ju börja med att röva tillbaka våra pengar från de rika privatpersoner som har fått dem av de politiker vi har valt.

Jag kanske skulle ta dig på orden...

Vad allt undankrypande från lagen från myndigheters sida gör med mig är att göra mig helt ointresserad av vad som i lagens mening är rätt. Om någon ger mig min rätt blir jag helnöjd, annars blir jag förbannad men att ta lagen i egna händer ser jag inte minsta moraliska problem i. Jag hjälper gärna polisen hålla ordning men ser dem bara som en makt i mängden. Det krävs mycket god vilja för att jag ska tänka om.

Zombie skrev:Annars blir man ju bara vanmäktigt meningslöst förbannad.
Fast det är ju bra att det iallafall finns en viss rapportering om det många av oss har upptäckt för länge sen.

Jo för all del. Vi är nog rätt förskonade, globalt sett. Desto större anledning att behålla (med risk att förbättra) det då förstås. Så säg inget till nån om att jag förespråkar att ta lagen i egna händer... ligger nog rätt lågt på den fronten, i praktiken, för exemplets skull trots allt. Såvitt inte nöden och självrespekten annat kräver.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Zombie » 2009-05-15 23:41:01

jonsch skrev:Vad allt undankrypande från lagen från myndigheters sida gör med mig är att göra mig helt ointresserad av vad som i lagens mening är rätt. Om någon ger mig min rätt blir jag helnöjd, annars blir jag förbannad men att ta lagen i egna händer ser jag inte minsta moraliska problem i.

Ja, det är ju det som blir den slutliga följden av en sådan utveckling som den vi är inne i nu: att samhällskontraktet löses upp.
Om inte överheten ställer upp på mig så är inte jag moraliskt skyldig att ställa upp på överheten, det är faktiskt svårt att säga mot om man samtidigt vill vara rättvis.

jonsch skrev:Det krävs mycket god vilja för att jag ska tänka om.

Och även detta: att förstöra folks förtroende brukar alltid var mycket lättare än att bygga upp det igen. (Och det är ändå förbluffande svårt att förstöra i ett land som Sverige.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav regnif » 2009-05-16 2:06:37

Zombie skrev:
jonsch skrev:Vad allt undankrypande från lagen från myndigheters sida gör med mig är att göra mig helt ointresserad av vad som i lagens mening är rätt. Om någon ger mig min rätt blir jag helnöjd, annars blir jag förbannad men att ta lagen i egna händer ser jag inte minsta moraliska problem i.

Ja, det är ju det som blir den slutliga följden av en sådan utveckling som den vi är inne i nu: att samhällskontraktet löses upp.
Om inte överheten ställer upp på mig så är inte jag moraliskt skyldig att ställa upp på överheten, det är faktiskt svårt att säga mot om man samtidigt vill vara rättvis.

jonsch skrev:Det krävs mycket god vilja för att jag ska tänka om.

Och även detta: att förstöra folks förtroende brukar alltid var mycket lättare än att bygga upp det igen. (Och det är ändå förbluffande svårt att förstöra i ett land som Sverige.)


Ja. Det är sant.
Jag har svårt att lita på folk men har försökt ändå. Men jag försöker vara mindre godtrogen som det är nu, lite mindre blåögd om det går.
Undrar om de räknas som rika som har hus eller som har sparat?
Hm, vet inte, har aldrig arbetat men om en del har miljoner för ingenting, andra sliter utan resultat, det känns lite väl fel tycker jag. Vem riskerar då stress och må sämre? Sanslöst.
De som har makt och pengar gör ingenting, de andra sliter/kämpar och undrar när det händer något. Lustig värld.
Men jag tänker inte vakna in i någon byråkratverklighet (riktiga världen. den är bara en bluff en del gånger säger jag) om de tror så. De verkar inte veta att man kan inte leva så.
Man måste få drömma.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav treeman » 2009-05-16 10:45:20

Alla människor har rätt att leva. Jag har aldrig känt att jag haft den "rätten".
Inte på lekis, inte i skolan, ja ingenstans.

I samhället gäller jungelns lagar, om än med en massa kosmetika på.

En dag kanske världen blir mindre "psykopatisk" och "rovdjursaktig".
Vem vet. Det skulle jag vilja uppleva och se.

Men den mänskliga psykologin och mänskliga normal-beteendet kommer troligtvis göra att världen fortsätter vara som den alltid varit.

Det sitter alltid en del människor med makt. Har de makt vill de ha mer makt. Och då beter de sig som "psykopater" för att få det.

Att dela med sig är inte centralt i den mänskliga psyket, det är egoism som är centralt. Primitiva impulser styr. Samma typ av impulser som får en krokodil att slita en nyfödd Gnu i stycken.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2009-05-16 11:02:02

regnif skrev:Man tappar bara livslusten när man börjar ta till uppgiften att kämpa för sin rätt. Men man kanske tappar den sen när man bli överkörd också iofs..


Tappa inte livslusten. Klart du ska ha livslust!
:)

Livet ska levas. Det är tufft ofta. Men snälla tappa inte livslusten. Låter hemskt.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:30:40, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav regnif » 2009-05-16 14:49:38

treeman skrev:
regnif skrev:Man tappar bara livslusten när man börjar ta till uppgiften att kämpa för sin rätt. Men man kanske tappar den sen när man bli överkörd också iofs..


Tappa inte livslusten. Klart du ska ha livslust!
:)

Livet ska levas. Det är tufft ofta. Men snälla tappa inte livslusten. Låter hemskt.


:)
Jo, jag vet ju det men ändå
Hehe, krossa dem med för stor makt istället..
Lite inflytande gör ju inget men mycket går överstyr därute.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in