Måste man ha specialintresse?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Måste man ha specialintresse?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 14:01:26

Hej
jag har och har alltid haft enorma problem med sociala koder och normer. Detta gör att jag inte kan behålla ett jobb länge. Att "försöka uppföra mig" och påminna mig om hur man ska föra sig leder till extrem trötthet som gör att jag bara orkar arbeta halvtid. Sen jag fick barn orkar jag inte ens det. Det känns som livet är slut, så besväras jag av tröttheten och utanförskapet.

Skulle jag få en förklaring på detta tror jag att det skulle bli lättare att bära. Jag håller på att utredas för asbergers eller liknande. Dock har jag många kompensatinstrategier vilket gör att jag är svårmätbar. Dock lyssnar dem ju på mina problemområden, mer än testerna säger det

Efter att ha läst på lite om asbergers har jag förstått att antingen måste man ha speciella rörelser eller nåt specialintresse för att få diagnosen. Jag har inget specialintresse, gillar inte fakta. Älskar att göra egna projekt. Men det är liksom inget faktasamlande. Jag har ju inte svårt att föreställa mig saker utan lätt för att hitta mönster och lösningar.

Jag är nu livrädd för att falla mellan stolarna. På den sociala biten har jag så stora handikapp att jag är otroligt utanför och karriären känns förstörd. Därför undrar jag. Finns det någon här som fått diagnos utan något av detta:

- Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

- omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering

- oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer

- stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)

- enträgen fascination inför delar av saker
För att få diagnosen Aspergers syndrom ska minst en av punkterna ska uppfyllas. Det betyder att personer med Aspergers syndrom kan ha mycket olika symtom, en del kan uppfylla alla ovanstående och andra till exempel endast behovet av rutiner.

Jag har behov av rutiner men tror inte att de är i tillräckligt stor utsträckning då jag klarar av att tänka om.
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Jagers » 2012-10-27 14:20:06

Nervous skrev:Jag har behov av rutiner men tror inte att de är i tillräckligt stor utsträckning då jag klarar av att tänka om.

Det var exakt vad jag oxå sa innan jag fick min diagnos, kriterierna är väldigt svårtolkade, speciellt för någon med Aspergers.

Nervous skrev:Dock har jag många kompensatinstrategier vilket gör att jag är svårmätbar. Dock lyssnar dem ju på mina problemområden, mer än testerna säger det

Kan du berätta lite mer specifikt om dina strategier?
Det är väldigt svårt att fejka en utredning, testerna är utformade på många olika sätt och mäter mer än bara det sociala.

En teori som jag och många stora forskare har är att alla med Aspergers har problem med central koherens, detta kan man inte fejka sig igenom på ett sätt som gör att du verkar normal fastän du har Aspergers, och det är bara ett exempel på ett av test-områdena.

Så det jag menar är att OM du har Aspergers så är det stor chans att dem "hittar" det.
Senast redigerad av Jagers 2012-10-27 14:27:17, redigerad totalt 1 gång.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Måste man ha specialintresse

Inläggav Zombie » 2012-10-27 14:26:14

Nervous skrev:Efter att ha läst på lite om asbergers har jag föstått att antingen måste man ha speciella rörelser eller nåt specialintresse för att få diagnosen.

Vet inte var du har läst på, men de ställena har fel. Om du vill och kan får du gärna tipsa dem om det. Även proffs har ofta fel om det, tyvärr. Råkar man på en sådan utredare kan man behöva byta. (Eller om man tvärtom råkar på en som försöker tolka in "aspergermönster" hos en där man vet att de inte stämmer med hens beskrivning.)

För närvarande är det här vad som måste uppfyllas för en aspergerdiagnos:

http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Aspergers-syndrom/Faktablad-om-Aspergers-syndrom/Diagnoskriterier-for-Aspergers-syndrom/

Sedan är de kriterierna numera rätt föråldrade (hur har avhandlats i andra trådar här, orkar inte upprepa), så det hjälper om diagnostikern väger det mot vad senare forskning har kommit fram till. Men så mycket kan man ju säga som att ytterligare förenklingar av typ att man "måste ha specialintressen" är inte vad forskning brukar komma fram till när den fördjupar sig.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Gafsan » 2012-10-27 14:30:53

Jag tror att det beror på vilken nivå man fungerar rent generellt. Jag har diagnosen AS och jag har ingenting av det som man vanligtvis tänker på (udda beteende, ritualer, specialintressen) om man ser ytligt på hur jag fungerar. Men går man in på djupet så märker man att de problem jag har orsakas av att jag har ett typiskt autismspektrumtänkande (bristande fantasi, dåligt helhetstänkande, inlärda snarare än medfödda sociala färdigheter).

