Morning routines

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2008-11-21 14:50:52

Numera har jag inga omständligare morgonrutiner än NT. och jag mig i ordning först strax innan jag ska iväg som oftast är först uppåt dagen. Kliva upp ur sängen är klart jobbigt men vem tycker inte det? Särskilt när inget väntar på en som tex. jobb. Slutade för en tid sminka mig såvida jag inte ska något speciellt som tex. möte, anställningsintervju, fest. Superskönt och jag sparar en massa tid och huden mår bättre och kan andas ordentligt.

Däremot är jag hopplös med att komma från datorn och väl komma iväg. Om jag har en tid att passa går det lite bättre tex. möte, tvättid, mm. Punkltlighet är nästan en dygd för mig (och ännu bättre hade det går om papperstidtabellen och nätet visade samma avgångstider).
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:39:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Morning routines

Inläggav Lillewe » 2008-12-03 15:34:17

missbutterfly skrev:

Har ni sådana?
Det sägs ju att vi "Aspergare är i behov av rutiner för att vår vardag ska fungera" (citerar min pedagog)

För mig är morgonrutiner rätt viktiga har jag märkt. Mår mycket bättre när jag vet vad jag ska göra när jag går upp, och i vilken ordning.

Det här är min morgonrutin (nåväl, ibland hinner klockan bli lunchtid innan jag utför dem, men ändå):

*Vakna.
*Somna om och vänta på att väckarklockan ringer (två ggr.)
*Vakna och gå upp.
*Ta på mina tofflor som gärna ska stå nära sängen. (Ibland har någon petat in dem under sängen och då blir jag irriterad..)
*Sätta på kaffekokaren.
*Sätta på en fjantig playlist med musik (typ 50 cent och annan hiphop) som varar i 20 min, minst.
* Springa på löpband i 10-15 minuter.
*Äta frukost bestående av:
Två koppar kaffe (utan mjölk och socker)
En smörgås med ost och grönsaker.
Ca 1 dl färsk juice.
3 dl nyponsoppa alt. yoghurt med müsli.
*Duscha (10 min).
*Sminka mig (5-10 min).
*Tandborstning (noggrann; 5 min).
*Klä på mig kläder (2 min)..

Proceduren tar drygt en timma sammanlagt.

Inser att detta inlägg är mycket onödig info för vissa, och kanske skulle kvala in under "Nonsens"-tråden.
Men, men. För mig är det viktigt. :wink:

Nu vill jag veta vad ni har för er på morgnarna.
Har ni några vanor/ rutiner?
I så fall; tycker ni att det är bra för er?



Hela mitt liv går ut på att ha rutiner, jag måste följa ett slags shema eller vad man ska säga, och följs inte shemat så får jag mina "anfall". Och det är inge bra eftersom jag gör illa mig själv. smått dåligt.
Senast redigerad av Lillewe 2011-05-04 16:39:39, redigerad totalt 1 gång.
Lillewe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2008-11-20

Re: Morning routines

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-03 16:56:08

Lillewe skrev:
Hela mitt liv går ut på att ha rutiner, jag måste följa ett slags shema eller vad man ska säga, och följs inte shemat så får jag mina "anfall". Och det är inge bra eftersom jag gör illa mig själv. smått dåligt.


Hej Lillewe. Jag tycker det låter väldigt opraktiskt. Hur ofta har du de här anfallen? Vad händer om du ger dig på saker i stället för dig själv?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:39:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav imperativ » 2008-12-03 19:13:20

Hm... vardagsvanorna.. strävar efter ett naturligt "flyt".

Vakna. Ligga och vrida sig 5-10 minuter. Resa sig och ta på sig mjukisbyxor. Toabesök. En mugg vatten in i mikron. Göra 9-mackor. Göra klart te:et. Fixa ihop frukost. Äta stor frukost. Dricka vatten. Borsta tänderna. Lägga sig i sängen till klockan 0637. Gå upp. Klä på sig. Samla allt jag ska ha med mig i fickorna. Packa lunch och fika. Ta på ytterkläder och sen ut i vardagen... Kommer fram dit jag ska precis i tid. Cyklar alltid. :P

Allt kretsar kring frukosten. Den kan ta allt från 20-40 minuter.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 16:39:39, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav MsTibbs » 2008-12-03 20:42:46

