Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-10 22:30:29

Jag har plockat ihop alla omröstningar på forumet och utifrån dem skaffat en bild av vem Aspergerforums besökare egentligen är. Tycker han verkar rätt trevlig jag. Jag kallar honom Affe.

Affe hittade hit genom en träff i sin sökmotor. Han är en 35 år gammal glasögonprydd blåögd heterosexuell singelkille som är officiellt diagnosticerad Asperger/ADHD och det hände först i vuxen ålder. Han tror att han fick sin Asperger genetiskt genom hans ena förälder. Hans andra förälder var NT. Han upplevde inte att någon av dem var överbeskyddande som en del kan få för sig är orsaken till diagnosen. Han var äldst i syskonskaran och upplevde det negativt att växa upp med en NPF förälder. Han röstar vänster liksom sina föräldrar men inte på samma parti. Hans IQ är 127 och i Myers-Briggs testet blir han INTJ den s.k. "Mastermind" personligheten. Han har tagit högskoleexamen och är en dator- språk- samt psykologinörd. Han kunde läsa innan han började skolan och han har lätt för att förstå liknelser och ordstäv. Han noterar när folk gör missar i sin stavning och läser oftare faktaböcker än skönlitteratur. Han har två datorer och körkort.

I skolan blev han mobbad en hel del. Han bor numera ensam med sin katt och undviker solen för det mesta då han är en nattmänniska. Han bryr sig inte om ifall han är blek och tycker sig hur som helst vara normalviktig. En del önskar sig tatueringar men inte Affe däremot kunde det va trevligt med ett par skönhetsoperationer. Han föredrar att slappna av genom att ta en promenad i skogen snarare än att titta på tv eller säg genom att ta sig ett helrör. Han hade gärna haft fler vänner men känner att han har svårt att upprätthålla långvariga relationer.

Han är väldigt petig med sin mat och avskyr att vara kladdig. Han har inga problem med att äta hästkött och har aldrig varit vegetarian. Misstänker sig ha lindrig social fobi och har tidigare haft en form av ätstörning. Knaprar metylfenidat/amfetamin/metamina/dex. Tillhör blodgrupp 0. Röker inte och dricker inte kaffe. Upplever sig ha en trötthetsproblematik och vara ljudkänslig men i övrigt väldigt sällan sjuk.

Kär har han varit och han har haft sex med 7 personer. Han värdesätter trohet mycket högt men tycker det är ok att diskutera sex explicit med andra än sin partner. Han tycker om porr och han tycker att han själv har ovanliga preferenser i sängen men han har aldrig varit otrogen. Han söker en relativt tyst, smart och allmänbildad partner. I en date vill han att båda visar att de gillar varandra snarare än att bara en person är den aktiva och inte heller vill han ha pang på rödbetan. När det kommit till det vill han dock ha sex minst en gång om dagen. Han förstår sina starkare känslor men har svårare för sina mindre framträdande sådana. Han sover 9 till 12 timmar om dygnet. Han har sjukersättning men inget boendestöd. Tycker sig se ungefär 5 år yngre ut än han är.

Han tror sig kunna döda en människa om han var tvungen men tycker sig sympatisera väl med andra. Erkänner att han har fördomar. Han tycker det känns lagom att duscha varannan dag och att byta sängkläder med en till två veckors mellanrum. Skulle inte vilja vara NT och tvivlar inte på sin diagnos. Tycker det värsta med Asperger är att ha ångest och depressioner. Har även allergier och och har upplevt utbrändhet. Berättar om sin diagnos när det finns anledning. Vill hellre lösa folks problem än att lyssna och trösta dem. Tycker det är bättre att vara unik än populär. Ringer ogärna telefon.

Han har bara begått smärre brott så som trafiköverträdelser, snatteri och fildelning. Han tror att de flesta som är diagnosticerade ska vara så - att det inte råder någon överdiagnosticering. Han har ansökt och fått beviljat LSS insatser. Han har problem med ögonkontakt och tycker det är mycket sociala problem ihuvudtaget för honom även om det
blivit bättre med tiden. Anses nog rätt udda i en del situationer men han har 3 verkliga vänner. Han känner dock till att 1 av 3 Aspergare inte har några vänner alls.

Om man skulle omvandla alla människor till mumintroll skulle han va Snusmumriken vagabonden som försvinner på vintern och strövar runt i hela världen. Som inte bryr sig om saker och gillar att fiska och spela munspel. Affe blir mer social av alkohol och gör faktiskt hellre något intressant än något roligt.

Blandade åsikter och kuriosa:
Tror att jesus har funnits men tror inte på gud eller någon annan övernaturlig kraft.
Tror på evolutionen men att den behöver modifieras
Tycker inte kloning är etiskt acceptabelt för att få barn.

Tycker att sverige borde lämna EU snarast
Tycker man är svensk när man känner sig som sådan och att det finns en kultur som är specifikt svensk
Vill inte ha slöjförbud
Tycker att Sverige är ganska bra som land.

Tycker det är bra att vi inte har dödsstraff längre
Tycker föräldrar ska betala för sina barns brott.
Vill att den enskilda ägaren i en affär ska bestämma om barnförbud.
Tycker det är fel att snatta från stora kedjor.
Tycker det är viktigare att följa sin personliga moral än landets lagar.

Reagerar "Usch!" på särskrivningar
Säger inte "hen"

Tycker rökning är ett stort problem för folkhälsan där mer behöver göras
Tycker det var fel att döda Usama bin Ladin
Är ej drogliberal.


Moderator Titti

Ändrade texten något på begäran här.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Moggy » 2013-03-10 22:34:33

Lol

Alla?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav lillmupp » 2013-03-10 22:35:41

:lol: :lol: :lol: :lol:
:-)049 :-)049 :-)049

Hur många individer har denna profil IRL? Noll?
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-10 22:43:09

Moggy skrev:Lol

Alla?


