Linux distro vilken är bäst?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-18 20:30:42

Hej, det finns en del att välja på själv noobar jag runt med ubuntu och fedora, vilka kör ni?
Vilken tycker ni att jag ska köra, gillar att exprimentera med c++ och assambler samt grafik programering har inte hittat någon bra headear för detta än.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Pieohpah » 2012-04-18 21:14:53

Jag är ju för mac, och då är det ju open BSD som är grunden, annars har jag kört red hat, ubuntu och unix. Jag bryr mig inte så länge det finns bash!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Pieohpah » 2012-04-18 21:18:02

Och vill du köra c++ behöver du väl bara gcc. Kör du mac och xcode är det bara att köra på med c++ direkt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav animal » 2012-04-18 21:32:46

Bästa Linux-distron: OS X :D

(Edit: Följt av Fedora på andra-plats.)
Senast redigerad av animal 2012-04-18 21:37:40, redigerad totalt 1 gång.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Kimmelie » 2012-04-18 21:35:54

Vilken dist som är bäst? Arch, för den är lättast att få kontroll över. Om det nu är det man vill, alltså... :wink:
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Kimmelie » 2012-04-18 21:37:23

animal skrev:Bästa Linux-distron: OS X :D

OS X är inte Linux...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav animal » 2012-04-18 21:39:46

Kimmelie skrev:
animal skrev:Bästa Linux-distron: OS X :D

OS X är inte Linux...

Kom in till tekniska imorgon så ska vi gå till botten med det här, om du törs. :wink:
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-18 21:41:28

Pieohpah skrev:Jag är ju för mac, och då är det ju open BSD som är grunden, annars har jag kört red hat, ubuntu och unix. Jag bryr mig inte så länge det finns bash!


Nä, FreeBSD.

Apropå Linux-distributioner gillar jag Fedora bäst, även om den tenderar att vara lite ostabil ibland, speciellt när en ny version släppts.

Vill man ha en stabilare distribution kan CentOS eller Scientific Linux passa. Det är gratis versioner av Red Hat Enterprise Linux. Inte lika mycket ny mjukvara, men stabilt.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Miche » 2012-04-18 21:45:16

Om man inte har så värst bra hårdvara och taskigt med RAM då (men gärna vill ha en desktop som fungerar), vilken är då "bäst"?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-18 21:58:43

Pieohpah skrev:Och vill du köra c++ behöver du väl bara gcc. Kör du mac och xcode är det bara att köra på med c++ direkt.


Använder den compilatorn men det kräver ju endå en skön header annars måste man programmera varenda pixel själv ju:P

Vilken har bästa grafik motorn för spel då?
Är det möjligt att köra tex skyrim har ej testat de pga dålig dator.

Miche skrev:Om man inte har så värst bra hårdvara och taskigt med RAM då (men gärna vill ha en desktop som fungerar), vilken är då "bäst"?


Jag rekommenderar ubuntu många sköna gratis program, lite spel också operativ system är oftast inte så prestanda krävande.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Kimmelie » 2012-04-18 22:05:21

Miche skrev:Om man inte har så värst bra hårdvara och taskigt med RAM då (men gärna vill ha en desktop som fungerar), vilken är då "bäst"?

Lubuntu är den lättaste i Ubuntu-familjen.
Crunchbang, dvs debian stable + Openbox.

Zerg_Tankian skrev:Jag rekommenderar ubuntu många sköna gratis program, lite spel också operativ system är oftast inte så prestanda krävande.

Ubuntu (med Unity) är ju enormt resurskrävande!
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Kimmelie » 2012-04-18 22:11:35

animal skrev:
Kimmelie skrev:
animal skrev:Bästa Linux-distron: OS X :D

OS X är inte Linux...

Kom in till tekniska imorgon så ska vi gå till botten med det här, om du törs. :wink:

Har inte tid, men du får gärna skriva här på forumet hur det kommer sig att ett OS som är baserat på FreeBSD plötsligt blivit en Linux-dist. Det skulle vara särskilt intressant att få reda på hur de kringgått licensbestämmelserna för GnuGPL, dvs att de lyckats få tillåtelse att stänga in källkoden, fast det enligt bestämmelserna inte är tillåtet, och aldrig kommer att bli för Linuxkärnan. Och om de inte använder Linuxkärnan så är det ingen Linuxdist...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav nallen » 2012-04-18 22:14:39

OpenSuSE.
På en begränsad maskin skulle jag nog fundera på gentoo.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Miche » 2012-04-18 22:47:04

Kimmelie skrev:
Miche skrev:Om man inte har så värst bra hårdvara och taskigt med RAM då (men gärna vill ha en desktop som fungerar), vilken är då "bäst"?

Lubuntu är den lättaste i Ubuntu-familjen.
Crunchbang, dvs debian stable + Openbox.

Låter intressant med Lubuntu, verkar inte så svårt att installera heller (men jag väntar nog på den nya versionen, så bråttom har jag inte att jag inte kan vänta till den 26e april).
nallen skrev:På en begränsad maskin skulle jag nog fundera på gentoo.

Den verkar vara rätt arbetskrävande (läste på svenska Wikisidan), jag vet inte om jag har ork att lägga ner en massa jobb på att få igång en miljö.

Min son har (haft?) en Puppy Linux på USB-minne som han använt i skolan (för att slippa deras hemska miljö), vad tror ni om Puppy? Tyvärr vill han inte hjälpa mig så därför har jag ställt frågan här.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav nallen » 2012-04-18 22:49:34

Miche skrev:Den verkar vara rätt arbetskrävande (läste på svenska Wikisidan), jag vet inte om jag har ork att lägga ner en massa jobb på att få igång en miljö.

