Mental trötthet efter flera dagars överfokus?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mental trötthet efter flera dagars överfokus?

Inläggav skitapa » 2014-01-13 16:38:23

Hej.

Jag jobbar som utvecklare och blev tvungen att lösa ett större problem i vår mjukvara på kort tid.
Som vanligt kan jag inte släppa problem när jag väl börjat lösa dem och jag satt hela fredag, hela lördag och lördag kväll samt hela söndagen och jobbade aktivt med att koda för att lösa problemet.
Det är som sagt lätt att fastna i problem, så jag tog ingen rast alls och kanske bara 5 min lunch för att äta de här dagarna. Resten av tiden spenderade jag med att vara otroligt fokuserad.
Men när allting var färdigt tappade jag helt plötsligt allt momentum, och mina exekutiva funktioner verkar ovanligt nedsatta.
Jag har märkt det här tidigare när jag slutfört projekt och jag undrar lite om det är flera som upplever samma sak och om ni har några tips för att undvika detta.
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Mental trötthet efter flera dagars överfokus?

Inläggav Koboshi » 2014-01-13 17:49:49

Japp detta är vanligt bland AS.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Mental trötthet efter flera dagars överfokus?

Inläggav vallesmamma » 2014-01-13 19:05:34

Jag känner igen mig! Jag blir fort trött av att vara fokuserad eller om jag anstränger mig fysiskt mycket.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Mental trötthet efter flera dagars överfokus?

Inläggav skitapa » 2014-01-13 19:11:28

Jag är säker på att nästan alla människor blir trötta av att fokusera hårt en längre tid. Eftersom "vi" ASare ofta har hyperfokus kanske det även återspeglas i den mentala trötthet som kommer efter en sådan period?
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Mental trötthet efter flera dagars överfokus?

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-13 19:21:41

skitapa skrev:Hej.

Jag jobbar som utvecklare och blev tvungen att lösa ett större problem i vår mjukvara på kort tid.
Som vanligt kan jag inte släppa problem när jag väl börjat lösa dem och jag satt hela fredag, hela lördag och lördag kväll samt hela söndagen och jobbade aktivt med att koda för att lösa problemet.
Det är som sagt lätt att fastna i problem, så jag tog ingen rast alls och kanske bara 5 min lunch för att äta de här dagarna. Resten av tiden spenderade jag med att vara otroligt fokuserad.
Men när allting var färdigt tappade jag helt plötsligt allt momentum, och mina exekutiva funktioner verkar ovanligt nedsatta.
Jag har märkt det här tidigare när jag slutfört projekt och jag undrar lite om det är flera som upplever samma sak och om ni har några tips för att undvika detta.


Ja, om uppdraget omfattar sociala interaktioner, så överhettas funktioner först. Egentliga arbetet är inga problem, det kan en knåpa med, dock måste fokus ligga på detta - längre tidsperioder börjar allt annat skärmas av. Jag kallar det dock social utmattning.

Är sjukskriven för detta i dagsläget.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in