Mina tvivel på diagnoser - uppkomst och utveckling.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mina tvivel på diagnoser - uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-18 20:22:10

Jag började tvivla på betydelsen av ärftlighetsstudier när epigenetik blev allmänt känt, och det alltså visade sig att nedärvning av förvärvade egenskaper finns.

Sedan kom upptäckten att tio generationers avel räcker för att tydligt ändra inte bara utseende utan även intelligens och beteende hos djur, vilket krockade med upptäckten som presenteras i "Vetenskapens sista tabu" med Rageh Omaar om absolut nollsamband mellan inslag av europeiska DNA-markörer och IQ bland afroamerikaner.

Bortförklaringen att människors ärftlighet skulle vara mycket mer komplex än tamdjurs stupar på det faktum att människors totala genetiska variation är mycket mindre än exempelvis schimpansers och istället ligger närmare många tamdjurs, och om gener ändå ska ha den betydelse som antas så måste varje enskild genvariant ha en större betydelse än buffertargumentet påstår (samma mängd text på färre USB-minnen ger mer text per USB-minne). Enkel klockkurvexercis visar dessutom att om endast en liten del av en klockkurva sticker över kanten till höger, räcker det att flytta klockkurvan en liten bit åt vänster för att ingen del alls av klockkurvan ska sticka över kanten till höger längre.

Alltså: biopsykiatrin förutsäger att vissa funktionshinder bara borde förekomma i vissa folkgrupper, lika oundvikligt som teorin om etern förutsade att ljuset borde ha olika hastighet i olika riktningar. Så "kulturella universalier" är ett argument mot biopsykiatri och inte för den.

Moderator: Delade in texten i stycken för större läsbarhet.
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav rdos » 2014-07-18 22:11:45

Det är nog allmänt förenklat. Dels så är det inte gener som styr de flesta egenskaper hos människan, utan CNV (Copy Number Variation). Vad gäller epigenetik så blev det området rejält upphausat och man övertolkade dess betydelse. Vad jag vet så är det bara ett väldigt begränsat antal egenskaper (som dessutom inte är arttypiska) som styrs av epigenetik.

Samtidigt så saknar biopsykiatrin validitet då diagnoser definieras godtyckligt utan att man kontrollerar deras konsistens och faktorstruktur. Genom detta så kopplas många diagnoser till samma DNA, och får stor överlappning. Men det är helt ett problem hos diagnosmakarna, och inget som motsäger biologiska förklaringar.

Kulturella universaler vet jag inte ens vad det är, men mänsklig variation är fördelad på två faktorer, varav ena är den typiska och den andra hör ihop med npf. Den går därmed tvärs över kulturer.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 7:16:47

Det är nog allmänt förenklat. Dels så är det inte gener som styr de flesta egenskaper hos människan, utan CNV (Copy Number Variation).


Vad konsekvenserna beträffar är det inte relevant om det är själva gensekvensen eller antalet kopior. Snabb avel-effekten är densamma.

Vad gäller epigenetik så blev det området rejält upphausat och man övertolkade dess betydelse. Vad jag vet så är det bara ett väldigt begränsat antal egenskaper (som dessutom inte är arttypiska) som styrs av epigenetik.


Epigenetik var bara början, nu har det visat sig att själva DNAet också ändras, se till exempel "Aneuploid neurons are functionally active and integrated into brain circuitry" och "Recurrent tissue-specific mt mutations are common in humans".

Samtidigt så saknar biopsykiatrin validitet då diagnoser definieras godtyckligt utan att man kontrollerar deras konsistens och faktorstruktur. Genom detta så kopplas många diagnoser till samma DNA, och får stor överlappning. Men det är helt ett problem hos diagnosmakarna, och inget som motsäger biologiska förklaringar.


Det är inte det som är poängen. Poängerna är 1) att existensen av nedärvning av förvärvade egenskaper urholkar alla ärftlighetsstudiers betydelse och 2) att snabb avel-effekten dömer all biologism till "rasistiska" och empiriskt felaktiga förutsägelser.

