Lösning, anpassning till sin situation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tycker ni om idéen/schemat hittils?

Bra
5
71%
Dåligt
0
Inga röster
Blankt. (Tycker inget)
2
29%
Onödigt/Meningslöst eller Ineffektiv
0
Inga röster
 
Antal röster : 7

Lösning, anpassning till sin situation?

Inläggav Frulle » 2008-05-18 22:41:23

Jag orkar inte förklara. Men jag tänkte att många hjärnor kanske skulle kunna utveckla något system att tänka efter.
Min fråga är helt enkelt vad ni tycker om idéen?
Jag vet inte om det är en aning överdrivet, men jag lägger till
en omröstning om vad ni tycker.
Jag hoppas verkligen att ni orkar läsa allt.


Här kommer min textfil:
----------------------------------------------------- ...



Schemat. Fri dokumentsfil.
Förbättra och sprid på ett organiserat sätt.
Mycket kritik och många idéer behövs.
Nya rubriker kan läggas till. Utveckla gärna de som redan finns.
Rubriker och text kan tas bort.


* Denna punkt ska försvinna. Den är bara till för att säga att
alla jagformer som jag använt lär försvinna.


================INDEX===================
Huvudmålet med schemat
Delmålen med schemat
Min teori
Textstruktur på schemat.

Omega-3
Stretching
Träning
Jogging
Kost
Vardags social.
Intressenområden.
Hygien. Tandvård. Ansiktsvård.
Ingen alkohol lr andra droger.
Tillfredställd sömn.
Psykisk.
Filosofi.
Kritik.
Brainstorm

Intressanta citat.
Egna erfarenheter.

=========================================


Huvudmålet med schemat
* Samla kunskap som kan hjälpa någon med AS.
* Vara värd att bli rekomenderad för vännerna. (dock är vi olika individer med olika problem)

Delmålet med schemat
* Förbättra schemat så mycket som möjligt; även språkligt så att det blir läsbart, fri från humbug, enkel att lära,
och ge resultat, samt att folk ska dela sina erfarenheter med varandra.

Min teori
* Min teori är att ökade/trimmade hjärnfunktioner, mer kunskap, bättre rutiner, och filosofi(kunskap) kan
förbättra en AS situation om denne är intresserad och mycket possitiv till det.


Textstruktur på schemat
* Här kan man definiera hur det ska skrivas, ändras och lägga till saker i schemat.
Hur saker och ting ska struktureras, formateras och vilken etik vore bra.


Omega-3
(Eskimo-3 lägst miljögifter, längst oxiderings-hållbarhet, finns på apoteket. Källa: www.omega-3.se).
* Jag har sett en rad dokumentärer och artiklar om att omega-3 ska ha mycket goda olika effekter på hjärnan.
Så som ökad grå substanser, possitiva effekter på inlärning och utveckling, samt förbättrat humör och
lindring av depressioner.


Stretching
(Åtgärda stressad och spänd kropp)
* Ett försök att allmänt må bättre. Läser på eng+sve wikipedia bl.a om kritik att stretching inte ger några
speciella fördelar, förutom det att man blir vigare. Jag tror dock att det gör nytta vid specialfall,
dvs då man har en överspänd kropp.
* Gör det rätt. Det ska vara hälsosamt.

Träning (armhävningar, situps, gym; ej nödvändingtvis överanstränga)
* Förbättrar grundfysiken, och kanske allmänt välbefinnande och självförtroende.

Jogging
(Blir kreativ: Enligt någon artikel i 'Allt om vetenskap' skulle endorfinerna man då utsöndrar öka
(hypothalamus?) storlek och samtidigt därmed kreativiteten; samtidigt skulle för mycket träning
förminska hypothalamus iomed den adrenalin man utsöndrar)
* Få bättre kondition och allmänt andra possitiva effekter.
* Förebygg accumelativ stress.

Kost
* Äta mindre mättat fett (ger sämre kreativitet) om jag nu minns rätt eller inbillar mig någon artikel någonstans.
Fett är bara nyttigt. Syftar mer på typ glass. Fett är återigen nyttigt. Mat är nyttig.

Vardags social.
* Lägg mycket resurser på att umgås med vardags polare. Även om du ev. måste bete dig konstlat.
Själv blir jag beviserligen deprimerad annars om jag inte blir stimulerad av en massa riktiga människor runt omkring,
eller inte umgås med folk regelbundet.
* Var utåtriktad, om än konstlat, mot arbetskamrater och skolkamrater,
var så naturlig som möjligt, försök att reflektera över hur du tror att du beter dig
och försök att imitera sånt som alla andra gör.

Intressenområden.
* Bli mycket framgångsrik inom dina intressenområden. Detta är inte nödvändigt, men vissa kan nog finna en
mening i det; de flesta gör det frivilligt, och tycker att det är kul.
För mig är det roligt att utforska och upptäcka, samt en dröm om oberoende, och möjlighet till kvalificerat jobb.

Hygien. Tandvård. Ansiktsvård.
* Duscha ibland när det behövs.
* Borsta tänderna morgon och kväll. Försök att inte göra det till någon rutin; Självklart kan man strunta i att borsta
tänderna om t.ex. man har brottom på morgonen osv.
* Tvätta ansiktet då och då på kväll eller morgon.

Ingen alkohol lr andra droger.
* Varje fylla dödar tydligen hjärnceller. Missbruk av alkohol får ännu mer förödande konsekvenser.
* Cannabis gör dig intelektuellt trögare. (källa fhi, google)
* I längden ger droger inga possitiva effekter.

