Manifestation mot SD på Sergelstorg 18.00 idag!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Manifestation mot SD på Sergelstorg 18.00 idag!

Inläggav LILITH_ » 2010-09-20 14:54:04

Om någon är intresserad.
Ska försöka ta mig dit och protestera allt jag kan.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Zombie » 2010-09-20 15:38:42

LILITH_, kanske bäst att länka till arrangören när man puffar för sådant här... Kanske flera överväger att komma då.

Fann inget på de googleträffar jag orkade genom. Hoppas jag kan säga

Min ande följer med!!!

Tyvärr bara den...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Owl » 2010-09-20 17:15:08

Hade jag bott närmare (har ca 60 mil till huvudstaden) så hade jag definitivt hängt med!
Owl
 
Inlägg: 560
Anslöt: 2010-03-01
Ort: Örnsköldsvik

Inläggav Danne » 2010-09-20 19:56:25

Valet var igår. Ska ni protestera mot demokratin eller?
Det är väl en sak att ogilla valresultatet, men demokrati är ändå demokrati. Folkets vilja visas genom valresultatet, inte genom protester efteråt. Det går liksom inte att backa bandet nu, nu sitter dom i 4 år vare sig vi gillar det eller ej.

Jag skulle hellre se en manifestation mot utförsäkringarna istället, eftersom det är något som går att göra någonting åt. Och utförsäkringarna är ändå något som jag tror de allra flesta svenskar tycker sköts fel idag.

Men ha så kul på manifestationen, jag tror dock den hjälper lika lite som anti-SD kanpanjen före valet.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav LILITH_ » 2010-09-20 20:06:17

Zombie skrev:LILITH_, kanske bäst att länka till arrangören när man puffar för sådant här... Kanske flera överväger att komma då.

Fann inget på de googleträffar jag orkade genom. Hoppas jag kan säga

Min ande följer med!!!

Tyvärr bara den...

Ja, nu gjorde jag så där igen! :?
Kom hem precis...
Har faktiskt fortfarande inte den blekaste vilka arrangörerna var.
Fick själv reda på manifestationen ca. 15-tiden idag genom ett sms från en bekant och vidarebefordrade den till i stort sett samtliga på min kontaktlista. Där stod ungefär det jag skrev här.
Tydligen hade många fler gjort samma sak eftersom det var helt proppfullt på hela torget och runt omkring!

Men jag ska försöka bättra mig i mån av tid tills nästa gång.

Det var en mäktig stämning iaf. Din ande var definitivt med!

Tummen upp för Owl!!!
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav alfapetsmamma » 2010-09-20 20:09:41

Fjorton stycken människor på Aspergerforum har klickat att de röstat på SD och inte ångrar sig. Vem vet vilka av dem som varit på träffar och suttit mittemot en utan att man vetat det (utom i ens fall, där jag visste det). Det är i såna stunder jag önskar det gick att bort sitt medlemskap här, även om jag skulle sakna flera stycken här.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2010-09-20 20:12:51, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2010-09-20 20:09:46

Ja, sådana snabba ringaruntbesked är knepiga på det sättet. Då förstår jag den saken.

Orkar du berätta litet mer vad som hände och med vilka och så, eller behöver du pusta ut för mycket eller dona med annat?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav LILITH_ » 2010-09-20 20:10:24

Danne skrev:Valet var igår. Ska ni protestera mot demokratin eller?
Det är väl en sak att ogilla valresultatet, men demokrati är ändå demokrati. Folkets vilja visas genom valresultatet, inte genom protester efteråt. Det går liksom inte att backa bandet nu, nu sitter dom i 4 år vare sig vi gillar det eller ej.

Jag skulle hellre se en manifestation mot utförsäkringarna istället, eftersom det är något som går att göra någonting åt. Och utförsäkringarna är ändå något som jag tror de allra flesta svenskar tycker sköts fel idag.

Men ha så kul på manifestationen, jag tror dock den hjälper lika lite som anti-SD kanpanjen före valet.

Den hjälper inte till att få bort SD ur riksdagen, nej.
Däremot visade en jäkla massa folk sin ståndpunkt när det gäller att krossa rasismen.
Det kan aldrig vara fel.

