MAN I STHLM

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jx » 2009-06-28 4:45:33

En sak till, ge mej inte epitet sur o sen skriver ev sur. Du tolkar mej o sen gaderar med ett ev? Troll o sen garderar du dej med ett om. Icke korrekt, du uppträdande o uttrycket väktare. Du ser grandet i din broders öga men inte bjälken i ditt eget. Fin biblisk avslutning ek hur:-S oavsett, jag varken sur el arg, tyckt det varit intressant o häftig debatt om regler mm. Lärt mej en del o fått en del o fundera på. Ber dej, fundera lite du oxå, jag kanske inte e så trollaktig som du tror, o jag kanske har lite lite bra o komma med:-)
Ha bra. Mvh I ps min utredande dr var Erling på karolinska. Ds
Senast redigerad av Jx 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Jx
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-06-23

Sämsta

Inläggav Jx » 2009-06-28 5:00:56

Nej du min vän, har du den titeln så e den min nu, jag har ärligt förtjänat den:-) o sämst? Det var länge sen jag hade en sån intensiv o trevlig debatt, härlig med en person som du verkar vara, en som vågar säga vad du tycker. Det kan inte vara dåligt. Du känner mej inte så mycket jag sa kan uppfattas som personligt, liksom jag får skit på mej. Det räknar jag inte med att läggas på minnet, de säg i stridens hett o bör förbi ses. Roligt o lärorikt att ubyta tankar o åsikter om regler med mera. Fattar inte vad du mena, skulle inte lägga mej i?? Utan dej hade de ju inte ventilerats. Tack till sommar som gav mej stöd att möta upp era inställningar. Ha bra. Mvh Jx
Senast redigerad av Jx 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Jx
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-06-23

Inläggav Jx » 2009-06-28 5:44:21

Ledsen om mina svar inte kom direkt i anslutning till det inlägg som det handla om. Jag hann inte med. Tack alla för intressanta tankar åsikter o meningsutbyten angående min annsdns. Märkligt nog har ingen mailat mej med tanke på alla inlägg. Ha bra. Mvh Jx
Senast redigerad av Jx 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Jx
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-06-23

Re: MAN I STHLM

Inläggav Kikarn » 2009-06-28 9:08:42

Jx skrev:Den som vill, maila då till, jhi@tele2.se Vem vet, kan bli trevligt? Ha bra!


Väldigt många här är försiktiga med vem de mailar så jag kan bara upprepa det som sagts.
Vill du ha kontakt så är det bra om du är tydlig.
Vill du ha manliga vänner?
Vill du att kvinnor i en viss ålder skall maila? Tänk på att här kan finnas användare från 15/20-60/70 år.
Vill du ha kontakt med andra med liknande problematik som du själv har, så är det bra om du förtydligar detta.
Har du någon särskild ambition med din kontaktannons? Kan vara bra att veta för den som svarar.

Etc, etc, etc. När du är såhär otydlig gör du det inte bara svårt för dig själv att få svar, utan även för den som ev vill svara eftersom de inte vet vad du vill eller vad du söker.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Kikarn » 2009-06-28 9:12:07

Jx skrev: Märkligt nog har ingen mailat mej med tanke på alla inlägg. Ha bra. Mvh Jx


Det är nog inte så märkligt om du tänker efter. Dels för att du är otydlig, och dels för att du inte har skapat kontakter redan tidigare här på forumet, ingen vet vem du är eller vad du vill eller vad du står för.

OM jag förstår dig rätt tidigare i tråden har du en dubbelproblematik, adhd och asbergers.
Impulsiviteten som står för det första gör ditt försök förståeligt och på ett adhd-forum kanske många hade svarat spontant för att "kolla läget" men när det gäller as så kan det innebära att man är mer försiktig med kontakter och att ta nya kontakter med främmande människor. Tror att de flesta här lär känna varandra på forumet och sedan får man kontakter utifrån det efter hand. Och man vill nog helst göra mer planerade träffar där man vet att flera deltar just för att det inte skall riskera att bli pinsamt eller fel etc.
Det finns lite risk med "impulskrockar" mellan dessa två världar.

