Musik i huvudet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Musik i huvudet?

Inläggav Idiot » 2012-02-10 1:17:28

Hej, är ny här på forumet.
(Ber om ursäkt om det redan finns en liknande tråd, jag sökte men hittade inget)

Jag tänkte kolla lite med er om ni känner igen er i detta som jag nu tänker berätta om och om ni har några tips på hur man kan undvika eller ändra på det.
Jag kommer skriva om två olika fenomen som jag tycker är intressanta.

Jag är en person med Asperger och ADHD.
Mitt största intresse är musik.

När jag tänker på en låt, eller en idé jag har som skulle kunna bli en låt, så "hör" jag den i mitt huvud.
Jag är medveten om begreppet "Att ha en låt på skallen", men jag tror inte att detta är hur en vanlig person upplever en låt när han/hon tänker på den.

Jag menar att jag verkligen hör den som om den skulle spelas från en högtalare, jag kan göra om låten och ändra på den, så att den blir bättre.
Jag kan skriva egen musik på detta vis, utan instrument.

Detta kanske låter kul osv. men det finns ett stort problem. Jag kan inte stänga av skiten.
Det är speciellt jobbigt när jag ska försöka sova, till en början märker jag inte att jag lyssnar på denna låt, utan jag tänker bara på låten.
Sedan märker jag att jag hör den, och då försöker jag stänga av.
Det som oftast händer då är att låten hackar fast som i en CD-spelare och spelar en slinga av låten på kanske 2-3 sekunder om och om igen. Hela tiden.

Några kommentarer på detta skulle göra mig glad, kanske något tips?

-------
Nästa sak är inte direkt ett problem, utan mer en sak som jag undrar om ni andra tycker om att göra också.
Jag hittar filmer/låtar/tal/videos som jag tycker om, dessa kan jag kolla på upprepade gånger, varje dag.
Det har hänt att jag har kollat på ett och samma video-klipp på Youtube, foraTV eller TED i flera timmar.
Eller lyssnat på samma låt om och om igen i flera timmar.
Jag tröttnar aldrig.

Jag vet inte varför, men jag lär mig dessa saker utantill.
Till exempel så finns det en video på ett föredrag av en person som jag tycker är intressant på youtube.
Videon är ca 15 minuter lång, och jag kan detta föredrag helt utantill. Men det är inte bara vad han säger, jag vet exakt vilket ansiktsuttryck han kommer ha när han säger det, jag vet hur publiken låter, jag vet när olika bakgrundsljud låter, hur han rör sig, när han harklar sig.
Ja jag kan exakt allt om dessa 15 minuter av film på youtube.
Är det jag som är dum i huvudet eller är det någon annan som känner igen sig?


Jag ber om ursäkt förresten för den långa texten, men jag kände att jag behövde skriva av mig, jag har inte haft kontakt med psykiatrin på ett tag och har ingen att prata med om dessa saker. Dessutom jag tycker väldigt mycket om hur mitt tangentbord låter när man skriver snabbt. (;
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav MajaN96 » 2012-02-10 1:23:06

Jag är låtskrivare och jag kan också få låtar på hjärnan ibland. En gång fick jag den jobbiga populära låten "Trololol" på hjärnan mitt i natten. :-)006
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-10 1:34:00

Så som du gör med musik kan jag göra fast som filmklipp, det kan vara något jag sett som jag förändrar eller något nytt jag skapar inne i hjärnan.
Idiot skrev:Det som oftast händer då är att låten hackar fast som i en CD-spelare och spelar en slinga av låten på kanske 2-3 sekunder om och om igen. Hela tiden.

Jag brukar kalla det "Hack i hjärnan" :lol:, som jag har förstått det så händer det nästan alla människor.
Idiot skrev:Är det jag som är dum i huvudet eller är det någon annan som känner igen sig?

Ja, jag brukar se på film om och om igen om det är en bra film exempelvis. Upplever det som att jag förstår filmen mycket bättre om jag gör så.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Musik i huvudet?

Inläggav locomotiv » 2012-02-10 2:08:31

Angående första frågan kanske det hjälper att sätta på en sån där avslappningsskiva med ljud av vågor, fågelkvitter eller liknande. Förutsatt att man tycker om sådana ljud förstås. Vet inte om det hjälper men det är en idé.
locomotiv
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2009-12-28

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Iridia » 2012-02-10 3:30:32

Jag hör också musik i huvudet, kan stanna kvar i upp till en vecka ibland.

