Minskat med dubbelt så mycket?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Minskat med dubbelt så mycket?

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-23 6:28:29

Ingen som har svar på detta:
Bror Duktig skrev:En annan sak som jag funderat på större delen av livet är:
När något är en tiondel så stort som något annat, så säger de flesta "den är tio gånger mindre".
Är det verkligen korrekt att säga så? "Tio gånger mindre" blir minus nio för mig.
Jag reagerade på det redan som barn när någon sade "ta dubbelt så lite".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav TK » 2008-10-24 17:10:02

Bror Duktig skrev:Ingen som har svar på detta:
Bror Duktig skrev:En annan sak som jag funderat på större delen av livet är:
När något är en tiondel så stort som något annat, så säger de flesta "den är tio gånger mindre".
Är det verkligen korrekt att säga så? "Tio gånger mindre" blir minus nio för mig.
Jag reagerade på det redan som barn när någon sade "ta dubbelt så lite".


Denna fråga togs för en tid sedan upp i radioprogrammet Språket (P1). Programmet sändes första gången den 30 september. Direkt efter programingressen kommer en lyssnare till tals som har lagt märke till samma sak som du. Clas Persson frågar om det är rätt att säga 'fyra gånger mindre', 'sju gånger färre' och liknande.

Programledaren Anna Lena Ringarp ringer upp universitetslektorn i matematik vid Göteborgs universitet Laura Feinsilber för att höra vad hon har att säga om detta uttryckssätt, och använder exemplet 'sju gånger färre'. Laura tolkar det på samma sätt som Clas, nämligen en sjundedel. På frågan om det ur matematisk synvinkel är fel att säga 'sju gånger färre' så blir svaret att det inte är helt fel men att det inte är det tydligaste sättet att säga det på. Hon tycker det är ett litet omständligt sätt att uttrycka sig. Som matematiker ser hon det annars inte som problematiskt att tolka, då det ju är en multiplikation med en sjundedel.

Det ovanstående är ett summerande referat. Programmet kan i sin helhet höras på följande länk:
http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1376157

Det kan också hämtas som mp3-fil via poddradiolänk, från webbradiogränssnittet.

Kanske kan du få något ut av det inslaget. Själv har jag väl som du ibland funderat över detsamma, men det är så mycket som man får acceptera i språket av mer eller mindre ologiska drag. Men så är ju också språket ett slags levande kollektivt 'väsen', som inte följer några klara logiska regler.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:52:13, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-24 18:46:26

tk, tack för svaret.

Fast jag tycker fortfarande att det låter matematiskt fel att säga "tio gånger mindre". Däremot så är ju ursprunget "tio gånger större än tiondelen".

Det låter dessutom obildat. Fast om en matematiker säger att det är korrekt att säga så, så är det kanske jag som är obildad.

Sju gånger mindre, låter som "ta ursprungstalet, multiplicera med sju, dra sedan det du får från ursprunget".

Nääe, jag fortsätter envist att tycka att det låter fel och korkat. 8)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2008-10-24 18:53:48

Bror Duktig skrev:Ingen som har svar på detta:
Bror Duktig skrev:En annan sak som jag funderat på större delen av livet är:
När något är en tiondel så stort som något annat, så säger de flesta "den är tio gånger mindre".
Är det verkligen korrekt att säga så? "Tio gånger mindre" blir minus nio för mig.
Jag reagerade på det redan som barn när någon sade "ta dubbelt så lite".


Min tolkning är:


x gånger större = multiplikation med x
x gånger mindre = multiplikation med 1/x = division med x

I båda fallen sklijer det en faktor 10 där större/mindre anger åt vilket håll man skalar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-24 18:58:20

Kvasir skrev:
Bror Duktig skrev:Ingen som har svar på detta:
Bror Duktig skrev:En annan sak som jag funderat på större delen av livet är:
När något är en tiondel så stort som något annat, så säger de flesta "den är tio gånger mindre".
Är det verkligen korrekt att säga så? "Tio gånger mindre" blir minus nio för mig.
Jag reagerade på det redan som barn när någon sade "ta dubbelt så lite".


Min tolkning är:


x gånger större = multiplikation med x
x gånger mindre = multiplikation med 1/x = division med x

I båda fallen sklijer det en faktor 10 där större/mindre anger åt vilket håll man skalar.

Dåså, det är alltså jag som är obildad. :?
Men jag var så liten när jag först tänkte på det, och kunde inget om bråk och att dela med nå't är samma som att multiplicera med 1/nå't... :o (jag kanske kan skylla på det med åldern :wink: )
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Språket



Logga in