Medicinering och psykisk hälsa

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav listigspindel » 2012-02-12 1:51:04

Äter ni någon antidepressiv medicin eller ångestdämpande som funkar?
Jag har testat några olika sorter - Cipralex, Mirtazapin, Fluoxitin och just nu Voxra, och ingen har funkat särskilt bra.

Det känns som om alla positiva egenskaper jag en gång hade helt är borta.
Förut hade jag väldigt bra minne, men nu minns jag ingenting.

Vissa människor fungerar inte medicin på, jag verkar vara en av dom.


Moderator atoms - tråden flyttad från Att leva som aspergare.
listigspindel
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-02-12

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 1:56:31

Kanske skulle denna tråden passa bättre i aspergare och vården?
Här är länk till en metatråd som länkar till trådar om olika sorters mediciner: http://www.aspergerforum.se/metatrad-t9446.html
Själv har jag inte tagit mediciner varken för ångest eller depression men du kan nog läsa om en hel del medicin och folkets upplevelser av den med hjälp av länkarna i metatråden.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav snuggelhund » 2012-02-12 3:03:08

Jag känner igen mig 100 %
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav umman » 2012-02-12 15:23:32

Jag har provat flera olika antideppressiva. Den som hjälp mig allra bäst är Efexor (Venlafaxin). Det är en serotoninåterupptags - men också i viss mån - noradrenalinåterupptagshämmare. Tar just nu både Cipralex och Efexor
Vid ångest eller för stark uppvarvning tar jag låg dos Sobril. Sobril är starkt vanebildande och man kan inte ta det regelbundet men om man klarar sig med en tablett då och då så funkar det jättebra, i alla fall för mig.
Är lyckligt lottad på så sätt att jag svarar bra på mediciner och har inga problem med biverkningar. Kan ju också bero på att jag hittat det som passar mig.
Provade t ex Voxra ett tag men det funkade inte alls.
Lycka till!
umman
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-02-11

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav JennyH » 2012-02-12 16:46:54

Jag har provat en hel hög med mediciner under alla år, men inte förrän för ett halvår sen fick jag en som verkligen hjälper mig - Venlafaxin. Har gått på mycket benso tidigare, men eftersom jag hamnade i missbruk pga det fick jag inte något nytt mot ångesten. Sen fick jag en ny psykiater som bums satte in mig på Venlafaxin och Buspiron som är en långtidsverkande ångestmedicin som inte är beroendeframkallande. Funkar kanon den också! :D :D
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav marcooleo » 2012-02-12 18:45:30

Venlafaxin, hur i hela världen klarar man att börja med den, jag stod ut i två dar sen hade jag så mycket ångest så jag fick ringa psykakuten, har provat de flesta SSRI annars och har nu Cipralex, funkar inget vidare.
Jag har en ask Buspiron som min läkare ville jag skulle prova, har bara hört negativt om den medicinen innan, men du JennyH tycker den är ok alltså? Fick du biverkningar i början?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav JennyH » 2012-02-12 19:01:22

Usch ja, Venlafaxin är vidrig i början. Jag mådde INTE bra och knaprade i mig Primperan (som jag bad läkaren skriva ut vid samma besök pga biverkningar, mot illamående och kräkningar) som om det vore godis. Svetten rann av mig och jag fick byta sängkläder varje dag, hade huvudvärk och var riktigt riktigt risig. Efter några veckor började biverkningarna bli mindre så. Jag är glad över att jag stod ut, för så som jag mår psykiskt nu har jag inte gjort på många många många år!

Jag hade aldrig hört talas om Buspiron innan psykiatern föreslog det och jag är mycket positivt överaskad av hur bra den funkar! Jag går visserligen på maxdos, men huvudsaken är att den hjälper :) . Jag mådde lite illa de första två dagarna men det var allt jag kände av! Tog drygt en månad innan jag kände någon effekt.
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav Joakoni » 2012-02-12 19:06:36

Fluoxetin funkar bäst för mig. Efexor (Venlafaxin) vare bra om jag inte var så otroligt trött av det... Har tagit Sertralin en period och gick upp i vikt av den så in i bomben... + jag var skittrött av den också + övermodig (en kvaddad bil)...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav Alyana » 2012-02-12 22:38:49

Venlafaxin!
Tagit i över 10 år nu och de är min livlina.
Någon som vet om just venlafaxin är särskilt bra för AS...?
Har för mig jag läst det nånstans.

Var en superb psykiatriöverläkare som gav mig dem vid 20, samtidigt som hon rekommenderade en ordentlig utredning. Blev överlycklig över venlafaxinen men ville inte ha någon j-a diagnos... :wink:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav marcooleo » 2012-02-13 23:56:26

Min psykiater rekommenderade Seroquel. Sov i princip dygnet runt så den åkte ut
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav snuggelhund » 2012-02-14 1:09:09

Jag tog Venlafaxin/Efexor i över tio års tid, men blev inte hjälpt ett skvatt, snarare likgiltig av dem. Jävligt bekvämt för psykiatrin dock..