Någon som vill rätta mig eller korrigera eller lägga till eller dra ifrån, shoot.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Re: MAN I STHLM

Inläggav Micke2 » 2009-06-28 9:25:30

Kikarn skrev:
Jx skrev:Den som vill, maila då till, jhi@tele2.se Vem vet, kan bli trevligt? Ha bra!


Väldigt många här är försiktiga med vem de mailar så jag kan bara upprepa det som sagts.
Vill du ha kontakt så är det bra om du är tydlig.
Vill du ha manliga vänner?
Vill du att kvinnor i en viss ålder skall maila? Tänk på att här kan finnas användare från 15/20-60/70 år.
Vill du ha kontakt med andra med liknande problematik som du själv har, så är det bra om du förtydligar detta.
Har du någon särskild ambition med din kontaktannons? Kan vara bra att veta för den som svarar.

Etc, etc, etc. När du är såhär otydlig gör du det inte bara svårt för dig själv att få svar, utan även för den som ev vill svara eftersom de inte vet vad du vill eller vad du söker.


Jag tolkade först inlägget som att Jx önskade gay-kontakt, men inte vågade skriva ut detta. Detta var tydligen en misstolkning, så man bör nog vara något utförligare med vad man vill.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav sommar » 2009-06-28 9:56:24

Jag kan förstå att man reagerar så här när man har As.- någon kommer in och "bryter"de oskrivna reglerna och man förstår inte vad som avses. Man blir arg, kanske orolig mm. MEN man får tänka på HUR man uttrycker sig och inte hoppa på personen ifråga. Klart att han "biter" tillbaka men han får inte bita för hårt han heller. Man bör inte kalla folk troll innan flera och helst säkra (om det går) belägg finns för det. Han har inte brutit mot forumreglerna.

Kanske personer utan As. också reagerat men inte lika starkt, tror jag. På den punkten skiljer sig personer med As. oss mycket från Nt:s men det ger oss inte rätten att vara otrevliga. Det är inte första gången en ny medlem blir påhoppad av bl.a. Ks.

Ingen medlem har rätt att bestämma hur en annan ska skriva så länge det hålls inom forumreglerna.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 4 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-28 9:58:14

Jag tror inte personen i fråga är ett troll. Jag tror att folk har blivit onödigt förvirrade över att han lagt in sitt önskemål om att ha någon att maila med i avdelningen "träffar". Ur min synvinkel är det fullständigt logiskt att göra det om man är ny på forumet.

Men JX: Om du skriver ditt mail i kontakt önskas-tråden som ligger klistrad här kontakt-onskas-t5722.html högst upp under träffar så kommer alla som söker kontakt med någon att hitta den under längre tid.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sommar » 2009-06-28 10:03:25

Jx: tanken är god men du tjänar på att var tydlig och skriv mer specifikt vad du söker särskilt med tanke på att de flesta här inne har As. Jag tror även människor utan As. varit tveksamma till stor del faktiskt men nog ännu mer här med tanke på diagnosen. Folk vill veta vad du har för avsikt, vara på den säkra sidan och här på forumet krävs mer tydlighet än vanligt. Jag tycker det är jobbigt ibland.

Jag såg att några skrivit träff men Jx vet kanske inte vad det innebär, så det är kanske fler än Jx som varit otydliga? Jag såg att Tomtenissa förklarat sig och fler som skrivit i tråden hade kanske behövt förklara vad de menade med träff för Tomtenissa menade inte träff så som jag tänker mig träff och så som träff brukar menas. Inget ont menat.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: MAN I STHLM

Inläggav Kikarn » 2009-06-28 10:21:44

Micke2 skrev:Jag tolkade först inlägget som att Jx önskade gay-kontakt, men inte vågade skriva ut detta. Detta var tydligen en misstolkning, så man bör nog vara något utförligare med vad man vill.


Där har du en poäng! Det går inte att förstå om ts ÄR en man i stockholm, eller om han SÖKER en man i stockholm!
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Parvlon » 2009-06-28 10:23:55

Använd proxy om någon nu får för sig att maila denna person.
Tips till TS:
Finns en PM funktion på forumet där vem som helst inte kan se från vilken dator PM:t sändes från.
Klag*r på att andra anal*serar hans bete*nde, sedan anal*serar han sj*lv in i det gr*vsta. Verkar *ningen psy**o.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 4 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: ?

