LSS-lagen och ekonomisk hjälp?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nano » 2009-05-26 7:31:28

Kom just o tänka på en sak, socialchefen kom hem till oss en kväll för att jag inte ville bo hemma, tror det var i samband med att jag rymde och hade kommit hem efter att jag pratat med mamma o pappa på telefon först.

Jag kunde om jag ville tydligen få bo i egen lägenhet (jag var 16 år då), pappa föreslog fosterfamilj eller liknande men socialchefen sade "naaaej, inte om man är 16 då brukar det inte bli så, då blir det oftast egen lägenhet".
Sedan pratade de utan mig vid dörren innan han gick någon halvtimme senare och pappa berättade att han sagt att sålänge mamma o pappa försörjde mig så kunde inte soc göra det för då hade ju jag redan försörjningen tryggad.
Och det hade tydligen inget med att de hade råd o försörja mig eftersom de hade relativt gott om pengar då.
Skulle de sluta betala för mig skulle socialtjänsten gå in o försörja mig tills jag slutade skolan sades det.
Hur som helst så stannade jag hemma hos mamma o pappa till slut.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:25:42, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-05-26 10:04:44

Bror Duktig skrev:....Detta verkar vara en riktigt allvarligt stööörning, som de har. (Allvarligt, de måste ha någon typ av störning i samvetet.)....
Det finns tyvärr ett fåtal människor som nog inte har förståelse för hur någon kan tycka att något är jobbigt för någon annan eller att de helt enkelt mest tycker det är intressant eller liknande att leka med andras känslor.
Någonstans på vägen dit man blir psykopat tror jag.
Jag jobbade på en postterminal för länge sedan och jag satt o pratade med vår skadereglerare och vi diskuterade jobb, han sade att han gillade sitt jobb för att han fick vara elak.
Vi diskuterade och så frågade han om när är jag var elak, jag berättade att jag inte ville vara elak och han blev förvånad.
Vi diskuterade det ett tag, tror han faktiskt blev glad och förbryllad på en gång, han verkade tro att alla ville vara elaka.

Sedan finns det nog de som faktiskt rakt av tror att det kommer folk o ljuger o de faktiskt gör helt rätt.
Har en kusin som jobbar som socialsekreterare med missbruk i Botkyrka.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in