Lyssnar om och om igen gör jag bara när jag får en favoritlåt, men annars tröttnar jag lätt på saker och tycker det är direkt plågsamt att höra eller läsa samma sak flera ggr. Är det en film eller bok måste det ha hunnit gå så lång till mellan titten eller läsningen att jag glömt bort handlingen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Idiot » 2012-02-10 13:21:04

Kan tillägga att jag ofta måste fysiskt spela med musiken, eller härma vad som händer i videon, antingen med händerna, fötterna, munnen, eller genom att tillämpa tonarter på objekt i min närhet som rör på sig. Som noter i ett musikprogram.

Tex. om jag sitter på bussen, så är den mötande trafiken noterna. Ju längre till vänster om mig den mötande bilen är, desto lägre ton representerar den. Och till höger representeras högre toner.

Om ni spelat Audiosurf eller något liknande så kan ni byta ut "tonerna" där mot den mötande trafiken för att förstå vad jag menar.

Enligt vissa inlägg ovan är det jag upplever inte särskilt ovanligt, det kanske är så, men för mig blir det ett problem och ger mig magont och/eller huvudvärk. Eftersom att jag inte kan sluta.

Jag har förstått att vissa inte tycker om att folk skyller på sina diagnoser, men detta känns som ett typiskt scenario där mina två verkligen förstör för mig.

Asperger-tänket gör att jag ens gör dessa saker.
ADHD-skiten gör att jag gör det i lightspeed i huvudet, och kan inte sluta.
Eller?
Ofta kommer jag på mig själv att jag gör dessa saker, så de sker omedvetet, och det är riktigt svårt att styra tankarna vidare till något annat när jag väl märkt att jag håller på med detta.

Jag antar att jag måste bli bättre på att styra mina tankar?
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav jonsch » 2012-02-10 14:06:55

Jag tror du kan hysa en kanske inte just nu alltför särskilt lättande men ändå ordentlig förhoppnng om att det skall "växa" bort, Idiot (kul nick! :-)047). När hjärnan får djupare lager av erfarenheter och gamla tankar så sjunker det där som fastnar nu ner som i nåt bolster, tror jag.

Gissningsvis gissar du rätt rätt i att aspighet gör att du lätt hamnar i dina slingor, i association till trafik etc., och i att ADHD:ighet trissar upp det till där det är jobbigt. För mig har sånt praktiskt taget aldrig varit jobbigt, även om jag också blivit en smula orolig nån gång när nåt liksom gått på som en dröm i huvet hela dagen lång och längre. Men allt sånt verkar borta - och med det säkert en del skaparförmåga. Det onda med det goda.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Catha » 2012-02-10 14:36:16

...vad gäller din andra "fråga"...
Jag fullständigt älskade att lyssna på Povel Ramel och Hasse&Tage m.fl. vilket ledde till att jag kunde ALLA framträdanden utantill (så som de var inspelade på LP) och kunde delge mina skolkamrater detta (detta var på 1800-talet ca...)
Catha
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-02-03

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Carla1 » 2012-02-10 17:20:30

Idiot skrev:När jag tänker på en låt, eller en idé jag har som skulle kunna bli en låt, så "hör" jag den i mitt huvud.


Det här tycker jag låter som en stor begåvning. Att du kan höra musiken utan att spela den på ett instrument
är ju faktiskt en stor tillgång när du komponerar. Men att det inte går att stänga av ljudet i huvudet verkar ju jobbigt. Vet att det finns speciellt framtagna ljud för folk som lider av tinnitus. Det är en liten ljudstimulator som ser ut som en hörapparat och ger ifrån sig ett kontinuerligt brusande ljud.
Vet inte om det skulle hjälpa dig, men det är ju en ide.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Carla1 » 2012-02-10 17:31:39

Beethoven komponerade hela nionde symfonin när han var helt döv. Snacka om att ha musik i huvudet :-)Happy
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Idiot » 2012-02-10 18:37:43

Carla1 skrev:Beethoven komponerade hela nionde symfonin när han var helt döv. Snacka om att ha musik i huvudet :-)Happy

Jag är nog inte värdig att jämföras med Beethoven, men skapa musik i huvudet gör jag nästan dagligen.
Någonting jag verkligen vill göra är att få pröva på att dirigera en stråkorkester och kör, visserligen har jag ingen aning om hur man dirigerar eller hur man skriver noter..
Men om jag skulle lyckas förklara för dem hur jag vill att varje person ska spela, skulle jag ju kunna få ut vad jag har i huvudet i verkligheten, det vore intressant.