Blir det en manifestation mot utförsäkringen så är jag på.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Zombie » 2010-09-20 20:12:08

alfapetsmamma skrev:Fjorton stycken människor på Aspergerforum har klickat att de röstat på SD och inte ångrar sig. Det är i såna stunder jag önskar det gick att bort sitt medlemskap här, även om jag skulle sakna flera stycken här.

NEEEJ, vännen! (Ja, jag vet...) Och du har gjort strålande research osv. idag!
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav LILITH_ » 2010-09-20 20:15:40

Zombie skrev:Ja, sådana snabba ringaruntbesked är knepiga på det sättet. Då förstår jag den saken.

Orkar du berätta litet mer vad som hände och med vilka och så, eller behöver du pusta ut för mycket eller dona med annat?

Jag antar att de lokala nyketsredaktionerna var där? Det fanns en del kamerafolk.
Vet lika lite fortfarande och lagar mat för två små hungriga demonstranter men återkommer kanske senare.

(Försökte hitta en utmattad smiley men fann ingen...)
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav alfapetsmamma » 2010-09-20 20:20:13

Zombie skrev:
alfapetsmamma skrev:Fjorton stycken människor på Aspergerforum har klickat att de röstat på SD och inte ångrar sig. Det är i såna stunder jag önskar det gick att bort sitt medlemskap här, även om jag skulle sakna flera stycken här.

NEEEJ, vännen! (Ja, jag vet...) Och du har gjort strålande research osv. idag!


Tack gulle. Jag blir både rädd, arg (de VILL ju inte diskutera, de vänder ju bara på allt man säger. Snacka om att inte mena det där med att vilja bli tagen på allvar...) och ledsen.

Och researchen är inte gjord av mig, jag bara delar vidare vad andra gjort. Jag skulle inte våga researcha ska jag säga dig, det är samma som med att jag inte klarar att se på Schindlers list osv.

När jag råkade gå in på Forum för levande historia så var jag fysiskt sjuk och illamående i flera dagar efter att ha sett en del bilder där.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2010-09-20 20:21:02

LILITH_ skrev:
Zombie skrev:Ja, sådana snabba ringaruntbesked är knepiga på det sättet. Då förstår jag den saken.

Orkar du berätta litet mer vad som hände och med vilka och så, eller behöver du pusta ut för mycket eller dona med annat?

Jag antar att de lokala nyketsredaktionerna var där? Det fanns en del kamerafolk.
Vet lika lite fortfarande och lagar mat för två små hungriga demonstranter men återkommer kanske senare.

(Försökte hitta en utmattad smiley men fann ingen...)

Det förstås. :oops: Jag är inte mentalt inrattad på dagsnyheterna på grund av trötthetsproblemen... Ta det lugnt du.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav LILITH_ » 2010-09-20 20:23:57

Länk till artikel i DN:
http://www.dn.se/sthlm/sergels-torg-fyllt-av-demonstranter-mot-sd-1.1174212

Det var tydligen en 17-årig tjej som fixade ihop ca. 5000 pers. genom upprop på Facebook!

:)
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Zombie » 2010-09-20 20:34:15

Oj! :D
En röst blev till tusentals. 17-åriga Felicia Margineanus upprop på Facebook förvandlades på några timmar till en mäktig demonstration mot rasism och främlingsfientlighet.
Och folk kom i tusentals. Polisen uppskattar att mer än 5.000 hade slutit upp. Trappor och trottoarer runt omkring var fyllda och de flesta hade svårt att höra Felicia när hon i en dålig megafon sa: ”Jag är bara 17 år. Kolla vad jag har gjort. Tänk vad vi kan göra tillsammans!”
En bit längre bort står Annika Blomberg, 49 år. Också för henne var det helt naturligt att komma till Sergels torg för att visa var hon står:

– I går var jag helt förtvivlad när jag kom hem efter det att valet var klart. Sedan har jag tänkt på hur trakasserier i skolor och på arbetsplatser nu kommer att kunna växa. När jag fick ett sms om att det skulle bli en demonstration så tvekade jag inte. Det här är mitt sätt att visa att vi inte tolererar det.
Också Francisco Navarro, 32, fick se Felicia Margineanus upprop på Facebook.

