Min historia! Din?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min historia! Din?

Inläggav Chilehead » 2008-09-07 4:51:08

Som sagt jag är 34år m. fru och dotter,3 (ska skriva om henne senare).
Diagnos: Tourettes TS, ADHD, Asperger och lite OCD.

För 4 år sedan hade jag absolut ingen kunskap av vare sig AS TS lr OCD (hade inte ens hört om dom) och ADHD var ju bara dom störiga killarna som inte satt stilla som var hyperaktiva m.fl. Andra fördomar.
3½ år sedan såg ett reportage om en man med TS, reaktion: Det är ju jag han har ju samma tics också han beskriver MIG. Började rota i Tourettes och ju mer jag får reda på desto mer tydligt blir det.
Börjar prata om det med vänner o så. Det visar sig att det fanns flera stycken i närheten som hade det. Jag var glad för nu fick jag svar på mina konstiga maner som jag haft sen 1. Klass mer eller mindre. (sökte hjälp i 5:an men fick bara salva för torra ögonlock, hade “blinkningstics“)

En av mina vänner visade sig att han har liknande diagnoser som jag fast olika ändå så vi har samtalat massor runt det här, och han har mängder med kunskap inom neuropsyk., (han skulle kunna arbeta med utredningar)
Efter ett tag sa han att du har ADHD, VA näe det kan inte stämma jag är inte SÅN. Han gav mig lite läsning och det var ju klart som korvspad, okej det är därför jag slagit hål i väggen för att jag ville inte diska och slog sönder min pulka när jag var10 för att jag ville inte gå ut.
Nu hade jag intresserats av neuropsyk läste en hel del och AS fanns där men jag kände inte igen mig i det men OCD var ganska lättidentifierad.

Nu är vi framme vid maj-07. Sista halvåret var jobbigt, exploderade för minsta lilla skitsak som att någon körde in framför mig utan att visa blinkers, och det var inte bara irritation utan adrenalin pumpade ut genom öronen och det tog tid innan man lugnade sig händerna skakade osv.
Vi tänkte på depression och gick till vårdcentralen. Nu hade jag gjort några sådana småtester ang. ADHD och hade dom med mig till läkaren. Först gjorde jag depp-testet som visade på depr. o ångest sen visade jag ADHD-testerna hans första svar var: vad är det här var har du fått dom här. Jag tänkte shit han tar det inte på allvar, men tji fick jag han hämtade en test till o jag gjorde den. Sen skrev han serotonin till mig och återbesök 3veckor senare.
3veckor senare depr. Bortalite ångest kvar men den kunde förklaras av ev.ADHD.
Helt plötsligt säger han Jag skickar remiss till ADHD-mottagning. Yes nu börjar vi komma nånvart.
Några veckor senare: Kötid 3år och i Göteborgsområdet gör dom inte utredningar på personer över 35 mer än vid några sällsynta fall. SHIT SHIT SHIT
September återbesök mer serotonin och läkaren säger att han skickar mig till en privat psykiatrimott.
Under tiden fler samtal med vännerna och det kryper fram att AS är också en möjlig diagnos
November får jag svar Januari börjar vi med tester, det var en liten utredning men det stod tydligen ganska klart vad jag är men jag skulle få göra ytterligare tester (vilka jag i och för sig inte har gjort än idag).
Sen hörde jag inte av dom på länge så jag tog kontakt det hade blivit nåt missförstånd, hade hamnat mellan stolar så att säga. Nåja fick komma dit i Juni och såg pappret .....ADHD..bla...bla....AS/HFA.


Ps.Under utredningen så sa läkaren att det lutar mer åt ADHD hållet än AS. Sen ju längre vi kom så blev det att ADHD är nog inte aktuellt kanske mer åt AS hållet och sen blev det båda. Kan tilläggas att anhörigintervjun gav nog inte dom så där jättemycket att jobba på eftersom jag misstänker att morsan har AS och ADHD finns på farsans sida
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in