Mediacirkusen kring Greta Thunberg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Vildsvin » 2018-11-29 16:18:02

Malena Ernmarn har berättat en del i media om sina döttrars diagnoser:
När Greta blev sjuk vändes världen upp och ned för hela familjen. De slussades mellan barn- och ungdomspsykiatrin, vårdcentralen, ätstörningsenheten och olika läkare. Det togs blodprover och Greta fick göra flera olika tester. Hon ville inte gå i skolan längre, utan bara vara hemma i trygghetsbubblan med föräldrarna och hundvalpen. Malena och maken Svante lade alla dygnets 24 timmar på att stötta sin dotter.

– Det var fruktansvärt, hon tynade ju bort. Hon kände ett utanförskap som hon inte kunde förklara, och hon hängde inte med i det sociala på skolan. Innan hade hon ju alltid smält in och haft vänner. För oss var det brutalt, det blev som att lära känna henne på nytt, berättar Malena Ernman.

Hon och Svante kände sig som om de slogs mot väderkvarnarna när de kämpade för att hitta en läkare som förstod och kunde ge hjälp. Till slut kom diagnosen – det var asperger. Något som Malena anat eftersom hon kände igen en del symtom från sig själv och sin egen pappa. Även familjens yngsta dotter har senare fått en diagnos, adhd.

http://habilitering.se/funktion-i-fokus ... drade-allt

Dock mår Greta väldigt bra igen:

– Nu mår Greta väldigt bra igen, säger Malena. Hon dansar flera dagar i veckan och spelar teater - på scen säger hon att "hon är i karaktär" och då är hon inte blyg. Det var samma sak när hon satt i direktsändning i "Vi i 5:an" när hon var som mest sjuk. Hon hade inte pratat med någon i klassen på flera månader, men gick dit, var trygg och lugn – alla andra var alldeles skakiga - och svarade rätt på nästan alla frågor.

Hon ler blekt.

– Det är också därför jag suttit hemma och skrivit och twittrat om tiggare och flyktingar – allting hänger ihop. Det är utsatta människor som inte får ta plats, som vissa ser som "svaga". Vi har en bild av att vi är så toleranta och öppna, men så fort någon är annorlunda möts de av fördomar. Jag har ett stort motstånd mot intolerans och mobbning. Det har stört mig i hela mitt liv - att inte människor kan acceptera andra som de är.

Malena reser sig upp – ser stark ut igen.

– Nu är vi på andra sidan! säger hon. "Xerxes" gick bra, det blev en publiksuccé och nu åker vi till Paris och gör samma sak igen - fast utan ångest. Jag har börjat jobba igen - nästa vecka åker jag till Japan. Jag har ställt in allting under vintern och våren för att vara hemma med Greta, men nu mår hon så pass mycket bättre. Det har varit ett helvetiskt år, men nu mår vi bra – livet kan börja igen!

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa ... etiskt-ar/

På andra sidan blir man väl andrig med NPF.

Det hela tog en oväntad vändning när Greta skolstrejkade från skolstarten till valet för att uppmärksamma kilmathotet. Efter det strejkar hon bara på fredagar. Familjen har skrivit en bok om klimathotet tillsammans.

Greta har även fått en del priser för sitt engagemang:
Thunberg var en av vinnarna i Svenska Dagbladets debattartikelskrivartävling om klimatet för unga i maj 2018. I Världsnaturfondens pris Årets unga miljöhjälte 2018 är Thunberg en av de tre nominerade. Thunberg nominerades till elbolaget Telge Energis pris för barn och unga som driver hållbar utveckling, Children’s Climate Prize men tackade nej då finalisterna skulle flygas in till Stockholm. I november 2018 tilldelades hon Fryshuset-stipendiet Årets unga förebild.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

Jag tycker det hela liknar ett kommersiellt jippo. Alla vuxna vill tjäna pengar på Gretas specialintresse.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav slackern » 2018-11-29 21:09:54

Jag tycker att hon är en tuff liten tjej hon har ju till och med imponerat på Arnold Schawrtzeneger som har bjudit in henne på någon konferens.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav ShakeItOut » 2018-11-29 22:57:16