Inläggav Kristofer » 2009-06-28 10:25:37

Jx skrev:Träff? Jag har bara sagt, har nån lust o maila, maila mej då, kan bli trevligt. Jag begränsar mej inte av en presentation, vem som helst, med el utan presentation:-) ung el gammal, kvinna el man, tjock el smal mm, jag svar den som mailar, o den MÄNNISKA som jag möter via mail möter jag förutsättningslöst:-) ha bra. Jx


Ok. Jag tolkade det som om du vill träffa någon eftersom du skrev i avdelningen om träffar.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Pemer » 2009-06-28 10:47:01

Jag såg startinlägget tidigt, innan det hade fått några svar, och tänkte anmäla det omgående med förslag på flyttning in till "kontakt sökes"-tråden. Men kom inte till skott. Önskar att jag hade gjort det, så kunde kanske mycket ha undvikits här... :oops:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: MAN I STHLM

Inläggav sommar » 2009-06-28 10:47:41

Kikarn skrev:
Micke2 skrev:Jag tolkade först inlägget som att Jx önskade gay-kontakt, men inte vågade skriva ut detta. Detta var tydligen en misstolkning, så man bör nog vara något utförligare med vad man vill.


Där har du en poäng! Det går inte att förstå om ts ÄR en man i stockholm, eller om han SÖKER en man i stockholm!


Lite luddigt men troligast är en man i Stockholm söker och nu vet vi att så är fallet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Tomtenissa » 2009-06-28 11:00:30

sommar skrev:Jx:
Jag såg att några skrivit träff men Jx vet kanske inte vad det innebär, så det är kanske fler än Jx som varit otydliga? Jag såg att Tomtenissa förklarat sig och fler som skrivit i tråden hade kanske behövt förklara vad de menade med träff för Tomtenissa menade inte träff så som jag tänker mig träff och så som träff brukar menas. Inget ont menat.


No offence taken. ^^
Jag såg ju själv att jag också drivits av mina kvarvarande ADHD-drag och valt fel ord för det jag menade. "Lära känna" hade nog varit bättre i det sammanhanget. Fast jag använder ju också uttrycket "att träffa någon" när jag pratar med en ny person via t.ex. Skype ibland för att jag är för lat för att tänka efter vad som egentligen bör användas (ignorant sthlmsungdom XD; )... så.

Aja, jag hoppas att alla förstår vad jag menade nu. ^^
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-28 11:36:07

sommar skrev:Det är inte första gången en ny medlem blir påhoppad av bl.a. Ks.

Förklara gärna varför mina inlägg i den här tråden skulle vara påhopp.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

:-)

Inläggav Jx » 2009-06-28 12:20:06

Jag har inte varit ute efter annat än få ett utbyte av tankar o åsikter men den som har lust. Märkligt, menar, jag har ju fått ett enormt gensvar av åsikter! Helt otroligt för mej att så många har skrivit inlägg men nästan allt har handlat om, HUR JAG FORMULERAR MEJ:-) De e ju oxå ett utbyte. Fråga er själva istället, vad reagerar ni mot? Jag tror, ni ser inte skogen för alla träden:-) DET SKA VARA SVÅRT O KOMPLICERAT, VI HAR JU ASP. När jag skriver, 2,5 meningar, mycket enkla, då anylyserar ni sönder dom. Enkelt får de ju inte va, vi har ju asp, därför tror ni att det finns dolta motiv, jag e ett troll, bög aggrande mm. Allt pga dryg 2 meningar.:-) Min intention var att lära känna andra med asp o samtidigt mej själv. Det har jag lyckats med, inte pga av mailen men av alla inlägg om annonsen:-) Ni kan säga vad ni vill, MEN ENKEL VAR DEN,NI HAR GJORT DEN SVÅR, DÅ NI LAGT EGNA VÄRDERINGAR I DEN.:-) Kan inte ni bara se o acceptera att min annons var INTE ANNOLUNDA, BARA LITE OVANLIG? :-) Mvh Jx
Senast redigerad av Jx 2011-05-04 20:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Jx
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-06-23

:-)