– Jag kände att det var bättre sent än aldrig att reagera. Ingen får vara passiv, vi måste reagera på Sverigedemokraterna och försöka påverka andra. Partierna måste också inse att SD har stulit deras värden och gjort om dem. Det är dags att de tar tillbaka dem nu.
På slaget 19 rör sig några hundra demonstranter upp mot Drottninggatan och vidare mot riksdagen. Jag följer med en bit. En flicka med megafon ropar: "Inga rasister på våra gator" och får omedelbart svar av folkmassan som omsluter henne.

Målmedvetna och sammanbitna tågar unga och äldre vidare. Drottningatan ekar av slagord som inte känns hotfulla trots allvaret i dem.

Ja, det låter som något jag ville vara med på. Imponerande. Var förnamnet.

Tack LILITH_ för länken mitt i utmattningen!

Och, Danne, även om det ropades både "Inga rasister på våra gator" och "Inga rasister i riksdagen" så är det ju skillnad på att önska och kämpa för det och att inte respektera läget som det är i den mån det är legitimt.

Just nu behöver vår sida allt som kan öka självförtroendet och optimismen.
Senast redigerad av Zombie 2010-09-20 20:44:35, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-09-20 20:36:01

alfapetsmamma skrev:
Zombie skrev:
alfapetsmamma skrev:Fjorton stycken människor på Aspergerforum har klickat att de röstat på SD och inte ångrar sig. Det är i såna stunder jag önskar det gick att bort sitt medlemskap här, även om jag skulle sakna flera stycken här.

NEEEJ, vännen! (Ja, jag vet...) Och du har gjort strålande research osv. idag!


Tack gulle. Jag blir både rädd, arg (de VILL ju inte diskutera, de vänder ju bara på allt man säger. Snacka om att inte mena det där med att vilja bli tagen på allvar...) och ledsen.

Och researchen är inte gjord av mig, jag bara delar vidare vad andra gjort. Jag skulle inte våga researcha ska jag säga dig, det är samma som med att jag inte klarar att se på Schindlers list osv.

När jag råkade gå in på Forum för levande historia så var jag fysiskt sjuk och illamående i flera dagar efter att ha sett en del bilder där.

Ja. Jag förstår vad du menar.

Och tack för det du förde vidare.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2010-09-20 21:21:07

Danne skrev:Valet var igår. Ska ni protestera mot demokratin eller?
Det är väl en sak att ogilla valresultatet, men demokrati är ändå demokrati. Folkets vilja visas genom valresultatet, inte genom protester efteråt. Det går liksom inte att backa bandet nu, nu sitter dom i 4 år vare sig vi gillar det eller ej.


Det var sånt här (+ mer extrema våldsaktioner) som Lars Ohly refererade till på SVT igår. Vänstern visar bara på var dom står i demokratiskt hänseende.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Truly » 2010-09-20 21:44:06

Ja, heja vänstern! Fram för fler manifestationer.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Micke2 » 2010-09-20 22:34:02

Det var ett betydande antal deltagare även i Malmö trots regn.

http://www.sydsvenskan.se/val2010/artic ... ot-SD.html

Och i Göteborg

http://www.gp.se/nyheter/goteborg
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Zombie » 2010-09-20 23:56:46

Från Micke2:s länkar

Malmö:
Uppåt två tusen Malmöbor tågade genom centrala Malmö på måndagen i protest mot att Sverigedemokraterna har röstats in i riksdagen.
Polisen fick snabbinkalla en större insatsstyrka, som dock fick en lugn kväll.
– Demonstranterna skötte sig exemplariskt, sade Andy Roberts, polisens insatschef.

Även några av polisen kända fotbollshuliganer höll sig lugna.

Torgmötets fyra arrangörer var lätt tagna av den stora uppslutningen i regnet.
– Jag trodde aldrig det skulle komma så mycket folk, sade Amanda Casanellas.
– Nu gäller det att bygga vidare på detta på något sätt.