Ja, särskilt om man inte har gjort det förut så man har nåt att utgå från.

Miche skrev:[...] Puppy Linux på USB-minne [...]

Knoppix går också bra att köra från USB-pinne.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-18 23:20:26

Miche skrev:Om man inte har så värst bra hårdvara och taskigt med RAM då (men gärna vill ha en desktop som fungerar), vilken är då "bäst"?


FreeBSD v2.2.1 fungerar på en 486 med 32 MB minne för XFree86 v3.x (grafisk miljö) och Fvwm fönsterhanterare. Har man lite mer minne kan man ju dra på med FreeBSD v9 och x.org.

FreeBSD är en underbar distribution att köra. Det är inte Linux, men man kan ju gå utanför boxen lite ;)
Senast redigerad av plåtmonster 2012-04-18 23:27:57, redigerad totalt 1 gång.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Miche » 2012-04-18 23:26:11

Jag har nog tänkt satsa på Linux eftersom jag vill lära mig lite mer samt att det är lätt att få tag i de programvaror jag vill ha.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-18 23:29:26

https://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD#L ... patibility

Most software that runs on Linux can run on FreeBSD without the need for any compatibility layer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-19 1:15:17

plåtmonster skrev:
Miche skrev:Om man inte har så värst bra hårdvara och taskigt med RAM då (men gärna vill ha en desktop som fungerar), vilken är då "bäst"?


FreeBSD v2.2.1 fungerar på en 486 med 32 MB minne för XFree86 v3.x (grafisk miljö) och Fvwm fönsterhanterare. Har man lite mer minne kan man ju dra på med FreeBSD v9 och x.org.

FreeBSD är en underbar distribution att köra. Det är inte Linux, men man kan ju gå utanför boxen lite ;)




Haiku - för folk som förnekar boxens existens!

http://haiku-os.org/

http://imgs.xkcd.com/comics/tech_support.png

Moderator: Tog bort taggarna så att länken till bilden fungerar.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-19 8:18:22

Savanten Svante skrev:Haiku - för folk som förnekar boxens existens!

http://haiku-os.org/


The memories!

Haiku är en fri implementation av BeOS som jag körde parallellt med Linux runt -98. Gillade verkligen OSet, ofritt men gratis, som tyvär sakta dog ut. Tycker det var ljusår bättre än allt annat som fanns på den tiden.
Det fanns ett par olika projekt för fria implementationer efter att Be Inc gick i konken, men Haiku är den enda (jag vet om) som finns kvar och faktiskt lyckades producera något som fungerar.

BeOS hade kunnat bli grunden för det nya Mac OS, men Be Inc krävde för mycket pengar för sin mjukvara, så Apple valde OpenStep istället vilket mynnade ut i OS X.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-19 10:04:35

Vi kör Lubuntu på en tämligen enkel netbook som vi använder som musikserver. Karln har windowsdatorer - den ena med XP går dygnet runt och fungerar som router och delar ut en mobil uppkoppling. Jag kör mac för att det är invant och för att jag har en del programvara som jag faktiskt betalt för. Men jag har laddat ner OpenSuse och hade tänkt installera det på en extern hårddisk - så snart jag har tagit tag i några andra surdegar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-19 10:05:32

Vi kör Lubuntu på en tämligen enkel netbook som vi använder som musikserver. Karln har windowsdatorer - den ena med XP går dygnet runt och fungerar som router och delar ut en mobil uppkoppling. Jag kör mac för att det är invant och för att jag har en del programvara som jag faktiskt betalt för. Men jag har laddat ner OpenSuse och hade tänkt installera det på en extern hårddisk - så snart jag har tagit tag i några andra surdegar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Kvasir » 2012-04-19 11:15:32

Ubuntu har åtminstone två fördelar:
1) LTS
2) Ubuntu verkar börja bli de facto-standard i många fall. T.ex. är Ubuntu den enda Linuxdist. som officiellt supportas för Telia e-legitimation (även om det tyvärr är en hel del krångel även där, med att bara vissa versioner av Ubuntu och Firefox stöds).

Den största nackdelen med Ubuntu är tyvärr att det börjar kännas alltmer likt Windows och
Microsoft i filosofi.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Kimmelie » 2012-04-19 14:54:52

Kvasir skrev:Ubuntu verkar börja bli de facto-standard i många fall. T.ex. är Ubuntu den enda Linuxdist. som officiellt supportas för Telia e-legitimation (även om det tyvärr är en hel del krångel även där, med att bara vissa versioner av Ubuntu och Firefox stöds).

Tragiskt nog... Ubuntu patchar enormt mycket med resultat att det inte är helt kompatibelt med övriga Linuxvärlden. Så när vissa anstränger sig och gör en Linuxversion, och gör den så att den funkar med Ubuntu, i tron att Ubuntu = standard-Linux, så är risken stor att det inte funkar (så bra) i andra Linuxdistar. Spotify, för att bara nämna ett exempel. Den senaste versionen har jag inte lyckats få att fungera i Arch (som inte patchar nånting, om det inte är nödvändigt). Som tur är har jag kvar förra versionen, för den går ju inte heller att få tag på längre. Vissa har tydligen lyckats genom att göra ett gäng symlänkar till olika (lib) .so, varför nu inte Ubuntu kan nöja sig med standardnamnen på "biblioteken"(?)...

Den här splittringen riskarar ju att bli undergången för Linux. Det skulle verkligen behövas en gemensam standard som alla Linuxdistar följer.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in