Jag är väldigt imponerad av Greta och allt hon gör. Så toppenbra att hon hittat något som hon brinner för och med det en helt ny gemenskap, alla dessa som demonstrerar "med henne" runt om i världen :-)154
Har ingen känsla av att det skulle vara kommersiellt.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 14:47:08

Vildsvin skrev:Malena Ernmarn har berättat en del i media om sina döttrars diagnoser:
När Greta blev sjuk vändes världen upp och ned för hela familjen. De slussades mellan barn- och ungdomspsykiatrin, vårdcentralen, ätstörningsenheten och olika läkare. Det togs blodprover och Greta fick göra flera olika tester. Hon ville inte gå i skolan längre, utan bara vara hemma i trygghetsbubblan med föräldrarna och hundvalpen. Malena och maken Svante lade alla dygnets 24 timmar på att stötta sin dotter.

– Det var fruktansvärt, hon tynade ju bort. Hon kände ett utanförskap som hon inte kunde förklara, och hon hängde inte med i det sociala på skolan. Innan hade hon ju alltid smält in och haft vänner. För oss var det brutalt, det blev som att lära känna henne på nytt, berättar Malena Ernman.

Hon och Svante kände sig som om de slogs mot väderkvarnarna när de kämpade för att hitta en läkare som förstod och kunde ge hjälp. Till slut kom diagnosen – det var asperger. Något som Malena anat eftersom hon kände igen en del symtom från sig själv och sin egen pappa. Även familjens yngsta dotter har senare fått en diagnos, adhd.

http://habilitering.se/funktion-i-fokus ... drade-allt

Dock mår Greta väldigt bra igen:

– Nu mår Greta väldigt bra igen, säger Malena. Hon dansar flera dagar i veckan och spelar teater - på scen säger hon att "hon är i karaktär" och då är hon inte blyg. Det var samma sak när hon satt i direktsändning i "Vi i 5:an" när hon var som mest sjuk. Hon hade inte pratat med någon i klassen på flera månader, men gick dit, var trygg och lugn – alla andra var alldeles skakiga - och svarade rätt på nästan alla frågor.

Hon ler blekt.

– Det är också därför jag suttit hemma och skrivit och twittrat om tiggare och flyktingar – allting hänger ihop. Det är utsatta människor som inte får ta plats, som vissa ser som "svaga". Vi har en bild av att vi är så toleranta och öppna, men så fort någon är annorlunda möts de av fördomar. Jag har ett stort motstånd mot intolerans och mobbning. Det har stört mig i hela mitt liv - att inte människor kan acceptera andra som de är.

Malena reser sig upp – ser stark ut igen.

– Nu är vi på andra sidan! säger hon. "Xerxes" gick bra, det blev en publiksuccé och nu åker vi till Paris och gör samma sak igen - fast utan ångest. Jag har börjat jobba igen - nästa vecka åker jag till Japan. Jag har ställt in allting under vintern och våren för att vara hemma med Greta, men nu mår hon så pass mycket bättre. Det har varit ett helvetiskt år, men nu mår vi bra – livet kan börja igen!

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa ... etiskt-ar/

På andra sidan blir man väl andrig med NPF.

Det hela tog en oväntad vändning när Greta skolstrejkade från skolstarten till valet för att uppmärksamma kilmathotet. Efter det strejkar hon bara på fredagar. Familjen har skrivit en bok om klimathotet tillsammans.

Greta har även fått en del priser för sitt engagemang:
Thunberg var en av vinnarna i Svenska Dagbladets debattartikelskrivartävling om klimatet för unga i maj 2018. I Världsnaturfondens pris Årets unga miljöhjälte 2018 är Thunberg en av de tre nominerade. Thunberg nominerades till elbolaget Telge Energis pris för barn och unga som driver hållbar utveckling, Children’s Climate Prize men tackade nej då finalisterna skulle flygas in till Stockholm. I november 2018 tilldelades hon Fryshuset-stipendiet Årets unga förebild.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

Jag tycker det hela liknar ett kommersiellt jippo. Alla vuxna vill tjäna pengar på Gretas specialintresse.