Tyvärr så är ju diagnoskriterierna tillräckligt luddiga för att kunna tolkas olika, och vissa utredare verkar inte vilja sätta någon AS-diagnos om man inte uppfyller Asperger-klichén till punkt och pricka, medan andra är mera inriktade på att se om en autismspektrumstörning förefaller att vara orsaken till de problem som man har, oavsett hur de ytligt sett yttrar sig.

När jag väntade på diagnos (för ett par år sedan) var jag precis som du livrädd för att utredaren inte skulle hitta någon diagnos, utan att jag skulle hamna mellan stolarna och inte få någon hjälp. Jag håller tummarna för att du också får en bra utredning som tydligt beskriver dina svårigheter (oavsett om du får någon diagnos eller ej) och att du får den hjälp som du behöver!
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 16:48:24

Alltså alla utom minnestestesterna fick jag bra på. Jag har lätt för matte och hitta mönster, har svårt att se helheten men har knep för att klara av det genom att se delarna. Vad gäller den sociala biten har jag tusen regler i huvudet. Min styvmamma var elak mot mig angående allt jag inte klarade i tonåren. Den obehagskänsla som kommer från när jag gör något som jag fått obehag från tidigare varnar mig om nåt. Då kommer jag ihåg en regel som tex när jag går in i kyrkan ska jag vara tyst. Men det går inte av sig själv jag måste uprepa dt för mig gång på gång. När jag träffar en ny mäniska har jag regler för dt osv. Detta kräver stor koncentration och är jobbigt och ibland klarar jag inte dt vilket gör det svårt med vänner och jobb.

Jag tycker det jobbigaste med livet är att man inte kan vara sig själv. Försöker dra mig undan socialt umgänge. Men min förmåga att vara impulsiv när rutiner inte fungerar är den biten jag är orolig för ska göra att jag ine stämmer in på asbergers. Men vad har jag då? Mitt betende ute i samhället ställer till det för mig. Skulle finnas en diagnos för mig som snöar in mig på detaljer i texten, ser inte alltid orden på samma sätt., inte vet hur jag ska föra mig, svårt att komma ihåg att göra saker som inte sker dagligen, som bada min son, ingen tidsuppfattning, lever i nuet. Men inget av detta tror jag testerna hittat. De är inte gjorda för mig eller så har jag inte asbergers. Är väl bara udda person som andra tar illa upp att umgås med trots att jag gör mitt bästa
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 16:53:49

Grejen är det att jag har en del fantasi. Jag är tex duktig på att fantisera, skriva berättelser. Men då tar jag alltid från verkligheten. Inte rent påhitt, det är svårt. Förstår inte riktigt vad man menar med fantasi, något jag märkt är att jag inte tänker orden på samma sak som andra men trots alla ordtest så verkar de inte hitta det. Tror inte enstaka ord är lika svårt som när det är meningar med flera ord jag hakar upp mig på. Fylla i stenciler om hur jag är blir jag förvirrad av. Dels för jag lever i nuet, idag tror jag att jag är på ett sätt, imorgon på ett annat, dels för jag hakat upp mig på ord och tolkar dem för bokstavligt istället för i sitt sammanhang. Men känns inte som utrdearn uppmärksammat detta. När vi fyllde i ett formulär tillsammans och jag sa att man inte kunde lita på det sa hon att det mest pekade på adhd och att man nog kunde lia på det tillräckligt. Det kändes inte bra alls.

Jag kan inte arbeta idag, har en förlamande trötthet. Jag är så rädd för resultatet av denna utredning. Är en ständig rädsla att bli missförstådd för jag brukar alltid bli det, trots tusen ord från min läppar.
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 17:02:09

Koncentration t.ex. Det ordet betyder för mig att göra något färdigt. Så har extremt svårt att svara på om jag har bra eller dålig koncentration... För jag har på senare år gissat att det inte är vad ordet betyder, men jag vet fortfarande inte. Detta är bara exempel på ett ord. Ändå klarade jag ordtesterna mycket bra, men de hade inte med de ord jag hade svårt för. Så har jag känt under alla tester att jag kunnat kompensera, använder antingen knep eller så har jag varit bra på det de testat, alltså inte stämt med autism...var väl därför rädd att inte få diagnos.... Att man kan känna igen sig så i en diagnos och ändå inte få den. Och ändå vara socialt handikappad
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 17:10:43