Alla som dyker upp om man söker omröstning och är av mer generell karaktär samt inte har för lågt deltagarantal eller intetsägande utslag.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Huggorm » 2013-03-10 22:47:14

Stämde till 90% på mig, jag har nog aldrig passat in så väl i en mall förut
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav slackern » 2013-03-10 22:51:40

DIProgan skrev:
Moggy skrev:Lol

Alla?


Alla som är av mer generell karaktär och inte har för lågt deltagarantal eller intetsägande utslag.


Fan Affe det där blev riktigt intressant. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav biologic » 2013-03-11 1:08:17

Haha, en del stämde in, ja. Inte konstigt, kanske. :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Zima33 » 2013-03-11 2:03:10

:lol:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Savanten Svante » 2013-03-11 2:34:13

Nu måste vi bygga en BOT som heter Affe, Affe heter den.
Han kan vara mod, så kan han banna, banna dig så hårt!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Savanten Svante » 2013-03-11 2:34:45

*har förövrigt blodgrupp 0*
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav kiddie » 2013-03-11 2:59:20

Håller med. Affeboten måste börja existera.

Det läskiga är att den där genomsnittsapien blev precis lika trist som en genomsnitts-NT. :o
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav kiddie » 2013-03-11 3:20:45

Gör ingen omröstning om vi känner igen oss mycket i Affe. Blir det mest nej så kan man tillägga att "Affe känner inte igen sig i Affe". Då blir det tilt i min hjärna. :)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-11 11:06:06

Huggorm skrev:Stämde till 90% på mig, jag har nog aldrig passat in så väl i en mall förut
Va kul (tror jag) :)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 11:17:00

Nån slags satir utan tvekan men jag vet inte vad jag tycker om framställningen...mer än att en sådan människa är fullständigt omöjlig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav mnordgren » 2013-03-11 11:20:00

Bild
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-11 11:36:45

biologic skrev:Haha, en del stämde in, ja. Inte konstigt, kanske. :P


Misstänker åtminstone en sak som var fel :P ... Funderade på att skippa könsbiten för att inte repellera tjejer men sanningen är ändå att killar är vanligast och det gick ju bra ändå att fundera på hur väl han stämmer in verkar det som :)
Senast redigerad av DIProgan 2013-03-11 11:37:55, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-11 11:37:23

KrigarSjäl skrev:Nån slags satir utan tvekan men jag vet inte vad jag tycker om framställningen...mer än att en sådan människa är fullständigt omöjlig.
Vad vänder du dig emot speciellt?

För egen del ser jag mest problem i att vara nattmänniska och tycka om skogspromenader mer än tv. För all del man kanske går nattpromenader och använder dem för att slappna av mer specifikt än orsaken man kollar på tv för men det kändes lite bökigt och osannolikt hur som helst. Att vara nattmänniska hade ett bättre underlag och fler alternativ än skogspromenerandet så nattmänniskan får anses vara mer trolig i sådana fall ^^
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 12:18:17

Nja, kan inte precisera riktigt.

Men jag mår ju som jag mår också, det är den tiden på året.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Tallbarr » 2013-03-11 12:28:48

@DIProgan

Mycket snyggt! Funderade över ordet "normalviktig". Normal vikt eller normalt viktig?

Undrar om
Knaprar metylfenidat/amfetamin/metamina/dex.
detta gav upphov till hans namn. :wink:
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav DIProgan » 2013-03-11 13:14:06

Ja normal vikt ska det va såklart.

Ser nog inte relationen med knaprandet där riktigt. Affe ett knarkarnamn eller vadå ^^
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav slackern » 2013-03-11 13:17:32

Tallbarr skrev:
Undrar om
Knaprar metylfenidat/amfetamin/metamina/dex.
detta gav upphov till hans namn. :wink:


Affe betyder ju apa på tyska. Så namnvalet säger sej själv. ;)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Gafsan » 2013-03-11 13:21:49

DIProgan skrev:För egen del ser jag mest problem i att vara nattmänniska och tycka om skogspromenader mer än tv.


Specialintresse=ugglor, kanske? ;)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Tallbarr » 2013-03-11 13:24:42

slackern skrev:
Tallbarr skrev:
Undrar om
Knaprar metylfenidat/amfetamin/metamina/dex.
detta gav upphov till hans namn. :wink:


Affe betyder ju apa på tyska. Så namnvalet säger sej själv. ;)


:lol:

DIProgan skrev:Ja normal vikt ska det va såklart.

Ser nog inte relationen med knaprandet där riktigt. Affe ett knarkarnamn eller vadå ^^


Affe som förkortning av amfetamin tänkte jag. :wink:
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Möt Affe den genomsnittlige Aspergerforumisten

Inläggav Vildsvin » 2013-03-11 14:25:55

DIProgan skrev:För egen del ser jag mest problem i att vara nattmänniska och tycka om skogspromenader mer än tv. För all del man kanske går nattpromenader och använder dem för att slappna av mer specifikt än orsaken man kollar på tv för men det kändes lite bökigt och osannolikt hur som helst. Att vara nattmänniska hade ett bättre underlag och fler alternativ än skogspromenerandet så nattmänniskan får anses vara mer trolig i sådana fall ^^


När jag flyttade till studentkorridor lärde jag känna två grannar (en av dem fick senare Aspergerdiagnos) som också hade svårt att sova. Vi brukade gå långa promenader på nätterna - visserligen inte mitt i skogen men väl i belysta spår. Några gånger tog vi oss in i övergivna byggnader.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in