Låt oss diskutera depression

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Låt oss diskutera depression

Inläggav Interim » 2018-05-02 13:21:25

nescio skrev:
Sisyfos skrev:Hur upplevde ni valborg?
Som alla andra dagar. Den enda skillnaden var att jag såg rök från en brasa långt borta.


Jag såg inte ens röken för alla hus.
Interim
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2017-06-18
Ort: Någonstans i Sörmland

Låt oss diskutera depression

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-05-02 19:18:17

TS inlägg var så långt och verkade så omständigt och beskäftigt så jag orkade tyvärr bara läsa en bit.
Därför kan det hända att mina invändningar skjuter bredvid målet.

1. Ibland är det inadekvat att känna hopp i stället för att inse den reella situationen, exempelvis vid obotlig sjukdom.
2. En känsla av maktlöshet behöver inte höra ihop med passivitet, utan kan uppstå när man redan stångat pannan blodig av en massa försök att lösa situationen.
3. När jag känner att en situation verkar hopplös så brukar jag inte bli deprimerad, utan få ångest.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Låt oss diskutera depression

Inläggav Alien » 2018-05-04 0:13:12

Sisyfos skrev:Valborg är en besynnerlig tillställning, sällan som jag frivilligt placerar mig i en sådan oberäknelig och inte definierbar skara av människor som flödar, fram och tillbaka med oklara avsikter för mig vid betraktelse. På hela taget upplevde jag idel ensamhet och förvirring. Hur upplevde ni valborg?

Det ska nämnas att jag vidtog flera krafttag, genom att gå ut på stan och vistas ute under rabalderna och förtrycka obehaget som uppkom; att ens kunna hantera floden av människor, ljud, dofter m.m., var oöverkomligt för mig, så att det motiverade mig till att hälla i mig större mängder av alkohol, dock utan större verkan ens större förvirring, och därefter även hänge mig åt naturläkemedel för studenter med avslappnande verkan. Det var ett fiasko där jag ömsom kände mig mera död än levande ömsom ensam; men kunde åtminstone iaktta spektaklet i egen hög person.


Valborg är en folkfest. Folkfest brukar betyda trängsel, superi och nedskräpning. Inget som passar mig. Jag skulle gärna se forsränningen och lyssna på sången, men det går inte att undvika trängseln. Alltså avnjutes sådant bäst via TV.

Sedan kan jag inte tänka mig att någon går ut ensam vid sådana tillfällen utan man går i större sällskap. Det blir väl också ett skydd mot att bli nedtrampad. Själv får jag nästan panik i folkmassor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in