Måste man ha asperger på detta forum?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Liljan » 2013-05-13 1:44:52

Jag undrar hur strikt det är att man måste ha just asperger på detta forum. Själv har jag atypisk autism. Är det någon som tar illa vid sig då jag inte är en "riktig aspergare"?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Alien » 2013-05-13 2:05:03

Nej, jag tror inte någon tar illa upp. Här finns förutom dem som har diagnos (AS, autistiskt syndrom och atypisk autism) de ännu ej diagnosticerade, självdiagnosticerade och sådana som varken har diagnos el tror att de skulle få en. Man måste inte alls ha AS-diagnos för att skriva här.

Aspergerforum är en mötesplats på nätet för Aspergare i första hand men självklart får alla som är intresserade av ämnet vara med i diskussionerna.
this_is_af.php
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav DrPepper » 2013-05-13 5:13:17

Liljan skrev:Jag undrar hur strikt det är att man måste ha just asperger på detta forum. Själv har jag atypisk autism. Är det någon som tar illa vid sig då jag inte är en "riktig aspergare"?


Jag instämmer fullständigt med förre skribent: forumet är öppet för alla som är intresserade av Aspergers Syndrom. Men kanske vill veta mer om det är att ha AS eller så kanske man behöver någon att identifiera sig med eller få ev. misstankar om egen AS diagnos bekräftad. Jag fick min diagnos nyligen och jag läste och bollade många idéer och oro innan och under utredningen här. Det var till stor hjälp. Härfinns i allafall personer som har diagnosen AS och då kan det vara värdefullt att kunna fråga om hur det var att få en diagnos liksom vägen dit och hur livet blir efter man väl fått en diagnos.
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Parvlon » 2013-05-13 6:32:57

Det finns säkert nån som tar illa upp, men spelar det stor roll?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Zirre » 2013-05-13 8:21:35

Vad för en hit om man inte känner att man passar in i forumets ämnesområde (eller vad man ska kalla det)?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav tahlia » 2013-05-13 8:56:10

Zirre skrev:Vad för en hit om man inte känner att man passar in i forumets ämnesområde (eller vad man ska kalla det)?


Som TS kan man ha en annan diagnos på autismspektrat, man kan ha vänner eller släktingar med AS eller, hör och häpna, man kan till och med vara NT och uppskatta mer detaljrika och djupa diskussioner (även om, ska erkännas, sådana inte duggar så tätt emellanåt).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Disse » 2013-05-13 8:57:16

Är också "atypisk autist" men tänker tycka att det hör till ämnet tillräckligt mycket för att jag ska höra hemma här. Dessutom håller "asperger" på att försvinna som begrepp; istället kommer man att tala om autism och autismspektrum mer samlat. (Om jag förstått det hela rätt.) Ibland är skillnaden mellan olika etiketter inom autismspektrumet hårfin. Och ibland är skillnaderna mellan människor med samma diagnos milsvida.
Disse
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2008-05-14

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav kullan » 2013-05-13 9:02:17

Jag har Asperger men känner ibland att jag inte riktigt känner igen mig när vissa skriver om sina kriterier för diagnosen. Det finns många äkta hälfter som är gifta med en som har diagnosen eller borde utredas för densamma.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Zirre » 2013-05-13 9:45:18

kullan skrev:Jag har Asperger men känner ibland att jag inte riktigt känner igen mig när vissa skriver om sina kriterier för diagnosen.


Du är inte ensam. De flesta gånger som en aspergare beskrivs tycker jag inte att jag känner igen mig.
Dock vill jag inte påstå att jag inte är aspergare.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav kullan » 2013-05-13 10:24:47

Zirre skrev:Dock vill jag inte påstå att jag inte är aspergare.


Samma här. Enligt en utredning har jag ju fått diagnosen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-13 10:58:11

Liljan skrev:Jag undrar hur strikt det är att man måste ha just asperger på detta forum. Själv har jag atypisk autism. Är det någon som tar illa vid sig då jag inte är en "riktig aspergare"?


Jag tycker det bara är bra om det är en viss spridning på klientelet.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav geocache » 2013-05-13 11:01:02

Zirre skrev:Vad för en hit om man inte känner att man passar in i forumets ämnesområde (eller vad man ska kalla det)?



1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Alexa » 2013-05-13 11:29:38

Jag tycker bara att det är skönt om det är flera där alla har gemensamma nämnaren inom autismspectrat. Och som många tidigare har sagt så är det även anhöriga som söker sig hit för mer kunskap eller nyfikenhet.
Själv ser jag det som positivt då det behöver komma ut till fler att alla är olika, det är ingen sjukdom eller personlighetsstörning (som människor i min omgivning har sagt till mig som jag sedan måste rätta rätt rejält) och att vi har personlighet och inte alla kriterier alltid.
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Heishi » 2013-05-13 11:53:59

Alexa skrev:Jag tycker bara att det är skönt om det är flera där alla har gemensamma nämnaren inom autismspectrat. Och som många tidigare har sagt så är det även anhöriga som söker sig hit för mer kunskap eller nyfikenhet.
Själv ser jag det som positivt då det behöver komma ut till fler att alla är olika, det är ingen sjukdom eller personlighetsstörning (som människor i min omgivning har sagt till mig som jag sedan måste rätta rätt rejält) och att vi har personlighet och inte alla kriterier alltid.


Det är tråkigt att du har fått den erfarenheten av de runtomkring dig. AS är en diagnos, inte vem man är som person.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Liljan » 2013-05-13 17:47:22

Zirre skrev:Vad för en hit om man inte känner att man passar in i forumets ämnesområde (eller vad man ska kalla det)?
Det är det som är grejen, jag har atypisk autism. Så lite passar jag in, men inte helt och hållet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Liljan » 2013-05-13 17:50:21

Tack för alla svar! Det känns skönt att de flesta tycker att jag hör hemma här! :)
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Måste man ha asperger på detta forum?

Inläggav Miche » 2013-05-13 19:09:13

Liljan skrev:Tack för alla svar! Det känns skönt att de flesta tycker att jag hör hemma här! :)

Känner man att man känner sig hemma här så tycker jag att man hör hemma här!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in