Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-10 17:09:08

Tänker dra ihop en lördagsträff om tillräckligt många är intresserade.

Har inte riktigt bestämt aktivitet eller mat.

Museum (Universeum, dyrt eller Världskulturmuseumet) eller bio på Hagabion.

Efter det mat på antingen Lydias i Nordstan (99 kr) eller om vi tar något finare som den otroligt supergoda italienska brunchen på Vivaldi på Berzeliigatan (139 kr) eller helgbuffé på Thai Isaan på Drottninggatan (135 spänn har jag för mig). Mycket god mat alltihop. Lydias har tex mex och panpizza.

Vad tänker ni om detta? Bio, museum, dyrt billigt museum? Var vill ni äta?

Andra förslag?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sv: Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-11 9:43:54

Kom att tänka på Bamboo också om någon vill dit. 165 eller liknande kostar det nog.

Har kollat Hagabions filmer, men programmet sträcker sig inte tillräckligt långt än, så vet inte vad de visar än.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-11 13:33:01

Hoho! Jag fick precis mail med kupong "ät två betala för en" på restaurang Vivaldi! Skrev ut ett gäng!

Nu blir detta dyra ställe det billigaste alternativet. 139 kr för två, inklusive kaffe och vatten.

Det bjuds på ostar, chark, parmaskinka, pastarätter, grillade kycklingvingar, svingott bröd, omelett, sallader olivolja, oliver, 2-3 underbara tårtor/mousser m.m. till efterrätt. Lite olika varje gång.

Jag föreslår att vi går dit.

Vi måste bli jämnt antal bara, annars får vi väl splitta notan i det antal vi är!

Om vi har en vegan eller någon som inte tror sig kunna äta här så får ni säga till, för då ändrar vi såklart. Jag vill som vanligt att alla ska kunna vara med. Men även Lydias är ju inte särskilt vegetariskt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Musicus » 2013-01-11 17:32:17

Detta materbjudande vore ju synd att missa! Jag är inte så sugen på museum men att se en bra film är alltid kul, om alla (de det förhoppningsvis blir) trivs med att gå på bio. En annan idé är att gå och titta på second hand som vi gjort en annan gång.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Sv: Re: Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-11 17:51:35

Musicus skrev:Detta materbjudande vore ju synd att missa! Jag är inte så sugen på museum men att se en bra film är alltid kul, om alla (de det förhoppningsvis blir) trivs med att gå på bio. En annan idé är att gå och titta på second hand som vi gjort en annan gång.

Gärna second hand!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Musicus » 2013-01-11 18:04:20

Vilka finns det i så fall på rimligt avstånd från Berzeliigatan? Myrorna och Saronkyrkan är de jag känner till. Jag är främst intresserad av att kunna fynda kläder men det får ju finnas något för alla.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Sv: Re: Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-11 18:38:29

Musicus skrev:Vilka finns det i så fall på rimligt avstånd från Berzeliigatan? Myrorna och Saronkyrkan är de jag känner till. Jag är främst intresserad av att kunna fynda kläder men det får ju finnas något för alla.

Får kolla upp det. Kanske får vi räkna med en vagnstur. Kvibergs riktiga överskottslager kunde vara kul. Alla förslag välkomnas.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-14 15:33:13

Lite spånande och här är nu preliminärt program:

10:00 Vi tar en runda på Kvibergs marknad i stallarna, mitt emot Kvibergs överskottslager på kvibergsgatan. (Marknaden är en loppis där privatpersoner och småfretag hyr bord och säljer allt från billigt skräp till antikviteter. Mer bra grejer än Bellevuemarknaden. Överskottslagret är INTE ÖB utan det äkta gamla överskottslagret. Mycket militärgrejer och bra att ha-grejer av alla slag. Passa på att köpa svart tunn kabel för att göra egna gammaldags flätade kablar :idea: Har bara hittat denna kabel här och köpte 10 meter.)

Eventuellt, om alla vill, eller gruppen vill dela sig, så kan man besöka Ebbes hörna eller Bellevuemarknaden i Gamlestaden invid SKF.

OBS: Mycket lätta att googla fram adresser, eller kolla på http://www.vasttrafik.se för hur man tar sig dit med vagnar. Vagn 6, 7 och 11, samt stombuss 58 verkar gå ut till SKF och allt utom stombussen till Kviberg!

13:15 Strax efter detta går vagnarna vi måste med. Vi kan välja på tre rutter och måste genomföra ett byte hur vi än väljer.