Kulturella universaler vet jag inte ens vad det är, men mänsklig variation är fördelad på två faktorer, varav ena är den typiska och den andra hör ihop med npf. Den går därmed tvärs över kulturer.


Du begick just samma felslut som att påstå att teorin om en eter inte skulle förutsäga olika ljushastigheter i olika riktningar för att sådana inte finns empiriskt. Du glömde visst bort klockkurvexercisen som klart och tydligt visar att om diagnoser befinner sig på ett kontinuum med "normal" variation (fast som extremer) så skulle det räcka med en pytteliten förskjutning av genomsnittet i en population för att helt eliminera vissa diagnoser från den populationen.
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav rdos » 2014-07-19 16:46:47

MJSall skrev:Det är inte det som är poängen. Poängerna är 1) att existensen av nedärvning av förvärvade egenskaper urholkar alla ärftlighetsstudiers betydelse


Tror inte det. Det är väldigt specifika drag som är epigenetiska, och dessutom sådana drag jag inte ens skulle förvänta mig skulle vara ärftliga öht.

MJSall skrev:och 2) att snabb avel-effekten dömer all biologism till "rasistiska" och empiriskt felaktiga förutsägelser.


Snabbavel kan fungera för att egenskaperna redan finns latenta i genomet (som t.ex. exemplet med de ryska rävarna). Att det snabbt går att avla på egenskaper betyder egentligen ingenting.

MJSall skrev:Du begick just samma felslut som att påstå att teorin om en eter inte skulle förutsäga olika ljushastigheter i olika riktningar för att sådana inte finns empiriskt. Du glömde visst bort klockkurvexercisen som klart och tydligt visar att om diagnoser befinner sig på ett kontinuum med "normal" variation (fast som extremer) så skulle det räcka med en pytteliten förskjutning av genomsnittet i en population för att helt eliminera vissa diagnoser från den populationen.


Det är bara det att npf (och många psykiatrisk diagnoser) inte finns på ett kontinum med "normal" variation.

Referens: Ekblad (2013) Autism, Personality, and Human Diversity : Defining Neurodiversity in an Iterative Process Using Aspie Quiz

The idea that neurodiversity was at the extreme end of a normal distribution was not supported, rather it was found that neurodiversity had its own normal distribution overlapping typical traits.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 17:56:58

Tror inte det. Det är väldigt specifika drag som är epigenetiska, och dessutom sådana drag jag inte ens skulle förvänta mig skulle vara ärftliga öht.


Jag har redan skrivit att epigenetik bara var början och att det nu även har upptäckts att själva DNAet ändras, och jag har redan hänvisat till "Aneuploid neurons are functionally active and integrated into brain circuitry" och "Recurrent tissue-specific mt mutations are common in humans". Missade du det?

Snabbavel kan fungera för att egenskaperna redan finns latenta i genomet (som t.ex. exemplet med de ryska rävarna). Att det snabbt går att avla på egenskaper betyder egentligen ingenting.


Om variation bland människor är ärftlig så skulle samma princip om att "egenskaperna redan finns latenta" gälla för människor också, och snabbavel skulle lätt kunna skapa skillnader mellan grupper liknande bland annat domesticering, förvildning och anan djuravel.

Det är bara det att npf (och många psykiatrisk diagnoser) inte finns på ett kontinum med "normal" variation.

Referens: Ekblad (2013) Autism, Personality, and Human Diversity : Defining Neurodiversity in an Iterative Process Using Aspie Quiz

The idea that neurodiversity was at the extreme end of a normal distribution was not supported, rather it was found that neurodiversity had its own normal distribution overlapping typical traits


Om det är som den referensen påstår, att npf är i grunden diskontinuerlig från "normal" variation och bara råkar överlappa, så skulle det ju vara ännu enklare för urval eller genetisk drift att utrota vissa npf från vissa folkgrupper. Det hade räckt om alla familjer som bar på anlagen i ett visst geografiskt område dog. Så varför finns då inte folkgrupper där vissa npf saknas? Det är lika oförklarligt för den biologiska psykiatrin som avsaknaden av skillnader i ljushastighet i olika riktningar är för teorin om etern.
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav rdos » 2014-07-19 18:08:01

MJSall skrev:Jag har redan skrivit att epigenetik bara var början och att det nu även har upptäckts att själva DNAet ändras, och jag har redan hänvisat till "Aneuploid neurons are functionally active and integrated into brain circuitry" och "Recurrent tissue-specific mt mutations are common in humans". Missade du det?


