Mac eller PC

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilket föredrar ni?

PC
22
67%
Mac
11
33%
 
Antal röster : 33

Mac eller PC

Inläggav Lime » 2008-07-15 21:36:10

Vad säger ni förståsigpåare om Mac med PC emulator? :roll: (eller PC med Mac emulator)
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav nallen » 2008-07-15 21:47:56

Modern Mac kompletterat med t.ex Parallels om det är några Winblows-programvaror man inte kan undvika.

Jag är dator nerd-de'luxe och växlade till Mac som vardagsmaskin för drygt ett år sen tror jag. Jag har inte ångrat mig en sekund. Poängen med vardagsmaskinen (till skillnad från de andra burkarna jag har) är ju att den ska fungera utan att man behöver pyssla om den nåt särskilt. Inget kul att mecka en timme när man ska betala räkningarna :) Mac:en gör just det, det är bara att installera och köra, det mesta behöver inte ens konfigureras för att fungera vettigt (till skillnad från Windows där jag normalt brukar få invertera inställningsmönstret innan det blir användbart).

Det enda negativa jag har att säga om Apples datorer är att det är mycket pengar, nypengen är hög och begagnat-priserna är ibland smått absurda.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Trolsk » 2008-07-15 23:24:36

Har inte ångrat att jag köpte Macintosh, men för mig var POSIX (programmerings- och kommandoradsgränssnitt, bland annat) den relevanta stommen.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Pontus » 2008-07-15 23:39:19

En kompis sa till mig i lekmanna-ord att en PC skulle i det stora hela fungera bättre för spel och en Mac skulle fungera bättre till allt annat. Han påstog också att man slipper väldigt mycket virus om man har en Mac.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav weasley » 2008-07-15 23:42:46

Är du nybörjare på dator, bara har sysslat med Windows tidigare samt inte vill bry dej om att lära dej mer - köp Windows.

Är du nybörjare på dator, bara har sysslat med Windows tidigare samt vill bry dej om att lära dej mer - köp Mac.

Har du lite mer datorvana än en nybörjare, inte är den alla går till med sina datorproblem men är glad över det - köp Windows.

Har du lite mer datorvana än en nybörjare, inte är den alla går till med sina datorproblem men är ledsen över det - köp Mac.

Kommer folk till dej med sina datorproblem - köp Mac.

Skapar du problem ingen normal människa visste fanns - köp mer minne och installera slackware. Konfigurera allt genom att editera textfiler.


Som nallen säger är Mac rätt dyrt, dock. Själv var jag fåfäng nog att betala tvåtusen extra bara för att få en svart Macdator - trots att svart är standardutförande hos nästan alla tillverkare. Jaja. Eftersom jag använder datorn minst varje dag så är det värt det, att lägga ut lite på att få något man trivs med.
Jag saknar dock Delete, Home och End på tgb. Och det är oerhört irriterande - tills man kommer på det - att det inte står vilken tangent man skickar en pipe med (alt + 7 hittade jag till slut).
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav MsTibbs » 2008-07-16 1:32:44

Jag har haft PC i över tio år, men för min del eng gång mac, alltid mac. Enda som kan få mig att återfalla i windowträsket skulle vara brist på 10 000kr, när man kan få en visserligen halvkass och überinfekterad men fungerande pc för halva priset. Jag är macare på heltid sedan fyra år nu, sedan jag läste bild och form. Jag tilltalas mycket av macens utseende; design och layout och att den är snabbare än windows på olika sätt. Men, det är ingen jätteviktig skillnad. Det handlar mest om känsla och personlig preferens. Jag gillar mac för de är snygga att se på, det är en jättetung faktor, då jag gillar att se på vackra saker. Möjligen det, att macen efter två år utan virusskydd garanterat funkar fortfarande, då windows är infekterat efter i snitt 18 minuter på nätet... ;) Äh, whatever. :)

[img]http://www.penny-arcade.com/images/2002/20020712l.gif[/img]
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:40:53, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-16 7:56:44

Hej!

