Ligger klassisk "nördighet" på autismspektrumet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ligger klassisk "nördighet" på autismspektrumet?

Inläggav undulatpappa » 2009-12-18 11:02:03

Wiiee, min första post. Tror inte att jag själv har Asperger, då jag aldrig haft problem med att läsa av känslor och avsikter hos andra. Har dock något jag funderat länge över som jag skulle vilja diskutera.

Tror ni att stereotyp nördighet och Asperger delvis kan ha samma underliggande neurologiska orsaker? Många klassiskt "nördiga" drag såsom snäva intressen och svårigheter med att hantera sociala situationer är ju också karakteristiska för Asperger. När jag läser forumet känner jag igen mig i väldigt mycket. Jag har alltid haft ett gott sinne för detaljer, och blir ofta förvånad t.ex. när folk inte kan höra att en viss musikslinga förekommer praktiskt taget identisk i två låtar, eller när de inte känner igen en sampling trots att ursprungslåten är jättekänd. I omgivningar med mycket ljud, och speciellt om jag samtidigt måste hålla en konversation, blir jag snabbt utmattad och nollställd i huvudet. Jag har väldigt svårt för att snabbt hoppa mellan olika områden och aktiviteter och har en tendens att "fastna" och sedan inte kunna fokusera om, vilket leder till problem när jag förväntas kunna byta ämne snabbt, som t.ex. i skolan. Jag har väldigt bra minne på sätt och vis men samtidigt uselt minne för vissa saker, t.ex. att följa recept, som tar evigheter eftersom jag måste springa fram och tillbaka och kolla hela tiden. Jag har väldigt svårt för ögonkontakt och får "blixtar" i huvudet om jag möter någons blick.

Allt det där verkar påminna om Asperger, men samtidigt har jag som sagt inga problem med att läsa av andra människor. Dock uppfyller jag definitivt nördstereotypen, vilket får mig att misstänka att det i många fall skulle kunna röra sig om likartade neurologiska skillnader. Vad tror ni? Ligger klassisk nördighet på autismspektrumet? Jag inser att jag inte kan vara den förste som tänkt tanken, så länkar vore också intressant.

/undulatpappa
Senast redigerad av undulatpappa 2011-05-04 23:22:06, redigerad totalt 1 gång.
undulatpappa
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2009-12-18

Inläggav Inger » 2009-12-18 13:51:14

Hej och välkommen!

Tycker det du beskriver låter hyfsat aspigt. Om det skulle räcka för diagnos vet jag inte men jag tror man kan ha en aspig/nördig personlighet ändå.

Shadow Syndromes lär handla om folk som har personlighetstyper som stämmer in på olika syndrom, men utan att direkt ha problem av det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:22:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-18 14:01:04

Eller så kanske du går runt och tror att du förstår alla saker personer gör socialt, trots att du inte gör det? :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:22:06, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Pemer » 2009-12-18 14:10:11

...och likaväl kan ju t o m "vi" lära oss öva upp de förmågorna. Så det är ju inte så att "det omöjligt kan vara Asperger". :)

Välkommen hit, säger jag! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:22:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2009-12-18 14:11:18

Välkommen hit, säger jag också.

Du kan ha aspiga drag utan att ha AS. Det finns också diagnosen "atypisk autism" för den som varken kan diagnosticeras som aspergare el autist men ändå faller inom spektrumet.

Det finns ju t o m en bok om AS som heter Nördsyndromet

Det finns kanske något som stämmer för dig i denna tråd:
Du vet att du är en aspie när...
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2009-12-18 17:09:26

Nog låter du allt lite aspig! :)

Och det är sagt om inte som en komplimang som som ett välkomnande. Angående det du inte känner igen i beskrivningen av AS: mycket som kan se ut som "normala förmågor" kan vara inlärt på intellektuell väg men man vet inte om det, för man vet inte av nåt annat PLUS att folk är olika mycket "drabbade" av AS och "drabbade" på olika områden. Man ha många drag svagt, få drag starkt och en massa andra varianter.