Har inte läst det, men jag är allmänt skeptiskt till nya upphausade teorier som folk vill bli berömda på. Jag avvaktar således resultat som betyder något.

MJSall skrev:Om variation bland människor är ärftlig så skulle samma princip om att "egenskaperna redan finns latenta" gälla för människor också, och snabbavel skulle lätt kunna skapa skillnader mellan grupper liknande bland annat domesticering, förvildning och anan djuravel.


Säkert, men huvudfrågan är exakt vilka egenskaper som är latenta och lätta att få fram. Troligen ett relativt litet antal, och troligen av minimalt intresse för avel.

MJSall skrev:Om det är som den referensen påstår, att npf är i grunden diskontinuerlig från "normal" variation och bara råkar överlappa, så skulle det ju vara ännu enklare för urval eller genetisk drift att utrota vissa npf från vissa folkgrupper.


Länk: http://sgo.sagepub.com/content/3/3/2158244013497722 (det är min studie förresten).

Saken är ju den att npf inte har samma frekvens i olika folkgrupper, och dessutom har en något avvikande faktorstruktur i Ryssland.

MJSall skrev:Det hade räckt om alla familjer som bar på anlagen i ett visst geografiskt område dog. Så varför finns då inte folkgrupper där vissa npf saknas? Det är lika oförklarligt för den biologiska psykiatrin som avsaknaden av skillnader i ljushastighet i olika riktningar är för teorin om etern.


Npf fungerar inte så. Npf är en stor mängd av olika drag som är kopplade, och nästan alla människor har åtminstone något drag. Således är npf inte ett har/har inte tillstånd, utan mäts bäst på ett kontinum.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 18:52:20

rdos skrev: Har inte läst det, men jag är allmänt skeptiskt till nya upphausade teorier som folk vill bli berömda på. Jag avvaktar således resultat som betyder något.


Poängen är att det visar att ärftlighetsstudier är icke-konklusiva. Det är inte själva det "offensiva" beviset mot psykiatri.

rdos skrev:Säkert, men huvudfrågan är exakt vilka egenskaper som är latenta och lätta att få fram. Troligen ett relativt litet antal, och troligen av minimalt intresse för avel.


Men det finns ju tydliga beteendeskillnader mellan de olika avlade djurgrupperna! Mysteriet är varför inte detsamma gäller människor.

rdos skrev:Länk: http://sgo.sagepub.com/content/3/3/2158244013497722 (det är min studie förresten).

Saken är ju den att npf inte har samma frekvens i olika folkgrupper, och dessutom har en något avvikande faktorstruktur i Ryssland.


Vissa säger det, andra säger motsatsen. Om det fanns frekvensskillnader mellan Sverige och Ryssland av genetiska skäl, borde vissa folkgrupper från andra världsdelar helt sakna många av diagnoserna som finns här.

rdos skrev:Npf fungerar inte så. Npf är en stor mängd av olika drag som är kopplade, och nästan alla människor har åtminstone något drag. Således är npf inte ett har/har inte tillstånd, utan mäts bäst på ett kontinum.


Nu säger du emot dig själv. I din förra referens påstod du att det INTE finns något kontinuum mellan NPF och "normal" variation. Bestäm dig! Om du väljer med kontinuum, gäller klockkurvexercisen. Om du väljer utan kontinuum, gäller de utdöda familjerna. Biopsykiatrin kan inte komma undan sin förutsägelse att vissa npf borde saknas i vissa folkgrupper, liksom teorin om etern inte kan komma undan sin förutsägelse om olika ljushastigheter i olika riktningar.
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav rdos » 2014-07-19 19:25:06

MJSall skrev:Vissa säger det, andra säger motsatsen. Om det fanns frekvensskillnader mellan Sverige och Ryssland av genetiska skäl, borde vissa folkgrupper från andra världsdelar helt sakna många av diagnoserna som finns här.