Ja, kommersiellt PK-jippo.
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-11-30 15:29:11

Jippo ja. Det finns många som parasiterar på uppmärksamheten. Kommersiellt nej. En del av det här är en rörelse som skulle ha tagit sig andra uttryck utan Greta men idag planerades det aktiviteter på ca 100 orter i Sverige och det är det ingen som får betalt för. Inte heller är det planerat för att några produkter ska säljas. Såvitt jag kan bedöma.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 15:41:11

Bjäbbmonstret skrev:Jippo ja. Det finns många som parasiterar på uppmärksamheten. Kommersiellt nej. En del av det här är en rörelse som skulle ha tagit sig andra uttryck utan Greta men idag planerades det aktiviteter på ca 100 orter i Sverige och det är det ingen som får betalt för. Inte heller är det planerat för att några produkter ska säljas. Såvitt jag kan bedöma.

Men Malena Ernman och (hennes make) Svante Thunberg har ju släppt en bok - om bl a miljö - som väl får draghjälp av detta? Och Greta i sin tur får uppmärksamhet tack vare kända föräldrar som skriver om henne.
BellaBelle

Inläggav Alien » 2018-11-30 16:30:37

Men tror någon att Malena och hennes make skrivit boken för att bli rika? Är inte klimatet en större fråga som fler borde engagera sig i?

Flera som blivit inspirerade av Greta:
DN skrev:I storstaden Sydney strejkade 5.000 elever på fredagen, i trots mot premiärministern Scott Morrison, som fördömt idén om att ägna en dag åt att demonstrera för klimatet.

Morrison har krävt att eleverna ska stanna i sina klassrum. Det borde pågå ”mer lärande och mindre aktivism” i skolan, har han sagt.

I stället samlades eleverna i de centrala delarna av staden för att kräva kraftfullare åtgärder mot den globala uppvärmningen.

På torget Martin Place syntes på eftermiddagen lokal tid mängder av plakat, och talkörer hördes: ”Vad vill vi ha? Krafttag för klimatet. När vill vi ha det? Nu!”
https://www.dn.se/nyheter/varlden/austr ... egeringen/
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 16:54:07

Alien skrev:Men tror någon att Malena och hennes make skrivit boken för att bli rika? Är inte klimatet en större fråga som fler borde engagera sig i?

DN skrev:I storstaden Sydney strejkade 5.000 elever på fredagen, i trots mot premiärministern Scott Morrison, som fördömt idén om att ägna en dag åt att demonstrera för klimatet.

Morrison har krävt att eleverna ska stanna i sina klassrum. Det borde pågå ”mer lärande och mindre aktivism” i skolan, har han sagt.

I stället samlades eleverna i de centrala delarna av staden för att kräva kraftfullare åtgärder mot den globala uppvärmningen.

På torget Martin Place syntes på eftermiddagen lokal tid mängder av plakat, och talkörer hördes: ”Vad vill vi ha? Krafttag för klimatet. När vill vi ha det? Nu!”

Fast - om man ska vara krass - så tjänar de väl pengar på boken? Eller skänker de bort inkomsterna från den?
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 17:02:08

Alien skrev:Men tror någon att Malena och hennes make skrivit boken för att bli rika? Är inte klimatet en större fråga som fler borde engagera sig i?

Möjligt det är bra. Jag kanske är för cynisk och allmänt sur! :lol:

Behöver nog en kopp kaffe... :-)Happy
BellaBelle

Inläggav Alien » 2018-11-30 17:03:44

Malena Ernman har ju förlorat pengar på att inte längre kunna ta vissa jobb, eftersom hon inte vill flyga. Så jag undrar verkligen om de går med vinst på sitt klimatengagemang. Och jag tycker det är småttigt att fråga vad folk tjänar på det, när det gäller klimatfrågan. Vad förlorar vi alla på att den inte tas på tillräckligt allvar?
Alien
Moderator

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 17:08:13

Alien skrev:Malena Ernman har ju förlorat pengar på att inte längre kunna ta vissa jobb, eftersom hon inte vill flyga. Så jag undrar verkligen om de går med vinst på sitt klimatengagemang. Och jag tycker det är småttigt att fråga vad folk tjänar på det, när det gäller klimatfrågan. Vad förlorar vi alla på att den inte tas på tillräckligt allvar?