14:00-16:00 Mat på restaurang Vivaldi. 139 kr för supergod italienst buffé, inklusive mycket fina bakverk/efterrätter, kaffe samt vatten till maten (vattnet kostade förut, men på kupongerna står det nu att det ingår, så jag hoppas det stämmer). Jag har kuponger så att vi äter två för priset av en, 69,50 per skalle alltså, om vi är jämnt antal, är vi udda, delar vi allt rättvist!

Man kan komma på bara det ena eller bara det andra. Man kan gå och dricka vin efter restaurangbesöket om man vill. Tiderna ovan kan gälla, och vill man göra saker utöver det, så är det fritt fram :) Bara bra att umgås spontant ihop med gelikar LOL

Observera att det inte blir av ifall vi inte blir fler än jag och en till. Tycker det får vara minst två anmälda. Eventuellt (utöver de som anmäler sig) kan jag ta med make eller son. De brukar smälta in bra, inga jobbiga NT. Den som måste veta om jag tar med maken (sonen har ju diagnos, så han får följa med ändå...) får gärna PM:a så får jag bestämma det före.

Att jag behöver veta rätt säkert, är för att jag sagt nej till AW med min kontaktperson på fredag, p.g.a. denna lördagsgrej. Om den inte blir av, så är det synd om fredagen inte heller blir av. jag har tänkt gå ut med henne om det inget blir på lördag. Hoppas ni förstår hur jag menar. Tyvärr hänt några gånger att jag sagt nej till henne för att jag ska ut och så har inget blivit av alls.

Var snälla att anmäla er i tråden så snart som möjligt, och PM:a om ni vill ha telefonnummer eller info som inte bör stå i tråden.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Musicus » 2013-01-14 22:38:27

Jag kommer. :)

Bror Duktig skrev:13:15 Strax efter detta går vagnarna vi måste med. Vi kan välja på tre rutter och måste genomföra ett byte hur vi än väljer.

Tror att linje 6 går direkt från Kviberg till hållplatsen Scandinavium som ligger i närheten av restaurangen.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-15 10:27:29

Ok, ska kolla 6:an samt om annat går till Skandinavium! Tack för tipset.

Hoppas nu bara vi blir fler så detta kan bli av.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-15 10:39:58

Stämmer bra med spårvagn 6. Då får vi 20 min extra tid, då vi inte åker förrän 13:37 om vi tar den. Inget annat gick till Skandinavium såg jag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Xzirie » 2013-01-15 18:49:45

Hmm låter trevligt men jag undrar om jag klarar att gå upp så tidigt med min dygnsrytm för tillfället. Ska fundera på det.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Quizkid » 2013-01-15 22:39:20

Det låter både trevligt och gott. Jag kommer gärna. Men eftersom jag har en bit att åka så vill jag gärna veta innan om det skulle bli inställt. Jag behöver dessutom lite hjälp för att hitta er. Skickar ett PM till fru Arrangören om detta.
Quizkid
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-06-02

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-16 7:45:32

Ja, jag försöker skriva i förväg såklart. Jag har väl lite svårt egentligen för att gå på träffar där det kommer enbart en man eller så. Eftersom jag själv inte skulle gilla om min man anordnade träffar som slutade i att han och en eller två kvinnor gick ensamma på marknad och restaurang (och jag vet att min man inte är så förtjust i motsatsen heller såklart).

Ett annat problem när man är få, är när det blivit som andra gånger: inget har blivit av eftersom den enda eller två enda ställde in, och det jag ställt in med mamma eller kontaktperson blir inte heller av då såklart. Jag kommer inte att gå på marknad eller restaurang själv.

Hoppas ni förstår mitt dilemma :-)003
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Moggy » 2013-01-16 12:35:34

Ja, jag förstår.

Jag är sugen på att försöka ta mig ned i gbg på det här. Vore kul att gå ut och äta nåt gott och göra nåt annat där. Men det är en bit att åka och kostar lite pengar så det känns lite osäkert att boka in det när jag inte vet om det blir nåt eller att det blir 2-3 st som kommer.

Gå på nån form av marknad låter kul.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-16 12:38:45

Moggy skrev:Ja, jag förstår.

Jag är sugen på att försöka ta mig ned i gbg på det här. Vore kul att gå ut och äta nåt gott och göra nåt annat där. Men det är en bit att åka och kostar lite pengar så det känns lite osäkert att boka in det när jag inte vet om det blir nåt eller att det blir 2-3 st som kommer.

Gå på nån form av marknad låter kul.