Jag kryssade i PC. Men det beror mest på att jag aldrig provat en Mac.

Hur skiljer sig användargränssnittet mellan PC och Mac?

Jag köpte en ny Esprimo Mobile laptop från Fujitsu Siemens i våras och kommer inte köpa en ny på några år. Men övertyga mig om att en Mac är bäst så kanske jag köper Mac nästa gång.

Det jag gör på datorn är:
  • Skriver i Word. Brev, noveller, anteckningar av olika slag, uppslag till böcker.
  • Gör kalkyler i Excel. Gör en budget över månadens pengar de månader det är mycket utgifter eller jag vill ha extra koll. Gör en uträkning på vad det kostar att vara med på makens släktträff i början på augusti. Eller gör diagram över min vikt. Eller när jag motionerar. Eller gör diverse listor och uträkningar.
  • Använder Windows Photo Editor för att ändra storlek på bilder, ändra skärpa med mera.
  • Chattar med Live Messenger, och spelar ibland spel tillsammans med nån på chatten.
  • Spelar Betapet. Spelar också andra spel direkt i webbläsaren. Typ små spel som finns på olika hemsidor. Eller går in på hemsidor där det finns massor av gratis onlinespel, allt från action till arkad, sport med mera. Ni vet vad jag menar.
  • Spelar gärna schack mot datorn, eller lägger någon form av patiens, eller något liknande. Föredrar små spel av typen Chip's Challenge eller Kalles Klassiker, hellre än stora spel som kräver massor.

Måste gå att installera Handiladdaren och Formulärhanteraren, så jag kan koppla min Handi till den.

Nå, vad säger ni Mac-användare? Finns det motsvarande funktioner i en Mac? Mac har säkert ett mycket bättre bildbehandlingsprogram än Microsoft Photo Editor. Och detta att Mac inte är bra till spel har jag fattat, men gäller inte detta dels onlinespel som typ World of Warcraft och dels spel som man installerar och spelar för sig själv typ Backpacker?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:40:53, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2008-07-16 8:03:10

Som vanligt måste man skilja lite på vad man menar med PC. Menar man verkligen PC, eller menar man PC med Windows?

PC är en hårdvaru"standard" och säger i sig inget om operativsystem eller annan mjukvara. Det går utmärkt att köra såväl Windows, Linux, Unix och ett antal andra operativsystem på den. Jag undrar om man inte t.o.m. kan köra Macs OSX numera (det bygger ju på en Unixkärna)?

Fördelen med PC är därför att den är ganska flexibel och att det är lätt och billigt att hitta hårdvara som passar när vill komplettera eller uppgradera. Det är möjligt att Mac börjar bli mera anpassat till PC-standard också numera, men förr var det väl i alla fall inte så utan det krävdes ofta specifika Mac-anpassade versioner av hårdvara, vilket förstås kostar mera.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:40:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Brillmongot » 2008-07-16 8:16:02

[img]http://c.imagehost.org/0816/1214611488581.jpg[/img]
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:40:54, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav Charley? » 2008-07-16 9:48:11

Mac. Det kräver ingen förklaring.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:54, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Kvasir » 2008-07-16 9:54:22

Charley? skrev:Mac. Det kräver ingen förklaring.


Nej, Brillmongot illustrerade väl med all önskvärd tydlighet hur man väljer. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:40:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2008-07-16 20:01:07

[img]http://www.duodito.se/Duo%20Dito%20Web/bilder/MacPC.jpg[/img]

En typisk PC-användare vs en typisk mac-användare 1996:
[img]http://blog.wired.com/cultofmac/1996-macaddict-mac-vs-pc-tm.jpg[/img]

Windowsdatorer blir långsammare med tiden, får massa virus och skit och kvaddar grymt mycket oftare än mac:
http://bp3.blogger.com/_KqMGVfc63Cc/R2X ... pc+mac.jpg

Bild

Bild

Bild

Utseende:
Bild

iPod vs Zune:
[img]http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyimages/891.gif[/img]


Och en liten film med lyckligt slut:)
http://current.com/items/76366762_gates_vs_jobs
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:41:00, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-16 20:19:06

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag kryssade i PC. Men det beror mest på att jag aldrig provat en Mac.

