Livsåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Livsåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-20 16:38:50

Vi börjar med en liknelse, det verkar vara populärt.

En vänlig person säger att han har hittat nåt coolt, som funkar för honom, och han vill visa den för mig också.

Han visar mig en liten svart sten.

- Cool sten!
- Ja! Den är jättehäftig! Den är meningen med livet! Dessutom är den så fint vit!
- Näe, den är svart..
- Den är VIT!
- Men du, jag har en kolbit här, vilken färg har den?
- Svart så klart, det ser ju vem som helst?
- Men ändå säger du att din lilla sten är vit?
- Liten? En sten på 1kg kan väl inte sägas vara liten?
- Nej, det håller jag med om. Men din sten är liten, den kan inte väga ett kilo!
- JO!
- Men du, jag har en våg här, den vi har använt förr! Den litar du på eller hur?
- Ja, det där är en bra våg!
- Jup, vi testar... 25 gram står det!
- MIN VITA STEN VÄGER 1 KILO! DET ÄR EN HELIG VIKT!
- ... men om vi provväger med de här krönta vikterna då? 1kgsvikten visar..... 1kg på vågen!
- Ja, det sade jag ju, det är en bra våg!
- .. och tvåkilosvikten verkar väga... exakt två kilo!
- Ja, jag har aldrig sagt att vågen inte funkar!
- Men din svarta sten...
- VITA!
- ..väger inte mer än 25 gram...
- ETT KILO SADE JAG!

.. och sådär kan man hålla på ett tag. Den lilla svarta stenen som bevisligen väger 25 gram enligt gemensamma regler anses mot all logik ändå väga ett kilo och vara vit.

Och vet du vad? Du får gärna tro att din sten är vit och väger ett heligt kilo. Men försök inte lura i mig det.

Har jag ett problem med andliga värden? Nej, det har jag faktiskt inte heller. Jag förstår att man kan ha den sortens behov. Men om vi antar att gud har skapat dig, så har han även skapat din hjärna, och förmodligen så tycker han att det är en bra ide att använda den, eftersom han har gett dig den. Och är bibeln av gudomligt ursprung så är den ju ett TEST! För att komma till nästa level här i livet ska du hitta felen!

Personlig not: En av anledningarna till att jag blev så sur häromkvällen handlar inte bara om forumet. Det är nämligen inte bara på forumet man försöker stoppa ner sina vita enkilosstenar i min hals, man gör det genom att knacka dörr hemma hos mig, sätta lappar på min bil och i min brevlåda (och pakethållaren på min cykel!), samt tapetsera stan med lappar.

Jehovas som tycker att mitt lidande är slut, samtidigt som matterik tycker att jag måste genomlida en depression till för att finna gud. Scientologerna som på allvar tycker att man flyger dc8 i rymden och att det är döda rymdvarelser som orsakar mina problem.

Även jag har gränser..

Nåja, som avslutning kan jag säga att ert missionerande, ni på forumet, och folket på bygden, har fått mig att bli mer rabiat emot allt det här än jag någonsin tidigare varit.

Men fortsätt ni tro på vita stenar. Försök bara inte lura i nån annan det.


Moderator mnordgren: lade till en bokstav som saknades i rubriken
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 16:42:56

Medhåll. Relidioterna kan behålla sina amsagor för sig själva, det är ju ändå bara holy smoke alltsammans. Eller säg som Stephen Hawking: ställ religionen mot vetenskapen och vetenskapen vinner alltid.

Ni religiösa bör egentligen vara tacksamma för upplysningstiden. Utan den skulle vi fortfarande befinna oss i en dunkel medeltid med absurda troslagar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav ca » 2012-01-20 17:32:13

Savanten Svante, underbar gestaltning av hur i princip alla diskussioner av den typen känns!
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Dagobert » 2012-01-20 17:33:08

Livsåskådning ska det väl vara?
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-20 18:50:10

Dagobert skrev:Livsåskådning ska det väl vara?


Fullständigt korrekt. Missade en knapp där. Om nån mod orkar så kan de ändra, fast så viktigt är det inte!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Granit93 » 2012-01-20 20:02:17

Jag som ny medlem, tycker det är väldigt mycket religion här.

Håller med Savanten Svante
Granit93
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-01-12

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 20:07:13

Undrar varför livsåskådning ofta handlar så mycket om vad som händer efter döden? Och var gladiatorspelen en form av dödsåskådning?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-20 20:13:12

Granit93 skrev:ny medlem, tycker det är väldigt mycket religion


Oroa dig inte, tillfällig topp. Om du läser 2 veckor gamla trådar och bakåt så är det väldigt LITE sånt. Just nu är vi ett gäng som retar oss lite, så vi släpper ut frustrationen, typ :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-20 20:14:06

Savanten Svante skrev:Vi börjar med en liknelse, det verkar vara populärt.