Inläggav Jx » 2009-06-28 13:14:22

Vad ska jag skriva att jag söker? Jag söker ju inte nån specifik person, bara nån som har en tanke el åsikt o har lust o dela den med mej. Kön, läggning, lång, tjock, ung, gammal mm spelar ingen roll. Den som vill står det, alltså, den som inte vill, behöver inte:-) Menar inte o provecera el nåt annat. Ge mej en chans o ni ska se, jag e en ganska trevlig person:-) Mvh Jx
Senast redigerad av Jx 2011-05-04 20:14:30, redigerad totalt 1 gång.
Jx
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-06-23

Inläggav Inger » 2009-06-28 13:58:32

Tack för en lite mer begriplig förklaring. Uppenbarligen kom vi på fel fot p g a missförstånd, sånt har hänt förut.

Kanske har du AS och vet bara inte hur man tar kontakt på ett lämpligt sätt. Som flera antytt ovan utlöser innehållslösa och i synnerhet obegripliga kontaktannonser från sprillans ny medlem som inte fyllt i sin profil och inte ger minsta lilla uppgift om sig själv en viss sund misstänksamhet. Jag skulle aldrig ta kontakt med eller lämna ut min mejladress till någon jag inte ens vet vem den är eller vad den vill.

Vill man ha kontakt med andra så är den metod som har störst chans att lyckas att man först antingen presenterar sig med några ord eller fyller i något i profilen, t ex kön, ålder, diagnos, intressen el dyl, och skriver lite i trådarna ett tag innan man försöker få mer privat kontakt via PM (privata meddelanden-funktionen som finns bland länkarna uppe till vänster).

Absolut inget tvång, men gör man inte det så kan konsekvensen bli att ingen vågar ta kontakt och att det tar längre tid för andra medlemmar att få grepp om vem man är och våga lita på en.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:14:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: :-)

Inläggav rdos » 2009-06-28 14:24:34

Jx skrev:Jag har inte varit ute efter annat än få ett utbyte av tankar o åsikter men den som har lust. Märkligt, menar, jag har ju fått ett enormt gensvar av åsikter! Helt otroligt för mej att så många har skrivit inlägg men nästan allt har handlat om, HUR JAG FORMULERAR MEJ:-) De e ju oxå ett utbyte. Fråga er själva istället, vad reagerar ni mot? Jag tror, ni ser inte skogen för alla träden:-) DET SKA VARA SVÅRT O KOMPLICERAT, VI HAR JU ASP. När jag skriver, 2,5 meningar, mycket enkla, då anylyserar ni sönder dom. Enkelt får de ju inte va, vi har ju asp, därför tror ni att det finns dolta motiv, jag e ett troll, bög aggrande mm. Allt pga dryg 2 meningar.:-) Min intention var att lära känna andra med asp o samtidigt mej själv. Det har jag lyckats med, inte pga av mailen men av alla inlägg om annonsen:-) Ni kan säga vad ni vill, MEN ENKEL VAR DEN,NI HAR GJORT DEN SVÅR, DÅ NI LAGT EGNA VÄRDERINGAR I DEN.:-) Kan inte ni bara se o acceptera att min annons var INTE ANNOLUNDA, BARA LITE OVANLIG? :-) Mvh Jx


Jo, och just allt ovan är sånt som NTs titt som tätt blir anklagade för att göra här på forumet. :roll:

Sanningen är ju att NTs inte skulle vara så socialt inkompetenta att de skrivit sånt till en person de inte känt ö.h.t., men sådant är allmänt förekommande på AS-forum.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:14:30, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-06-28 14:52:00

Även socialt inkompetenta aspergare brukar kunna svenska, om de inte är nyligen invandrade och inte lärt sig språket än, alt dyslektiker. Sån information är således bra att ange i ev presentation så lär toleransnivån för udda/obegripliga sätt att uttrycka sig säkert höjas markant.

Däremot är det inte ok att skriva hela meningar i versaler. I forumreglerna ingår också vanlig netikett:

Undvik versaler, fetstil och flera utropstecken.