Däremot kommer detta nog aldrig hända, jag är för feg.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav passanger » 2012-02-11 0:04:41

Jag känner igen det du beskriver.
Jag har absolut gehör och har också någon sorts förmåga att "se" exakt vilka tonerna/ljud jag hör.
(synestesi?)
Jag kan lyssna och analysera musiken i huvudet eller bara lyssna.
Skumt nog lyssnar jag ganska sällan på riktig musik. För det mesta använder jag mitt inre öra för att
lyssna eller skapa musik.

Själv har jag endast Asperger. Jag vet inte om ADHD på något sätt samverkar med detta inre öra för dig
så att det kan bli besvärande? Det borde kunna vara jobbigt att inte kunna styra ljuden ens egen hjärna producerar? Alltså att stänga av eller på så att säga.
Den förmågan har jag också.

Men du ville inte ha någon form av tips. Du ville bara skriva lite om detta?
passanger
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-12-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Idiot » 2012-02-11 0:35:43

passanger skrev:Jag känner igen det du beskriver.
Jag har absolut gehör och har också någon sorts förmåga att "se" exakt vilka tonerna/ljud jag hör.
(synestesi?)
Jag kan lyssna och analysera musiken i huvudet eller bara lyssna.
Skumt nog lyssnar jag ganska sällan på riktig musik. För det mesta använder jag mitt inre öra för att
lyssna eller skapa musik.

Själv har jag endast Asperger. Jag vet inte om ADHD på något sätt samverkar med detta inre öra för dig
så att det kan bli besvärande? Det borde kunna vara jobbigt att inte kunna styra ljuden ens egen hjärna producerar? Alltså att stänga av eller på så att säga.
Den förmågan har jag också.

Men du ville inte ha någon form av tips. Du ville bara skriva lite om detta?


Jag har också absolut gehör, och jag håller på mycket med musik, det jobbiga med det är att när jag sammarbetar med andra människor måste jag förklara att någonting låter fel(Eftersom "vanliga" människor hör ju fan inte när det låter fel). Och jag är inte bra på att förklara saker, så det är lite av ett dilemma.
Men by my own klarar jag det bra.

Jo tack jag vill väldigt gärna ha tips om hur jag skulle kunna stänga av/tona ner dessa tankar.
Kan också säga att musik etc. är inte de ända tankarna jag inte kan stänga av, men för att ha ett tema på detta ämne så tyckte jag att det var passande att skriva om det.
Jag har tex. väldigt svårt att sluta planera samtal, vad jag ska säga.

Det är ju vanligt bland Aspies att planera samtal i förväg, för att få ett slags inre lugn.

Men för mig går det till överdrift och jag planerar exakt allt, och kan inte sluta, och när jag lyckas sluta för att tänka på någonting annat, så kommer jag på mig själv 10 sekunder senare.. Planerandes av ett nytt samtal.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Carla1 » 2012-02-11 3:25:53

Idiot skrev:Någonting jag verkligen vill göra är att få pröva på att dirigera en stråkorkester och kör, visserligen har jag ingen aning om hur man dirigerar eller hur man skriver noter..
Men om jag skulle lyckas förklara för dem hur jag vill att varje person ska spela, skulle jag ju kunna få ut vad jag har i huvudet i verkligheten, det vore intressant.



Det går att förklara hur en person ska spela. Man notsätter musiken. Du har väl hört talas om noter?

Varför inte börja med att ta pianolektioner? Då lär du dig noter och får en musiker att prata med. Jättekul!
Finns relativt billiga digitalpianon att köpa.
Nu är du ju som en författare som varken kan skriva eller läsa. Kunskap får vingarna att bära.
Det finns visserligen en liten genväg och det är att spela in musiken och låta någon annan notsätta den. Men då blir du beroende av andra.
Börja nästa vecka med att lära dig noter och om ett år kan du väldigt mycket.
Lycka till!
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Musik i huvudet?

Inläggav passanger » 2012-02-11 19:19:48

Idiot skrev:
passanger skrev:Jag känner igen det du beskriver.
Jag har absolut gehör och har också någon sorts förmåga att "se" exakt vilka tonerna/ljud jag hör.
(synestesi?)
Jag kan lyssna och analysera musiken i huvudet eller bara lyssna.
Skumt nog lyssnar jag ganska sällan på riktig musik. För det mesta använder jag mitt inre öra för att
lyssna eller skapa musik.