Hur skiljer sig användargränssnittet mellan PC och Mac?

Hej lilla Gumman!

I stället för startmenyn har du något som kallas för "dock" där du själv kan lägga en "genväg" till de program du brukar använda genom att dra och släppa.

Du kan lägga genvägar på skrivbordet om du så vill precis som på en PC fast de av tradition brukar kallas "Alias". Du kan också ha program och en massa annat liggande på skrivbordet utan att den protesterar men det är inte rekommendabelt för den blir segare då. Över huvud taget protesterar den väldigt lite om man installerar ditten och datten.



Lilla Gumman skrev:Det jag gör på datorn är:
  • Skriver i Word. Brev, noveller, anteckningar av olika slag, uppslag till böcker.
  • Gör kalkyler i Excel. Gör en budget över månadens pengar de månader det är mycket utgifter eller jag vill ha extra koll. Gör en uträkning på vad det kostar att vara med på makens släktträff i början på augusti. Eller gör diagram över min vikt. Eller när jag motionerar. Eller gör diverse listor och uträkningar.
  • Använder Windows Photo Editor för att ändra storlek på bilder, ändra skärpa med mera.
  • Chattar med Live Messenger, och spelar ibland spel tillsammans med nån på chatten.
  • Spelar Betapet. Spelar också andra spel direkt i webbläsaren. Typ små spel som finns på olika hemsidor. Eller går in på hemsidor där det finns massor av gratis onlinespel, allt från action till arkad, sport med mera. Ni vet vad jag menar.
  • Spelar gärna schack mot datorn, eller lägger någon form av patiens, eller något liknande. Föredrar små spel av typen Chip's Challenge eller Kalles Klassiker, hellre än stora spel som kräver massor.

Måste gå att installera Handiladdaren och Formulärhanteraren, så jag kan koppla min Handi till den.

Nå, vad säger ni Mac-användare? Finns det motsvarande funktioner i en Mac? Mac har säkert ett mycket bättre bildbehandlingsprogram än Microsoft Photo Editor. Och detta att Mac inte är bra till spel har jag fattat, men gäller inte detta dels onlinespel som typ World of Warcraft och dels spel som man installerar och spelar för sig själv typ Backpacker?


Färre spel finns för mac eftersom marknaden är mindre. Men visst finns det småspel som är roliga. Jag spelar dock inte mer än ett par gånger om året så jag är inte rätt person att fråga. Flertalet onlinespel fungerar men vissa är anpassade till Windows och fungerar inte.
För att chatta bör man helst använda ett annat program. MSN för mac är dåligt och gammaldags.

Själv använder jag Adium till vardags och Microtek Messenger om jag av någon anledning behöver använda webcam.

Word och Excel finns för mac också. Jag använder dock OpenOffice i stället.


Dina handiprogram kan inte fungera direkt i MacOS enligt MSTibbs utan då måste du installera Windows också. Det verkar ju onekligen lite opraktiskt.

Största fördelen är att du slipper en del risker med skadliga program från nätet men den fördelen försvinner om du installerar windows.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:41:00, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MsTibbs » 2008-07-16 21:01:12

OBS! Kommentar allmänt: Denna "omröstning" ovan är relativt opålitlig, då de absolut flesta personer har testat PC/Windows, men relativt få har motsvarande användarvana av mac!

Få haft möjlighet att sitta vid en mac såpass länge att de kan göra en rättvis jämförelse. Den första timmen jag satt vid en mac och vid Linux begrep jag ingenting då jag var van windows, men efter att jag använt det längre tid, föredrar jag numer mac. Det är en viktig sak att tänka på när man läser "statistiken" ovan.

