LSS i Uppsala finns inte?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS i Uppsala finns inte?

Inläggav Neonija » 2011-06-27 17:52:49

Hej.

Jag ska börja på en skola i Uppsala till hösten och har därför bestämmt mig för att flytta dit. Jag har aldrig haft lss förut eftersom att jag ganska nyliggen fått min asperger diagnos, samt att jag har haft den hjälp jag behöver då jag bor på ett behandlingshem just nu.

Så till problemet:
Både min social handläggare och min kontaktperson på behandlingshemmet har försökt att ordna så att jag ska få lss när jag flyttar men båda två har fått svaret att lss inte finns i Uppsala. Jag förstår inte varför dom säger så för det kan väl inte vara sant, är det någon som vet?

Finns det någon här som bor/bott i Uppsala som har lss och i så fall hur gick du till väga?
Neonija
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-06-27

Re: LSS i Uppsala finns inte?

Inläggav Alien » 2011-06-27 18:44:52

LSS finns överallt, så jag förstår inte vad de menar. Kanske de menar att just den hjälp du behöver inte kan fås via LSS i Uppsala?

Vilka kan få råd och stöd enligt LSS?

Personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd
Personer med bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder
Personer med andra varaktiga funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande. Funktionshindren ska vara stora och ge betydande svårigheter i den dagliga livsföringen.

http://www.lul.se/templates/page____1295.aspx

Men det är tydligen till landstinget man vänder sig. Utom för Daglig verksamhet, det är kommunen som ansvarar för det: Daglig verksamhet enligt LSS
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: LSS i Uppsala finns inte?

Inläggav Neonija » 2011-06-27 19:34:37

Jo det ska ju finnas överalt men som det låter på min kp så tar dom hellre böter för att dom bryter mot lagen än att ha lss. Det är jätte konstigt verkligen :S
Neonija
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-06-27

Re: LSS i Uppsala finns inte?

Inläggav Pemer » 2011-06-27 20:43:59

Alltså, jag börjar seriöst tvivla på den mentala friskheten hos de som styr och ställer i Uppsala... Vad ÄR detta??? :shock:

Jag skulle vilja föreslå boende i Uppsala som omfattas av LSS att börja begära LSS-insatser i sådan omfattning att de styrande märker att det blir BILLIGARE att följa lagen än att ta böter. :twisted:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: LSS i Uppsala finns inte?

Inläggav hästintresserad83a » 2011-06-27 20:59:33

Jag bor i Uppsala och har kontaktperson. Min sambo hade kontaktperson men fick avslag och har inte det längre. Han hade också billig tandvård men fick också avslag på det.
Han fick avslag på kontaktperson ungefär när jag fick min. Min sambo har annat funktionshinder än mig.
Jag fick min aspergerdiagnos när jag var vuxen.
hästintresserad83a
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2009-10-20

Re: LSS i Uppsala finns inte?

Inläggav kullan » 2011-06-27 21:08:24

Jag börjar tro att de största idioterna blir kommunpolitiker.De lär väl inte kunna hitta nåt annat lämpligt yrke. :twisted:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: LSS i Uppsala finns inte?

Inläggav Alien » 2011-06-28 0:08:48

Man kan alltid överklaga, om man orkar: uppsala-kommun-har-fatt-pa-tafsen-t13564.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: LSS i Uppsala finns inte?

Inläggav A » 2011-07-04 22:44:51

LSS är en lag som alla kommuner och landsting måste följa och arbeta efter.
Lagen handlar om vilka rättigherter till stöd man har om man tillhör lagens "personkretsar"
Med din diagnos så tillhör du personkrets 1.
Då har du rätt till den insats du ansöker om, OM du har behov av den
och OM den inte redan är tillgodosedd.
Självklart så har även Uppsala LSS-insatser så de svar du säger att dina handläggare fått kan inte stämma, det måste ha varit något annat som sagts.
Är ni osäkra så är det ju bara att ansöka och så får ni så småningom skriftligt besked om insatsen är beviljad eller inte
Det finns 10 insatser och 9 av dessa svara kommunen för.
Det kan ju också handla om vad det är för insats du ville ha, hur gammal du är osv.
Du måste vara folkbokförd i Uppsala om de ska stå för LSS-insats, annars är det den kommun du bor i som ska göra det.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Re: LSS i Uppsala finns inte?

Inläggav Pemer » 2011-07-04 23:08:12

Och så har man rätt att flytta vart man vill i landet och söker då förhandsbesked om insats före flyttningen.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in