Själv har jag endast Asperger. Jag vet inte om ADHD på något sätt samverkar med detta inre öra för dig
så att det kan bli besvärande? Det borde kunna vara jobbigt att inte kunna styra ljuden ens egen hjärna producerar? Alltså att stänga av eller på så att säga.
Den förmågan har jag också.

Men du ville inte ha någon form av tips. Du ville bara skriva lite om detta?


Jag har också absolut gehör, och jag håller på mycket med musik, det jobbiga med det är att när jag sammarbetar med andra människor måste jag förklara att någonting låter fel(Eftersom "vanliga" människor hör ju fan inte när det låter fel). Och jag är inte bra på att förklara saker, så det är lite av ett dilemma.
Men by my own klarar jag det bra.

Jo tack jag vill väldigt gärna ha tips om hur jag skulle kunna stänga av/tona ner dessa tankar.
Kan också säga att musik etc. är inte de ända tankarna jag inte kan stänga av, men för att ha ett tema på detta ämne så tyckte jag att det var passande att skriva om det.
Jag har tex. väldigt svårt att sluta planera samtal, vad jag ska säga.

Det är ju vanligt bland Aspies att planera samtal i förväg, för att få ett slags inre lugn.

Men för mig går det till överdrift och jag planerar exakt allt, och kan inte sluta, och när jag lyckas sluta för att tänka på någonting annat, så kommer jag på mig själv 10 sekunder senare.. Planerandes av ett nytt samtal.


Jag vet inte om det är smart att försöka avprogrammera sig själv.
Det är trots allt kanske ganska mycket "hur du är" - just de inre dialogerna och de inre processerna.
Jag är själv inte så mycket för att "ta bort" sätt att vara, såvida det inte är direkt skadligt.

Däremot skulle du kanske kunna "introducera nya processer" och integrera dessa. Låt mig konkretisera vad jag menar:
Säg att du som någon nämnde lär dig musikteori och noter. Detta ger dig nya verktyg att behandla dina inre musikaliska skapande tankar på ett mer "styrande" sätt.
Du kan då ibland aktivt applicera detta tänkande när dina inre musikprocesser börjar bli enformigt upprepande för att styra in detta på ett annat spår, om du nu skulle vilja ändra på detta lite.

Generellt kanske just att introducera signifikant nya sätt att tänka, processa information kan skapa en respit från det tidigare. Dvs sannolikheten att gå in i samma gamla tankespår torde vara mindre om du introducerar nya.

Och just att styra sina tankar, funkar bra med system.
Så kanske läga att utmana din ADHD litegrann i små doser genom att introducera konstruktiva tankesystem inom, till en början musikskapande.

Det där med att planera samtal känner jag också igen.

Jag planerar inte samtal, men jag brukar gå igenom fiktiva scenariont i mitt huvud.
Det är nog en mental strategi som växt fram för att kunna hantera alla utfall, då jag har dålig intuition om vilka utfall jag bör förvänta mig.
NT's har ju det där mycket naturligare och behöver inte använda sin fantasi för att skapa förberedelse på samma sätt skulle jag kunna tänka mig.
passanger
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-12-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Idiot » 2012-02-14 0:22:47

Carla1 skrev:
Idiot skrev:Någonting jag verkligen vill göra är att få pröva på att dirigera en stråkorkester och kör, visserligen har jag ingen aning om hur man dirigerar eller hur man skriver noter..
Men om jag skulle lyckas förklara för dem hur jag vill att varje person ska spela, skulle jag ju kunna få ut vad jag har i huvudet i verkligheten, det vore intressant.



Det går att förklara hur en person ska spela. Man notsätter musiken. Du har väl hört talas om noter?

Varför inte börja med att ta pianolektioner? Då lär du dig noter och får en musiker att prata med. Jättekul!
Finns relativt billiga digitalpianon att köpa.
Nu är du ju som en författare som varken kan skriva eller läsa. Kunskap får vingarna att bära.
Det finns visserligen en liten genväg och det är att spela in musiken och låta någon annan notsätta den. Men då blir du beroende av andra.
Börja nästa vecka med att lära dig noter och om ett år kan du väldigt mycket.
Lycka till!