Tillfredställd sömn.
* Det finns massor med studier om sömnens betydelse för hjärnans funktionalitet.

Psykisk.
* Själv försöker jag läsa så mycket psykologi som jag bara hinner för att lära mig mer om mig själv.
Bl.a. KBT, neuropsykologi och annat.


Filosofi.
* Vi är födda fria.
* Det sociala samspelet och alla normer är ett resultat av en lång evolution inom vår biologi och våra memer.
Naturlagarna styr över allt, så det finns en naturlig förklaring till varför man känner som man gör och
att det finns sociala normer, och varför dessa visat sig vara effektiva (överlevt och skapats av evolutionen).
Kan vi gå förbi detta på något sätt? Faktum är bara att vi är annorlund, på bra eller dåligt sätt vet jag inte,
men kan vi gå förbi dessa omständigheter på något sätt? Skapa oss ett eget språk som är minst lika "starkt"
som det evolutionen har skapat för att kompensera för det vi saknar?


Kritik
* Känner någonstans själv att schemat verkar meningslöst eller onödig.


Brainstorm
* Det kanske går att förbättra mycket genom att förbättra sitt språk? Det kanske
finns lätta sätt att förbättra språket på?
* Man kanske kan lägga till en rubrik om språk.
* Man kanske skulle prova att ta _initiativ_ när det gäller att ringa till polare och så en längre period,
för att se hur det fungerar? (och anteckna det här :P, i rubriken personliga erfarenheter)

Intressanta citat
* "Vi har en fantastisk förmåga att kunna planera för belöningar långt in i framtiden.
... När vi till exempel väljer att studera och leva på makaroner i fyra år, för att sedan få
mer intressant och kanske välbetalt jobb, så skjuter vi upp belöningen i många år i stället
för att göra det vi för stunden känner som mest". (HUMANOIDER, peter nordin 2003)
- Tänkte liksom att man kanske skulle kunna motivera sig med tankesättet för att jobba mot
ett mål, typ att lära sig massor om det sociala samspelet eller något sådant.
Typ grunda en filosofi som säger motsvarande.


Egna erfarenheter
* Väldigt ofta när jag umgås i grupper försöker jag analysera människorna omkring. "jonte".
För att lära mig om hur människor känner. Jag försöker förstå dem. Jag tror att det har
hjälpt lite.
Senast redigerad av Frulle 2011-05-04 14:11:21, redigerad totalt 1 gång.
Frulle
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2008-05-18

EDIT

Inläggav Frulle » 2008-05-18 23:24:48

Kanske skulle haft fler omröstningsalternativ. Men inläggen får väl kompensera för det.
Senast redigerad av Frulle 2011-05-04 14:11:21, redigerad totalt 1 gång.
Frulle
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2008-05-18

Inläggav MsTibbs » 2008-05-19 1:03:31

hm, vad är det tänkt att vi ska göra? fylla i vad vi tycker? Vad skall syftet vara? Vad är frågan vi ska besvara eller fundera kring? Skall vi fyla på saker på den lista du började med? Att vi "är födda fria" är ju exempelvis en åsikt som förmodligen inte alla håller med om, elelr hur är det tänkt...?

*snurrig som fasen och inser att jag måste lägga mig för att klara vakna i tid till mitt första-någonsin psykologsamtal i morrn "bitti" klockan 10.00*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:11:21, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Alien » 2008-06-14 0:25:11

Är detta tänkt att vara ett diskussionsunderlag? I så fall behöver du nog dela upp det, t ex att skriva ett särskilt inlägg om filosofin.

Eller goda råd för andra aspergare? Kanske bättre att publicera på en hemsida då. Det känns också som det sammanfaller i två delar: En för rutiner och en annan mer filosofisk.
Borsta tänderna morgon och kväll. Försök att inte göra det till någon rutin; Självklart kan man strunta i att borsta
tänderna om t.ex. man har brottom på morgonen osv.

Varför ska det inte vara en rutin? Själv tycker jag det är en mycket viktig rutin. Jag ser det som viktigast på kvällen men också viktigt på morgonen:
1) Under natten har salivsöndringen stoppats, vilket gör tänderna mer sårbara för karies. Det ska man inte utsätta sig själv för.
2) Borstar man inte tänderna på morgonen luktar man skunk och det ska man inte utsätta sin medmänniskor för.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:11:21, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Frulle » 2008-06-15 13:29:11

Alien skrev:Eller goda råd för andra aspergare? Kanske bättre att publicera på en hemsida då.


Bra förslag. Det kan vara lite svårt att diskutera alla dessa saker på ett och samma ställe som i en egen tråd. Jag kanske sätter upp någon hemsida dedikerad kring ämnet "gåda råd för andra aspergare" där det finns nått smart system man kan bidrag med "goda råd", och där råden sammanställs, röstas, diskuteras, provas och görs tillgängligt. När jag får den tiden över ska jag nog försöka få ihop nått. Tänker mig en sida med tre enkla funktioner: man kan "lägga till" förslag i en lista, diskutera förslaget, och lägga till "förbättrad version av förslag" så att denna hamnar i samma kategori som sitt förälder-förslag. Men hemsidans huvudsyfte ska vara att sammanställa dessa råd och bjuda på en del artiklar (som värderas av användarna om det är bra artiklar) om t.ex. ansiktsuttryck, kroppspråk och sätt att hantera ångest. Aja, out of topic nu.
Frulle
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2008-05-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in