Göteborg:
En tyst demonstration utformad som ett sorgetåg gick på måndagskvällen från Götaplatsen till Järntorget i protest mot Sverigedemokraterna. Fler tusen deltog.

Antalet demonstranter ökade och ökade i ösregnet vid Götaplatsen och uppskattades vid 18.15-tiden till mellan 500 och 1 000. När demonstranterna började tåga ner mot Järntorget vid 19-tiden uppskattade polisen, enligt TT, att det handlade om 5000 personer.
Informationen om demonstrationen spreds via Facebook, där ett upprop författades på söndagsnatten:
"Med sorg i hjärtat anordnas begravning för Göteborg och Sverige, ett land som numera accepterar rasism. Låt oss visa vår kollektiva sorg över årets valresultat. Vi tågar i tystnad svartklädda från Götaplatsen, klockan 18:00. Vi tågar till Järntorget via Vasagatan - Hagakyrkan".

Isabella Andersson är en av tre initiativtagare.
- Vi är tre privatpersoner som i natt kände att vi var tvungna att göra något. Vi la upp Facebook-sidan.
- Det kommer att vara en tyst demonstration utan slagord.
Johnny Wåhlstedt höll med:
– Det är fruktansvärt. Jag tror folk har röstat på något som de inte vet vad det är.
På Järntorget skanderade demonstranterna slagord och fick sedan möta de tre tjejer som dragit igång sorgemarschen, Sanna Berntsson, Johanna Asp och Isabella Andersson.
– Det känns som man begraver Sverige men vi begraver SD och nazisterna i stället. [...]
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Danne » 2010-09-21 10:29:56

LILITH_ skrev:
Danne skrev:Valet var igår. Ska ni protestera mot demokratin eller?
Det är väl en sak att ogilla valresultatet, men demokrati är ändå demokrati. Folkets vilja visas genom valresultatet, inte genom protester efteråt. Det går liksom inte att backa bandet nu, nu sitter dom i 4 år vare sig vi gillar det eller ej.

Jag skulle hellre se en manifestation mot utförsäkringarna istället, eftersom det är något som går att göra någonting åt. Och utförsäkringarna är ändå något som jag tror de allra flesta svenskar tycker sköts fel idag.

Men ha så kul på manifestationen, jag tror dock den hjälper lika lite som anti-SD kanpanjen före valet.

Den hjälper inte till att få bort SD ur riksdagen, nej.
Däremot visade en jäkla massa folk sin ståndpunkt när det gäller att krossa rasismen.
Det kan aldrig vara fel.

Blir det en manifestation mot utförsäkringen så är jag på.

Häftigt med sådan stor uppslutning. :D

Jag tycker det är ju en klart intressant utveckling i Sverige idag. Måste faktiskt säga att jag tycker det är väldigt kul att folk är så engagerade i valet som dom är iår. Demonstrationer efter valet har vi ju inte sett av den här magnituden iallafall. Jag tycker det bara är bra om folk väcks ur sin koma, och börja kräva sin rätt av de etablerade partierna. Hade dom gjort sitt jobb ordentligt från början så hade inte SD suttit i riksdagen idag, och likaså om dom hade bemött SD på ett smartare sätt.

Så jag hoppas detta skakar om Sverige och politiken tillräckligt för att det ska bli en ändring på blockpolitiken, de sittande partierna, och inställningen hos det svenska folket. Så jag är bara glad över demonstrationerna. Det är ju också demokrati det. 8)
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Parvlon » 2010-09-21 10:42:33

Truly skrev:Ja, heja vänstern! Fram för fler manifestationer.
+111
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Firkraag » 2010-09-21 15:16:47

Bild
Haha, skön snubbe. Röst turken!
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav Moggy » 2010-09-21 18:08:03

Firkraag skrev:Haha, skön snubbe. Röst turken!




Klockrent! Fyndigt!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Micke_B » 2010-09-22 7:49:19

oh my sweet sweet jesus christ ..


folket har talat i ett demokratiskt val uppenbart så vill folket ha sd i riksdagen annars hade inte sd hamnat i riksdagen

sitta och gråta över sd vafan gråt ist för att folk röstade på den äckliga alliansen så vi fick fredrik schweinfeldt i 4 år till på tronen
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in