Microsoft Word Starter

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Microsoft Word Starter

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-04 17:11:39

Hej!

I Windows 7 medföljer det Microsoft Word Starter och Microsoft Excel Starter. Jag gillar inte de programmen alls, eftersom det är bantade versioner där funktioner jag vant mig vid inte finns.

När jag öppnade ett nytt dokument i Microsoft Word Starter skrev jag ett par ord, och markerade orden och testade olika teckensnitt till jag hittade ett som jag gillade. Teckensittet heter Fang Song. När jag sen fortsätter att skriva så byter programmet till Ms Mincho rätt som det är. Jag markerar då de ord som blivit i Ms Mincho och väljer Fang Song. Efter en kort stund får jag upprepa samma procedur. Jag får inte göra annat än byta teckensnitt.

Ingenstans i Microsoft Word Starter hittar jag stället där man väljer standardteckensnitt.

Jag har själv Microsoft Office Small Buisness för XP, och det fungerar alldeles utmärkt i Windows 7. Men jag kan inte få min Office-version att vara standard. Om jag inte tänker mig för utan dubbelklickar på en fil så öppnas det automatiskt i Microsoft Word Starter eller Microsoft Excel Starter. Det enda rätta vore att avinstallera hela skiten, och sen installera Microsoft Office Small Buisness och bara använda det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Zima33 » 2011-10-04 23:55:38

Kan du inte skriva klart texten innan du byter till Fang Song?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Miche » 2011-10-05 0:00:18

Jag upplever ibland samma problem i Word, det verkar som om slutet på texten behåller standardteckensnittet och råkar man komma dit så byter den.

Genom att trycka Ctrl-Shift-End och sen byta teckensnitt så slipper man strulet, borde funka även i Starter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-05 10:33:56

Hej!

Jag ska prova. I vanliga Word så har jag aldrig upplevt det som ett problem.

I Excel Starter kan jag inte välja "fyll ned" eller "fyll höger" eller liknande, men annars fungerar det ungefär som förväntat.

Igår installerade jag Microsoft Office Small Buisness. Jag har valt det som standardprogram. Men filer skapade i Excel Starter går inte att öppna i vanliga Excel. Som tur var rör det sig bara om två filer, och väldigt lite information. Jag kan enkelt klippa ut det jag vill ha och klistra in det i vanliga Excel och sen spara.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Miche » 2011-10-05 12:04:27

Det går ofta att spara i andra format som är kompatibla mellan olika varianter av program med samma inriktning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-05 12:45:01

Hej!

Givetvis går det. Jag provade. Men Office-paketet vill inte känna igen det oavsett. I Excel blev det bara en massa kryptisk text.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Parvlon » 2011-10-05 12:54:42

Lilla Gumman skrev:Men jag kan inte få min Office-version att vara standard. Om jag inte tänker mig för utan dubbelklickar på en fil så öppnas det automatiskt i Microsoft Word Starter eller Microsoft Excel Starter. Det enda rätta vore att avinstallera hela skiten, och sen installera Microsoft Office Small Buisness och bara använda det.
För att öppna en fil med ett annat program än vad som är inställt så kan du hålla inne shift medans du trycker på höger musknapp. Då kommer det ett nytt alternativ som heter "öppna med" och där letar du dig fram till programmet. I XP finns det även ett alternativ i fönstret som öppnas som heter något i stil med "använd alltid det här programmet för den här sortens filer". Borde vara samma på win7. Om inte så lär inställningarna finnas i registret iaf och om man inte vill leka där så finns det program som kan göra det åt en. Mindre risk att det blir helgalet då.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Miche » 2011-10-05 13:14:39

Parvlon skrev:Borde vara samma på win7.

Korrekt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-05 16:05:36

Hej!

Det räcker med att högerklicka. Jag har valt min Office-version som standard. Men eftersom Starter-versionerna trots allt bara är gratisversioner får man inte förvänta sig för mycket.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Miche » 2011-10-05 16:19:39

Inte ens att de har gemensamt filformat... Suck...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-05 21:07:58

Hej!

Microsoft Word Starter sparar filerna i .docx format medan Microsoft Word 2002 sparar filerna i .doc format. Microsoft Excel Starter sparar filerna i .xlsx format medan Microsoft Excel 2002 sparar filerna i .xls format. Det där lilla extra x:et i slutet av efternamet skapar problem.

Givetvis kan man välja att spara en fil i ett annat format även i Starter-programmen, men man måste då själv känna till vilket format som fungerar och välja det formatet manuellt varje gång man sparar en fil. Bland formaten i Excel Starter fanns det Excel 97-2003 arbetsbok, men när jag valde det kunde det inte öppnas i vanliga Excel i alla fall. Det är formatet Excel 5.0/95 arbetsbok som man måste välja för att det ska bli rätt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Miche » 2011-10-05 21:28:12

Det lilla x-et i slutet är det nya formatet som infördes från Office 2007, det finns tillägg till både Word och Excel för att kunna öppna sådana filer utan omvägar.

Öppna Word 2007-dokument i tidigare versioner och öppna Excel 2007-dokument i tidigare versioner av Excel.

Även om du bara har några få dokument idag kan det hända att du får mailat en nyare version någon gång och då är tillägget väldigt praktiskt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Microsoft Word Starter

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-08 1:11:21

Hej!

Tack för länken!

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in