Moderationsmiss

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms

Moderationsmiss

Inläggav Inger » 2010-01-05 13:00:47

Vill inte sälla mig till gänget som ständigt gnäller på moderationen men rätt ska vara rätt.

Parvlon skrev:Känner du dig kränkt?

TK71 skrev:
Parvlon skrev:
TK71"][quote="Parvlon"][quote="TK71"]Ja, nu känner ju inte du min mormor... :shock:
Du skrev att hon var "strängt religiös". Nämn en religion som de hårdtroende anser att lagarna skrivna av människan är viktigare än "guds" ord/religionens lagar, om de har några.

Vad får dig att tro att jag ska tvingas göra det för dig? :shock:
tro vad f-n du vill. Det går väl i släkten. :roll:[/quote]

Det där var ett påhopp och nu kräver jag att moderatorerna reagerar![/quote]Då måste du anmäla inlägget.

Klicka på: [img]http://www.aspergerforum.se/templates/BlackStylusP/images/icon_report.gif[/img]

Ellerhär![/quote]

[quote="Admin skrev:tycker inte det är något att bråka om. TK71 får tro vad han vill, hans mormor och Parvlon också.

Men det där var ju faktiskt ett solklart påhopp på a) mormodern, b) religiösa i allmänhet, b) TK71 i synnerhet, genom guilt-by-association. "Tro vad fan du vill" hade väl kunnat passera men tillägget "det går väl i släkten" var ett klart påhopp och tillägget av den sarkastiska smailien tog bort alla tvivel om att det var menat så också.

Om t o m sådana tydliga påhopp är för subtila för att registreras på Admins radar borde ledningen kanske ha en konsult i såna här frågor? Jag skulle kunna ställa upp som eftersom jag sällan har några problem att uppfatta saker i skrift.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2010-01-05 13:24:26

Du missade TK71's påstående om att jag skulle tvingat henne till att svara. Uppenbar kränkning. :roll:

a: Kan man hoppa på folk som inte läser, eller som man redan är i en diskussion med på nätet?
b: Vad är "guilt-by-association" ?

Jag kan oxå vara konsult. Är en expert i att tolka vad folk skriver.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon

Anslöt: 2006-07-28

Re: Moderationsmiss

Inläggav Inger » 2010-01-05 14:38:51

TK71 skrev:
Parvlon skrev:Nämn en religion som de hårdtroende anser att lagarna skrivna av människan är viktigare än "guds" ord/religionens lagar, om de har några.

Du skrev en uppmaning att nämna en religion. Det är inte att tvinga i vanlig bemärkelse - TK71 kan bara ignorera uppmaningen - men ett sorts indirekt tvingande eftersom TK17 då måste gå i svaromål för din attack på religioner i allmänhet för att kunna försvara sin mormor från dina påståenden om hur hon är baserad på din uppfattning/fördom om religiösa. Trollning brukar det kallas när man gör det sådär helt oprovocerat mot någon man inte känner eller vet något om. Tror inte det var avsiktligt från din sida men det blev ändå effekten av dina inlägg i den tråden.

Guilt-by-association är när man indirekt antyder att någon är dålig bara för att någon annan av samma släkt, land, klass, folkgrupp, parti, politisk eller religiös åskådning etc råkar ha gjort något man tycker är dåligt, eller som är allmänt erkänt som dåligt. Referenser till nazismen är nog den vanligaste formen av g-b-a.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2010-01-05 14:39:02

Från tråden.

TK71 skrev:Hallå moderatorer - hur länge ska den här kränkningen få pågå?
Parvlon

Inläggav Parvlon » 2010-01-05 14:52:03

Inger skrev:
TK71 skrev:
Parvlon skrev:Nämn en religion som de hårdtroende anser att lagarna skrivna av människan är viktigare än "guds" ord/religionens lagar, om de har några.

Du skrev en uppmaning att nämna en religion.
Det var inte jag som började med religionspåret. TK71 verkade vilja ta med "tro" i debatten om moral.
parvlon skrev:Jag tror inte att det är mindre risk att man alltid har varit laglydig, ju äldre man är.
TK71 skrev:Men det tror jag. Ja, risken att bryta lagar ökar visserligen statistiskt ju längre tiden går, men jag tror att de äldre har andra moraliska regler som de håller på. Och särskilt en person som är strängt religiös, som min mormor.

Om vi nu ska gå in ordentligt i detta ämne, alltså...
http://www.aspergerforum.se/olagligt-t13819-24.html

Här med:
TK71 skrev:Ja, nu känner ju inte du min mormor...

