Mitt Klimatkonto

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mitt Klimatkonto

Inläggav Fabela » 2019-02-10 0:30:11

Huggorm skrev:
Fabela skrev:Jaha, fast jag tänkte mer på varmare länder. Inte samma behov bortåt ekvatorn till, typ :D
Så fort man kommer till varmare länder så använder dom en väldig massa energi för kylning istället.

Fast inte lika mycket som vi till att värma upp, väl?
En massa varmare länder har lägre levnadsstandard, till att börja med, många har t.ex. inte råd med nedkylning av sina hem.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Mitt Klimatkonto

Inläggav Huggorm » 2019-02-10 11:23:15

Fabela skrev:
Huggorm skrev:
Fabela skrev:Jaha, fast jag tänkte mer på varmare länder. Inte samma behov bortåt ekvatorn till, typ :D
Så fort man kommer till varmare länder så använder dom en väldig massa energi för kylning istället.

Fast inte lika mycket som vi till att värma upp, väl?
En massa varmare länder har lägre levnadsstandard, till att börja med, många har t.ex. inte råd med nedkylning av sina hem.
Där man har råd är det nog ungefär lika mycket, men det har ju inte överallt nej - ännu.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Mitt Klimatkonto

Inläggav LordNelson » 2019-02-10 11:28:51

Huggorm skrev:
Fabela skrev:
Huggorm skrev:Så fort man kommer till varmare länder så använder dom en väldig massa energi för kylning istället.

Fast inte lika mycket som vi till att värma upp, väl?
En massa varmare länder har lägre levnadsstandard, till att börja med, många har t.ex. inte råd med nedkylning av sina hem.
Där man har råd är det nog ungefär lika mycket, men det har ju inte överallt nej - ännu.

Hörde för några år sedan att det då användes mer energi till kyla än uppvärmning globalt sett.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Mitt Klimatkonto

Inläggav Huggorm » 2019-02-10 11:40:19

LordNelson skrev:
Huggorm skrev:
Fabela skrev:Fast inte lika mycket som vi till att värma upp, väl?
En massa varmare länder har lägre levnadsstandard, till att börja med, många har t.ex. inte råd med nedkylning av sina hem.
Där man har råd är det nog ungefär lika mycket, men det har ju inte överallt nej - ännu.

Hörde för några år sedan att det då användes mer energi till kyla än uppvärmning globalt sett.
Kan tro det ja, och mer lär det bli. Dels bor det ju vansinnigt mycket folk i många varma länder, dels isolerar de ju inte sina hus där så mycket av kyleffekten går rakt ut genom väggarna. Jag läste om en som flyttat till Thailand och skulle bygga hus där, och ville isolera ungefär som i Sverige för att kunna kyla effektivare. Men det fanns inte vanlig glasull att köpa, det enda som kunde gå att få fram var frigolit och den brinner ju vansinnigt bra så den är inget kul att ha i väggarna.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Mitt Klimatkonto

Inläggav Fabela » 2019-02-10 12:49:40

Jaha, där ser man. Det om folkmängd är iofs sant, förstås.

De kanske börjar isolera bättre där också, vad det lider. De är nog rätt medvetna om klimatproblemen de också, även fast de idag inte har lösningar på allt. Planen (= förhoppningen, önsketänkandet?) är väl lite grann att de ska komma ikapp oss vad gäller levnadsstandard, men utan att göra samma missar som vi.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Intressanta intressen



Logga in