Män är roligare än kvinnor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Alien » 2019-11-25 3:35:27

Men det betyder inte att kvinnor saknar humor, de skrattar ju åt männens skämt. Det är vetenskapligt bevisat att killar är roligare:

SvD skrev:Nu har det gjorts tester på 5 000 personer som visar att tjejer även är svagare på att formulera kvickheter. 36 olika experiment spridda över fyra decennier – ett test gick ut på att skriva roliga pratbubblor till tecknade serier, och bedömningsgrupperna bestod av lika delar män och kvinnor – visar att snubbar har lite, lite bättre humor.
https://www.svd.se/hugo-rehnberg-darfor ... an-kvinnor

Och hur kan det komma sig att män är roligare än kvinnor? Jo, de är så illa tvungna:

Och jag tycker inte att det är förvånande. Tvärtom, det vore pinsamt om killar inte utvecklat ett starkare skämtlynne. Utan den är vi ju chanslösa. För de allra flesta män är komik vår bästa möjlighet till fortplantning. Om vi inte är stormrika eller modellsnygga förlitar vi oss på humor, och försöker till varje pris få kvinnor att skratta – eftersom det ger oss en öppning, en möjlighet.


Kvinnor däremot tjänar inget (ur fortplantningssyfte) på att vara roliga. För dem lönar det sig bättre att satsa på utseendet.
Spoiler: visa
Jag förmodar att du hört kvinnor beskriva en ny pojkvän ungefär såhär: ”Han är söt, jätterolig och mina kompisar älskar honom.” Däremot kan jag ta gift på att du aldrig hört en man säga: ”Min nya tjej är sexig, självständig och får mig att skratta flera gånger varje dag.”

Ja, vad säger killarna om sin nya flickvän? Att hon är snygg el "het"?

Det kan rent av vara en nackdel för kvinnor att vara roliga när det gäller att fånga män:

När brittiska komikern Sindhu Vee analyserar humorstudierna är hon inne på det spåret: “När du väl blivit den roliga tjejen vill inga killar dejta dig. De vill bara träffa tjejer som skrattar åt deras skämt.”


Så tjejerna får väl spara sina skämt till kvällar med tjejgänget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Kentarou » 2019-11-25 6:22:06

JAg tycker om din humor Alien :-)173
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Fabela » 2019-11-25 9:33:59

Jo, jag håller faktiskt med: män är ofta roligare.
Fast jag har tänkt på det åt det här hållet:

Inte alls därför att de egentligen är det, på riktigt.
Utan därför att de får vara o-snygga. Och oborstade.
För det är svårt att vara rolig och snygg samtidigt, det är nästan som en naturlag.

När kvinnor väl vågar och/eller orkar gå utanför sin av tradition tilldelade, utseendefokuserade fålla, så kan de vara precis lika roliga som männen.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Män är roligare än kvinnor

Inläggav antonius » 2019-11-25 11:22:25

Den roligast människa som finns, är Sissela Kyle, speciellt när hon imiterar Annette Kullenberg.

Näst roligaste är Tova Magnusson-Norling, ingen kan spela pundarbrud som henne:



Så kvinnor är roliga så det så... 8)
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Män är roligare än kvinnor

Inläggav elle » 2019-11-25 19:18:52

Jag har hört att jag är roligt och har humor fast jag är en kvinna.

Mina tjejkompisar har alltid varit roliga och haft humor.

Vem vill bli kompis med en tråkmåns som aldrig skrattar och saknar humor ??

Det är charmigt att vara roligt och ha humor.
Senast redigerad av elle 2019-11-25 19:27:30, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Män är roligare än kvinnor

Inläggav elle » 2019-11-25 19:25:39

Alien skrev:Kvinnor däremot tjänar inget (ur fortplantningssyfte) på att vara roliga. För dem lönar det sig bättre att satsa på utseendet.

Utseendet är så tråkigt men skratt och humor kan vara charmerande på människor oavsett kön.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Dagobert » 2019-11-25 19:29:02

Bedömningsgrupperna bestod av lika delar män och kvinnor, står det.
Vore intressant att veta hur män resp. kvinnor uppfattar det egna resp. det andra könets humor.
Det stod det inget om. Har hört att kvinnor gillar kvinnohumor.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Huggorm » 2019-11-25 20:39:40

Kvinnor är ännu mer ängsliga och politiskt korrekta än män och då blir det inte speciellt kul
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Män är roligare än kvinnor

Inläggav kiddie » 2019-11-25 21:17:20

Är glad att jag och mitt kompisgäng får vara så roliga som vi vill vara, oberoende kön. När man vet att "allt" är tillåtet blir alla väldigt mycket roligare. En som hörde inåt skulle anse att vi var rätt rasistiska och morbida och dessutom förmodligen helt förvirrade. Dessutom skämtar vi inte bara i ord alltid.

