Miljöpartiet och jihad.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav bardamu » 2015-05-29 18:44:13

Många har ju lite lustigt kallat miljöpartiet för islamisternas parti. Det kanske stämmer till viss del? Först vill de belöna Is-terrorister och nu läser man det här...

http://gudmundson.blogspot.se/2015/05/s ... n.html?m=1

Said Arif, an al Qaeda veteran who trained in Afghanistan in the 1990s, has reportedly been killed in Syria while leading Jund al Aqsa’s forces. Arif’s death has been reported by multiple jihadists on social media, but has not yet been confirmed on Jund al Aqsa’s official Twitter feed. He was allegedly killed in an airstrike conducted by the US-led coalition just days ago."

Arif har varit en följetong här på bloggen (1, 2, 3, 4) eftersom det var här som det avslöjades att han har varit gift med en svenska, som han också har barn med, och som lobbat för mjukare terrorlagar i Sverige i föreningen Charta 2008. Det var också till Sverige som Arif första gången rymde från sin franska husarrest.

Svenska Umm Anas, Anna Sundberg, kommer för övrigt i höst med en självbiografi benämnd "När paradiset nalkas : 16 år med militanta islamister". Hon är idag aktiv i – surprise! – Miljöpartiet.


Vad är Miljöpartiet för parti egentligen?

Hennes bok om att vara jihadfru: http://www.adlibris.com/se/bok/nar-para ... 9113059136
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav aspiemason » 2015-05-29 19:19:08

Nu tar ju bara den här bloggen upp islamister.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav bardamu » 2015-05-29 19:33:11

va?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav Pikachu » 2015-05-29 19:40:14

:lol: , Du är ju lika störd som jag är. Jag tjatar om IQ osv. Och du bardamu om ditt :lol: .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav aspiemason » 2015-05-29 19:41:16

Ja titta vad denna blogg skriver för inlägg. Det är bara såna där inlägg om jihadister och islamister.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav bardamu » 2015-05-29 19:45:50

aspiemason skrev:Ja titta vad denna blogg skriver för inlägg. Det är bara såna där inlägg om jihadister och islamister.


Kan du komma till poängen någon gång? Har du någon poäng?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav aspiemason » 2015-05-29 19:52:27

....
Senast redigerad av aspiemason 2015-05-29 19:58:07, redigerad totalt 1 gång.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav Huggorm » 2015-05-29 19:54:26

aspiemason skrev:bloggen tar bara upp negativa artiklar om islam
Tja, det kanske krävs som motvikt till SVT?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav Moggy » 2015-05-29 19:58:42

aspiemason skrev:bloggen tar bara upp negativa artiklar om islam behöver jag förklara att den är vinklad.



Det är många bloggar som tar ställning för eller emot olika saker, inget krav på en blogg att vara helt opartisk.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav aspiemason » 2015-05-29 19:59:17

ser inte på nyheter huggorm, inte heller läser jag kvällstidningar
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav bardamu » 2015-05-29 20:01:45

Är det här vad som kallas källkritik nuförtiden? Om sidan publicerar något som känns obehagligt så går inte sidan att lita på. Det är inte källkritik. Källkritik är att letar upp källorna till vad som står i artikeln om det är rätt eller fel på egen hand. Både sidorna ni ideologiskt känner er närmare och de som ni känner att ni står långt ifrån, förtjänar att granskas med källkritik. Källkrik är inte att identifiera att "nyheten kommer från den sidan och därför är vad som står fel". Det är inte källkritik.

Men nu är det en icke fråga. För att bloggen handlar ju för sjutton inte ens om Islam. Eller den gör det men ingenstans på bloggen gör de tolkningen att det dessa militanta islamister står för den sanna islam.

Det är inte en blogg som tolkar koranen eller gör några omdömen om Islam överhuvudtaget.

Det enda de gör är att granska och kolla upp militanta islamister med anknytning till sverige. Det är allt!
Senast redigerad av bardamu 2015-05-29 20:13:29, redigerad totalt 1 gång.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav bardamu » 2015-05-29 20:03:18

Moggy skrev:Det är många bloggar som tar ställning för eller emot olika saker, inget krav på en blogg att vara helt opartisk.


Men det handlar ju inte ens om opartiskhet. Bloggen granskar militanta islamister. Thats it! Bloggen tar inga ställningar överhuvudtaget.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav aspiemason » 2015-05-29 20:08:25

bardamu skrev:
Moggy skrev:Det är många bloggar som tar ställning för eller emot olika saker, inget krav på en blogg att vara helt opartisk.


Men det handlar ju inte ens om opartiskhet. Bloggen granskar militanta islamister. Thats it! Bloggen tar inga ställningar överhuvudtaget.


Jag tar tillbaka mitt uttalande. Det är svårt att veta när så många bloggar och grupper och siter på internet skapats för att trycka ner alla möjliga etniciteter politiker och religiösa grupper.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav plåtmonster » 2015-05-29 20:50:41

Jag säger bara Mehmet Kaplan..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav Ganapati » 2015-05-29 21:38:49

Pikachu skrev::lol: , Du är ju lika störd som jag är. Jag tjatar om IQ osv. Och du bardamu om ditt :lol: .