Dessutom hänger det mycket på var man lever, i vilket land, vilken socialklass, med vem, hur begåvad man är, hur gammal man är, hur man är som person för övrigt, vad man har för kön, vad man gör, vad man mött för förståelse osv. Nån som passerar för nördig i ett sammanhang skulle i ett annat sammanhang inte utmärka sig alls och i ett tredje gå för totalt muppig.

Så det är mycket en definitions- och tolkningsfråga också. AS och NT-ighet (neurotypiskhet- "normalitet) är inget man utröner med blodprov och inget binärt utan ett kontinuum.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zirre » 2009-12-18 18:19:32

Måste säga att du låter lite aspig som sagt i det du beskriver.

Kom ihåg att alla är vi olika. Är något svårt för en person behöver det nödvändigtvis inte vara svårt för en annan.
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav Hyper » 2009-12-19 2:22:28

Välkommen.

undulatpappa skrev:Allt det där verkar påminna om Asperger, men samtidigt har jag som sagt inga problem med att läsa av andra människor.

Man måste inte ha svårigheter med att läsa av andra människor för att ha asperger, folk med asperger har svårigheter med olika saker, så det skiljer sig.

Fast ja, dem flesta med asperger har nog nån sorts svårighet med det, även om den inte behöver vara så omfattande.


Det Liljencroowna sa kan nog förekomma hos asperger också:
Liljencroowna skrev:Eller så kanske du går runt och tror att du förstår alla saker personer gör socialt, trots att du inte gör det? :)
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav prntscr » 2009-12-19 3:26:05

Njä, det tror jag inte. AS är så långt, långt mycket mer än bara specialintressen. Specialintressen skall, vid bedömning av autismsspektrumstörning, ses i kontext med de andra svårigheterna som hör funktionshindret till.

Alla AS:are är nördar, men alla nördar är inte AS:are.
Senast redigerad av prntscr 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
prntscr
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Hyper » 2009-12-19 3:28:06

prntscr skrev:Alla AS:are är nördar, men alla nördar är inte AS:are.

Nej, alla AS:are är inte nördar.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav prntscr » 2009-12-19 3:34:32

Hyper skrev:
prntscr skrev:Alla AS:are är nördar, men alla nördar är inte AS:are.

Nej, alla AS:are är inte nördar.


Jo, de äkta.
Senast redigerad av prntscr 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
prntscr
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Hyper » 2009-12-19 3:38:04

prntscr skrev:
Hyper skrev:
prntscr skrev:Alla AS:are är nördar, men alla nördar är inte AS:are.

Nej, alla AS:are är inte nördar.


Jo, de äkta.

????

Jag känner folk med Aspergers Syndrom som är långt ifrån nördar.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav prntscr » 2009-12-19 3:40:51

Hyper skrev:
prntscr skrev:
Hyper skrev:[quote="prntscr"]Alla AS:are är nördar, men alla nördar är inte AS:are.

Nej, alla AS:are är inte nördar.


Jo, de äkta.

????

Jag känner folk med Aspergers Syndrom som är långt ifrån nördar.[/quote]

Om vi med nördighet avser fixeringar vid specialintressen så är alla AS:are nördar.
Senast redigerad av prntscr 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
prntscr
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Hyper » 2009-12-19 3:44:11

prntscr skrev:
Hyper skrev:
prntscr skrev:[quote="Hyper"][quote="prntscr"]Alla AS:are är nördar, men alla nördar är inte AS:are.

Nej, alla AS:are är inte nördar.


Jo, de äkta.

????

Jag känner folk med Aspergers Syndrom som är långt ifrån nördar.[/quote]

Om vi med nördighet avser fixeringar vid specialintressen så är alla AS:are nördar.[/quote]
Jag vet inte vad du menar.

Men för att klargöra det, så undrar jag: Exakt hur är en nörd, menar du?
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav prntscr » 2009-12-19 3:46:27

Hyper skrev:
prntscr skrev:
Hyper skrev:[quote="prntscr"][quote="Hyper"][quote="prntscr"]Alla AS:are är nördar, men alla nördar är inte AS:are.

