Lyckliga aspergare - finns de?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Puzzle, marxisten, atoms, Sjuckert, Alien

Existerar lyckliga aspergare?

Nej, inte vad jag vet.
37
46%
Jag tror att jag känner en.
8
10%
Ja, jag är en.
36
44%

Antal röster : 81

Inläggav ankhat » 2017-01-08 16:32:52

Det är lugnt, december16, du behöver inte svara för min skull - självklart ska du göra det om du har något som känns viktigt att säga, men jag sitter inte och väntar. :-)Happy Tyckte bara att det var viktigt att balansera det positiva tänkandet med en dos, i bästa bemärkelse, kritiskt tänkande.
ankhat

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav Bestla » 2017-01-09 2:48:47

Det måste vara lycka, ren lycka, som glimtar till emellanåt. En sort som känns ren, oförfalskad och stark.

Antar att det är för att jag jobbat mig ur en depression, livets små nyanser känns så mycket starkare nu.
Till exempel när jag kommer på uppfarten med bilen och slås av insikten att "jag är hemma, f*n vad vackert det är", pang! Där hoppar det på mig, utan förvarning, lyckan.
Eller när jag trätgirig åkt från familjen till träningen, kommer hem igen och ser maken, pang! Jag var visst kär i gubben ändå! Så överväldigande de där korta glimtarna är!
Farliga också, man ska stanna och beundra naturen på vandringarna, inte fortsätta att gå i terrängen när lyckan över himlen, träden, luften, friheten, mossan, tystnaden eller den rena doften, slår till så det svindlar.

Ända nere ifrån tårna och upp till hjässan känns det ljust, lätt och bubbligt nästan. I ansiktet finns ett fånleende som inte går att få bort. Stegen är lätta. I de stunderna kan jag älska mig själv utan problem till och med.

Men det håller ju bara i några timmar tyvärr.
Bestla

Anslöt: 2015-09-11

Inläggav NewAspie » 2017-01-09 3:55:37

Är för det mesta glad och nöjd med tillvaron. Tills jag inser att räkningar inte är betalda, har nya prickar i registret, inte klarat att borsta tänderna som man ska denna månaden heller. När dom insikterna trillar ner får jag panik och gör ännu mindre. Nåja, när en räkning är betald eller en tvättmaskin tömd så är ju å andra sidan lyckan enorm så... life has its ups and downs.
NewAspie

Anslöt: 2016-12-31

Inläggav december16 » 2017-01-11 14:52:25

schizotism skrev:har sjelv autistisk syndrom inte asperg men nej jag er inte lykling

Tror du det beror på psykisk ohälsa eller yttre faktorer? Med yttre faktorer menar jag saker som mobbing, fysisk sjukdom eller pressad ekonomi.
december16

Anslöt: 2016-12-17

Inläggav Fleure123 » 2017-01-19 0:01:40

Hur gör man för att bli lite lyckligare som Aspergare?
Fleure123

Anslöt: 2016-04-21

Inläggav Huggorm » 2017-01-19 0:23:18

Fleure123 skrev:Hur gör man för att bli lite lyckligare som Aspergare?
Slutar försöka vara NT och är som man är istället
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav rapchic » 2017-01-19 8:56:44

Frågan är nog bättre ställd "hur blir man för att bli lyckligare som människa"
och svaren är lika varierade som människor är :-)Happy

För mig hjälpte det tex att bo på landet nära naturen (så just nu är jag inte lycklig längre :( men vi ska ju flytta tillbaka efter att karln pluggat färdigt som tur är)

Saker som hjälper för de flesta är tex att röra på sig (behöver inte vara friskis och svettis, så det kan vara bara en promenad), att vara ute i naturen, att meditera (finns flera olika sätt att meditera), vara med som man tycker om att vara med (så tycker du inte om att vara med nån var ute i naturen istället), att vara med djur etc
Men som sagt ingen är samma, kanske bara något av det ovan passar dig, eller många av det ovan men på ett annorlunda sätt
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Toblerone » 2017-01-19 10:26:25