I förhållande till Ryssland är det mer att de har delvis andra drag i sin npf-fenotyp, och då ingen vad jag vet forskat om detta i Ryssland, så vet vi egentligen inte vad dessa skillnader är.

MJSall skrev:Nu säger du emot dig själv. I din förra referens påstod du att det INTE finns något kontinuum mellan NPF och "normal" variation. Bestäm dig!


Det är ingen motsägelse. Både normala och npf-drag finns på ett kontinum, men det är inte samma kontinum. Därför så är npf-drag inte extremen på normalkuvan lika lite som normala drag är extremen på npfkurvan. De har två olika normalfördelningar som överlappar varandra.

MJSall skrev:Om du väljer med kontinuum, gäller klockkurvexercisen. Om du väljer utan kontinuum, gäller de utdöda familjerna.


Och om jag väljer en blandning med två kurvor som överlappar?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav colaflaska » 2014-07-19 19:35:52

Jag bara undrar en grej. Ni två, vet ni något om praktisk djuravel? TS säger 10 generationer. Det är minst 500 människoår. Har du data som går 500 år tillbaka i tiden?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 19:42:18

rdos skrev: I förhållande till Ryssland är det mer att de har delvis andra drag i sin npf-fenotyp, och då ingen vad jag vet forskat om detta i Ryssland, så vet vi egentligen inte vad dessa skillnader är.


Om du inte ens vet, varför hänvisar du till det då?

rdos skrev:Det är ingen motsägelse. Både normala och npf-drag finns på ett kontinum, men det är inte samma kontinum. Därför så är npf-drag inte extremen på normalkuvan lika lite som normala drag är extremen på npfkurvan. De har två olika normalfördelningar som överlappar varandra.



rdos skrev:Och om jag väljer en blandning med två kurvor som överlappar?


På båda sistnämnda är svaret: Då är det lätt för urval att i vissa (inte alla) delar av världen både helt eliminera anlagen för att tillhöra den separata npf-kurvan, och att förskjuta normalkurvan så att den inte överlappar npf-kurvan. Kanske till och med det omvända i vissa delar av världen, och då skulle alla i vissa folkgrupper vara i npf! Jag påstår inte att det är så (det är klart empiriskt fel) utan det är en reductio ad absurdum, att motbevisa en tes i detta fall biopsykiatri) genom att låtsas att den stämmer och visa att den gör felaktiga förutsägelser.
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 19:46:21

colaflaska skrev:Jag bara undrar en grej. Ni två, vet ni något om praktisk djuravel? TS säger 10 generationer. Det är minst 500 människoår. Har du data som går 500 år tillbaka i tiden?


Historiska data visar tydliga skillnader i vilka beteenden som anses/ansågs acceptabla/oacceptabla i olika delar av världen. Även skillnader i straff (relevant i sammanhanget är dödsstraff, kastreringsstraff och straff av förbrytares släktingar). Dessa data går tusentals år tillbaka i tiden. Och även utan exakta data, skulle de nu observerbara skillnaderna logiskt kunnat extrapoleras till att det även fanns skillnader förr (om än kanske inte med exakt samma fördelning) och att dessa skillnader borde ha avelseffekter.
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav colaflaska » 2014-07-19 19:47:43

MJSall skrev:
colaflaska skrev:Jag bara undrar en grej. Ni två, vet ni något om praktisk djuravel? TS säger 10 generationer. Det är minst 500 människoår. Har du data som går 500 år tillbaka i tiden?