Bjäbbmonstret skrev:
MsTibbs skrev:
alfapetsmamma skrev:[quote="MsTibbs"][quote="Bjäbbmonstret"]Jag har börjat ta som vana att läsa Aspergerforum medan jag skiter - vad ska man dra för slutsats av det? :? :wink:


TOO MUCH INFORMATION!!!! :shock:


Tänkte på det, att var det inte hon som är NT? Det där vore ju typiskt gränslöst AS- beteende annars! ;)


Om detta tvistar de lärde. Bjäbbis är nog iaf inte ren NT uppenbarligen! :)[/quote]

Äsch, dumheter och psykologiskt babbel - jag diskuterar ju inte ens avföringens konsistens! :roll: :wink:[/quote]

Haha :shock: så frågade sjuksköterskan mig sist jag var på koll "Har du normal avföring?" Hur tusan ska jag kunna veta det??
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:39:39, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Pontus » 2008-12-04 1:49:04

hysteriskt skrev:Åh fy f-n, vilken ÄCKLIG film! :lol:
Jag klarade bara av att se till 0.54.... Uuuuh, vedervärdigt...

Men, men, men, du får ju inte klaga på Dexter! :shock:
Den inledningen är ju jättebra, och passar bra till tråden.

Jag har ingen riktig morgonrutin nu, men jag skulle gärna motionera när jag vaknar. Problemet är väl att jag inte vill traska ut och motionera och har bara styrketränings-maskiner hemma.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Re: Morning routines

Inläggav Lillewe » 2008-12-07 19:20:41

Bjäbbmonstret skrev:
Lillewe skrev:
Hela mitt liv går ut på att ha rutiner, jag måste följa ett slags shema eller vad man ska säga, och följs inte shemat så får jag mina "anfall". Och det är inge bra eftersom jag gör illa mig själv. smått dåligt.


Hej Lillewe. Jag tycker det låter väldigt opraktiskt. Hur ofta har du de här anfallen? Vad händer om du ger dig på saker i stället för dig själv?


Jag har väl anfall 4 grr i veckan kanske 3 grr. Dom har lärt mig att jag inte ska slå andra eller förstöra mitt rum, så jag hade inga andra val, så nu har jag ju märkt att det funkar att slå mig själv, för jag känner det ej.
Senast redigerad av Lillewe 2011-05-04 16:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Lillewe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2008-11-20

Re: Morning routines

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-07 19:24:44

Lillewe skrev:Jag har väl anfall 4 grr i veckan kanske 3 grr. Dom har lärt mig att jag inte ska slå andra eller förstöra mitt rum, så jag hade inga andra val, så nu har jag ju märkt att det funkar att slå mig själv, för jag känner det ej.


Vad skulle hända om du skaffade dig en boxboll eller något annat som är oömt att slå på? Det är ju inte bra om du slår dig själv. Du kan ju skada dig!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Morning routines

Inläggav Pontus » 2008-12-08 14:15:11

Lillewe skrev:Jag har väl anfall 4 grr i veckan kanske 3 grr. Dom har lärt mig att jag inte ska slå andra eller förstöra mitt rum, så jag hade inga andra val, så nu har jag ju märkt att det funkar att slå mig själv, för jag känner det ej.

Varför anses materiella saker som ditt rum vara viktigare än din hälsa?

Jag slår hellre sönder rummet än mig själv eller någon annan, materiella saker går ju att laga eller ersätta.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Charley? » 2008-12-08 14:28:41

Jag har inga rutiner över huvud taget.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Re: Morning routines

Inläggav Lillewe » 2008-12-09 18:59:03

Bjäbbmonstret skrev:
Lillewe skrev:Jag har väl anfall 4 grr i veckan kanske 3 grr. Dom har lärt mig att jag inte ska slå andra eller förstöra mitt rum, så jag hade inga andra val, så nu har jag ju märkt att det funkar att slå mig själv, för jag känner det ej.


Vad skulle hända om du skaffade dig en boxboll eller något annat som är oömt att slå på? Det är ju inte bra om du slår dig själv. Du kan ju skada dig!


