Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Inläggav Snowbunn » 2022-11-02 16:57:32

Hej,

Kanske ska börja arbetsträna för att sedan få bostadstillägg på en ideell förening.

1) Finns det för/nackdelar att ha lönebidrag på ideella föreningar?

2) Hur påverkas ett eventuellt bostadstillägg om jag har sjukersättning på 50-75 %? Sänks bostadstillägget ( iämförelsevis med 100 % sjukersättning) om jag till exempel jobbar 50 eller 75 % och har sjukersättning resterande andel?

3) Brukar ideella föreningar låta dig gå när lönebidraget går ut? Har dessa föreningar ej råd med en tillsvidareanställning efteråt?

Tackar.
Snowbunn
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2022-11-02

Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Inläggav melly » 2022-11-02 19:01:27

Det jag spontant kan säga är att du bör kolla upp hur det är med sociala avgifter: din framtida pension. Jag har ett minne av att ideella föreningar inte betalar in dessa (s.k. arbetsgivaravgifter).

När man har sjukersättning sker ju en avsättning till framtida pension, men som sagt kanske inte om man jobbar för en ideell förening. Det kanske kan kännas avlägset, beroende på din ålder, men en dag blir det viktigt att ha tjänat in till pensionen.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Inläggav Snowbunn » 2022-11-02 22:25:45

Okej. Har varit fattig flera år ändå så det är lugnt.

Har dock en intervju för fabriksjobb. Passar inte industri autister? Väldigt fyrkantigt. Jag klarade kriminalvården bra då det var fyrkantigt (jobbade där). Detta är att stå och montera produkter på ett ställe.

Tror jag haft fler diagnoser flera år. Jag tror jag har asperger, inte massa annat.
Snowbunn
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2022-11-02

Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Inläggav kuj kuj » 2023-01-06 18:56:17

Se upp så att ni inte blir utnyttjade om ni har löne bidrag. För har man det så ska arbetsplatsen anpassas lite efter arbetstagarens behov.
Det är inte alltid att det blir så. Och då är det utnyttjande av systemet av arbetsgivaren. Har skälv varit med om det, tyvärr.
Så nu har jag ett vanligt jobb. För jag tycker det är ingen mening med att ha löne bidrag om arbetsplatsen inte anpassas.
Det är min erfarenhet av det. Men kan säkert funka bättre för andra. Och det är bra att det finns om det behövs!
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Inläggav Liljan » 2023-04-01 15:52:43

Är det en ideell förening är det i princip kört att få en vanlig anställning efteråt, de har dig där så länge det är gratis när det börjar kosta åker man ut. Vill du ha ett vanligt jobb så småningom bör du alltså välja något annat.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Inläggav Liljan » 2023-04-01 15:56:13

melly skrev:Det jag spontant kan säga är att du bör kolla upp hur det är med sociala avgifter: din framtida pension. Jag har ett minne av att ideella föreningar inte betalar in dessa (s.k. arbetsgivaravgifter).

När man har sjukersättning sker ju en avsättning till framtida pension, men som sagt kanske inte om man jobbar för en ideell förening. Det kanske kan kännas avlägset, beroende på din ålder, men en dag blir det viktigt att ha tjänat in till pensionen.

Arbetsgivaravgifter påverkar inte ens framtida pension.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Inläggav melly » 2023-09-19 16:27:43

Liljan skrev:Arbetsgivaravgifter påverkar inte ens framtida pension.

Jo.
Det finns tre olika typer av pensionsavgifter som finansierar pensionsrätterna:
* allmän pensionsavgift
* arbetsgivaravgift (motsvarande för egenföretagare är egenavgift)
* statlig ålderspensionsavgift
(...)
Arbetsgivaravgift och egenavgift
Arbetsgivare betalar en pensionsavgift på 10,21 procent av varje anställds lön. För egenföretagare motsvaras detta av egenavgiften.

https://www.pensionsmyndigheten.se/fors ... nssystemet

Allmänt är arbetsgivaravgifterna egentligen löneutrymme som löntagare har avstått från för att bekosta socialförsäkringar, men det är bara pensionsavgifterna som är öronmärkta. Därmed har regeringar av olika kulörer kunnat minsta andelen som t.ex. går till sjukförsäkringar för att istället föra över de pengarna till den skatt som kallas allmän löneavgift och som då finansierar diverse andra "satsningar". Och sen påstår de att sjuktalen måste ner för att det inte finns tillräcklig finansiering...
För fördelningen, se Skatteverkets sida om arbetsgivaravgifter.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Inläggav slackern » 2023-09-19 17:21:07

melly skrev:
Liljan skrev:Arbetsgivaravgifter påverkar inte ens framtida pension.

Jo.
Det finns tre olika typer av pensionsavgifter som finansierar pensionsrätterna:
* allmän pensionsavgift
* arbetsgivaravgift (motsvarande för egenföretagare är egenavgift)
* statlig ålderspensionsavgift
(...)
Arbetsgivaravgift och egenavgift
Arbetsgivare betalar en pensionsavgift på 10,21 procent av varje anställds lön. För egenföretagare motsvaras detta av egenavgiften.

https://www.pensionsmyndigheten.se/fors ... nssystemet

Allmänt är arbetsgivaravgifterna egentligen löneutrymme som löntagare har avstått från för att bekosta socialförsäkringar, men det är bara pensionsavgifterna som är öronmärkta. Därmed har regeringar av olika kulörer kunnat minsta andelen som t.ex. går till sjukförsäkringar för att istället föra över de pengarna till den skatt som kallas allmän löneavgift och som då finansierar diverse andra "satsningar". Och sen påstår de att sjuktalen måste ner för att det inte finns tillräcklig finansiering...
För fördelningen, se Skatteverkets sida om arbetsgivaravgifter.


Hej!

Trevligt att se dig här igen. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lönebidrag, ideella föreningar, och bostadstillägg

Inläggav melly » 2023-09-19 17:31:11

Hej slackern! :D

Nu åker vi väl strax off topic, men vill ändå säga att jag blev glad att du såg mig. Och att se dig, förstås.

Har nu läst tillbaka en massa, får se om det blir fler inlägg...
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in