Ja, jag vet vad noter är. :|
Och det är nog en bra idé är lära mig använda dem, och kanske köpa ett piano också. (Just nu spelar jag piano på ipaden, rätt ofta)

Ett problem är att jag inte bor ensam i nuläget, och jag har väldigt svårt att spela instrument när en annan person som inte spelar instrument är i närheten.

Hm, det känns som att 60% av mina problem skulle lösas av att skaffa ett eget hem att leva i..
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Zombie » 2012-02-14 0:26:09

Idiot skrev:Ett problem är att jag inte bor ensam i nuläget, och jag har väldigt svårt att spela instrument när en annan person som inte spelar instrument är i närheten.

Även om du har ett digitalt instrument med hörlurar så att bara du själv kan höra?
(Det finns saker man bara kan lära sig på ett akustiskt instrument, och här sitter jag och mer eller mindre rekommenderar syntetiska; men just för att spela tyst är de svåra att ersätta.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Idiot » 2012-02-14 0:31:21

passanger skrev:
Idiot skrev:
passanger skrev:Jag känner igen det du beskriver.
Jag har absolut gehör och har också någon sorts förmåga att "se" exakt vilka tonerna/ljud jag hör.
(synestesi?)
Jag kan lyssna och analysera musiken i huvudet eller bara lyssna.
Skumt nog lyssnar jag ganska sällan på riktig musik. För det mesta använder jag mitt inre öra för att
lyssna eller skapa musik.

Själv har jag endast Asperger. Jag vet inte om ADHD på något sätt samverkar med detta inre öra för dig
så att det kan bli besvärande? Det borde kunna vara jobbigt att inte kunna styra ljuden ens egen hjärna producerar? Alltså att stänga av eller på så att säga.
Den förmågan har jag också.

Men du ville inte ha någon form av tips. Du ville bara skriva lite om detta?


Jag har också absolut gehör, och jag håller på mycket med musik, det jobbiga med det är att när jag sammarbetar med andra människor måste jag förklara att någonting låter fel(Eftersom "vanliga" människor hör ju fan inte när det låter fel). Och jag är inte bra på att förklara saker, så det är lite av ett dilemma.
Men by my own klarar jag det bra.

Jo tack jag vill väldigt gärna ha tips om hur jag skulle kunna stänga av/tona ner dessa tankar.
Kan också säga att musik etc. är inte de ända tankarna jag inte kan stänga av, men för att ha ett tema på detta ämne så tyckte jag att det var passande att skriva om det.
Jag har tex. väldigt svårt att sluta planera samtal, vad jag ska säga.

Det är ju vanligt bland Aspies att planera samtal i förväg, för att få ett slags inre lugn.

Men för mig går det till överdrift och jag planerar exakt allt, och kan inte sluta, och när jag lyckas sluta för att tänka på någonting annat, så kommer jag på mig själv 10 sekunder senare.. Planerandes av ett nytt samtal.


Jag vet inte om det är smart att försöka avprogrammera sig själv.
Det är trots allt kanske ganska mycket "hur du är" - just de inre dialogerna och de inre processerna.
Jag är själv inte så mycket för att "ta bort" sätt att vara, såvida det inte är direkt skadligt.

Däremot skulle du kanske kunna "introducera nya processer" och integrera dessa. Låt mig konkretisera vad jag menar:
Säg att du som någon nämnde lär dig musikteori och noter. Detta ger dig nya verktyg att behandla dina inre musikaliska skapande tankar på ett mer "styrande" sätt.
Du kan då ibland aktivt applicera detta tänkande när dina inre musikprocesser börjar bli enformigt upprepande för att styra in detta på ett annat spår, om du nu skulle vilja ändra på detta lite.

Generellt kanske just att introducera signifikant nya sätt att tänka, processa information kan skapa en respit från det tidigare. Dvs sannolikheten att gå in i samma gamla tankespår torde vara mindre om du introducerar nya.

Och just att styra sina tankar, funkar bra med system.
Så kanske läga att utmana din ADHD litegrann i små doser genom att introducera konstruktiva tankesystem inom, till en början musikskapande.

Det där med att planera samtal känner jag också igen.

Jag planerar inte samtal, men jag brukar gå igenom fiktiva scenariont i mitt huvud.
Det är nog en mental strategi som växt fram för att kunna hantera alla utfall, då jag har dålig intuition om vilka utfall jag bör förvänta mig.
NT's har ju det där mycket naturligare och behöver inte använda sin fantasi för att skapa förberedelse på samma sätt skulle jag kunna tänka mig.


