Meningen med livet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Meningen med livet

Inläggav Whitney » 2010-10-01 21:08:23

Jag är en tjej med högfungerande autism/asperger.
Jag älskar ensamhet, tystnaden och föredrar bara att umgås med en nära vän i taget.
Det bästa jag vet är att mysa hemma och se på TV-serier/filmer och äta godis och glass. Samtidigt strävar jag efter supersmalhet! Jobbig kombination :(

Man kan ju inte leva framför TV:n med godis i hela sitt liv..
Vad har ni för sysselsättningar som får er att tycka om livet och gör er lyckliga? Vad kan en person som älskar ensamhet jobba med i framtiden?

Vill ha en mening med livet!
Whitney
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav nallen » 2010-10-01 21:29:08

Supa, knulla och åka hiss.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Whitney » 2010-10-01 21:54:27

seriösa svar tack!
Whitney
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav matterik » 2010-10-01 21:59:02

Om du har asperger kan du ju få hjälp till lägenhet, sysselsättning etc. Försök fixa något som du tycker om att göra. Gillar du ensamhet kanske ett jobb framför datorn till exempel i eget kontor skulle vara något för dig.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav lollo_testar » 2010-10-01 22:21:05

beror ju på vad du kan.. har du körkort? budbil skulle funka eller om du kan cykla... brevbärare.
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-01 22:56:56

Meningen med livet är att föröka sig. Det känns ju lite förolämpande nästan, att ingen förväntar sig mer av människan med sin intelligens. Men bara för att livet är mer eller mindre meningslöst betyder det inte att man inte kan ha kul. :D
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Miche » 2010-10-01 23:15:43

nallen skrev:Supa, knulla och åka hiss.

De två första är ju ganska normala aktiviteter (om man får tro många NT-killar), men att åka hiss???
Whitney skrev:seriösa svar tack!

Det är seriöst... ur nallens perspektiv... (tror jag...)

Själv tycker jag meningen med livet är att komma på lösningar på roliga/intressanta problem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav tokar86a » 2010-10-02 6:01:27

Ja det här är en väldigt bra fråga.

Själv så sitter jag mycket hemma framför datorn och ser film och surfar runt på nätet. Men jag har ett fast jobb att gå till fem dagar i veckan och man tjänar hyfsat bra med pengar så man kan leva ett bra liv.

Jag trivs rätt bra med mitt liv. Fast jag hade mått mycket bättre om jag hade kunnat jobba hemifrån.

Det som gör mig riktigt lycklig det är mina stunder med mina katter och när jag kryper ner i sängen med mitt mjukis djur.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-10-02 9:54:14

Att lära sig förstå mer av världen och människorna, lära mig mera saker. vara tillsammans med dem jag tycker om samt musik. Och så tycker jag egentligen mycket om att vara ute i naturen också.

Jag är själv inte aspergare men jag tror inte att vi människor skiljer oss så mycket åt i princip även om aspergare kanske hellre vilar länge i välbekanta saker och ägnar sig väldigt intensivt åt vissa intressen....?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nallen » 2010-10-02 11:05:23

OK, seriösare: koda, bygga apparater, supa och knulla

Not: "Supa, knulla och åka hiss" är ett talesätt som var vanligt när jag växte upp.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Banzai » 2010-10-02 12:15:37

Jag har själv ingen AS men jag känner igen: "Jag älskar [ensamhet], tystnaden och föredrar bara att umgås med en nära vän i taget.
Det bästa jag vet är att mysa hemma och se på TV-serier/filmer och äta godis och glass."
Jag gillar inte ensamhet vilket är varför jag satte det inom parentes. Jag gillar folk (om det är rätt sorts folk dvs), men jag blir trött av att umgås med dem. :?

Känner även igen önskan att skaffa sig en meningsfull tillvaro (men vem vill inte ha det).

Jag funderar på att bli översättare, tror man jobbar hemifrån då så det skulle passa bra. Helst vill jag bli serietecknare/konstnär då dessa är mina stora intressen, men det är svårt att lyckas inom dessa områden.