Ok, då är jag småaktig då. :lol: Visste inte att Malena inte flyger.

Jag litar inte helt på miljörapporterna. Men är möjligt Malena och co har rätt.
BellaBelle

Inläggav Vildsvin » 2018-12-01 3:53:30

Bjäbbmonstret skrev:Jippo ja. Det finns många som parasiterar på uppmärksamheten. Kommersiellt nej. En del av det här är en rörelse som skulle ha tagit sig andra uttryck utan Greta men idag planerades det aktiviteter på ca 100 orter i Sverige och det är det ingen som får betalt för. Inte heller är det planerat för att några produkter ska säljas. Såvitt jag kan bedöma.

Telge Energi som står bakom Children’s Climate Prize säljer el.

I storstaden Sydney strejkade 5.000 elever på fredagen, i trots mot premiärministern Scott Morrison, som fördömt idén om att ägna en dag åt att demonstrera för klimatet.

Räkna med att alla deltagare har en mobiltelefon vars tillverkning släppt ut minst 100 kg CO2. Och de köper en ny väta år. Till det kommer förbrukningen av sällsynta jordartsmetaller. Troligen utvunna från coltan i Kongo där barnarbete är utbrett. Det har blivit bättre det senaste decenniet, men fortfarande finns barnsoldater som deltar i kampen om resurserna.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Selma » 2018-12-01 9:33:25

Har Greta ärvt sin "sjukdom" (minns inte exakt vilken diagnos hon fick) från mamman eller pappan?
Har träffat Malena många gånger och undrar om hon är aspig då hon har varit väldigt lätt att "umgås" med. När den s k mediacirkusen kring Greta startade blev jag lite anti men fick bättre förståelse när Gretas problematik blev känd.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-12-02 0:10:59

Vildsvin skrev:Räkna med att alla deltagare har en mobiltelefon vars tillverkning släppt ut minst 100 kg CO2. Och de köper en ny väta år. Till det kommer förbrukningen av sällsynta jordartsmetaller. Troligen utvunna från coltan i Kongo där barnarbete är utbrett. Det har blivit bättre det senaste decenniet, men fortfarande finns barnsoldater som deltar i kampen om resurserna.

Jo det är ett problem. Men allt måste ju börja någonstans. Ingen lever ett perfekt liv i förhållande till klimatet. Det går inte eftersom inte samhället är uppbyggt så. Och min erfarenhet av människor inom miljörörelsen är att man ofta försöker behålla sina saker längre och inte köper så mycket prylar som många omkring, och gärna köper återbruk.

Men ska man göra något åt klimatförändringarna så räcker det inte med enskilda människors individuella livsstilsförändringar. Det måste till massor av stora beslut på alla möjliga olika nivåer.

Och då skiter jag faktiskt om någon tjänar några kronor på en bok eller en teknisk pryl så länge det inte kommer i vägen för några lösningar. Däremot så gillar jag inte koldioxidkvoter och klimatkompensering och andra idéer som går ut på att sprida en illusion att det går att köpa sig fri från sin egen inverkan med pengar.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-02 1:01:08

Selma skrev:Har Greta ärvt sin "sjukdom" (minns inte exakt vilken diagnos hon fick) från mamman eller pappan?
Har träffat Malena många gånger och undrar om hon är aspig då hon har varit väldigt lätt att "umgås" med. När den s k mediacirkusen kring Greta startade blev jag lite anti men fick bättre förståelse när Gretas problematik blev känd.