Ja jag tyckte att det var en intressant idé att lära mig noter och den teoretiska delen av musiken, jag har kunnat en del noter och diverse i yngre år men jag gav upp det tyvärr.
Det är också ett stort problem, även om jag är väldigt intresserad av vissa saker så tröttnar jag väldigt snabbt på dem också.
Jag börjar tänka för mycket om själva saken jag är intresserad av, och kommer ofta till insikt om hur meningslöst det är att hålla på med den aktiviteten och att det är slöseri med tid.

Ang. planering av samtal och scenarion så gör jag detta konstant dygnet runt, och speciellt när jag ska försöka sommna.
Vid planering av samtal kan det ibland vara svårt att veta vad motparten ska säga eller hur motparten ska agera, men efter kanske 20 scenarion kan man lista ut den mest trovärdiga händelsen... Och så fortsätter planeringen.

Ont i magen? Jo tack..
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Idiot » 2012-02-14 0:34:33

Zombie skrev:
Idiot skrev:Ett problem är att jag inte bor ensam i nuläget, och jag har väldigt svårt att spela instrument när en annan person som inte spelar instrument är i närheten.

Även om du har ett digitalt instrument med hörlurar så att bara du själv kan höra?
(Det finns saker man bara kan lära sig på ett akustiskt instrument, och här sitter jag och mer eller mindre rekommenderar syntetiska; men just för att spela tyst är de svåra att ersätta.)


Jag klarar av att spela på Ipaden i dagsläget(Med hörlurar), men om min rumskamrat ser att jag spelar på den måste jag stänga av skärmen på den tills han slutar kolla.
Jag skulle inte kunna ha ett "riktigt" instrument här, inte ens med hörlurar.
Vet inte riktigt varför det är så, kan inte riktigt förklara utan att det låter helt ologiskt, kanske är det ologiskt.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Zombie » 2012-02-14 0:37:49

Sånt där kan vara ologiskt. Känsligt för rätt många, även yrkesmusiker. (Fast bra att träna på förstås, i mån av kapacitet för det.)

Kanske kan man lära sig noter också genom att lyssna och läsa parallellt i lagom takt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Carla1 » 2012-02-17 21:14:38

Idiot skrev:Ett problem är att jag inte bor ensam i nuläget, och jag har väldigt svårt att spela instrument när en annan person som inte spelar instrument är i närheten.


Det finns digitalpianon med hörlurar. Ingen annan än du hör vad du spelar. Det är bara att sätta igång :-)
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Carla1 » 2012-02-17 21:25:51

Hoppsan, läste visst inte tidigare inlägg ordentligt.
Håller inte med Zoombie om att ett digitalt piano är ofullständigt ur musikalisk synpunkt för dig.
Du ska ju inte bli pianist, det är ju komposition som ligger främst för dig. Då är ett digitalt piano ypperligt att lära sig harmonier och ackord på. För att inte tala om noter.
Men förstår att du känner dig hämmad när andra står över axeln när du spelar. När jag tränade sång kände jag samma sak. Det var inte roligt att veta att grannarna hörde...
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Idiot » 2012-02-20 17:55:24

Carla1 skrev:Hoppsan, läste visst inte tidigare inlägg ordentligt.
Håller inte med Zoombie om att ett digitalt piano är ofullständigt ur musikalisk synpunkt för dig.
Du ska ju inte bli pianist, det är ju komposition som ligger främst för dig. Då är ett digitalt piano ypperligt att lära sig harmonier och ackord på. För att inte tala om noter.
Men förstår att du känner dig hämmad när andra står över axeln när du spelar. När jag tränade sång kände jag samma sak. Det var inte roligt att veta att grannarna hörde...


Åh satan, sång?
Det är faktiskt någonting som jag skulle vilja försöka, för att när jag lyssnar på personer som sjunger så förstår jag hur de gör dessa läten. Jag kan "Känna" hur man gör i stämbanden, det låter flummigt och det kanske det är.
Men ack så skulle det var ett väldigt stort steg att försöka sjunga..

Helvete också, jag vill fan ha ett ljudisolerat rum som jag kan bara "släppa loss" i.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Musik i huvudet?

Inläggav Carla1 » 2012-02-21 1:33:58

Just det! Precis vad jag önskat många gånger också.
Ska flytta ut på landet tror jag... :D
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in