Miljö viktig för att förklara autism

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms



Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav Lilla Gumman » 2014-05-04 10:22:23

Intressant. Det här har tagits upp i nyheterna på radion. Fast det är väl ings banbrytande nyheter.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav plåtmonster » 2014-05-04 14:03:20

Frågan är om rönen kan vara av nytta för de som redan har det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav nescio » 2014-05-04 14:26:30

Barnets miljö är mest föräldrarna, så då är det alltså föräldrarnas fel? Dålig uppfostran?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav Krake » 2014-05-04 16:16:19

Gener kan också utryckas olika beroende på olika omständigheter. Det kallas epigenetik. Måhända har det med det att göra vilket kan förklara varför korrelationen är högre bland tvåäggs tvillingar än bland vanliga syskon och varför korrelationen inte är perfekt ens mellan enäggs tvillingar. Om det är så så handlar det snarare om kost än om uppfostran.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-04 17:02:39

Hm. Hade exempelvis jag, haft en annan uppväxt, så hade förmodligen de NPF en är diagnosticerad med, fortfarande aktuella. Däremot, så hade jag säkerligen fått utredning tidigare, bättre stöd och hjälpmedel tidigt insatt - eller bästa av alla världar - en trygg uppväxt där NPF:s inte är så pass nedsättande att en utredning hade behövts.

Miljöfaktorer kan trigga NPF och NPF-liknande tillstånd, det finns belägg för. Studien är helt klart intressant, dock är det en metastudie. Jag undrar hur biostatistikern Sandin kom fram till följande:

Resultaten visar att risken att drabbas av autism beror till 50 procent på genetiska faktorer och således också till 50 procent på miljömässiga faktorer, enligt studien som publiceras i tidskriften Jama. Av de miljömässiga faktorerna påverkade de som är unika för individen mest.

– Några faktorer som skulle kunna förklara autism är för tidig födsel, födelsekomplikationer och låg födelsevikt, medicineringar under graviditeten och infektioner hos mamman. Något som träffar det ena barnet men inte den andre och som kan ha en effekt, säger Sandin.

Forskarna kan också visa att barn med en bror eller syster med autism löper tio gånger högre risk att utveckla autism. För halvsyskon var risken 3 gånger så stor och för den som hade en kusin med autism var risken dubbel.

Resultaten kan användas både till riskbedömningar och till att styra forskningen åt rätt håll för att hitta orsakerna till autism.

– Tidigare har man fokuserat nästan enbart på genetiska studier för att hitta de här generna. Vet man att det är genetiken är det klart man ska lägga resurserna där och omvänt. Nu vet vi att det är fifty-fifty så då ska vi väl ägna oss åt båda.


Que? Har inte lusläst studien ännu - jag skummade igenom - nja, det är väl inte helt korrekt beskrivning av resultatet.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Nya oväntade rön om autism. Artikel i SVD

Inläggav jojomamma » 2014-05-04 18:50:34

Intressant läsning:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-o ... 522342.svd

atoms -

Slog ihop två trådar om samma artikel. För att den kortare trådens tre inlägg ska hamna tillsammans har jag ändrat tidpunkten för TS med +3 timmar. Den tråden fanns för övrigt i avdelningen, Övriga Aspergerfrågor.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Nya oväntade rön om autism. Artikel i SVD

Inläggav Kostymhippie » 2014-05-05 7:56:10

Intressant läsning, även om jag först var skeptisk. Infektioner i fosterstadiet och mammans olämpliga kost- och medicinvanor orsakar ju många andra funktionsnedsättningar och avvikelser så varför inte.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Nya oväntade rön om autism. Artikel i SVD

Inläggav plåtmonster » 2014-05-05 10:47:26

En komponent som saknas är hur fenotypning påverkar detta. Apropå kemikalier kanske det inte är några enstaka som orsaker det hela utan en cocktail.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav Flawed » 2014-05-06 0:15:16

Bara för att man inte har några autistiska släktingar så behöver väl inte det innebära att autismen inte är genetisk? :?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-06 11:39:36

Att miljöfaktorer avgör har nog ingen varit motståndare till helt - däremot tycks förespråkare av miljöfaktorer bli helt fanatiska och härleda till GMO, chemtrails, strålning och farliga dödsdroger... kan så vara att hälsofrågor kapas lätt av "hälsoexperter med personlig erfarenhet".
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav Toblerone » 2014-05-06 14:22:21

nescio skrev:Barnets miljö är mest föräldrarna, så då är det alltså föräldrarnas fel? Dålig uppfostran?


Inte riktigt. Även sånt som syrebrist under förlossningen, alla graviditetskomplikationer, miljögifter, olyckor, osv. är miljöfaktorer. Oftast handlar det om sånt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav Toblerone » 2014-05-06 14:26:02

Krake skrev:Gener kan också utryckas olika beroende på olika omständigheter. Det kallas epigenetik. Måhända har det med det att göra vilket kan förklara varför korrelationen är högre bland tvåäggs tvillingar än bland vanliga syskon och varför korrelationen inte är perfekt ens mellan enäggs tvillingar. Om det är så så handlar det snarare om kost än om uppfostran.