Jag tror jag skulle bli skittråkig om jag var tvungen att anpassa mina skämt till att alla skulle tåla dem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Män är roligare än kvinnor

Inläggav elle » 2019-11-25 21:24:32

Jag uppfattar kiddie som en rolig person med humor.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Män är roligare än kvinnor

Inläggav LordNelson » 2019-11-25 21:27:30

r.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Fabela » 2019-11-26 12:19:02

Dagobert skrev:Bedömningsgrupperna bestod av lika delar män och kvinnor, står det.
Vore intressant att veta hur män resp. kvinnor uppfattar det egna resp. det andra könets humor.
Det stod det inget om. Har hört att kvinnor gillar kvinnohumor.

Humor bygger mycket på igenkänning sägs det, så till viss del stämmer det säkert.
Men det finns ju variation på kvinnors humor, precis som på mäns. Det finns t.ex. en del kvinnliga ståuppare som kör på om kändisar, smink, barn/graviditeter - det säger mig absolut ingenting.

Men jag har iaf den uppfattningen att kvinnor hänger med bättre i mäns humor, än tvärtom.
Vad det beror på är en annan sak. Kan ju vara så att kvinnor fått lov att vänja sig, eftersom det varit männens domäner i alla tider (jo, jag vet, en besvärligt svepande formulering, men litar på att alla har tillräcklig koll på underhållningsbranschen mm för att förstå vad jag menar).
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Fabela » 2019-11-26 12:32:18

antonius skrev:Den roligast människa som finns, är Sissela Kyle, speciellt när hon imiterar Annette Kullenberg.

Näst roligaste är Tova Magnusson-Norling, ingen kan spela pundarbrud som henne:

Åh, Sissela Kyle ja! Snacka om funny bones!

Och Tova gör den där bra. :lol:

Det finns många roliga svenska kvinnor. Jag är inne på det jag skrev innan: det handlar om att inte låta sig tvingas in i den där snygghetsfållan, eller kanske snarare att-behaga-fållan. I Sverige har det kommits så pass långt i kvinnors självständighet, jämställdhet mm, att kvinnor slipper vara bara till behag, på det där stereotypa sättet.

Därmed inte sagt att svenska kvinnor är helt jämlika männen vad gäller humor. Absolut inte. Men Sverige ligger jäkligt bra till, jämfört med många andra länder.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Män är roligare än kvinnor

Inläggav slackern » 2019-11-26 12:39:29

Jag tror nog att dom flesta männen flyr ett bittert fruntimmer, finns inget som helst sexigt i det eller hett på något sätt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Fabela » 2019-11-26 12:56:43

slackern skrev:Jag tror nog att dom flesta männen flyr ett bittert fruntimmer, finns inget som helst sexigt i det eller hett på något sätt.

Jag förstår inte riktigt vad det där har med trådens ämne att göra.
Menar du kanske att kvinnlig humor alltid är bitter?
Förlåt, men jag fattar verkligen inte kopplingen.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Maggi » 2019-11-26 13:37:17

Klart det finns oerhört roliga kvinnor, ingen betvivlar väl det?
Men om frågan var om män är roligare än kvinnor, så jo jag stöter oftare på roliga män än roliga kvinnor, och mina favoritkomiker är män, har någon kvinna med i den toppen också.

Tror att män finslipar sin humor och övar upp sig mer när det visar sig ge så mycket fördelar. inte minst sexuellt. Verkar som att humor är ett naturligare inslag när män umgås än när kvinnor umgås. Kanske skämtar kvinnor på ett annat vis också? Generellt!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Män är roligare än kvinnor

Inläggav RSD555 » 2019-11-26 17:46:35

Fabela skrev:
slackern skrev:Jag tror nog att dom flesta männen flyr ett bittert fruntimmer, finns inget som helst sexigt i det eller hett på något sätt.

Jag förstår inte riktigt vad det där har med trådens ämne att göra.
Menar du kanske att kvinnlig humor alltid är bitter?
Förlåt, men jag fattar verkligen inte kopplingen.