En vänlig person säger att han har hittat nåt coolt, som funkar för honom, och han vill visa den för mig också.

Han visar mig en liten svart sten.

- Cool sten!
- Ja! Den är jättehäftig! Den är meningen med livet! Dessutom är den så fint vit!
- Näe, den är svart..
- Den är VIT!
- Men du, jag har en kolbit här, vilken färg har den?
- Svart så klart, det ser ju vem som helst?
- Men ändå säger du att din lilla sten är vit?
- Liten? En sten på 1kg kan väl inte sägas vara liten?
- Nej, det håller jag med om. Men din sten är liten, den kan inte väga ett kilo!
- JO!
- Men du, jag har en våg här, den vi har använt förr! Den litar du på eller hur?
- Ja, det där är en bra våg!
- Jup, vi testar... 25 gram står det!
- MIN VITA STEN VÄGER 1 KILO! DET ÄR EN HELIG VIKT!
- ... men om vi provväger med de här krönta vikterna då? 1kgsvikten visar..... 1kg på vågen!
- Ja, det sade jag ju, det är en bra våg!
- .. och tvåkilosvikten verkar väga... exakt två kilo!
- Ja, jag har aldrig sagt att vågen inte funkar!
- Men din svarta sten...
- VITA!
- ..väger inte mer än 25 gram...
- ETT KILO SADE JAG!

.. och sådär kan man hålla på ett tag. Den lilla svarta stenen som bevisligen väger 25 gram enligt gemensamma regler anses mot all logik ändå väga ett kilo och vara vit.

Och vet du vad? Du får gärna tro att din sten är vit och väger ett heligt kilo. Men försök inte lura i mig det.

Har jag ett problem med andliga värden? Nej, det har jag faktiskt inte heller. Jag förstår att man kan ha den sortens behov. Men om vi antar att gud har skapat dig, så har han även skapat din hjärna, och förmodligen så tycker han att det är en bra ide att använda den, eftersom han har gett dig den. Och är bibeln av gudomligt ursprung så är den ju ett TEST! För att komma till nästa level här i livet ska du hitta felen!

Personlig not: En av anledningarna till att jag blev så sur häromkvällen handlar inte bara om forumet. Det är nämligen inte bara på forumet man försöker stoppa ner sina vita enkilosstenar i min hals, man gör det genom att knacka dörr hemma hos mig, sätta lappar på min bil och i min brevlåda (och pakethållaren på min cykel!), samt tapetsera stan med lappar.

Jehovas som tycker att mitt lidande är slut, samtidigt som matterik tycker att jag måste genomlida en depression till för att finna gud. Scientologerna som på allvar tycker att man flyger dc8 i rymden och att det är döda rymdvarelser som orsakar mina problem.

Även jag har gränser..

Nåja, som avslutning kan jag säga att ert missionerande, ni på forumet, och folket på bygden, har fått mig att bli mer rabiat emot allt det här än jag någonsin tidigare varit.

Men fortsätt ni tro på vita stenar. Försök bara inte lura i nån annan det.


min vita sten är andlig^^ då kan den väga 1 kg^^

ty jag har en skatt i himlen :-)154
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav matterik » 2012-01-20 20:17:46

Svante, anledningen att du är berörd är för att du behöver svar på existentiella frågor och du behöver komma fram till dem själv. Det andliga är viktigt och det är därför det upprör dig.

Det är ett missförstånd att du skulle behöva genomgå en depression för att möta Gud. Jag vet vad du hänvisar till, jag kommer ihåg det. Det var kanske mer en personlig anekdot från min sida.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav MsTibbs » 2012-01-20 20:18:09

Min enkilos vita sten väger 25 gram, därför att den har vingar! :-)154
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-20 20:20:36

MsTibbs skrev:Min enkilos vita sten väger 25 gram, därför att den har vingar! :-)154


poesi! :-)154
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-20 20:21:54

matterik skrev:Svante, anledningen att du är berörd är för att du behöver svar på existentiella frågor och du behöver komma fram till dem själv. Det andliga är viktigt och det är därför det upprör dig.

Det är ett missförstånd att du skulle behöva genomgå en depression för att möta Gud. Jag vet vad du hänvisar till, jag kommer ihåg det. Det var kanske mer en personlig anekdot från min sida.