Men det är ju trevligt att det finns de som blir hjälpta.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav Alyana » 2012-02-14 9:26:54

snuggelhund skrev:Jag tog Venlafaxin/Efexor i över tio års tid, men blev inte hjälpt ett skvatt, snarare likgiltig av dem. Jävligt bekvämt för psykiatrin dock..

Men det är ju trevligt att det finns de som blir hjälpta.


Vad trist.
Men vad har du nu då?
Eller menar du att du klarar dig utan...?
Det skulle jag aldrig göra.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav umman » 2012-02-14 11:18:37

Spännande att höra att så pass många varit hjälpta av Venlafaxin. Jag har också tagit dom i typ 10 år. Tar nu 150 mg/dag men har tidigare under en lång period tagit 225 mg/dag. Nån som har några funderingar på om det är dess noradrenalinhöjande egenskaper som gör att den funkar bra för många av oss NPF:are och om det i så fall säger nåt om vilken medicin man ska "välja" om man ska medicinera sin AS/ADD?
umman
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-02-11

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav Alyana » 2012-02-14 11:27:19

umman skrev:Spännande att höra att så pass många varit hjälpta av Venlafaxin. Jag har också tagit dom i typ 10 år. Tar nu 150 mg/dag men har tidigare under en lång period tagit 225 mg/dag. Nån som har några funderingar på om det är dess noradrenalinhöjande egenskaper som gör att den funkar bra för många av oss NPF:are och om det i så fall säger nåt om vilken medicin man ska "välja" om man ska medicinera sin AS/ADD?


Då har vi tagit det lika länge du och jag.
Jag är övertygad om att det beror på noradrelaninet som det fungear så bra!
Innan dem hade jag testat ett par vanliga SSRI men de hade betydligt fler biverkningar på mig och inte alls samma effekt.
Med venlafaxinet blev jag hjälp på de flesta områden jag hade problem med: depressionen försvann, den sociala fobin försvann i princip, panikångesten försvann, sömnen blev bra och dygnsrytmen mer normal.
Det enda som jag fortfarande skulle behöva hjälp med är att bli piggare och mer alert och kunna planera, hålla fokus och avsluta saker. Och enligt läkare är det troligtvis centralstimulantia som skulle hjälpa mig med det. Men då krävs också en formell diagnos.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-14 13:44:26

Jag har testat massor av mediciner av olika slag, olika antidepp, ångestdämpande, neuroleptika antiepileptiska osv. Har aldrig hittat någon som hjälp nått, förens i somras då jag fick Voxra, inte mot deppen utan mot mina ADHD-relaterade problem. Voxra dämpade ett stort problem jag hade, att jag så lätt blev irriterande... inte arg/förbannad utan sur och irriterad.
Sen har jag Theralen som fungerar något mot ångest, men inte jättebra.
Men lite hjälp är bättre än inget hjälpt alls.
Önska CS fungerade på mig samt vanliga antidepp, för det hade varit trevligt att få minskade ADHD problem samt minskad depp. Men men, som sagt bättre lite än inget.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav minimaugurl » 2012-03-18 22:39:38

gick på medicin perlutex men jag kädne att jag var så zombie aktig så jag slutade med dem , 1 månad sen, humöret går ju upp och ner men vet inte vilket är bättre :(
minimaugurl
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-03-13
Ort: Uppsala

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav Red and green » 2012-03-18 23:29:24

Alprazolam :-)154 vid behov. Kanon medicin. Det absolut bästa lösning för ångest.

SSRI tar jag också sedan flera år tillbaka. Det är ingen mirakel medicin men troligtvis är det bra för mig. Vågar inte vara utan iaf.
Är inte depressiv för fem öre sedan jag går på SSRI. Så på det sättet funkar det fint.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav kapuni » 2012-05-14 0:54:19

Jag äter Mirtazapin och Venlafaxin. Det har hjälpt mig mycket bra mot ångest och depression.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav vallesmamma » 2012-05-14 8:47:33

Jag tar Sertralin, 150 mg. Har prövat Mirtazapin men den fungerade inte. Jag tar Zyprexa varje kväll. Fungerar bra mot mina aggressioner.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav MsTibbs » 2012-05-14 8:58:45

Jag har massa mediciner, men har inte provat annan antidepressiv förutom Zoloft/sertralin. Har Lamictal/lamotrigin och litium mot bipolär, Lamictal ska hjälpa "underifrån" (mot depressioner) främst.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Medicinering och psykisk hälsa

Inläggav Sheyen » 2012-05-14 14:35:50

Mina mediciner:
Zoloft 50 mg (har käkat den i 14 dagar. Ska höja dosen var tionde dag).
Oxascand 10 mg x 3.
Theralen 40 mg.

Oxascand fungerar väl hyfsat mot ångesten. Zoloften fungerar inte än. Theralen gör mig lite lugnare och tröttare, så jag kan somna på kvällen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in