När det gäller tvillingar - där kan det ofta handla om att en tvilling hade sämre villkor än den andra, i mammans mage. Det finns en hel del komplikationer med tvillingsgraviditeter.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav kapuni » 2014-05-06 16:07:11

Toblerone skrev:När det gäller tvillingar - där kan det ofta handla om att en tvilling hade sämre villkor än den andra, i mammans mage. Det finns en hel del komplikationer med tvillingsgraviditeter.

Jag och min tvilling hade inga komplikationer när vi låg i mammas mage. Vi föddes till och med en dag senare än väntat, dock med kejsarsnitt eftersom min tvilling inte ville komma ut (låg i säte), annars var allt normalt, ganska jämnstora med normal vikt och längd.

Min tvilling är NT och jag är den som fick Aspergers (och andra psykiatriska åkommor). Mina föräldrar har varit väldigt noga med att uppfostra och behandla oss lika. Ändå blev och är vi varandras motsats. Jag trodde jag var en bortbyting när jag var liten. Mina föräldrar är också NT.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav Flawed » 2014-05-06 16:48:19

Hög ålder hos föräldrarna gav högre risker för autism också ,det är väl också en miljöfaktor i det här fallet.

Jag tycker i alla fall att det ser ut som att man har dragit konstiga slutledningar utifrån en statistisk studie kring hereditet.
En recessiv gen kan finnas hos 500 000 svenskar som är anlagsbärare men bara några tusen har det homozygota genparet,men orsaken är fortfarande genetisk.Så vet man inte hur generna bakom ett tillstånd är så kan ju inte en så här studie säga så mycket egentligen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Miljö viktig för att förklara autism

Inläggav Wine » 2014-05-06 19:35:56

Att miljöfaktorer kan påverka hur gener uttrycks är väl inte speciellt långsökt, här är en studie gjord på möss som visade att exponering för även låga nivåer av flamskyddsmedel kan påverka hjärnan på foster och möjligen orsaka autism:

Flame Retardants' Affect on Fetus May Trigger Autism
Feb 21, 2012 | 11:12 AM ET | Rachael Rettner, MyHealthNewsDaily Staff Writer

VANCOUVER, British Columbia — Exposure to even low levels of flame retardants may affect the brain of a developing fetus and possibly contribute to autism, new findings in mice suggest.

In the study, female mice exposed to a particular flame-retardant chemical in utero and during lactation were less social, compared with mice not exposed to this chemical. The levels of flame retardants used in the study were similar to what has been seen in humans, the researchers said.


Resultatet från studien kan läggas till en växande mängd bevis för att både gener och miljö samverkar för att orsaka autism. Kemikalier kan interferera med det sätt vissa gener uttrycks:

The findings add to a growing body of evidence that both genes and the environment interact to cause autism. Chemicals may interfere with the way certain genes are expressed.

Pass it on: Autism is likely caused by an interaction between environmental and genetic factors, but which plays a bigger role depends on the individual case, experts say.


Hur stor roll gener och miljö spelar för risken att utveckla autism kan variera från person till person säger forskaren Janine LaSalle, professor vid institutionen för medicinsk mikrobiologi och immunologi vid University of California, Davis School of Medicine.

Musmammorna i studien hade en mutation som gjorde deras gener särskilt känsliga för miljöpåverkan och de uppvisade autistiska drag. En del av deras avkommor hade ärvt mutationen, andra inte men de som inte ärvt mutationen visade ändå nedsatt socialt beteende efter exponering för flamskyddsmedel i livmodern och beteendet var förenat med kemiska förändringar i deras gener. De som ärvde mutationen hade nedsatt socialt beteende och minne.

Honmöss i studien var mer känsliga för miljöpåverkan än hanmöss. En förklaring till detta kan vara att könen skiljer sig i känslighet för genetiska förändringar som orsakas av kemikalier.

ScienceDaily - Common Flame Retardant Linked to Social, Behavioral and Learning Deficits

ScienceDaily (Feb. 16, 2012) — Mice genetically engineered to be susceptible to autism-like behaviors that were exposed to a common flame retardant were less fertile and their offspring were smaller, less sociable and demonstrated marked deficits in learning and long-term memory when compared with the offspring of normal unexposed mice, a study by researchers at UC Davis has found. The researchers said the study is the first to link genetics and epigenetics with exposure to a flame retardant chemical.

KI - Institutet för miljömedicin (IMM) - Polybromerade difenyletrar (PBDE)

Exponering

Bromerade flamskyddsmedel sprids genom diffust läckage från olika typer av industriella applikationer samt från varor såsom möbler och elektronik. Ämnena ansamlas i fettrik vävnad i kroppen och anrikas i näringskedjan. Mätserier från fågelägg samt fisk insamlade i svensk miljö visar att PBDE-halterna ökade kraftigt under perioden 1970-1989. I dagsläget har dessa nivåer sjunkit till 1/10 av när de låg som högst.
Människor får framförallt i sig PBDE via mat och hushållsdamm.


Små barn exponeras troligen för högre doser PBDE eftersom de utsätts för damm i högre utsträckning, dessutom har barn ett högre matintag per kg kroppsvikt. I Sverige förekommer yrkesexponering hos personer som arbetar med demontering av datorer samt övrig elektronik.


Har tidigare postat om detta i tråden Kemikalier och miljögifter i vår närmiljö, artikel i DN
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in