Och svaret är idioti? Nej tack.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Nefarious » 2012-01-20 20:24:08

MsTibbs skrev:Min enkilos vita sten väger 25 gram, därför att den har vingar! :-)154


De extra vingarna borde om något göra stenen tyngre.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav matterik » 2012-01-20 20:24:43

Savanten Svante skrev:Och svaret är idioti? Nej tack.
Din vita sten är att kalla allt som inte kommer från dig idioti. Men det är något andligt över det.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-20 20:26:27

Savanten Svante skrev:
matterik skrev:Svante, anledningen att du är berörd är för att du behöver svar på existentiella frågor och du behöver komma fram till dem själv. Det andliga är viktigt och det är därför det upprör dig.

Det är ett missförstånd att du skulle behöva genomgå en depression för att möta Gud. Jag vet vad du hänvisar till, jag kommer ihåg det. Det var kanske mer en personlig anekdot från min sida.


Och svaret är idioti? Nej tack.



du har fasta värderingar när det gäller kristendom, då svänger du dig gärna med att kalla saker å folk för idiot?
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-20 20:42:53

du svänger dig gärna med att djävulen är jesus och gud. Idiot.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-20 20:46:54

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Frimodig » 2012-01-20 20:54:07

Men det finns en sanningsaspekt på allt sånt här. Sen finns det en mängd privata val.

När jag var ung försökte jag förstå två saker. Hur jag fungerar och hur världen fungerar. Jag hade nån känsla att jag var fel, trots att alla i familjen älskade mig, jag var morfars första manliga barnbarn. Första revelation var Colin Wilson, The Outsider, på svenska. Han berättar om författares böcker om outsiders. Typisk är Hesse, Stäppvargen. Jag fick nåt sammanhang.

Sen bestämde jag mig för att skaffa en mission. Jag började med psykoanaly, Freud och Horney och såna. Hon som skrev om ondskans banalitet. Arendt. Hon hade fel, ondskan är inte banal.

Sen kom jag in på Marx och den kommunistiska traditionen. Jag var marxist-leninist, maoist, i 10 år, från 22 till 32.

Fast jag började också arbeta på Ulleråker i Uppsala när jag var 19, jag ville kolla om jag var koko som mormor. Hon togs in på Sundby sinnessjukhus när hon var 32, sen tillbringade hon resten av livet på Sundby. Jag upptäckte direkt att jag inte är koko på det sättet. Sen har jag arbetat med mentalsjuka, kriminella och flyktingar tills jag blev 50 och vi startade vårt företag.

Jag trivs när jag lär mig nya saker. Nu är jag inne på att låta afrikaner i Sverige skapa nätverk tillbaka till Afrika, för att utveckla bägge sidor. Sen måste man involvera moske-människor i att utveckla Sverige och sina gamla hemländer.

Sen mördades Fadime för 10 år sen av sin pappa. Det var en del av kurdisk kultur.
Det är fortfarande en aktuell fråga.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Granit93 » 2012-01-20 21:05:38

Vetenskap utan religion är lam. Religion utan vetenskap är blind.

Bra citat :)
Granit93
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-01-12

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-20 21:08:22

Savanten Svante skrev:du svänger dig gärna med att djävulen är jesus och gud. Idiot.


måntro varför du kallar folk för idiot? det är inte särskilt kärleksfullt.
den som sa det, var det^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Frimodig » 2012-01-20 21:10:45

Then again.

Vetenskap finns bara utan religion. Så fort religionen kommer in så slutar vetenskapen.

Religion är blind. Det är väsentligen masturbation.

Du och Issa Jesus och matterik. Vilka är det mer på den här båten?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav Lowas » 2012-01-20 21:37:21

Granit93 skrev:Vetenskap utan religion är lam. Religion utan vetenskap är blind.

+1, ska vara Einsteins citat har jag för mig.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Livåskådning - en vänlig tråd om hur jag ser det.

Inläggav lasseivägen » 2012-01-20 21:38:46

Att försöka övertyga mig om guds oexistens är att slå in öppna dörrar.

I en tidigare tråd, ställde jag frågan om de nya beboeliga planeterna man hittat i vår galax. Vårt universum lär ha ett antal galaxer som är så stort att den nästintill närmar sig oändligheten. I varje galax fins hundratals millioner planetsystem, var av åtminstone en bråkdel kan hysa liv som är intelligentare än det som härjar på vår planet.
Min fråga var om varje planet med liv har en egen gud, eller om deras gud tar hand om alla planeter med liv. Det vore ju ganska taskigt om han bara brydde sig om planeter som har ett liv likt vårt.

Men det jag förstått är den gud som hyllar här på Telus, en ganska egensinnig och egenkär. Han kräver tillexempel att fattiga människor, skall leva i svällt för att det skall vara möjligt att bygga nån jävla skrytkyrka till hans "ära".

I mina ögon är han nog att jämställas med Hitler, Stalin och Idi Amin.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Intressanta intressen



Logga in