PC har en mycket större marknadsandel och därför lär de oavsett vilken av PC/mac som är bäst, få högre siffra i frågan ovan.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:41:00, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Torsdag » 2008-07-16 21:08:26

Måste också påpeka att begreppet PC och Mac inte är så intressant utan det är vilket operativsystem man föredrar. Själv är jag GNU/Linux frälst . Därför förespråkar jag Mac i så fall. Dels för att OS X är Unix och inte windows. Apple är det ända företag som kan göra riktigt snygga dator men de är också betydligt dyrare.

När jag fick möjligheten att testa en Mac själv så blev jag dock lite besviken på vissa saker som t.e.x.
* Tangentbordslayouten är lite egen äpple istället för ctrl (i program) och vissa tecken som | ~ ligger helt "fel"
* Att installera program är svårare/jobbigare än både windows och Ubuntu
* varför envisas med att lägga punktfiler på USB-minnen?
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 14:41:03, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Kvasir » 2008-07-16 21:11:51

Faktum kvarstår att Mac är en speciell hårdvara med begränsad marknad vilket gör det utbudet av tillbehör dyrare och mera begränsat. Likaså har OSX ett mera begränsat programutbud, även om det finns vissa program för vissa speciella ändamål som finns enbart för Mac (inom grafik och musik verkar ju Mac vara stort). Sådana saker är väsentliga att ta hänsyn till och att ta ställning till. Själv skulle jag förmodligen köra linux på min PC om det inte vore så att det är lättare att hitta Windowsversioner av Linux/Unixprogram än tvärtom. Jag har vissa program från Unixvärlden som fungerar under Windows. Om jag inte hade dem skulle jag ha kastat ut Windows för tio år sedan (dvs. när jag började använda det).

Jag menar inte att avråda någon från att köpa Mac. Uppenbarligen är väldigt många nöjda med sina Macar. Jag menar bara att man ska tänka sig för att man köper in sig på ett annat system. En överförenklad jämförelse kan vara att köpa ny spis. Ska man satsa på en vanlig eller på en induktionshäll? Induktionshällen har en del fördelar, men samtidigt är den dyrare och har sämre kompabilitet med kokkärl, och man kanske måste byta ut hela arsenalen av kastruller och stekpannor för att kunna använda den.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:41:03, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2008-07-16 21:19:24

Jag kör PC/windows och är nöjd med det. Ser ingen anledning att byta till Mac eller att börja köra nån Linux på datorn eftersom Windows fyller mina behov.

Det där att -windows är så trassigt och instabilt var kanske ett argument förr men det har hänt mycket där med XP och Vista.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:41:03, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav underjord » 2008-07-16 21:49:16

Jag använder stationär PC med Windows 2000 och cygwin.

När Apple släppte Mac OS X blev jag sugen att byta till Mac på grund av UNIX-kärnan, men det blev aldrig av då. Den största anledningen till att jag fortfarande använder PC med Windows är just nu att jag vill kunna köra DromEd och Thief.

Jag tänkte en gång att jag om jag någon gång köpte en bärbar dator skulle det bli en Mac, men jag skulle nog gärna vilja kunna använda DromEd även på den bärbara.

Jag är inte längre så fanatisk vad det gäller vilket OS jag använder. Windows 2000 fungerar och håller sig i bakgrunden precis som jag anser att ett OS ska och jag kan koncentrera mig på att använda systemet istället för att underhålla det. Det skulle lika gärna kunna vara Mac OS eller någon unix-variant så länge det fungerade.

När jag var yngre var jag mer intresserad av att underhålla systemet än av att använda det och då micklade jag mycket med Linux.

Edit:
Jag kan inte rösta på något av alternativen, efteresom jag inte föredrar något av dem. Det råkar bara vara så att jag använder ett av dem, så jag skulle ljuga om jag röstade i denna omröstning.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 14:41:03, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav MsTibbs » 2008-07-16 22:13:16

Handiuppladdaren må vara konstruerat för windows-only men apparaten har ju bluetooth, så det går ju att macanpassa skiten litegrann iallafall. Denna bild lägger jag upp, bara för jag är så himla tolerant och använder BÅDE macOS och windows cross over. Gula papperslapparna över inbyggda webcammen har jag för att jag inbillar mig att folk sitter och glor annars, don't ask.
Bild
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:41:04, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-16 22:18:33

Torsdag skrev:När jag fick möjligheten att testa en Mac själv så blev jag dock lite besviken på vissa saker som t.e.x.
* Tangentbordslayouten är lite egen äpple istället för ctrl (i program) och vissa tecken som | ~ ligger helt "fel"
* Att installera program är svårare/jobbigare än både windows och Ubuntu
* varför envisas med att lägga punktfiler på USB-minnen?


