Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Alienerad » 2015-04-14 9:35:01

Jag ska på utredning om Asperger, det står "Det är av största vikt att du vid besöker har med dig någon nära anhörig som kan ge upplysningar om hur du fungerade som barn".

Problemet är att jag är i medelåldern och har ingen kontakt med människor från min barndom.
Det beror på min Asperger att jag inte klarar av att ha relationer till andra människor, så detta är ett moment 22.

Tror ni att jag ändå kan få en diagnos utan folk som kan vittna om hur jag var som barn?
Alienerad
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2015-03-21

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Alien » 2015-04-14 10:05:24

Jag fick diagnos utan att ha med någon anhörig. Jag fick själv berätta om min barndom och mitt vuxenliv.

Det måste finnas fler sådana fall. Föräldrarna är döda el för gamla och det finns ingen annan som känner till ens barndom.

Så jag tycker du ska gå iaf och förklara detta. Alternativt kan du ringa och säga det. Men i senare fall så får du väl tala med någon läkarsekreterare el sjuksköterska, som inte vet så mycket om AS. Det är bättre att säga det direkt till psykologen el läkaren.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav kullan » 2015-04-14 10:15:17

Mina föräldrar var ej inblandade i min aspergerutredning. Ingen annan anhörig heller.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav plåtmonster » 2015-04-14 11:21:49

@Alienerad, Ta kontakt igen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Zima33 » 2015-04-14 19:31:45

Det behöver ju inte vara en anhörig, det kan vara en lärare eller annan person också. Någon som kände dig som barn.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Cellardoor » 2015-04-14 20:02:28

Har du ingen anhörig så har du ingen anhörig. Det är ju inte som att dom skulle kunna neka dig en diagnos baserat på det. Det vore absurt. Bara att förklara läget för läkaren så löser det sig.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Minno » 2015-04-14 20:05:11

Mina föräldrar var avlidna när jag gick igenom utredningen.

Det fanns ingen att intervjua som kände mig som barn. Min syster är mycket yngre än jag och kunde inte uttala sig om min barndom.

Jag minns inte ens namnen på lärare eller klasskamrater från min barndom, har ingen som helst kontakt med folk från barndom/ungdom.

Det funkade ändå. De lyssnade på mig och mina upplevelser av barndom och uppväxt.
Minno
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-04-12

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Zirre » 2015-04-14 20:17:15

De menar nog mer att det kan vara bra att ta med en anhörig men inte att det är ett måste.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Alienerad » 2015-04-15 9:23:09

Tack för svar, jag ska ringa dem innan mötet som ännu inte är bestämt då jag befinner mig på väntelistan.
En parentes är att psykologen som remitterade mig hela tiden ville att jag skulle berätta att jag var speciellt duktigt på matematik i skolan då det ingick i hennes stereotypiska bild av asperger. När jag inte levde upp till hennes fantasivärld så blev hon förvirrad och vred sig i stolen :-)005
Alienerad
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2015-03-21

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Wine » 2015-11-16 15:00:24

Det stämmer inte att anhöriga inte behöver medverka vid en neuropsykiatrisk utredning, i en utredning av neuropsykiatriska diagnoser så ingår det att man ska intervjua anhöriga för att se att problematiken har funnits sedan barndomen, här är exempelvis Socialstyrelsens riktlinjer för utredning och diagnostik av adhd hos vuxna:

Utredning och diagnostik av adhd hos vuxna

Utredningen kan få olika utformning och omfattning beroende på hur
komplex problembilden är. Följande moment bör dock alltid ingå:

• sjukdomshistoria genom intervju med personen som utreds
intervju med föräldrar och andra anhöriga
• kartläggning av hur personen fungerar i vardagsaktiviteter (vid behov)
• psykologisk utredning
• medicinsk undersökning
• samlad bedömning
• skrift ligt utlåtande
• återföring av utredningen till personen själv, anhöriga och vid behov andra verksamheter som ansvarar för stöd.