Hehe instämmer. NMC...
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav Pikachu » 2015-05-29 22:41:28

Jo, lite måste man kunna bjuda på sig själv :-)Happy .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Miljöpartiet och jihad.

Inläggav Alien » 2017-07-04 9:46:10

Bump!

Jag förstår inte logiken. Anna Sundberg var jihadist, lämnade jihadismen och blev miljöpartist. På vilket sätt säger det något om Miljöpartiet? Guilt by association?

Anna Sundbergs bok (Älskade terrorist: 16 år med militanta islamister, 2016) kan ju vara av intresse för alla som undrar vad som lockar med jihadismen. En intervju med henne:

DN Insidan 2016-03-07 skrev:En sensommardag 1994 träffar hon en vacker muslimsk man från Algeriet. På en gräsmatta i  Lund berättar han om andlighet. Efter det mötet går det väldigt snabbt för Anna Sundberg.

Två veckor senare har de gift sig med varandra. Anna har då konverterat till islam och brutit med sina gamla vänner.

Hon byter till ett muslimskt namn, börjar bära niqab och ska så småningom svära sig till den strängaste av muslimska läror, salafismen. Hon är än i dag inte helt klar över vad som hände.

– Jag var väldigt förvirrad och tyckte inte att jag hittade någon mening eller något mål med livet. Det gjorde att jag blandade ihop den här mannen med ett sorts nyfunnet liv. Det blev ett likatecken mellan man, trygghet och ”min religion”. Jag var kär i mitt nya liv. Och han blev en symbol för det.

I sexton år levde sedan Anna Sundberg som en militant islamist och vistades i terrornätverk i Europa. Nu har hon tillsammans med författaren Jesper Huor skrivit en bok om sitt mörka förflutna, ”Älskade terrorist”.
http://www.dn.se/insidan/hon-blev-jihad ... va-veckor/

Det är iofs helt obegripligt för mig hur man kan kasta bort sitt gamla liv inkl sina föräldrar på bara två veckor. Men det liknar ju vad andra ungdomar gått igenom när de blivit indragna i diverse olika sekter.

En förklaring till varför hon stannade kvar så länge i den jihadistiska miljön, är att hon var för stolt för att erkänna för sig själv och andra att hon hade gjort ett felaktigt val och hamnat snett.

– Hur banalt det än låter så kan det vara en del av förklaringen. Nu har jag valt det här, då kan jag inte backa från det.


Det är väl många kvinnor som valt att konvertera när de träffat en muslimsk man, det är enda sättet att kunna gifta sig med honom. Men Anna blev ju så fanatiskt troende att hon valde bort den förste mannen, han var inte fanatisk nog.

Julen 1994 väljer hon att inte fira hos sina föräldrar i Halmstad. Det är alldeles för syndigt. I stället väljer hon att vistas i  kretsar där pamfletter som visar hur Eiffeltornet sprängs kunde ligga framme på soffbordet.

1997 börjar hon bära niqab som täcker allt utom en springa av ögonen. Hon och väninnorna ser med avsmak på moderna muslimska kvinnor som arbetar och inte täcker sig. De pratar om att emigrera till Afghanistan där det finns sharia. Och att de övervakas av Säpo tar de bara till intäkt för att de har den rätta tron.

Som den strängt troende salafist som Anna nu är, beslutar hon sig vid millennieskiftet för att lämna sin man som hon inte tycker är tillräckligt renlärig. Hon får hjälp av väninnorna att hitta en ”riktig” jihadist. Han heter Said Arif och ska snart bli en internationellt efterlyst terroristledare.


När Anna ska föda barn så duger Sverige, samtidigt ser hon ned på Sverige och svenskarna:
När Anna Sundberg reser hem för att föda sitt tredje barn, äcklas hon av bilden som hon möter av det välmående Sverige.

– Det blev en sådan kontrast mot det enkla livet i Pankisidalen där jag tyckte att människor var så glada och lyckliga och tänkte på Gud. I Sverige tyckte jag bara att folk gick omkring och var otacksamma trots allt som Gud hade gett dem. Jag minns fortfarande hur mycket jag såg ned på livet i Sverige.


Anna kom ju inte från något utanförskapsområdet utan från en vanlig svensk medelklassfamilj. Men hon kände sig vilsen och osäker.

Vad tycker du att man ska göra för att hjälpa de svenska barn och unga som befinner sig i Syrien i dag?

– De behöver ha något att komma hem till. Jag hade mina föräldrar. Det gjorde att jag till slut fick en utbildning som gav mig ett jobb. Många som reser är unga och kastar sig in i något för att de vill testa. Men sedan kanske de vill fly från det. Då måste de ha något att komma tillbaka till. Därför behöver man ta emot dem och inte bara prata om straff. De flesta av dem kommer att vakna till slut.


Ja, det kanske är det bästa. Fast min känsla är "släng in dem i fängelse, de har varit delaktiga i något så ondskefullt, den kan inte få gå ostraffade".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in