Inger skrev:.. men ett sorts indirekt tvingande eftersom TK17 då måste gå i svaromål för din attack på religioner i allmänhet för att kunna försvara sin mormor från dina påståenden om hur hon är baserad på din uppfattning/fördom om religiösa.
Attacker.. Vad fan. Fördomar har alla, man kan inte hålla käfften för det.

Inger skrev:Guilt-by-association är när man indirekt antyder att någon är dålig bara för att någon annan av samma släkt, land, klass, folkgrupp, parti, politisk eller religiös åskådning etc råkar ha gjort något man tycker är dåligt, eller som är allmänt erkänt som dåligt. Referenser till nazismen är nog den vanligaste formen av g-b-a.
Ok. Jag har inget emot religiösa, eller deras släktingar rent allmänt, men det finns idioter som är religiösa, det är dumt att bortse från det.
Jag pekade på att det inte är säkert att man är laglig bara för att man är "strikt religiös" och gammal, samt att det är vanligt att man tror att sina morföräldrar är/har varit änglar.
Parvlon

Inläggav Parvlon » 2010-01-05 14:56:44

TK71 skrev:Hallå moderatorer - hur länge ska den här kränkningen få pågå?

Ovanstående var som ett svar på min fråga:

Blir du ofta kränkt?

Jag undrar vem det är som är trollet..
Parvlon

Inläggav Inger » 2010-01-05 16:05:02

Parvlon skrev:Ok. Jag har inget emot religiösa, eller deras släktingar rent allmänt, men det finns idioter som är religiösa, det är dumt att bortse från det.

Det är väl ingen som bortsett ifrån? Det är väl klart att det finns idioter som är religiösa, precis som det finns idioter som inte är religiösa. Det betyder inte att alla religiösa är idioter.

Jag pekade på att det inte är säkert att man är laglig bara för att man är "strikt religiös" och gammal, samt att det är vanligt att man tror att sina morföräldrar är/har varit änglar.

Visst, det stämmer säkert rent generellt, men det framstod som om du ifrågasatte just den här mormodern, trots att du inte känner henne.

Sen finns det faktiskt de som ÄR mer lagliga just för att de är äldre och mer religiösa. Tidigare generationer hade ofta en mycket större respekt för lagen oavsett om de var religiösa eller inte, och tillkommer religion utanpå det så tog man nog ofta dess påbud på mycket större allvar än de flesta gör idag.

I alla fall så gav du TK71 ett helt onödigt tjyvnyp istället för att bara hålla dig till sakfrågan. Gissar att det var p g a att du har svårt att uttrycka dig ibland snarare än för att jävlas men hade jag varit moderator hade du fått åtminstone en tillsägelse.
Inger
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2010-01-05 17:21:26

Inger skrev:Det är väl ingen som bortsett ifrån? Det är väl klart att det finns idioter som är religiösa, precis som det finns idioter som inte är religiösa. Det betyder inte att alla religiösa är idioter.
Jag bortsåg från det en stund. ;) Jo, de finns ju överallt. Skillnaden är att religionen gör att folk blir mer korkade än de var innan. Generellt sett, och speciellt ifall man är en "sträng en"/paragrafryttare.

Inger skrev:Sen finns det faktiskt de som ÄR mer lagliga just för att de är äldre och mer religiösa.
Det undrar jag, kanske verkar så.
Det är iofs inte olagligt att gömma flyktingar just nu(i Sverige), men det är till dem med högst moraltänk man ska gå och söka hjälp hos ifall man är flykting, särskilt då det är olagligt. Det är en stor skillnad på religiösa och paragrafryttare imo.

I alla fall så gav du TK71 ett helt onödigt tjyvnyp istället för att bara hålla dig till sakfrågan. Gissar att det var p g a att du har svårt att uttrycka dig ibland snarare än för att jävlas men hade jag varit moderator hade du fått åtminstone en tillsägelse.
Jag har redan fått flera tillsägelser i den här frågan. Den ena värre än den andra..
Tjuvnyp låter inte som något jag har gjort. Anklagar du mig för att ha antastat henne?
Parvlon

Inläggav Inger » 2010-01-05 19:38:11

Det där med tjuvnyp var inte något som bör bokstavstolkas. Jag syftade på den där meningen du la till om att "det går i släkten". Det var onödigt och dumt och kvalificerar mer än väl för kategorin "verbala tjuvnyp".

Men nu är jag som sagt inte moderator och ser därför inte någon poäng med att fortsätta diskussionen. Trådestarten var f ö riktad till Admin, inte till dig.
Inger
Inaktiv

Inläggav Titti » 2010-01-06 1:53:01

Admin

Inger skrev:Vill inte sälla mig till gänget som ständigt gnäller på moderationen men rätt ska vara rätt.