Nej, alla AS:are är inte nördar.


Jo, de äkta.

????

Jag känner folk med Aspergers Syndrom som är långt ifrån nördar.[/quote]

Om vi med nördighet avser fixeringar vid specialintressen så är alla AS:are nördar.[/quote]
Jag vet inte vad du menar.

Men för att klargöra det, så undrar jag: Exakt hur är en nörd, menar du?[/quote]

Det man brukar mena med en nörd. Någon som maniskt går in för ett eller flera intressen.
Senast redigerad av prntscr 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
prntscr
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Hyper » 2009-12-19 3:48:06

prntscr skrev:
Hyper skrev:
prntscr skrev:[quote="Hyper"][quote="prntscr"][quote="Hyper"][quote="prntscr"]Alla AS:are är nördar, men alla nördar är inte AS:are.

Nej, alla AS:are är inte nördar.


Jo, de äkta.

????

Jag känner folk med Aspergers Syndrom som är långt ifrån nördar.[/quote]

Om vi med nördighet avser fixeringar vid specialintressen så är alla AS:are nördar.[/quote]
Jag vet inte vad du menar.

Men för att klargöra det, så undrar jag: Exakt hur är en nörd, menar du?[/quote]

Det man brukar mena med en nörd. Någon som maniskt går in för ett eller flera intressen.[/quote]
Ok.

En polare till mig som har diagnos på Aspergers Syndrom, har inga special-intressen, och han går heller inte in maniskt för saker. Snarare tvärtom, han gör en massa olika saker ute på dagarna.

Så nej, alla med Aspergers Syndrom är inte nördar.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav prntscr » 2009-12-19 4:02:36

Hyper skrev:
prntscr skrev:
Hyper skrev:[quote="prntscr"][quote="Hyper"][quote="prntscr"][quote="Hyper"][quote="prntscr"]Alla AS:are är nördar, men alla nördar är inte AS:are.

Nej, alla AS:are är inte nördar.


Jo, de äkta.

????

Jag känner folk med Aspergers Syndrom som är långt ifrån nördar.[/quote]

Om vi med nördighet avser fixeringar vid specialintressen så är alla AS:are nördar.[/quote]
Jag vet inte vad du menar.

Men för att klargöra det, så undrar jag: Exakt hur är en nörd, menar du?[/quote]

Det man brukar mena med en nörd. Någon som maniskt går in för ett eller flera intressen.[/quote]
Ok.

En polare till mig som har diagnos på Aspergers Syndrom, har inga special-intressen, och han går heller inte in maniskt för saker. Snarare tvärtom, han gör en massa olika saker ute på dagarna.

Så nej, alla med Aspergers Syndrom är inte nördar.[/quote]

Och så var vi tillbaks på ruta 1...

Men jo, för att ha AS måste du även ha specialintressen. Läst Gillbergs bok om Asperger? Han, om någon, borde väl veta vad som gäller in den här frågan.

Om han, som mångårig auktoritet på området, anser att specialintressen borde vara ett krav för en AS-diagnos, så håller jag nog på honom.

Sedan skall vi inte glömma att AS är något av en modediagnos och att det finns väldigt få träffsäkra bedömare. Så en person är, i det här sammanhanget, inte mycket att hänga i granen.

Har dock ingen lust att ge mig in i någon debattstrid. Vill du gå i falsk tro så är det ingen som hindrar dig...
Senast redigerad av prntscr 2011-05-04 23:22:13, redigerad totalt 1 gång.
prntscr
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Zirre » 2009-12-19 4:12:18

Hyper skrev:Men jo, för att ha AS måste du även ha specialintressen..