Huggorm skrev:

Jag har svårt med det för att folk lätt tror att man är lat, ointresserad eller inte vill umgås med dem. Och jag känner mig väldigt missförstådd då, eftersom det är snarare motsatsen - jag gör så mycket jag kan, är intresserad om jag orkar och vill gärna umgås men orkar inte alltid det. Och den diskrepansen är väldigt jobbig. Har du kanske hittat något sätt att kringgå dessa problem, så skulle jag vara väldigt glad att få höra... ? :-)Happy
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Fleure123 » 2017-02-11 2:40:01

Toblerone skrev:
Huggorm skrev:

Jag har svårt med det för att folk lätt tror att man är lat, ointresserad eller inte vill umgås med dem. Och jag känner mig väldigt missförstådd då, eftersom det är snarare motsatsen - jag gör så mycket jag kan, är intresserad om jag orkar och vill gärna umgås men orkar inte alltid det. Och den diskrepansen är väldigt jobbig. Har du kanske hittat något sätt att kringgå dessa problem, så skulle jag vara väldigt glad att få höra... ? :-)Happy

Det där med att egentligen vilja umgås men inte orka känner jag igen mig i. Har nog mer socialt behov än vad jag orkar med. Tycker det är lite knepigt att hitta balans i sådant.

Fast jag funderar också på om jag behöver träna upp mig på att vara bättre på att vara för mig själv.
Fleure123

Anslöt: 2016-04-21

Inläggav Humla » 2017-02-15 13:14:20

På det stora hela brukar jag vara det.

Men när jag loggar in här så är det oftast under jobbiga perioder då jag måste ventilera och klaga.

Så jag verkar mycket mer negativ här trots att jag mår bra och är lycklig oftast.

Bara inte just nu.
Humla

Anslöt: 2013-09-17

Inläggav RapeRegs » 2017-02-15 18:01:22

Humla skrev:På det stora hela brukar jag vara det.

Bara inte just nu.

Jag som trodde att humlor alltid var på gott humör juh!

Bild

På något sätt har de små bulliga insekterna alltid gett mig ett intryck av obotlig optimism. De verkar så obekymrade när de flyger omkring, förnöjsamt brummande :-)063
RapeRegs
Får inte posta

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav rapchic » 2017-02-15 18:42:38

RapeRegs skrev:

Bara inte just nu.

Bild

På något sätt har de små bulliga insekterna alltid gett mig ett intryck av obotlig optimism. De verkar så obekymrade när de flyger omkring, förnöjsamt brummande :-)063

Inte för att låta negativ men med tanke på att humlor arbetar ihjäl sig vet inte jag om dom ska vara ett mått för lycka.
Visst jag vill kunna jobba mer men inte jobba ihjäl mig
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Humla » 2017-02-15 20:17:49

rapchic skrev:
RapeRegs skrev:

Bara inte just nu.

Bild

Inte för att låta negativ men med tanke på att humlor arbetar ihjäl sig vet inte jag om dom ska vara ett mått för lycka.
Visst jag vill kunna jobba mer men inte jobba ihjäl mig

Jo, oftast så är det så jag beskrivs av andra med.

Och det stämmer som sagt fram tills dess att allt blir för mycket och överväldigande.

Så på sätt och vis jobbar jag hela tiden på att vara glad och positiv och när det känns som att jag är på väg att dö går jag in hit och lastar av mig.
Humla

Anslöt: 2013-09-17

Inläggav tahlia » 2017-02-15 22:51:50

Frågan är ofta "Hur blir man lycklig". Frågan är egentligen felställd då människor fått för sig att de där flyktiga och naturligt övergående topparna är lycka. Den där känslan de får den första gången de kysser någon de är förälskade i, eller när de upptäcker att de är gravida, när de vinner en tävling eller en stor summa pengar etc. Resultatet är att det är den känslan människor jagar istället för att inse att en mer grundläggande lycka ligger i förmågan att vara nöjd.
Det är åtminstone vad mina 40 år har kommit fram till.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in