Detta tas också upp i ett avsnitt av Fråga doktorn som gick i SVT för ett tag sedan, avsnittet handlar om neuropsykiatriska diagnoser som ADHD/ADD och Aspergers syndrom, bl.a. medverkar Ylva Ginsberg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Fenren » 2015-11-16 15:15:21

Wine skrev:bör


Det ordet betyder inte samma sak som måste.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav kiddie » 2015-11-16 15:15:54

De tjatade jättemycket på mig om att mina åldriga föräldrar skulle resa jättelångt för att deltaga. Det gick jag inte med på. Men jag fick ganska mycket skäll för att jag var så "motvillig". Men de gick med på att utreda utan dem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Fenren » 2015-11-16 15:23:26

kiddie skrev:De tjatade jättemycket på mig om att mina åldriga föräldrar skulle resa jättelångt för att deltaga. Det gick jag inte med på. Men jag fick ganska mycket skäll för att jag var så "motvillig". Men de gick med på att utreda utan dem.


Tja... Hade du gått med p det hade de kunnat hävda att du inte har as... Vi ska ju inte vara så medgörliga.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Wine » 2015-11-16 15:26:19

kiddie skrev:De tjatade jättemycket på mig om att mina åldriga föräldrar skulle resa jättelångt för att deltaga. Det gick jag inte med på. Men jag fick ganska mycket skäll för att jag var så "motvillig". Men de gick med på att utreda utan dem.


Men det går ju att låta anhöriga medverka genom telefonintervjuer?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Wine » 2015-11-16 15:28:11

Fenren skrev:
kiddie skrev:De tjatade jättemycket på mig om att mina åldriga föräldrar skulle resa jättelångt för att deltaga. Det gick jag inte med på. Men jag fick ganska mycket skäll för att jag var så "motvillig". Men de gick med på att utreda utan dem.


Tja... Hade du gått med p det hade de kunnat hävda att du inte har as... Vi ska ju inte vara så medgörliga.


Fast å andra sidan ska ju individer med AS ju vara noga med att följa de lagar och regler som finns i samhället som jag har förstått det.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-16 16:22:20

Fick min diagnos som vuxen ,hade ingen som kunde berätta om min barndom mer än jag själv .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav AnnaSofia » 2015-11-21 12:10:46

Hur går man tillväga för att få en AS utredning ?
AnnaSofia
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-11-21

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-21 12:33:16

Be din husläkare om en remiss till utredning, jag fick min remisstill utredningen av min Företagsläkare som misstänkte någon NPF- diagnos
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav misshopeless » 2015-11-21 16:20:39

Spånar lite...efter möjliga "bevis" från din barndom.

-Har dina föräldrar nedskrivna saker om dig från din barndom, utvecklingssamtal från skolan m.m, fotografier som du tycker beskriver din personlighet?
-Tillgång till material från skoltiden, betyg med kommentarer m.m. ?
- Dina egna gamla dagböcker?
- Journalanteckningar från barndomen, tänk på att en del fysiska symtom kan berätta mycket?

Skriv ner allt du kan komma på så att du inte får blackout under samtalet.

Lycka till!
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Måste ta med anhörig under utredning - har ingen

Inläggav Liljan » 2015-11-22 12:11:39

Wine skrev:Det stämmer inte att anhöriga inte behöver medverka vid en neuropsykiatrisk utredning, i en utredning av neuropsykiatriska diagnoser så ingår det att man ska intervjua anhöriga för att se att problematiken har funnits sedan barndomen, här är exempelvis Socialstyrelsens riktlinjer för utredning och diagnostik av adhd hos vuxna:

Utredning och diagnostik av adhd hos vuxna

Utredningen kan få olika utformning och omfattning beroende på hur
komplex problembilden är. Följande moment bör dock alltid ingå:

• sjukdomshistoria genom intervju med personen som utreds
intervju med föräldrar och andra anhöriga
• kartläggning av hur personen fungerar i vardagsaktiviteter (vid behov)
• psykologisk utredning
• medicinsk undersökning
• samlad bedömning
• skrift ligt utlåtande
• återföring av utredningen till personen själv, anhöriga och vid behov andra verksamheter som ansvarar för stöd.


Detta tas också upp i ett avsnitt av Fråga doktorn som gick i SVT för ett tag sedan, avsnittet handlar om neuropsykiatriska diagnoser som ADHD/ADD och Aspergers syndrom, bl.a. medverkar Ylva Ginsberg.

Fast har man ingen anhörig så har man inte, jag var 25 år då jag fick min diagnos, eftersom jag inte har några föräldrar eller äldre släktingar så hoppade psykologen bara över intervjuerna. Jag fick min diagnos i alla fall.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in