Jag skulle få en men det fanns ingenstans att hänga den, men det finns en lösning, att jag får stilknoct eller hur det stavas, sömntablett, jag sommnar inte av dom, jag blir en vanlig människa av dom. idag har jag hoppat ner från sängen och dunkat huvudet i väggen, har dock lite ont, men det var skönt.
Senast redigerad av Lillewe 2011-05-04 16:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Lillewe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2008-11-20

Inläggav earlydayminer » 2008-12-09 20:48:27

Vaknar, tittar ut, sätter på datorn, hämtar frukost, ser vilka serier som släppts, kollar nyheter, sätter på en valfri bbc dokumentär och äter. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:39:42, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Morning routines

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-09 23:01:31

Lillewe skrev:Jag skulle få en men det fanns ingenstans att hänga den, men det finns en lösning, att jag får stilknoct eller hur det stavas, sömntablett, jag sommnar inte av dom, jag blir en vanlig människa av dom. idag har jag hoppat ner från sängen och dunkat huvudet i väggen, har dock lite ont, men det var skönt.


Jag tycker helt klart att det verkar bättre att hitta någonstans att hänga boxbollen än att proppa i dig sömntabletter varje gång även om du kanske behöver dem ibland.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Morning routines

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-10 22:37:37

Bjäbbmonstret skrev:
Lillewe skrev:Jag skulle få en men det fanns ingenstans att hänga den, men det finns en lösning, att jag får stilknoct eller hur det stavas, sömntablett, jag sommnar inte av dom, jag blir en vanlig människa av dom. idag har jag hoppat ner från sängen och dunkat huvudet i väggen, har dock lite ont, men det var skönt.


Jag tycker helt klart att det verkar bättre att hitta någonstans att hänga boxbollen än att proppa i dig sömntabletter varje gång även om du kanske behöver dem ibland.


Håller med Bjäbbis, hur kan man inte vilja hitta en lösning till dig? Vad är du på för ett ställe egentligen :?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: Morning routines

Inläggav Lillewe » 2008-12-11 1:33:25

Aspkvinna skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Lillewe skrev:Jag skulle få en men det fanns ingenstans att hänga den, men det finns en lösning, att jag får stilknoct eller hur det stavas, sömntablett, jag sommnar inte av dom, jag blir en vanlig människa av dom. idag har jag hoppat ner från sängen och dunkat huvudet i väggen, har dock lite ont, men det var skönt.


Jag tycker helt klart att det verkar bättre att hitta någonstans att hänga boxbollen än att proppa i dig sömntabletter varje gång även om du kanske behöver dem ibland.


Håller med Bjäbbis, hur kan man inte vilja hitta en lösning till dig? Vad är du på för ett ställe egentligen :?




Vi har en vinda ovanför och darförkan den trilla ner, vi funderade på att hänga den i garaget men varje gång jag får damp kan jag ju inte leta reda på nyckeln och springa, det är lite svårt.
Senast redigerad av Lillewe 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Lillewe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2008-11-20

Re: Morning routines

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-11 8:37:44

Lillewe skrev:
Aspkvinna skrev:
Bjäbbmonstret skrev:[quote="Lillewe"]
Jag skulle få en men det fanns ingenstans att hänga den, men det finns en lösning, att jag får stilknoct eller hur det stavas, sömntablett, jag sommnar inte av dom, jag blir en vanlig människa av dom. idag har jag hoppat ner från sängen och dunkat huvudet i väggen, har dock lite ont, men det var skönt.


Jag tycker helt klart att det verkar bättre att hitta någonstans att hänga boxbollen än att proppa i dig sömntabletter varje gång även om du kanske behöver dem ibland.


Håller med Bjäbbis, hur kan man inte vilja hitta en lösning till dig? Vad är du på för ett ställe egentligen :?




Vi har en vinda ovanför och darförkan den trilla ner, vi funderade på att hänga den i garaget men varje gång jag får damp kan jag ju inte leta reda på nyckeln och springa, det är lite svårt.[/quote]

"vi" och "damp" menar du dina föräldrar och att du har ADHD?