Historiska data visar tydliga skillnader i vilka beteenden som anses/ansågs acceptabla/oacceptabla i olika delar av världen. Även skillnader i straff (relevant i sammanhanget är dödsstraff, kastreringsstraff och straff av förbrytares släktingar). Dessa data går tusentals år tillbaka i tiden. Och även utan exakta data, skulle de nu observerbara skillnaderna logiskt kunnat extrapoleras till att det även fanns skillnader förr (om än kanske inte med exakt samma fördelning) och att dessa skillnader borde ha avelseffekter.

Ok. Så du har med andra ord ingen data som samlats av en gemensam nämnare i ett gemensamt syfte? Du vet, så som man gör med de flesta accepterade studier?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav rdos » 2014-07-19 19:48:55

MJSall skrev:
rdos skrev: I förhållande till Ryssland är det mer att de har delvis andra drag i sin npf-fenotyp, och då ingen vad jag vet forskat om detta i Ryssland, så vet vi egentligen inte vad dessa skillnader är.


Om du inte ens vet, varför hänvisar du till det då?


Jag vet ju att faktorstrukturen skiljer. Det jag inte vet är detaljerna. Det behöver jag inte heller för att kunna konstatera att npf i Ryssland inte är identiskt med npf i t.ex. västeuropa.

MJSall skrev:På båda sistnämnda är svaret: Då är det lätt för urval att i vissa (inte alla) delar av världen både helt eliminera anlagen för att tillhöra den separata npf-kurvan, och att förskjuta normalkurvan så att den inte överlappar npf-kurvan. Kanske till och med det omvända i vissa delar av världen, och då skulle alla i vissa folkgrupper vara i npf! Jag påstår inte att det är så (det är klart empiriskt fel) utan det är en reductio ad absurdum, att motbevisa en tes i detta fall biopsykiatri) genom att låtsas att den stämmer och visa att den gör felaktiga förutsägelser.


Du glömmer det naturliga urvalet. Evolutionen favoriserar en jämvikt mellan neurotypiska och npf-drag, vilket gör att inget av dem försvinner eller hamnar i extrem minoritet. Däremot så påverkar självklart patologiseringen av npf i väst fördelningen på så sätt att npf minskar. Vilket på sikt kommer att drabba väst genom att andra områden med bättre balans kommer att gå om oss.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav rdos » 2014-07-19 20:06:14

MJSall skrev:Historiska data visar tydliga skillnader i vilka beteenden som anses/ansågs acceptabla/oacceptabla i olika delar av världen. Även skillnader i straff (relevant i sammanhanget är dödsstraff, kastreringsstraff och straff av förbrytares släktingar). Dessa data går tusentals år tillbaka i tiden. Och även utan exakta data, skulle de nu observerbara skillnaderna logiskt kunnat extrapoleras till att det även fanns skillnader förr (om än kanske inte med exakt samma fördelning) och att dessa skillnader borde ha avelseffekter.


Visst är det så. Jag tror att fördelningen mellan neurotypiska och npf-drag varierat över tid, och just i vår tid så har npf-dragen hamnat i ett underläge. Om man går tillbaka några tusen år så kan man oxå konstatera att man var betydligt mer tolerant mot de sexuella avvikelser som är kopplade till npf, vilket gör att man kan misstänka att npf-kollektivet på den tiden hade betydligt mera makt än idag.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 20:46:23

rdos skrev: Jag vet ju att faktorstrukturen skiljer. Det jag inte vet är detaljerna. Det behöver jag inte heller för att kunna konstatera att npf i Ryssland inte är identiskt med npf i t.ex. västeuropa.


Om det går att hitta skillnader mellan så närstående delar av världen, där det uppenbarligen har skett mycket migration, borde totala avsaknader gå att hitta i mer avlägsna delar av världen. Men ändå finns de inte.

rdos skrev:Du glömmer det naturliga urvalet. Evolutionen favoriserar en jämvikt mellan neurotypiska och npf-drag, vilket gör att inget av dem försvinner eller hamnar i extrem minoritet. Däremot så påverkar självklart patologiseringen av npf i väst fördelningen på så sätt att npf minskar. Vilket på sikt kommer att drabba väst genom att andra områden med bättre balans kommer att gå om oss.