Det som gör mig lycklig är att umgås med min väninna och se film eller prata, spela rollspel, mysa med mina katter, rita/måla/läsa och spela data-/TV-spel. Det som gör mig absolut lyckligast av detta är när jag tecknar/målar.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Whitney » 2010-10-02 16:50:34

Banzai skrev:Jag har själv ingen AS men jag känner igen: "Jag älskar [ensamhet], tystnaden och föredrar bara att umgås med en nära vän i taget.
Det bästa jag vet är att mysa hemma och se på TV-serier/filmer och äta godis och glass."
Jag gillar inte ensamhet vilket är varför jag satte det inom parentes. Jag gillar folk (om det är rätt sorts folk dvs), men jag blir trött av att umgås med dem. :?

Känner även igen önskan att skaffa sig en meningsfull tillvaro (men vem vill inte ha det).

Jag funderar på att bli översättare, tror man jobbar hemifrån då så det skulle passa bra. Helst vill jag bli serietecknare/konstnär då dessa är mina stora intressen, men det är svårt att lyckas inom dessa områden.

Det som gör mig lycklig är att umgås med min väninna och se film eller prata, spela rollspel, mysa med mina katter, rita/måla/läsa och spela data-/TV-spel. Det som gör mig absolut lyckligast av detta är när jag tecknar/målar.



Gud vad jag känner igen mig! Jag är nog som du förutom att jag inte kan måla. Jag funderar faktiskt också på att bli översättare, men det verkar så jobbigt att lära sig alla satsdelar på engelska typ. Och sen måste man ju göra ett inträdesprov för att bli antagen. Jag har också funderat lite på dataingenjör men då måste jag läsa upp naturämnena och jag är egentligen ingen datorfreak, även om jag älskar dataspel som sims
Whitney
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav Banzai » 2010-10-02 17:06:54

Whitney skrev:
Banzai skrev:Jag har själv ingen AS men jag känner igen: "Jag älskar [ensamhet], tystnaden och föredrar bara att umgås med en nära vän i taget.
Det bästa jag vet är att mysa hemma och se på TV-serier/filmer och äta godis och glass."
Jag gillar inte ensamhet vilket är varför jag satte det inom parentes. Jag gillar folk (om det är rätt sorts folk dvs), men jag blir trött av att umgås med dem. :?

Känner även igen önskan att skaffa sig en meningsfull tillvaro (men vem vill inte ha det).

Jag funderar på att bli översättare, tror man jobbar hemifrån då så det skulle passa bra. Helst vill jag bli serietecknare/konstnär då dessa är mina stora intressen, men det är svårt att lyckas inom dessa områden.

Det som gör mig lycklig är att umgås med min väninna och se film eller prata, spela rollspel, mysa med mina katter, rita/måla/läsa och spela data-/TV-spel. Det som gör mig absolut lyckligast av detta är när jag tecknar/målar.


Gud vad jag känner igen mig! Jag är nog som du förutom att jag inte kan måla. Jag funderar faktiskt också på att bli översättare, men det verkar så jobbigt att lära sig alla satsdelar på engelska typ. Och sen måste man ju göra ett inträdesprov för att bli antagen. Jag har också funderat lite på dataingenjör men då måste jag läsa upp naturämnena och jag är egentligen ingen datorfreak, även om jag älskar dataspel som sims

Jag håller på och försöker lära mig detta (satsdelar på engelska alltså) nu och har funderat på om det eventuellt skulle gå bättre om jag slår mig i huvudet med grammatikboken - något kanske skulle fastna då. Min hjärna består av teflon när det gäller vissa saker; allt bara glider ut genom öronen. :roll:

Antagen? Menar du till universitetet eller hos en framtida arbetsgivare?

Skulle du vilja jobba med data-/Tv-spel? Det finns utbildningar inom detta och det är inte bara inom grafik utan även manus och sådant.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-02 20:03:19

Jag har själv problem med att hitta meningen med livet. Och då menar jag inte det uppenbara att allt levande finns till för att föröka sig, utan att göra saker som gör att livet känns värt att leva för mig (som naturligtvis kan innefatta knulla, eller föröka sig).

Jag försöker själv just nu göra mitt liv bättre.

En sak är att ägna mig mer åt hunden. Promenera MYCKET mer, UMGÅS med hunden. Innan det är för sent.

Tvinga mig ifrån datorhelvetet och städa eller göra annat.

Men jag har lång väg kvar. För mig är det dåligt på fronten "meningen med livet", "mål och mening".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zombie » 2010-10-02 20:15:59

"Mål och mening" har "alltid" fått mig att tänka på det isländska bokförlaget [url=http://is.wikipedia.org/wiki/Mál_og_menning]Mál og menning[/url] (Språk och kultur). En idé eller ett hån efter humör, men som idé känns den högtravande och jag misstror både språket och människan som det hon brukar lägga in i begreppet "kulturvarelse".