Hur gammal är du? Är du över 18 dvs myndig? Vore jag dig och över 16 tror jag att det ska vara så skulle jag begära ett samtal med min läkare utan någon med mig och förklara hur det är och fråga doktorn om råd och om det finns en medicinsk lösning som är bättre för dig.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: Morning routines

Inläggav Lillewe » 2008-12-15 2:26:15

Aspkvinna skrev:
Lillewe skrev:
Aspkvinna skrev:[quote="Bjäbbmonstret"][quote="Lillewe"]
Jag skulle få en men det fanns ingenstans att hänga den, men det finns en lösning, att jag får stilknoct eller hur det stavas, sömntablett, jag sommnar inte av dom, jag blir en vanlig människa av dom. idag har jag hoppat ner från sängen och dunkat huvudet i väggen, har dock lite ont, men det var skönt.


Jag tycker helt klart att det verkar bättre att hitta någonstans att hänga boxbollen än att proppa i dig sömntabletter varje gång även om du kanske behöver dem ibland.


Håller med Bjäbbis, hur kan man inte vilja hitta en lösning till dig? Vad är du på för ett ställe egentligen :?




Vi har en vinda ovanför och darförkan den trilla ner, vi funderade på att hänga den i garaget men varje gång jag får damp kan jag ju inte leta reda på nyckeln och springa, det är lite svårt.[/quote]

"vi" och "damp" menar du dina föräldrar och att du har ADHD?

Hur gammal är du? Är du över 18 dvs myndig? Vore jag dig och över 16 tror jag att det ska vara så skulle jag begära ett samtal med min läkare utan någon med mig och förklara hur det är och fråga doktorn om råd och om det finns en medicinsk lösning som är bättre för dig.[/quote]

Jag menar adhd :P jag är 17 år, min läkare gav mig sömn tabletter så att mamma ska ge mig dom när jag får utrbrott, och hur jag fick dom var att mamma ringde psyket mitt i natten och berättade att jag har diagnos å vidare, så då gav dom mig sömntablett och nå benso sak, och nu så har mamma fått hem massor av sömntabletter..är inte så bra på att förklara.
Senast redigerad av Lillewe 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Lillewe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2008-11-20

Re: Morning routines

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-15 5:57:39

Lillewe skrev:
Jag menar adhd :P jag är 17 år, min läkare gav mig sömn tabletter så att mamma ska ge mig dom när jag får utrbrott, och hur jag fick dom var att mamma ringde psyket mitt i natten och berättade att jag har diagnos å vidare, så då gav dom mig sömntablett och nå benso sak, och nu så har mamma fått hem massor av sömntabletter..är inte så bra på att förklara.


Ok, men känner du att du är nöjd med detta och har din mamma helt förklarat hur det är eller var detta ett agerande i en stormig situation?

Du har rätt att i lugn och ro sitta ner med din läkare och förklara vad DU känner och tycker om allt det här så att DU får vård efter vad du känner inte vad mamma tror och tycker.

Det här låter jättejobbigt att ha och mammor vill många gånger väl men kanske inte alltid får mammor med alla fakta när dom pratar med läkare. Det fick inte min i alla fall och inte på mitt sätt som jag tänkte.

Den dagen du fyller 18 kan du bestämma allt själv.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: Morning routines

Inläggav Lillewe » 2008-12-17 16:39:07

Aspkvinna skrev:
Lillewe skrev:
Jag menar adhd :P jag är 17 år, min läkare gav mig sömn tabletter så att mamma ska ge mig dom när jag får utrbrott, och hur jag fick dom var att mamma ringde psyket mitt i natten och berättade att jag har diagnos å vidare, så då gav dom mig sömntablett och nå benso sak, och nu så har mamma fått hem massor av sömntabletter..är inte så bra på att förklara.


Ok, men känner du att du är nöjd med detta och har din mamma helt förklarat hur det är eller var detta ett agerande i en stormig situation?

Du har rätt att i lugn och ro sitta ner med din läkare och förklara vad DU känner och tycker om allt det här så att DU får vård efter vad du känner inte vad mamma tror och tycker.

Det här låter jättejobbigt att ha och mammor vill många gånger väl men kanske inte alltid får mammor med alla fakta när dom pratar med läkare. Det fick inte min i alla fall och inte på mitt sätt som jag tänkte.

Den dagen du fyller 18 kan du bestämma allt själv.