Inger skrev:Men det där var ju faktiskt ett solklart påhopp på a) mormodern, b) religiösa i allmänhet, b) TK71 i synnerhet, genom guilt-by-association. "Tro vad fan du vill" hade väl kunnat passera men tillägget "det går väl i släkten" var ett klart påhopp och tillägget av den sarkastiska smailien tog bort alla tvivel om att det var menat så också.

Om t o m sådana tydliga påhopp är för subtila för att registreras på Admins radar borde ledningen kanske ha en konsult i såna här frågor? Jag skulle kunna ställa upp som eftersom jag sällan har några problem att uppfatta saker i skrift.

Jag läste den anmälan jag fått och de inlägg som fanns i tråden tills dess. Utifrån detta konstaterade jag att det inte var ett påhopp på anmälaren (och heller inte på någon annan enskild av den graden att det kunde vara skäl för ingripande). Vidare tyckte jag inte att Parvlons uttalanden om religiösa i allmänhet är så grova att de kan kritiseras för det och det är tillåtet att ifrågasätta såväl religion som religiösa. Möjligen kan det vara alltför OT i sammanhanget men eftersom tråden ligger i AOT är det tillåtet att inte hålla sig till ämnet.

Uttalandet "tro vad f-n du vill" får passera som en tämligen harmlös kommentar i sammanhanget. Jag hade noterat att TK71 redan innan höjt ribban i diskussionen lite genom att påstå att Parvlon tvingat henne att svara på en fråga, vilket inte var sant. "Det går väl i släkten" är inte värre än att det kan passera i sammanhanget.

Ambitionen är alltid att inte moderera mer än nödvändigt och att i största möjliga mån låta missförstånd och olika uppfattningar i olika frågor redas ut genom diskussioner direkt mellan forumisterna i trådarna. Detta är ett diskussionsforum och då måste man ge utrymme för diskussioner. Att människor på ett aspergerforum inte alltid är speciellt smidiga ingår i förutsättningarna till en viss gräns. Det är inte alltid Parvlon håller sig på rätt sida av gränsen men här anser jag att han gör det.

Däremot har TK71 flera gånger diskuterat modereringen i ursprungstråden vilket klart är förbjudet och att dessutom fortsätta med det trots mitt påpekande om att det inte är tillåtet skulle normalt ha föranlett en tillsägelse men jag låter det passera också om det inte fortsätter. Att jag felaktigt antog att TK71 var en man utan att kontrollera om det stod något om det i profilen var fel av mig och för det ber jag oförbehållsamt om ursäkt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav TK71 » 2010-01-06 11:39:38

Titti skrev:Admin

Inger skrev:Vill inte sälla mig till gänget som ständigt gnäller på moderationen men rätt ska vara rätt.

Inger skrev:Men det där var ju faktiskt ett solklart påhopp på a) mormodern, b) religiösa i allmänhet, b) TK71 i synnerhet, genom guilt-by-association. "Tro vad fan du vill" hade väl kunnat passera men tillägget "det går väl i släkten" var ett klart påhopp och tillägget av den sarkastiska smailien tog bort alla tvivel om att det var menat så också.

Jag läste den anmälan jag fått och de inlägg som fanns i tråden tills dess. Utifrån detta konstaterade jag att det inte var ett påhopp på anmälaren (och heller inte på någon annan enskild av den graden att det kunde vara skäl för ingripande). Vidare tyckte jag inte att Parvlons uttalanden om religiösa i allmänhet är så grova att de kan kritiseras för det och det är tillåtet att ifrågasätta såväl religion som religiösa. Möjligen kan det vara alltför OT i sammanhanget men eftersom tråden ligger i AOT är det tillåtet att inte hålla sig till ämnet.

Uttalandet "tro vad f-n du vill" får passera som en tämligen harmlös kommentar i sammanhanget. Jag hade noterat att TK71 redan innan höjt ribban i diskussionen lite genom att påstå att Parvlon tvingat henne att svara på en fråga, vilket inte var sant. "Det går väl i släkten" är inte värre än att det kan passera i sammanhanget.

Ambitionen är alltid att inte moderera mer än nödvändigt och att i största möjliga mån låta missförstånd och olika uppfattningar i olika frågor redas ut genom diskussioner direkt mellan forumisterna i trådarna. Detta är ett diskussionsforum och då måste man ge utrymme för diskussioner. Att människor på ett aspergerforum inte alltid är speciellt smidiga ingår i förutsättningarna till en viss gräns. Det är inte alltid Parvlon håller sig på rätt sida av gränsen men här anser jag att han gör det.