Fantasi för mig betyder kunna hitta på saker. Fantisera. Alla har alltid sagt att jag glider iväg i min egen lilla värd. Då översätter jag det till fantisera. Att vara duktig på att hitta på lösningar, är det god fantasi... I så fall har jag god fantasi. Grejen med mig är att jag har en egenskap som jag tror är ovanligt för en med asbgers. Att kunna enkelt se samband. Och det är denna funktion som gör att jag ör duktig på att hitta på lösningar. Men jag ör urdålig på att komma på saker som inte finns. Jag är bara duktig på att se samband mellan de saker som finns. Frågan är om det är fantasi. Nya saker kan jag inte. Om inte ens jag vet hur jag är hur ska då utredaren vea det:(

Hade det funnits en annan diagnis som förklarade alla bitar jag känner igen mig i asbergers då hade allt varit kanon, men att inte få nån diagnos alls skulle för mig vara som att sötta en stämpel i huvudet på mig. "dum i huvudet" som inte kan förstå sociala samspel och hur man ska bete sig. Den stämpel som jag levt med sen barndomen. Tänk att ta bort den stämpeln med en diagnos som förklarar att jag inte är dum i huvudet utan har asbergers, något som flera andra har. Alla tror jag kan skärpa mig och när jag inte kan det beter de sig avvikande mot mig
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 17:24:47

Vad gäller testerna. D jag är duktig på mönster. Om jag vet att det handlar om metaforer är jag hyffsat duktig på att komma på dem. Men kommer de i vardagen (och det inte är nån jag lärt mig utantill) så tolkar jag den bokstavligt... Ironi förstår jag inte om den inte är inlärd.
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 17:27:03

Jag jobbade inom hemtjänsten där alla var tvugna att slarva för att hinna med. Jag kan inte det. Jag måste alltid följa det jag lärt mig. Jag måste alltid vara ärlig och kan inte ljuga, på jobbet tog jag tog för lång tid på mig, hade svårt för prioritering, var för nogrann och blev besserwisser. Sedan då jag var osocial gjorde inte saken bättre, slutar med samtal med chefen att jag inte kan sammarbeta eller jobba snabbt
Senast redigerad av Nervous 2012-10-27 17:36:38, redigerad totalt 2 gånger.
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 17:28:41

Usch vad mycket det blev nu. Hoppas någon orkar läsa... Känner mig så ensam just nu. Tänker om jag får ett svar här om hurvida ni tror jag har asbergers eller inte skulle det könnas bättre, eller kommenterar saker som ni känner igen er i eller inte känner igen er i
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Zirre » 2012-10-27 18:17:42

Jag har inget specialintresse och kommer heller aldrig att få nåt. Det står även i mina diagnospapper.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 18:25:28

Men har du inrutade rutiner eller tics?
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Alien » 2012-10-27 18:36:31

Förutom ev AS kan du väl också ha ADD? Har du blivit utredd för det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 18:48:54

De ska tydligen utreda det samtidigt. Jag stämmer bra på add eller adhd om man bortser från att jag alltid fått beröm för att jag varit duktig på att koncentrera mig när jag ar line. Var duktig på att stänga alla ute och gå in i min egen värld. Idag har jag svårt att koncetrera mig men det kan bero på att jag sen tonåren haft bipolär rapid cykling... Och nu på senare år, sen min son föddes en handikappande trötthet

Tror du att en eventuell add, eller adhd kan göra att en asbergers ser annorlunda ut? För mina problem med att förstå de sociala och underförstådda regler som alla andra kan, känna av stämning med mera kan väl inte ha med en eentuell add, eller adhd att göra?
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Jagers » 2012-10-27 19:09:03

Nervous skrev:Tror du att en eventuell add, eller adhd kan göra att en asbergers ser annorlunda ut? För mina problem med att förstå de sociala och underförstådda regler som alla andra kan, känna av stämning med mera kan väl inte ha med en eentuell add, eller adhd att göra?

Ja det tror jag absolut.

och av det jag har läst så tror jag det kommer synas rätt klart i din utredning om du faktiskt har AS/add/adhd.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Måste man ha specialintresse

Inläggav plåtmonster » 2012-10-27 19:12:45

Kanske konstant bakgrundsstress, dålig sömn, socialt spel mm ligger bakom tröttheten?