Pratade med min läkare igår, och hon sa att när jag fyller 18 så får jag bestämma själv, jag vill flytta hemifrån, för annars är det så mycket att tänka på, jag kan inte äta med min familj och det ger mig ångest, så kan jag inte vara med dom, så jag får väldigt mycket ångest, jag går inte ens skola, men får studiebidrag ändå, men ska få börja i en spec skola som ligger längre bort än luleå och då lär jag få en egen lägenhet!
Senast redigerad av Lillewe 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Lillewe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2008-11-20

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-17 16:58:40

Lillewe, bra att du pratade med din läkare och i din text så ser jag i alla fall att du vet vad du vill men inte riktigt får till det som du har det nu.

Själv väntade jag ut min 18-årsdag för att få bestämma själv, tyvärr är det så ibland att föräldrar inte tar sina barns ord på allvar. Lycka till!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Lillewe » 2008-12-18 1:08:06

Aspkvinna skrev:Lillewe, bra att du pratade med din läkare och i din text så ser jag i alla fall att du vet vad du vill men inte riktigt får till det som du har det nu.

Själv väntade jag ut min 18-årsdag för att få bestämma själv, tyvärr är det så ibland att föräldrar inte tar sina barns ord på allvar. Lycka till!


Nja tror nog ingen förstår inte ens min psykolog, försökte berätta, men blev avbruten..så jag får ta och vänta.
Senast redigerad av Lillewe 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Lillewe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2008-11-20

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-18 8:37:14

Lillewe skrev:
Aspkvinna skrev:Lillewe, bra att du pratade med din läkare och i din text så ser jag i alla fall att du vet vad du vill men inte riktigt får till det som du har det nu.

Själv väntade jag ut min 18-årsdag för att få bestämma själv, tyvärr är det så ibland att föräldrar inte tar sina barns ord på allvar. Lycka till!


Nja tror nog ingen förstår inte ens min psykolog, försökte berätta, men blev avbruten..så jag får ta och vänta.


Du, ett tips kan vara att du sätter dig ner hemma, skriver ur dig precis om hur du uppfattar allt och skulle vilja att det var för att du tror att det kanske skulle hjälpa dig, då är det på pappret och ingen kan avbryta dig! Dom som läser får höra hela din version och du slipper bli nervös och tappa orden i stunden.

Ibland så vill man komma fram till en slutsat men prata om det via en tanke man har men så blir man avbruten när man inte hunnit fram men prova gärna att skriva ner.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Boxboll

Inläggav lillsanna » 2008-12-18 8:42:59

Min son hade en boxboll när han mådde som sämst och var tvungen att slå av sig ilska och frustration. Han fick ju inte slå lillebror, storasyster eller mig :)

Vi kunde inte heller hänga den i taket, men det fungerade faktiskt jättebra att hänga den på väggen. Visserligen blir det stummare än om den pendlar vid slagen, men det var för hans del inget problem, snarare var det lättare och snabbare att slå av sig ilskan mot nbågot stumt.

Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Lillewe » 2008-12-18 21:25:55

Aspkvinna skrev:
Lillewe skrev:
Aspkvinna skrev:Lillewe, bra att du pratade med din läkare och i din text så ser jag i alla fall att du vet vad du vill men inte riktigt får till det som du har det nu.

Själv väntade jag ut min 18-årsdag för att få bestämma själv, tyvärr är det så ibland att föräldrar inte tar sina barns ord på allvar. Lycka till!


Nja tror nog ingen förstår inte ens min psykolog, försökte berätta, men blev avbruten..så jag får ta och vänta.


Du, ett tips kan vara att du sätter dig ner hemma, skriver ur dig precis om hur du uppfattar allt och skulle vilja att det var för att du tror att det kanske skulle hjälpa dig, då är det på pappret och ingen kan avbryta dig! Dom som läser får höra hela din version och du slipper bli nervös och tappa orden i stunden.

Ibland så vill man komma fram till en slutsat men prata om det via en tanke man har men så blir man avbruten när man inte hunnit fram men prova gärna att skriva ner.


Har skrivit ner nu flera ggr, får se om de funkar. har fundering vilken medicin som är bäst, concerta eller ritalina?!?! hjälp.
Senast redigerad av Lillewe 2011-05-04 16:39:43, redigerad totalt 1 gång.
Lillewe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2008-11-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in