Han menar väl att manlig humor är bitter?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Micke » 2019-11-26 18:05:09

Det dom säger är ju att killar generellt sätt tydligen har lite, lite bättre humor. (Om det är sett till kvantitet eller kvalitet framgår inte av artikeln, eller vad dom använder för måttstock för den delen.) Den här statistiskt marginella avvikelsen bör man ju inte tolka som att kvinnor inte kan vara roliga, eller på något annat starkt överdrivet sätt. :-)Happy

När det gäller kända svenska komiker så äger dock männen enligt min subjektiva uppfattning.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Micke » 2019-11-26 18:22:43

Fabela skrev:Jag förstår inte riktigt vad det där har med trådens ämne att göra.
Menar du kanske att kvinnlig humor alltid är bitter?
Förlåt, men jag fattar verkligen inte kopplingen.

Jag tror att slackern menar att humor kan vara viktigt även för kvinnor ur fortplantningssyfte. Att vara bitter är väl lite av motsatsen till att vara humoristisk och är ju inte särskilt attraktivt varken för män eller kvinnor.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Män är roligare än kvinnor

Inläggav slackern » 2019-11-26 18:55:42

Micke skrev:
Fabela skrev:Jag förstår inte riktigt vad det där har med trådens ämne att göra.
Menar du kanske att kvinnlig humor alltid är bitter?
Förlåt, men jag fattar verkligen inte kopplingen.

Jag tror att slackern menar att humor kan vara viktigt även för kvinnor ur fortplantningssyfte. Att vara bitter är väl lite av motsatsen till att vara humoristisk och är ju inte särskilt attraktivt varken för män eller kvinnor.


Bingo tack för att du förklarade vad jag menade.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Maggi » 2019-11-26 19:04:24

apropå bitterhet så är ju imitationen av Tony Richardsson på idrottsgalan "jag är inte bitter" ganska kul! :)
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Män är roligare än kvinnor

Inläggav kullan » 2019-11-26 19:23:54

Jag får höra att jag är rolig. Jag vet inte. Det får andra bedöma.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Fabela » 2019-11-26 20:02:38

RSD555 skrev:
Fabela skrev:
slackern skrev:Jag tror nog att dom flesta männen flyr ett bittert fruntimmer, finns inget som helst sexigt i det eller hett på något sätt.

Jag förstår inte riktigt vad det där har med trådens ämne att göra.
Menar du kanske att kvinnlig humor alltid är bitter?
Förlåt, men jag fattar verkligen inte kopplingen.


Han menar väl att manlig humor är bitter?

:lol:
Höll på att vrida till det på ett liknande sätt, men sen bangade jag. Inte säker att det skämtet hade gått hem.
(Haha, varsågod Huggorm, där fick du rätt: tråkig PK-kärring. :mrgreen: )


Micke skrev:Jag tror att slackern menar att humor kan vara viktigt även för kvinnor ur fortplantningssyfte. Att vara bitter är väl lite av motsatsen till att vara humoristisk och är ju inte särskilt attraktivt varken för män eller kvinnor.

Tack. :-)Happy
Jag kom in på en helt annan tankegång när jag läste det inlägget, därför fick jag inte ihop det.
Nämligen såna kvinnliga komiker som Bianca Kronlöf. Det finns ju folk som inte kan skilja t.ex. ilska och engagemang från bitterhet. Men henne finns det rätt delade meningar om, tror jag.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Män är roligare än kvinnor

Inläggav Kidzi » 2020-01-07 9:35:31

elle skrev:Jag uppfattar kiddie som en rolig person med humor.


Förstår inte hur man överlever utan humor. Skulle aldrig orkat annars. Sedan har jag jävligt aspig humor men det märks nog mer i realtidskonversation. Är en sanslös ordskämtare ibland, och när jag möter folk som är likadana så gör vi bara varandra värre och värre.

Har märkt att det främst är killar som leker med ord. Tycker det är konstigt iom att kvinnor uppfattas som mer språkbegåvade.

Sedan samlar jag väl på roliga episoder också. Tyvärr så minns man inte efter ett tag för vem man berättat vad.

Men det klår inte morsan. Hon minns varenda knäpp grej hon varit med om. När jag pratar med henne så dör jag nästan av skratt. Det har nästan alltid hunnit hända något mellan gångerna vi pratar. Hon är nästan lite lokalkändis för att hon är så jävla rolig. I en annan inkarnation hade hon säkert blivit komiker.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in