Iskalla "tankar" att vara i men de ligger alltid där ivägen.
Få se om jag får några fler vettiga (?) ord någon gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2010-10-02 23:15:40

matterik skrev:Om du har asperger kan du ju få hjälp till lägenhet


Var står det att man som har Asperger lättare kan få lägenhet? Brukar ju vara svårare?
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Kattpappa » 2010-10-03 20:15:09

tokar86a skrev:Det som gör mig riktigt lycklig det är mina stunder med mina katter och när jag kryper ner i sängen med mitt mjukis djur.


Vilken söt mening!! Den gjorde mig lite glad.

OT; att spela o skapa musik är det som ger mitt liv mening, önskar ju doc´k en relation någongång i livet, annars upplever jag livet ganska meningslöst.

mvh, Kattpappa

Moderator mnordgren: fixade citatet.
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Inläggav matterik » 2010-10-03 20:40:58

opteron skrev:
matterik skrev:Om du har asperger kan du ju få hjälp till lägenhet


Var står det att man som har Asperger lättare kan få lägenhet? Brukar ju vara svårare?


Vet inte, har hört av någon att de kan betala en del av hyran.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav jorand » 2010-10-03 20:45:14

Citerar mig själv:

jorand skrev:Meningen med livet är att hålla flänsarna isär.

Bild
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Micke » 2010-10-03 20:57:16

FakkDöWörld skrev:Meningen med livet är att föröka sig. Det känns ju lite förolämpande nästan, att ingen förväntar sig mer av människan med sin intelligens. Men bara för att livet är mer eller mindre meningslöst betyder det inte att man inte kan ha kul. :D

Själv har jag ett flerlivsperspektiv på tillvaron, och tror alltså att vi överlever döden. Därför tror jag också att det finns så mycket annat som är av mening här utöver förökning (såsom själslig utveckling). Jag respekterar förstås din syn på tillvaron, men menar att det är din och inte nödvändigtvis någon absolut sanning.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav earlydayminer » 2010-10-04 9:23:26

Utveckling, så klart.

Och musik. Och kärleken.

Medger att det vore mycket trevligt med en universell mening som endera sänder oss upp, eller ner. Kan ibland kännas lite tomt, fullt övertygad om att vår existens i sin helhet saknar värde, i livet. Men för mig finns det en egen djupare mening, en mening jag delar med en annan och en mening med samhällssystemet vi alla slungas igenom.

Förslaget är att undvika samhället så mycket att man inte blir en med det. Dock är det bra att fortfarande vara tillräckligt inblandad för att bidra och kunna nyttja dess fördelar. Att vara helt självupptagen och insatt i sin egen lilla dröm leder oftast till en ganska dyster nedgång.

Ge aldrig mer än du kan, ta aldrig mer än du får.

Livet: Balans och struktur, ordning och beredskap.
Kärlek: Passion, tillit, hängivenhet och ihärdighet.
Intresse: Passion, kreativitet, hängivenhet och ihärdighet.

Mer eller mindre.

Jag vill också arbeta ensam, utan krav på att "luncha" tillsammans med folk. Utan krav på social ömsesidighet och ta del av gruppträffar. Arbete är arbete. På ett ställe som det här: http://www.youtube.com/watch?v=MYjFKsJjCP0
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Flinta » 2010-10-04 18:02:01

Att göra världen bättre. För djur, människor, natur. Att kämpa för att göra skillnad. Att när man dör kunna lämna världen lite bättre än när man själv kom in i den. Visst låter det vettigt iaf?!
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav vadloink » 2010-10-04 18:32:55

Jag mår bäst när jag inte funderar över meningen med livet. Livet är totalt meningslöst och att söka efter mening gör mig bara deppig.

För mig är det bäst att bara leva. Försöka undvika det som gör ont och söka upp det som gör mig glad.

Jo, förresten, livets mening är för mig att bara vara.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Vad jag lever för

Inläggav Fairytale » 2010-10-12 13:38:04

Jag känner igen mig, har också väldigt svårt för att se meningen med livet. De saker som får mig att fortsätta kämpa, är "min" häst (är medryttare), kärleken och vänner. Och såklart HOPPET om att allt ska bli bra, eller i alla fall bättre. :)
Fairytale
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in