Lathund sociala koder?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lathund sociala koder?

Inläggav Melankolina » 2017-02-26 12:07:59

Hej!

Jag är ny här.

Jag var hos en psykolog igår och fick reda på att jag har flera tydliga asperger-drag. Bl.a. sköter jag inte ögonkontakt "som man ska". Finns det en lathund över hur icke-aspisar beter sig som man kan plugga in och öva på?

Jag ligger förmodligen på gränsen för att kvala in för en diagnos och kommer troligen aldrig ha rätt till någon hjälp från samhället. Så nu söker jag tips här istället.
Melankolina
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-02-25

Lathund sociala koder?

Inläggav Batte » 2017-02-26 18:45:56

Hei!

Bare et kjapt spørsmål... Psykologen sa altså ikke at øyekontakten er atypisk, men at den ikke gjennomføres "som man skal"?

Det er mange komplekse normer, og sikkert mange lister med slike. Spørsmålet er hvor mange av dem man skal bruke energi på å forstå eller følge.

Hvilke utfordringer er det snakk om da?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Lathund sociala koder?

Inläggav Winterblues » 2017-02-26 20:21:13

Jag tycker A Survival Guide For People With Aspergers Syndrome har sin charm xD

https://www-users.cs.york.ac.uk/alistair/survival/
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Lathund sociala koder?

Inläggav Melankolina » 2017-02-26 22:03:20

Jag minns inte exakt hur psykologen uttryckte sig. Han kanske sa att jag hade svårt att hantera ögonkontakt. Jag satte ut citationstecken för att jag egentligen inte tycker att det finns något rätt och fel men jag kom inte på något bättre sätt att formulera mig.
Melankolina
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-02-25

Lathund sociala koder?

Inläggav Melankolina » 2017-02-26 22:04:21

Tack för tipset om survival guide!
Melankolina
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-02-25

Lathund sociala koder?

Inläggav Batte » 2017-03-01 23:26:35

Melankolina skrev:Jag minns inte exakt hur psykologen uttryckte sig. Han kanske sa att jag hade svårt att hantera ögonkontakt. Jag satte ut citationstecken för att jag egentligen inte tycker att det finns något rätt och fel men jag kom inte på något bättre sätt att formulera mig.
Åja, da forstår jeg. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Lathund sociala koder?

Inläggav Toblerone » 2017-03-02 0:34:25

Winterblues skrev:Jag tycker A Survival Guide For People With Aspergers Syndrome har sin charm xD

https://www-users.cs.york.ac.uk/alistair/survival/


Verkligen charmigt! Jag kände inte den. Det här rådet var ju roligt

In the unfortunate event that you might ever be on the receiving end of a sexual attack, it is probably a good idea to scream at the top of your voice before the attacker gets the chance to threaten you to be silent.
:lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Lathund sociala koder?

Inläggav Toblerone » 2017-03-02 0:35:58

Var inte så säker att du inte kan få diagnos. Försök ändå. Om någon lägger märke till drag, så kan det faktiskt leda till en diagnos.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Lathund sociala koder?

Inläggav hejhopp » 2017-03-02 9:17:43

Jag sköter inte heller ögonkontakt som man ska. Ingen har sagt något men jag tror inte det är så vanligt att folk tänker på sin egen ögonkontakt som jag gör när jag pratar med folk. Jag tittar bort ibland och sen tillbaka. Vad är rätt? Om man inte vet det så känns det som något är lurt. Misstänker själv att jag har AS.
hejhopp
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-09-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in