"– När vi väl fått diagnosen, vi hade på känn att det var Aspergers syndrom och att det kommer från min släkt, säger Malena. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad är jag om att jag också har drag av det. Jag var också blyg och tillbakadragen, tyst och tyckte inte om att stirra folk i ögonen, de kallar det nördsyndromet..." / från en av intervjuerna
ShakeItOut

Inläggav Alien » 2018-12-02 1:17:30

Greta har varit i London och talat:

DN skrev:Greta Thunberg blir ombedd att tala i korta meningar och ta pauser emellan. Det hundratal demonstranter som står närmast högtalaren upprepar varje mening – i kör. Tillsammans håller de hela talet.

– I have Asperger's syndrome, and to me, almost everything is black or white, säger Greta Thunberg i vanlig samtalston.

– I HAVE ASPERGER’S SYNDROME, AND TO ME, ALMOST EVERYTHING IS BLACK OR WHITE, skanderar folkmassan så att de längre bak ska höra.
---
– Jag tror på många sätt att det är vi autistiska som är de normala och alla de andra som är ganska konstiga. De säger om och om igen att klimatförändringarna är ett existentiellt hot och den viktigaste frågan av alla. Ändå fortsätter de bara som förut.
---
Spoiler: visa
Föräldrarna Svante Thunberg och Malena Ernman har beskrivit familjens svåra period i boken ”Scener ur hjärtat”. När jag frågar Greta Thunberg om tiden sitter hon på Mynttorget igen, det är fredag. Du behöver inte berätta, säger jag. Men om du vill. Hennes ansiktsuttryck är oförändrat, kanske går det att se att hon tänker efter lite. Men svaret är rakt, inga krusiduller.

– Jag var elva år och då gick jag in i en depression. Blev hemmasittare. Och slutade äta för att jag var så deprimerad.
---
När hon, med hotet om sjukhusinläggning hängande över sig, bestämde sig för att börja äta igen gick det sakta framåt. När hon var stark nog blev hon utredd och fick sina diagnoser:
Aspergers syndrom, tvångssyndrom och högfungerande autism.
(Både Aspergers syndrom och högfungerande autism?)

---
På muren i London är Greta Thunberg halvvägs in i sitt tal.

– När ni tänker på framtiden i dag, tänker ni inte förbi 2050, säger hon.

– Men då kommer jag, i bästa fall, inte ens ha levt halva mitt liv. Vad händer sen?
https://www.dn.se/nyheter/sverige/greta ... jat-grata/
Alien
Moderator

Inläggav Selma » 2018-12-02 1:24:22

ShakeItOut skrev:
Selma skrev:Har Greta ärvt sin "sjukdom" (minns inte exakt vilken diagnos hon fick) från mamman eller pappan?

"– När vi väl fått diagnosen, vi hade på känn att det var Aspergers syndrom och att det kommer från min släkt, säger Malena. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad är jag om att jag också har drag av det. Jag var också blyg och tillbakadragen, tyst och tyckte inte om att stirra folk i ögonen, de kallar det nördsyndromet..." / från en av intervjuerna

Missade det först men läste tråden från början sedan och såg det där.

Hur tar hon sig till Japan? Det stod väl att de eller hon skulle till Paris och Japan. Till Paris kan man bila eller åka tåg, till Japan blir det svårare.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Fabela » 2018-12-02 4:53:38

Bjäbbmonstret skrev:
Vildsvin skrev:Räkna med att alla deltagare har en mobiltelefon vars tillverkning släppt ut minst 100 kg CO2. Och de köper en ny väta år. Till det kommer förbrukningen av sällsynta jordartsmetaller. Troligen utvunna från coltan i Kongo där barnarbete är utbrett. Det har blivit bättre det senaste decenniet, men fortfarande finns barnsoldater som deltar i kampen om resurserna.

Jo det är ett problem. Men allt måste ju börja någonstans. Ingen lever ett perfekt liv i förhållande till klimatet. Det går inte eftersom inte samhället är uppbyggt så. Och min erfarenhet av människor inom miljörörelsen är att man ofta försöker behålla sina saker längre och inte köper så mycket prylar som många omkring, och gärna köper återbruk.

Men ska man göra något åt klimatförändringarna så räcker det inte med enskilda människors individuella livsstilsförändringar. Det måste till massor av stora beslut på alla möjliga olika nivåer.