Däremot har TK71 flera gånger diskuterat modereringen i ursprungstråden vilket klart är förbjudet och att dessutom fortsätta med det trots mitt påpekande om att det inte är tillåtet skulle normalt ha föranlett en tillsägelse men jag låter det passera också om det inte fortsätter. Att jag felaktigt antog att TK71 var en man utan att kontrollera om det stod något om det i profilen var fel av mig och för det ber jag oförbehållsamt om ursäkt.

Ja, vad ska man säga... vad är det här för forum egentligen? Nog för att Aspergare ska ha svårt att uppfatta nyanser, tonfall och annat, men det här är ju helt absurt. Varför gäller reglerna bara mig, och inte Parvlon? Eller andra "stammisar" för den delen?

Jag har tidigare skrivit i en annan tråd att jag tvivlar på min diagnos. Nu gör jag det ännu mer. Jag känner absolut inte igen mig på det här forumet. Maken till otrevlig ton på ett forum har jag aldrig varit med om. Jag kan åtminstone fatta när nån är otrevlig eller beter sig konstigt, men på detta forum förstår folk inte det. Inte ens de som ska hålla efter folk, tydligen.

Jag trodde i min enfald att jag till sist hade hittat ett ställe där jag kunde känna igen mig, men det var fullständigt fel. Om Aspergare är som på detta forumet så förstår jag att folk tycker att de är konstiga. Ni bör ta en allvarlig funderare på hur ni framstår utåt, och hur ni uppfattas av nya som kommer in här. Eller ni kanske inte vill ha in nytt folk? Lycka till i er självvalda ensamhet, då.
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv

Anslöt: 2009-10-21

Inläggav Parvlon » 2010-01-06 15:58:09

Ja, vad ska man säga.. Lycka till i din inbillningsvärld, då.

Hälsa mormor. (om du vill)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon

Inläggav Titti » 2010-01-06 16:12:03

TK71 skrev:Ja, vad ska man säga... vad är det här för forum egentligen? Nog för att Aspergare ska ha svårt att uppfatta nyanser, tonfall och annat, men det här är ju helt absurt. Varför gäller reglerna bara mig, och inte Parvlon? Eller andra "stammisar" för den delen?

Jag har tidigare skrivit i en annan tråd att jag tvivlar på min diagnos. Nu gör jag det ännu mer. Jag känner absolut inte igen mig på det här forumet. Maken till otrevlig ton på ett forum har jag aldrig varit med om. Jag kan åtminstone fatta när nån är otrevlig eller beter sig konstigt, men på detta forum förstår folk inte det. Inte ens de som ska hålla efter folk, tydligen.

Jag trodde i min enfald att jag till sist hade hittat ett ställe där jag kunde känna igen mig, men det var fullständigt fel. Om Aspergare är som på detta forumet så förstår jag att folk tycker att de är konstiga. Ni bör ta en allvarlig funderare på hur ni framstår utåt, och hur ni uppfattas av nya som kommer in här. Eller ni kanske inte vill ha in nytt folk? Lycka till i er självvalda ensamhet, då.

Admin

Jag tycker att det är tråkigt om du inte trivs här. Min uppgift är bland annat att vaka över att regelverket följs men det är medvetet ganska tillåtande. Vad jag som person förstår av om "nån är otrevlig eller beter sig konstigt" har inte någon större betydelse utan reglerna ger stort utrymme för forumisterna när det gäller hur man uppträder här.

Direkta påhopp på enskilda forumister och medvetna elakheter är inget vi vill se på forumet men visst kan tonen ibland vara kantig, socialt osmidig och mer rättfram än på andra ställen. Vi aspergare är rätt olika därvidlag och ambitionen är att i hög utsträckning tillåta människor att vara det här.

Detta är trots allt "bara" ett internetforum och det är lätt att välja att inte gå i svaromål i alla situationer, att avstå från diskussioner där man inte känner sig hemma eller att avstå från att svara på frågor och kommentarer - till skillnad från hur många har det i sitt vardagsliv. De flesta lär sig det med tiden och jag hoppas du gör det med.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav TK71 » 2010-01-06 16:14:51

Parvlon skrev:Ja, vad ska man säga.. Lycka till i din inbillningsvärld, då.

Är du där nu igen? Min mormor har jag inte sett på 25 år. Men du verkar ju känna henne bra.
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 23:36:55, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv

Inläggav TK71 » 2010-01-06 16:16:31

Titti skrev:De flesta lär sig det med tiden och jag hoppas du gör det med.

