må bättre av sin medicin?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

må bättre av sin medicin?

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2011-06-26 16:17:44

hej ASFORUM, det va länge sen jag tittade in här. Jag har väl tyckt att det inte riktigt behövts, att det helt enkelt har känts jobbigare att behöva komma hit och dela med sig och höra andras erfarenheter med sin AS/ADHD när livet verkar funka någorlunda bra ändå.

Nu är jag här ändå och måste berätta om att jag träffade en annan AS/ADHD som märkte direkt att jag var en av "oss". Hon va en grym heting, härlig kropp och hon verkade så osäker och gullig på nått sätt som fick mig att faktiskt sätta mig ner och pratade med henne en under en hel kväll. Det hela visade sig att hon var As som jag berättade och att hon även var ADHD.

Som ja sa tidigare hade hon märkt att jag även var AS, och berättade om sin medicinering, liv och mera. Det var en sak under samtalen som fick mig att tänkte till lite. Hon berättade att sin medicinering från ADHD hade hjälpt henne att focusera på tråkiga saker i till exempel gick högskolan bättre och det kändes väldigt positivt. Hon kände även att hon tänkte fortsätta med medicinen efter högskolan skulle eftersom hon tyckte att hon kom närmare att vara en "NT" i sitt sätt osv.

Det intressant med detta var att under vårat samtal, så kände jag att hon verkade längre ifrån en NT än jag själv, och i sitt tillväga gång sätt i konversationer kändes oxå längre från en NT. Jag vet inte direkt hur hon var tidigare sin medicin, så hon kanske har en grövre AS än mig, men antagligen inte. Det var ganska intressant i vilketsfall som helst att få den upplevelsen. Och varför jag fick den upplevelsen, det kan finnas många olika andledningar... bör man ta ADHD medicinen eller inte? funkar man mera normalt med den, men verkar mera "konstig" för NTS? Men då undrar jag verkligen vad hon menar med att hon kommer mera till en "NTS" sätt att tänka med hjälp av pillren.
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

Re: må bättre av sin medicin?

Inläggav Emma » 2011-08-16 12:18:41

Medicinen är mot AdHd och den hjälper inte om man bara har AS... Medicinen är för att dämpa den med AdHd så att han/hon hinner tänka innan han/hon agerar (enkelt förklarat)

Jag har en person i min närhet som är mer eller mindre olidlig för sin omgivning och sej själv utan medicinering då han utan medicin inte hinner tänka innan han agerar vilket gäller både vad han säger som i vad han gör...

I min värld verkar kombinationen As/ AdHd vara den jobbigaste kombinationen man kan ha då de två diagnoserna verkar krocka med varandra... detta är en åsikt enbart baserad på egna observationer... Ska förklara...

Aspersoner kan fokusera sej på sitt specialintresse i timtal men släng in rastlöshet, oförmåga att avsluta saker, lätt distraherad i detta och då får en person som verkligen vill utföra en sak men som samtidgt hela tiden blir avbruten och aldrig kan komma till avslut pga. sin AdHd problematik = frustration, stress och ilska föds...

AsPersoner kan prata om sina specialintressen i timmar... släng in AdHd i det hela och personen kan prata anmärkningsvärt fort, högt och hinner aldrig stanna upp och tänka efter att han/hon kanske bör låta någon annan i närheten få en syl i vädret eller att grannfrun vars intressesfär stäcker sej till blommorna i trädgården och inte har nåt intresse av att veta hur den nya volvons hela motor är uppbygd och fungerar :)

Men då undrar jag verkligen vad hon menar med att hon kommer mera till en "NTS" sätt att tänka med hjälp av pillren.
Kanske att hon hinner ta in vad andra säger och hinner tänka efter före själv innan hon svarar... Medicinen gör ju att de får de där extra sekunderna av tanke tid som annars saknas...



Ps. Om du fann henne "konstig", tänk på hur hon kanske var UTAN medicin
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Re: må bättre av sin medicin?

Inläggav Sheyen » 2011-08-16 12:26:46

Emma skrev:Medicinen är mot AdHd och den hjälper inte om man bara har AS...

Det beror ju på vad det är för medicin som ni snackar om, men...

Wikipedia skrev:Metylfenidat ('metylfenidathydroklorid') är ett centralstimulerande medel. Metylfenidat används för att behandla personer med Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Läkemedelet används även för att behandla människor med kraftiga hjärnskador, svårt Aspergers syndrom, narkolepsi, vid kroniskt trötthetssyndrom samt vid kraftig depression som visat sig resistent mot antidepressiva läkemedel.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in