Och då skiter jag faktiskt om någon tjänar några kronor på en bok eller en teknisk pryl så länge det inte kommer i vägen för några lösningar. Däremot så gillar jag inte koldioxidkvoter och klimatkompensering och andra idéer som går ut på att sprida en illusion att det går att köpa sig fri från sin egen inverkan med pengar.

Japp, håller med.

Nu är det förvisso helt sant, att det finns en hel del wannabe miljöhjältar. Man predikar och förfasar sig, men när det kommer till att agera har man alltid en orsak till att just man själv inte kan förändra nånting i sitt liv.

Men jag förstår ändå inte logiken i påhopp om att ha mobil, t.ex. Vi miljömuppar lever i samma samhälle som alla andra, det är näst intill omöjligt att ställa sig helt utanför.
Gissa t.ex. hur det är att söka jobb som arbetslös, utan mobil (och dator).

En klyftigare fråga är just hur länge vi sliter på våra prylar, och vad vi inte konsumerar.
Personligen har jag ägt totalt tre mobiler i hela mitt liv, den nuvarande i ca 7 år tror jag (trots att den varit paj hela tiden), hur länge förra ägaren hade den vet jag inte.
Vad gäller övrig "normal" konsumtion är det inte ens möjligt att lista vad jag inte handlar, så mycket är det.

Vad gäller Greta så visst, det får väl gå som jippo. Men å andra sidan är det väl bra att hon använder sitt namn till nånting sånt, istället för att vara ännu en bloggande bimbo.
Har hört Malena prata en del om andra viktiga saker förut, så jag tror att det här mycket väl kan vara helt genuint, och inte nåt reklamtrick för egen ekonomisk vinning.

Och hur som helst är det ett faktum att det är hon och alla andra ungar som blir tvungna att leva på den här planeten som vi förstört, långt efter att vi trillat av pinn.
De har all rätt att kräva förändring, och bli tagna på allvar när de gör det. Skit samma om de i dagsläget äger en mobil eller inte, det är ju vi vuxna som satt dem där de är.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Toblerone » 2018-12-02 12:13:38

BellaBelle skrev:

Fast - om man ska vara krass - så tjänar de väl pengar på boken? Eller skänker de bort inkomsterna från den?

Jag tror inte att man tjänar såå stora summor. Då ska man sälja många böcker. Och lite ska man ju ha för jobbet också.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav slackern » 2018-12-02 15:13:03

Vildsvin skrev:

Telge Energi som står bakom Children’s Climate Prize säljer el.

Räkna med att alla deltagare har en mobiltelefon vars tillverkning släppt ut minst 100 kg CO2. Och de köper en ny väta år. Till det kommer förbrukningen av sällsynta jordartsmetaller. Troligen utvunna från coltan i Kongo där barnarbete är utbrett. Det har blivit bättre det senaste decenniet, men fortfarande finns barnsoldater som deltar i kampen om resurserna.

Problemet mad Android telefoner är i bästa fall att du får uppdateringar utav systemet under 2 år och säkerhetsupdateringar under 3 år, så efter 3 år från att mobilmodellen släpptes blir vi tvingade utav Google att skaffa en ny mobil pga säkerhetsbrister.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav BellaBelle » 2018-12-02 19:12:05

“Kungörelse! Jesus från Nasaret har nu utsett en av sina efterträdare, nämligen Greta Thunberg.”

Säkert bara sunt. Allt för miljön!

https://twitter.com/Limhamnskyrka/statu ... 8498758656
BellaBelle

Inläggav Fretshi » 2018-12-02 22:09:17

Jag tycker hon verkar ha ett enormt bekräftelsebehov.

Dock har hon säkert haft det kämpigt men vem har inte det nuförtiden?
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-02 22:41:59

Fretshi skrev:Jag tycker hon verkar ha ett enormt bekräftelsebehov.

Dock har hon säkert haft det kämpigt men vem har inte det nuförtiden?

Menar du Malena?
ShakeItOut

Inläggav Fretshi » 2018-12-03 16:30:43

Nej Greta
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in