Impulsiviteten eller avsaknad av dito kanske kan kopplas till ADD/ADHD? (mao AS + ADHD)

Om du är duktig på matematik och bra på att se samband borde väl något universitet vara intresserat? Beräkningsingenjör och de som räknar på antenner är också områden som kräver tung matematik.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:14:50

Jagers skrev:
Nervous skrev:Tror du att en eventuell add, eller adhd kan göra att en asbergers ser annorlunda ut? För mina problem med att förstå de sociala och underförstådda regler som alla andra kan, känna av stämning med mera kan väl inte ha med en eentuell add, eller adhd att göra?

Ja det tror jag absolut.

och av det jag har läst så tror jag det kommer synas rätt klart i din utredning om du faktiskt har AS/add/adhd.

Tack känner mig lugnad nu. Jag vill så gärna ha en förklaring till varför jag inte fungerar som alla andra... Det betyder så mycket för mig
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:21:37

plåtmonster skrev:Kanske konstant bakgrundsstress, dålig sömn, socialt spel mm ligger bakom tröttheten?

Impulsiviteten eller avsaknad av dito kanske kan kopplas till ADD/ADHD? (mao AS + ADHD)

Om du är duktig på matematik och bra på att se samband borde väl något universitet vara intresserat? Beräkningsingenjör och de som räknar på antenner är också områden som kräver tung matematik.


Tack för all hjälp. Många har diskuterat vad min trötthet kan bero på ingen har nåt svar. Men idag är den tillräckligt handikappande för att jag omöjliggt kan jobba nåt alls eller ta hand om min son mer än två timmár. Har fått ordna stödhjälp.

Jag önskar jag hade läst till ingengör. Min impulsivitet och dåliga självförtroende satte stopp för det och har nu läst två och et halvt år till ett yrke som jag omöjligt kan utföra pga av mina sociala brister det känns för jävligt. Kan inte ens slutföra sista halvåret. Just nu kan jag bara koncentrera mig 1-2 timmar innan jag blir för trött, som bäst om jag är i rätt stämningsläge. Alltså tror jag passat som ingenjör och hade älskat det men klarar nog varken av studier eller möjlighet att få mer lån
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav Zirre » 2012-10-27 19:27:01

Nervous skrev:Men har du inrutade rutiner eller tics?

Frågar du mig?
Jag har varken rutiner eller tics.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:41:30

Zirre skrev:
Nervous skrev:Men har du inrutade rutiner eller tics?

Frågar du mig?
Jag har varken rutiner eller tics.

Anledningen till att jag frågar var eftersom du sa att du inte hade specialintresse och det har jag inte heller och inte heller tics.... Och mina rutiner är viktiga men inte livsviktiga,,, så undrar jag om jag kan ha aspergers ändå och därför söker jag om det finns nån som liknar mig...
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav ElsaS » 2012-10-27 19:53:56

Lite OT.
Tack Nervous för att du ändrat din stavning på just asperger.
Jag är en av dem som får fullständigt spel av att läsa asberger.
Detta inte alls för att mobba dej, men just felstavning av ett så centralt ord på ett forum uppbyggt kring det ordet och allt runt omkring blir som att skrapa naglarna mot en svart tavla i ett totaltyst klassrum fullt av helkoncentrerade människor.
Mitt inre drar ihop sej, skrumpnar och kvider...
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Måste man ha specialintresse

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:58:52

ElsaS skrev:Lite OT.
Tack Nervous för att du ändrat din stavning på just asperger.
Jag är en av dem som får fullständigt spel av att läsa asberger.
Detta inte alls för att mobba dej, men just felstavning av ett så centralt ord på ett forum uppbyggt kring det ordet och allt runt omkring blir som att skrapa naglarna mot en svart tavla i ett totaltyst klassrum fullt av helkoncentrerade människor.
Mitt inre drar ihop sej, skrumpnar och kvider...


Jag lärde mig det på ett annat forum ;) Ska verkligen försöka tygla mig själv att hålla det, men har svårt för sånt ibland... Hoppas på förståelse det är verkligen inget illa ment...
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Måste man ha specialintresse

Inläggav weasley » 2012-10-27 20:19:56

Tekniker
Flyttade till lämplig avdelning.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in