Tangentbordslayouten är en vanesak. Jag byter normalt dagligen mellan Windows på jobbet och mac hemma men det är klart att det blir en omställning i början.

Att det skulle vara svårare att installera program har jag svårt att se. Tvärtom är det ju mycket lättare, ofta bara att slänga över programmet i programmappen och knappast några problem med konflikter av olika slag som jag upplevt både under Windows och Ubuntu. Och jag är en såndär som ska testa både det ena och det andra.En kompis som jobbar som datatekniker rös när han såg antalet tillämpningsprogram på min dator och förundrade sig över att det fungerade. :wink:

När det gäller din sista punkt förstår jag inte riktigt vad du syftar på.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav weasley » 2008-07-16 22:44:32

Torsdag skrev:* Att installera program är svårare/jobbigare än både windows och Ubuntu
* varför envisas med att lägga punktfiler på USB-minnen?


Det första är ju inte sant. Det är ju svinenkelt att installera saker på OS X!

Fast de där punktfilerna blir även jag gråhårig på. Varför? Varför?? VARFÖR ska de lägga dem där ist f att slänga skiten man vill bli av med? Nåväl. Ubuntu gjorde så mot mej det också, jag misstänker att det har med sättet man mountar sakerna på att göra, har dock inte tagit reda på exakt varför.

**offar för att fråga google om det**
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:41:04, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Pontus » 2008-07-16 23:08:40

MsTibbs skrev:OBS! Kommentar allmänt: Denna "omröstning" ovan är relativt opålitlig, då de absolut flesta personer har testat PC/Windows, men relativt få har motsvarande användarvana av mac!

Få haft möjlighet att sitta vid en mac såpass länge att de kan göra en rättvis jämförelse. Den första timmen jag satt vid en mac och vid Linux begrep jag ingenting då jag var van windows, men efter att jag använt det längre tid, föredrar jag numer mac. Det är en viktig sak att tänka på när man läser "statistiken" ovan.

PC har en mycket större marknadsandel och därför lär de oavsett vilken av PC/mac som är bäst, få högre siffra i frågan ovan.

Just därför har jag låtit bli att svara, jag har aldrig testat en Mac så jag borde helt enkelt inte räknas med i statistiken.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-16 23:09:47

Bjäbbmonstret skrev: Själv använder jag Adium till vardags och Microtek Messenger om jag av någon anledning behöver använda webcam.


Rättelse. Det är Mercury messenger (samt något mer alternativ som man kan använda om man vill överföra rörlig bild) Gör det så sällan så...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Torsdag » 2008-07-17 0:39:31

weasley skrev:
Torsdag skrev:* Att installera program är svårare/jobbigare än både windows och Ubuntu
* varför envisas med att lägga punktfiler på USB-minnen?


Det första är ju inte sant. Det är ju svinenkelt att installera saker på OS X!


Ubuntu med sin pakethanterare är oslagbar. Windows dubbelklick på *.exe fil, next next slutför tröttsamt men enkelt.
i OS X monteras en img-fil och sen ska man kopiera programmet manuellt och sen avmontera enheten. Omständigt och relativt komplicerat. Råkade få flera dubbletter av mina program.

När det gäller .*(dolda) filer så är det en unix grej. I ubuntu kan man skippa detta genom att ta bort filer med shift+delete. OS X har jag för mig la till "egne systemfiler" bara man la till en fil.
Det gör inget om bara använder OS X men det gör man inte.
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 14:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Återgå till IT-forum



Logga in