Nej, vet du vad, jag tror inte jag vill vistas på ett sånt här forum.
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 23:36:56, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2010-01-06 16:18:13

TK71 skrev:
Titti skrev:Admin

Ja, vad ska man säga... vad är det här för forum egentligen? Nog för att Aspergare ska ha svårt att uppfatta nyanser, tonfall och annat, men det här är ju helt absurt. Varför gäller reglerna bara mig, och inte Parvlon? Eller andra "stammisar" för den delen?

Du är lite för lättkränkt för internet va?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 23:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Flawed

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav TK71 » 2010-01-06 16:19:46

Flawed skrev:Du är lite för lättkränkt för internet va?

Inte ett dugg. På ett annat forum har jag varit medlem i nästan 10 år. Utan problem.
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 23:36:56, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2010-01-06 16:29:04

Så du tycker att det är ett acceptabelt beteende att attackera varenda användare för att du blir kränkt av en enskild person?
Jag tycker att du kan krypa tillbaka till ditt forum.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 23:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Flawed

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-06 16:41:45

TK71 skrev:Ni bör ta en allvarlig funderare på hur ni framstår utåt, och hur ni uppfattas av nya som kommer in här.

Det där låter helt befängt. Ska man falskspela och dutta för folk förlorar ju internetvärlden sin mening.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:36:56, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav nallen » 2010-01-06 17:09:35

Word!
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 23:36:56, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Alien » 2010-01-06 18:10:26

TK71 skrev:Ja, vad ska man säga... vad är det här för forum egentligen? Nog för att Aspergare ska ha svårt att uppfatta nyanser, tonfall och annat, men det här är ju helt absurt. Varför gäller reglerna bara mig, och inte Parvlon? Eller andra "stammisar" för den delen?

Reglerna gäller förstås alla, men alla regler är inte lika lätta att tolka. Att inte diskutera moderering annat än i avd Regler, nyheter och synpunkter, det är en lätt regel att lyda och tolka.

En regel som "skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra" är svårare, eftersom man inte vet hur medveten den "sårande" är. För övrigt får moderatorerna kritik hur de än gör. Många trådar är fulla med kritik över "klåfingrig moderering" av moderatorer som beskylls för att vara för daltande, tantiga, nitiska, härsklystna el bokstavstolkande.

En annan sak är att många aspergare har svårt att passa in i vanliga sammanhang, eftersom de inte klarar av de sociala reglerna och är för brutalt uppriktiga eller burdusa. Eller de måste vakta på varje ord och känner att de aldrig kan vara sig själva. För den som lätt följer varje oskriven NT-regel står alla forum öppna, för en fyrkantig aspergare kanske bara olika AS-forum. Därför bör det vara något högre i tak här.

Slutligen så vill jag påminna om att du fått svar i dina trådar från många hjälpsamma och trevliga aspergare. Döm inte alla efter några.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav carl » 2010-01-06 18:31:55

...en annan sak är tjurigheten bland många här att så fort de känner sig kränkta vill de spela martyr.
Nog har jag gjort så många gånger eller känt att jag vill göra det. Men det blir lite väl enfaldigt eftersom alla andra inte behöver anpassa sig efter den enskilda.
Man blir helt enkelt oftast tvungen att svälja sin stolthet om man vill vara kvar och fungera i de flesta sammanhang.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:37:02, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav TK71 » 2010-01-06 18:49:19

Ja, hej svejs med er! Det lär inte bli lätt för er att vistas ute i riktiga världen. Jag hoppas innerligt att det är min läkare (som säger att jag inte har Aspergers) och inte min psykolog (som tror att jag har en lätt form av AS) som har rätt. För det finns en avgörande skillnad mellan mig och er - jag vet vad vanligt hyfs är, och det gör alldeles tydligt inte ni. Hoppas att fler följer med mig härifrån, för klimatet på det här forumet kan ingen må bra av.

Som sagt - ta en ORDENTLIG funderare på vad som egentligen är meningen med detta forum. Och ha ett bra liv - klarar ni det utanför internet?
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 23:37:02, redigerad totalt 1 gång.
TK71
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2010-01-06 19:01:23

TK71 skrev:
Parvlon skrev:Ja, vad ska man säga.. Lycka till i din inbillningsvärld, då.

Är du där nu igen? Min mormor har jag inte sett på 25 år. Men du verkar ju känna henne bra.
Jasså, hur vet du då att hon håller sig inom lagens ramar?

ta en ORDENTLIG funderare på vad som egentligen är meningen med detta forum
Nu gör du dig löjlig.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:37:02, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in