Jag känner ju själv lite liknande. Har busskort, så kostnaden för resa gör inget. Däremot att skippa aktiviteter med familj eller kontaktperson och så blir inget alls av, är inte kul.

Hoppas på mer uppslutning!

Apropå: Bjud gärna med aspergare som inte finns med på forumet, det är ok! Om någon på forumet har något emot det, så berätta, så får vi lösa det. Men så länge det är ok för alla, så är det helt ok att ta med sig aspergare som man tror passar in för aktiviteten.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-16 12:40:15

Och glöm inte att med kupongerna får vi en riktigt fin brunch till ett riktigt bra pris! 69:50 för denna är super. Jag är alltid beredd att betala fullt pris, så gott är det.

Nu har jag ju lite ätpropblem, men förhoppningsvis ska jag klara detta.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Moggy » 2013-01-16 13:18:51

Bror Duktig skrev:Och glöm inte att med kupongerna får vi en riktigt fin brunch till ett riktigt bra pris! 69:50 för denna är super. Jag är alltid beredd att betala fullt pris, så gott är det.




Ja. Det där låter sjysst.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-16 17:30:21

Jepp, vi får hoppas på lite fler anmälda.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Viljeasp » 2013-01-17 3:21:23

Kan tänka mig att hänga på, bara det blir klart vad som ska göras.
Viljeasp
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-01-16
Ort: Göteborg

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-17 6:50:46

Viljeasp skrev:Kan tänka mig att hänga på, bara det blir klart vad som ska göras.

Så länge inget ställs in, så blir det Kvibergs marknad (stallarna) först, en sväng till Kvibergs överskottslager sedan.

Sedan åker vi till Vivaldi och äter (där börjar andra sittningen kl 14 så man bör vara där den tiden, vilket jag planerat in).

Om aktiviteten som är före maten, så är det bra om man tar marknaden först och överskottslagret sedan. Eftersom marknaden är en loppis, så försvinner fynden och bra saker rätt fort. Alltså bäst att gå dit först.

Frågan är nu bara var vi ska ses.

Parkeringen på överskottslagret är en idé, för att möta upp den/de som kommer med bil. Men jag är osäker på hur långt det är att gå till stallarna därifrån. Om jag kollar det, så kanske det är bättre om vi möts en stund före 10 vid den parkeringen, och sedan går. Jag minns inte heller om det finns en huvudingång på stallarna. Vet bara att det är tre byggnader med ingångar överallt. Att ses på parkeringen vid ÖL lite före kanske därför är bra, och de som inte kommer i tid får SMS:a mig eller leta upp oss.

Vi kan ju splitta oss (de som vill) när vi går runt på marknaden, så att alla kan se det de vill. Den som inte vill gå runt själv, kan ju bara haka på mig eller annan.

Jag kommer inte att planera in NÄR vi går till överskottslagret. Det KAN bli så att alla går dit ihop, eller inte ihop utan de som vill går dit när de känner sig klara med marknanden. Det kan också bli så att vissa inte går dit alls.

Huvudsaken är att vi vet hur vi ses när vi ska åka till Vivaldi. Där finns inte tid att missa vagnarna.

Jag ska kolla en karta och hållplatser så snart jag kan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-17 12:48:20

Har upptäckt något mycket finstilt på kupongerna (har skrivare som inte är något vidare så på utskrifterna syns det inte). Nämligen:
Max två kuponger per sällskap.

Nu blir vi kanske inte fler än fyra ändå, men skulle vi bli 5 eller 6, så föreslår jag att vi splittar jämnt på notan.

Första 4 äter alltså för 69:50 var (två för en) och resten betalar 139 per person. Men så delar vi lika då tycker jag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Undefined » 2013-01-17 15:56:17

Hej, jag och en vän som har asperger, dock ej medlem på forumet, kommer gärna med på lördag? :-)Happy
Undefined
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-10-10
Ort: Göteborg

Lördagsträff med aktivitet och mat i GBG 19/1

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-17 16:03:00

Undefined skrev:Hej, jag och en vän som har asperger, dock ej medlem på forumet, kommer gärna med på lördag? :-)Happy

Det går bra! Men bara tänk på det jag upptäckt med kupongerna för Vivaldi: max två kuponger per sällskap! Så om vi blir fler än fyra, kommer maten kosta mer än 69:50 per person. Vi delar lika, men värt att tänka på för den som bestämt att det absolut inte får kosta mer än 69:50.

Tror inte vi blir så många att vi skulle komma upp i 100 kr/st.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Träffar



Logga in