Är du helt säker på detta? Jag har nämligen inget specialintresse men har ändå AS.
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 23:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav prntscr » 2009-12-19 4:15:34

För att citera mig själv:

prntscr skrev:Sedan skall vi inte glömma att AS är något av en modediagnos och att det finns väldigt få träffsäkra bedömare. Så en person är, i det här sammanhanget, inte mycket att hänga i granen.
Senast redigerad av prntscr 2011-05-04 23:22:14, redigerad totalt 1 gång.
prntscr
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Zirre » 2009-12-19 4:17:52

prntscr

Tycker du då att de utan specialintresse är feldiagnostiserades?
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 23:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav prntscr » 2009-12-19 4:26:16

Zirre skrev:prntscr

Tycker du då att de utan specialintresse är feldiagnostiserades?



Det är inte min sak att avgöra. Jag bara återger vad jag läst i AS-litteraturen.

Men skall jag vara ärlig, så tycker jag det skriker överdiagnostisering om den här diagnosen... Min syn på AS förändrades radikalt sedan jag, av en slump, kom i kontakt med ett gravt fall. Det gav mig ett helt nytt perspektiv, och en förmåga att bättre kunna greppa vad AS egentligen handlar om och hur kraftigt och synbart det egentligen yttrar sig...

Den sorts AS:are jag mötte, var ljusår ifrån de "lätta" AS-fall jag sprungit på över nätet och i vardagslivet både till beteende och social inkompetens...
Vi snackar liksom två skilda världar.
Senast redigerad av prntscr 2011-05-04 23:22:14, redigerad totalt 2 gånger.
prntscr
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Zirre » 2009-12-19 4:33:14

prntscr

Tyck vad du vill men kom inte och påstå saker på lösa grunder, tack.

Alla är vi olika. Är någonting svårt för en person behöver det nödvändigtvis inte vara svårt för en annan.
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 23:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav Pemer » 2009-12-19 4:41:29

Det är inte ett kriterium som måste vara uppfyllt. Det här har diskuterats i andra trådar förr.

Kriteriena för Aspergers syndrom i DSM-IV-TR skrev:B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

(1) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
(2) oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
(3) stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
(4) enträgen fascination inför delar av saker


See? Uppfyller man punkten B på ett eller flera av sätt 2, 3 och 4 så är den alltså uppfylld - även om 1:an, sprecialintressena. inte är det.

Motsvarande punkt är likartad i ICD-10:

Kriteriena för Aspergers syndrom i ICD-10 skrev:C. Individen uppvisar ett ovanligt intensivt, avgränsat intresse för något område eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter (samma kriterium som för autism. Det är emellertid antagligen mindre vanligt att dessa innefattar varken motoriska manér eller att man sysselsätter sig med delar av objekt eller leksakers ickefunktionella delar).

Åtminstone ett av följande uttryck:

(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma (överdrivna) i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäv natur men inte till innehåll eller fokusering;

(b) uppenbarligen tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;

(c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;

(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).


Gillberg är inte någon ensam auktoritet i frågan längre, även om han och hustrun Carina en gång i tiden avfattade de första kriterierna. De båda andra har skrivits senare och alltså medvetet styrt bort från Gillbergs linje. Gillberg och Gillbergs kriterier inkluderar alltså däremot:

Kriteriena för Aspergers syndrom enl Gillberg o Gillberg skrev:2. Monomana, snäva intressen:
(minst ett av följande)
(a) som utesluter alla andra sysselsättningar
(b) som stereotypt upprepas
(c) med inlärda fakta utan mening
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav prntscr » 2009-12-19 4:43:20

Zirre skrev:prntscr

Tyck vad du vill men kom inte och påstå saker på lösa grunder, tack.

Alla är vi olika. Är någonting svårt för en person behöver det nödvändigtvis inte vara svårt för en annan.


Det första - att AS och specialintressen är intimt förknippade - har jag goda grunder för att säga

Det sista däremot var min personliga uppfattning och känsla. Starka känsla, bör tilläggas.

Appropå att påstå saker på lösa grunder, så är det väl just det många här i tråden gör, då de, utifrån väldig knapphändig info om TS, börjar spekulera i en AS-diagnos.

Jaja, vi kommer nog inte så mycket längre här...
Senast redigerad av prntscr 2011-05-04 23:22:14, redigerad totalt 1 gång.
prntscr
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2009-09-16

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in