De som skriver med VERSALER, större textavsnitt med fetstil eller avslutar meningar med fler än ett utropstecken ger illusionen av att de skriker, något som bör undvikas i vanliga fall eftersom det väcker irritation.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett#
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:14:31, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: :-)

Inläggav sommar » 2009-06-28 17:32:42

rdos skrev:
Jx skrev:Jag har inte varit ute efter annat än få ett utbyte av tankar o åsikter men den som har lust. Märkligt, menar, jag har ju fått ett enormt gensvar av åsikter! Helt otroligt för mej att så många har skrivit inlägg men nästan allt har handlat om, HUR JAG FORMULERAR MEJ:-) De e ju oxå ett utbyte. Fråga er själva istället, vad reagerar ni mot? Jag tror, ni ser inte skogen för alla träden:-) DET SKA VARA SVÅRT O KOMPLICERAT, VI HAR JU ASP. När jag skriver, 2,5 meningar, mycket enkla, då anylyserar ni sönder dom. Enkelt får de ju inte va, vi har ju asp, därför tror ni att det finns dolta motiv, jag e ett troll, bög aggrande mm. Allt pga dryg 2 meningar.:-) Min intention var att lära känna andra med asp o samtidigt mej själv. Det har jag lyckats med, inte pga av mailen men av alla inlägg om annonsen:-) Ni kan säga vad ni vill, MEN ENKEL VAR DEN,NI HAR GJORT DEN SVÅR, DÅ NI LAGT EGNA VÄRDERINGAR I DEN.:-) Kan inte ni bara se o acceptera att min annons var INTE ANNOLUNDA, BARA LITE OVANLIG? :-) Mvh Jx


Sanningen är ju att NTs inte skulle vara så socialt inkompetenta att de skrivit sånt till en person de inte känt ö.h.t., men sådant är allmänt förekommande på AS-forum.


Jag håller faktiskt med dig till stor del på den punkten.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:14:31, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-06-28 17:43:38

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Det är inte första gången en ny medlem blir påhoppad av bl.a. Ks.

Förklara gärna varför mina inlägg i den här tråden skulle vara påhopp.


Vi kan börja med att du och jag inte anser påhopp vara samma sak. I nästa steg kan jag erkänna att i denna tråden hoppade du inte på Jx utan jag gjorde en (för snabb) feltolkning. Däremot har jag minne av att du "hoppat på" andra i andra trådar däribland mig som jag dessvärre varken kan eller vill leta rätt på. Med "hoppa på" menar jag anklaga en person för någonting den skrivit.

Jag tycker att du har för hård framtoning mot Jx ibland skriver du medvetet inte rakt ut vad du menar på forumet överlag, vilket kan öka missförstånd och som du vet är viktigt speciellt på ett As-forum att vara tydlig. Jag gör själv samma missar någon gång men försöker tänka på det. Till sist känns det som att du vill bestämma hur andra ska skriva och nu menar jag trots att personen följt forumreglerna. För det mesta när någon ny medlem skriver på forumet är du där och påpekar.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:14:31, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-28 18:53:57

sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Det är inte första gången en ny medlem blir påhoppad av bl.a. Ks.

Förklara gärna varför mina inlägg i den här tråden skulle vara påhopp.


Vi kan börja med att du och jag inte anser påhopp vara samma sak. I nästa steg kan jag erkänna att i denna tråden hoppade du inte på Jx utan jag gjorde en (för snabb) feltolkning. Däremot har jag minne av att du "hoppat på" andra i andra trådar däribland mig som jag dessvärre varken kan eller vill leta rätt på. Med "hoppa på" menar jag anklaga en person för någonting den skrivit.

Jag tycker att du har för hård framtoning mot Jx ibland skriver du medvetet inte rakt ut vad du menar på forumet överlag, vilket kan öka missförstånd och som du vet är viktigt speciellt på ett As-forum att vara tydlig. Jag gör själv samma missar någon gång men försöker tänka på det. Till sist känns det som att du vill bestämma hur andra ska skriva och nu menar jag trots att personen följt forumreglerna. För det mesta när någon ny medlem skriver på forumet är du där och påpekar.

Nu svamlar du i nattmössan.
För det första är jag en av de som uttrycker sig tydligast, för det andra feltolkade jag ingenting alls utan anmärkte på utformningen av tråden och förklarade varför Jx blev missförstådd.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:14:31, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Träffar



Logga in