Måla korgar med akrylfärg?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Måla korgar med akrylfärg?

Inläggav Lilla Gumman » 2015-01-28 1:37:55

Jag har fått ett gäng korgar som ska målas vid en gruppaktivitet, och jag ska ha några själv med.
Normalt sett har man allmogefärg till sånt, men det finns inte en enda butik i Ludvika som säljer sånt. I så fall måste det beställas, varje burk kostar runt 40 kr och så måste man beställa för runt 200 kr oftast.

Går det att måla på korgar med vanliga akrylfärger som konstnärer använder?
Funkar plakatfärger?

Jodå, jag vet precis vad jag ska ha, men har inte hittat en billig nätbutik som säljer allmogefärger/hobbyfärger. Det är sån där hobbyfärg som funkar på diverse olika material, inklusive trä. Nån kanske vet?

Annars tänk fritt, vilken typ av färger som funkar till trä. Jag vill bara ha seriösa förslag tack, inga oövertänkta förslag om tuschpennor och liknande. Resultatet ska se ut som om det vore gjort med allmogefärg eller liknande. Bör helst vara flytande färg.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Måla korgar med akrylfärg?

Inläggav kullan » 2015-01-28 1:43:50

Problemet med akrylfärg är att den torkar så snabbt. Alltså på paletten. Är man inte snabb nog kan man inte måla med den man haft på paletten utan måste ta en ny klutt ur tuben. Jag vet dom målar med vanlig oljefärg som konstnärerna använder. Nackdelen med den är att den luktar illa och den tar lång tid på sig att bli torr på den målade ytan. Jag skulle ha valt allmogefärg trots allt. Men det är väl en smaksak vad man vill lägga pengar på.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måla korgar med akrylfärg?

Inläggav Lilla Gumman » 2015-01-28 2:39:20

Korgmålning görs ALLTID med allmogefärg eller så kallad "hobbyfärg" (en nedlagd färgaffär blandade egna kulörer som kallades hobbyfärg och amvändes till korgar, trä, pappaskar m.m.). Den färgen torkar inom 20 minuter. Det är det man vill.

Frågan är alltså: Vilken hemsida är billigast på allmogefärg eller motsvarande?

En annan fråga är: Fäster akrylfärg som används av konstnärer bra på spånkorgar, och blir resultatet jämt och bra?

Nej, oljefärg ska man INTE använda.

Jag brukar grunda korgen med nån snygg färg, ta en avvikande men matchande färg till kanter och handtag, och sen måla prickar, bär, blommor, blad ...

För att det ska fungera måste färgen vara snabbtorkande. Oljefärg är INTE att rekommendera.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Måla korgar med akrylfärg?

Inläggav kullan » 2015-01-28 12:18:01

Jag skulle i alla fall inte välja akrylfärg. Den färgen passar bäst på papper eller målsrduk. Slöjddetaljer är nog billigare än panduro och man behöver nog inte handla för 200 :- utan baea köpa dom få burkar man ska ha. Sen är min erfarehet att färg aldrig är billig utan man får vara beredd på att lägga en rejäl slant för den.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måla korgar med akrylfärg?

Inläggav Lilla Gumman » 2015-01-28 13:44:54

Ja ok, färg är inte billig. Javisst, Slöjd-Detaljer är billigare än Panduro. Tänkte om det fanns nåt annat ställe med. Kollar in Slöjd-Detaljer nu, trodde även de hade beloppsgräns för order.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Måla korgar med akrylfärg?

Inläggav Sadistic » 2015-01-28 15:29:21

akryll går, man kan också blanda in ett extra medium för att få den att torka långsammare. Personligen skulle jag bara lägga till lite vatten och måla, annars ser jag inte det som ett problem då man ska måla på saker. bara om man ska ha det i samma kontroll som oljefärg då man kan behöva blanda dom olika färgerna för att få fram en specifik look.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Måla korgar med akrylfärg?

Inläggav Lilla Gumman » 2015-01-29 1:43:58

Sadistic skrev:akryll går, man kan också blanda in ett extra medium för att få den att torka långsammare. Personligen skulle jag bara lägga till lite vatten och måla, annars ser jag inte det som ett problem då man ska måla på saker. bara om man ska ha det i samma kontroll som oljefärg då man kan behöva blanda dom olika färgerna för att få fram en specifik look.

Färgen ska torka snabbt, det är det som är grejen. Inte långsamt. Det ska inte likna oljefärg alls. Allmogefärg är en särskild sorts akrylfärg. Målar man med nåt annat ska det bli just det resultatet som man får av allmogefärgen. Den ska torka på 20 minuter. Ju längre färgen tar på sig att torka, desto besvärligare. Hellre kort torktid än lång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Måla korgar med akrylfärg?

Inläggav Abbreviation » 2015-01-29 11:14:33

Om ytan är ren så säger min erfarenhet att akrylfärg fäster på praktiskt taget alla ytor. Jag har en liten korg som är rengjord och just ska till att målas med just akrylfärg, jag har testat på en liten yta och det fäste som in i helvete. Rengjorde ordentligt genom att dammsuga och borsta bort allt damm och tvättade sedan ytan med målartvätt.

Torktiden är bara ett problem om man tänkt måla en stor yta i samma kulör, och den kulören är en sådan som behöver blandas. I en sådan situation så kan man blanda sin kulör i en glasburk som sluter tätt, och ta upp lite i taget därifrån. Så gör jag ofta när jag ska ha en viss kulör till olika delar som inte ska målas samtidigt, och det funkar bra. Sätter en påse med tättslutande klämma på runt för att försäkra mig om att färgen inte torkar. Burken ska vara så liten som möjligt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Måla korgar med akrylfärg?

Inläggav Lilla Gumman » 2015-01-29 12:23:12

Tack för tips! Går till färgaffären idag och frågar, beställer annars akrylfärg.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Intressanta intressen



Logga in