Det är inte alls självklart att det naturliga urvalet favoriserar en jämvikt överallt. Skillnader i befolkningsstorlek ger väldiga skillnader i antalsnytta, och så kan systematiska utrotningar baserade på kulturella nycker få fördelning att avvika starkt från det "optimala" oavsett vad som är "optimalt". Om biopsykiatrin stämde borde några folkgrupper där npf helt utrotats finnas. Varför finns de inte?
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 20:48:18

rdos skrev:Visst är det så. Jag tror att fördelningen mellan neurotypiska och npf-drag varierat över tid, och just i vår tid så har npf-dragen hamnat i ett underläge. Om man går tillbaka några tusen år så kan man oxå konstatera att man var betydligt mer tolerant mot de sexuella avvikelser som är kopplade till npf, vilket gör att man kan misstänka att npf-kollektivet på den tiden hade betydligt mera makt än idag.


Du glömmer andra delar av världen, där intoleransen är mycket äldre och där dödsstraff, kastreringsstraff och straff mot släktingar alltid varit vanliga. Varför har inte vissa npf totaleliminerats där? Sluta vara så eurocentrisk!
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 20:53:40

colaflaska skrev:Ok. Så du har med andra ord ingen data som samlats av en gemensam nämnare i ett gemensamt syfte? Du vet, så som man gör med de flesta accepterade studier


Poängen är inte att säga att just den-och-den folkgruppen borde vara tom på npf enligt biopsykiatrin, utan bara att säga att några borde finnas (och att de empiriskt ändå inte finns). Att tro att alla folk i världen undgått total eliminering av npf trots sådana väldiga skillnader i avelsrelevanta straff är absurt.



Moderator atoms - försåg citatet med ägare.
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav colaflaska » 2014-07-19 21:28:16

MJSall skrev:
colaflaska skrev:Ok. Så du har med andra ord ingen data som samlats av en gemensam nämnare i ett gemensamt syfte? Du vet, så som man gör med de flesta accepterade studier


Poängen är inte att säga att just den-och-den folkgruppen borde vara tom på npf enligt biopsykiatrin, utan bara att säga att några borde finnas (och att de empiriskt ändå inte finns). Att tro att alla folk i världen undgått total eliminering av npf trots sådana väldiga skillnader i avelsrelevanta straff är absurt.

Exakt vad med npf gör att det borde ha utrotats? Vilka icke-önskade drag i vilken tid och kultur?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav Myrkr » 2014-07-19 21:30:36

rdos skrev:Om man går tillbaka några tusen år så kan man oxå konstatera att man var betydligt mer tolerant mot de sexuella avvikelser som är kopplade till npf, vilket gör att man kan misstänka att npf-kollektivet på den tiden hade betydligt mera makt än idag.

Vilka avvikelser talar du om och på vilket sätt skulle de vara kopplade till npf?
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav slackern » 2014-07-19 21:32:53

colaflaska skrev:
MJSall skrev:
colaflaska skrev:Ok. Så du har med andra ord ingen data som samlats av en gemensam nämnare i ett gemensamt syfte? Du vet, så som man gör med de flesta accepterade studier


Poängen är inte att säga att just den-och-den folkgruppen borde vara tom på npf enligt biopsykiatrin, utan bara att säga att några borde finnas (och att de empiriskt ändå inte finns). Att tro att alla folk i världen undgått total eliminering av npf trots sådana väldiga skillnader i avelsrelevanta straff är absurt.

Exakt vad med npf gör att det borde ha utrotats? Vilka icke-önskade drag i vilken tid och kultur?


Det fans ju rasbiologiska institutet här i Sverige som sysslade med tvångssteriliseringar. Annars var Tyskland mellan åren 1933-1945 rätt duktiga på att utrota folk.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 21:38:18

colaflaska skrev:Exakt vad med npf gör att det borde ha utrotats? Vilka icke-önskade drag i vilken tid och kultur?


Jag sa inte att jag tyckte att de borde ha utrotats. Jag lade inte in någon värdering, jag bara konstaterade skillnaderna i olika kulturers attityd och i för avel relevanta straff. Om du vill ha några geografiska tips på var det i teorin borde ha lett till en total eliminering, titta på kulturer där det är mycket noga att alla ska bete sig enligt familjens och samhällsgruppens traditionella roll. Tankarna går genast till stora delar av Asien... Och med tanke på hur varierade kulturerna i Afrika är, bör några exempel finnas även där, även om bristen på nedskriven historia är ett problem.
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav colaflaska » 2014-07-19 21:41:11

slackern skrev:
colaflaska skrev:
MJSall skrev:
Poängen är inte att säga att just den-och-den folkgruppen borde vara tom på npf enligt biopsykiatrin, utan bara att säga att några borde finnas (och att de empiriskt ändå inte finns). Att tro att alla folk i världen undgått total eliminering av npf trots sådana väldiga skillnader i avelsrelevanta straff är absurt.

Exakt vad med npf gör att det borde ha utrotats? Vilka icke-önskade drag i vilken tid och kultur?


Det fans ju rasbiologiska institutet här i Sverige som sysslade med tvångssteriliseringar. Annars var Tyskland mellan åren 1933-1945 rätt duktiga på att utrota folk.

Det var inte frågan.

MJSall skrev:
colaflaska skrev:Exakt vad med npf gör att det borde ha utrotats? Vilka icke-önskade drag i vilken tid och kultur?


Jag sa inte att jag tyckte att de borde ha utrotats. Jag lade inte in någon värdering, jag bara konstaterade skillnaderna i olika kulturers attityd och i för avel relevanta straff. Om du vill ha några geografiska tips på var det i teorin borde ha lett till en total eliminering, titta på kulturer där det är mycket noga att alla ska bete sig enligt familjens och samhällsgruppens traditionella roll. Tankarna går genast till stora delar av Asien...

Det besvarar inte heller min fråga. Har du ett svar eller inte? Vad är din poäng med tråden?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav MJSall » 2014-07-19 21:49:16

colaflaska skrev:Det besvarar inte heller min fråga. Har du ett svar eller inte? Vad är din poäng med tråden?


Svaret är att det finns kulturer med sina respektive befolkningar som varit ihållande intoleranta mot alla sorters "avvikande" beteenden i tusentals år, och som under den långa tiden har använt sig av dödsstraff, kastreringsstraff och utrotning av släktingar. Inte bara så kort tid som i Nazityskland, utan i tusentals år. De flesta av dessa bekräftade exempel ligger som sagt i Asien, medan de i övriga världsdelar är obekräftade på grund av brist på nedskriven historia. Och jag skrev "stora delar av Asien", vilket inkluderar geografiskt sammanhängande imperier, men inte precis hela Asien.

Vad är det du inte fattar? Poängen är en reductio ad absurdum som visar att gener inte kan vara "orörliga rörare" i förhållande till beteende. Alltså: om en gen inte kan ändras av "tankens kraft" så kan den inte heller påverka beteende på ett icke-dödligt sätt (inte bland människor i alla fall).
Senast redigerad av MJSall 2014-07-19 21:50:22, redigerad totalt 1 gång.
MJSall
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2014-07-18

Mina tvivel på diagnoser-uppkomst och utveckling.

Inläggav rdos » 2014-07-19 21:50:08

Myrkr skrev:
rdos skrev:Om man går tillbaka några tusen år så kan man oxå konstatera att man var betydligt mer tolerant mot de sexuella avvikelser som är kopplade till npf, vilket gör att man kan misstänka att npf-kollektivet på den tiden hade betydligt mera makt än idag.

Vilka avvikelser talar du om och på vilket sätt skulle de vara kopplade till npf?


Har vi inte redan diskuterat det? Offentlig onani, polyamory, udda sexuella preferenser, udda partnerspreferenser, udda hårvirvlar + kanske något till. Allt detta är kopplat till npf.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Aspergare och vården



Logga in