Laser mot autism

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Laser mot autism

Inläggav catasa » 2009-07-30 17:30:52

Allt Om Vetenskap, 8 - 2009, sidan 11:

Bild
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav Alexandra » 2009-07-30 20:35:25

Mentala störningar som asperger och schizofreni


Ehh...jaha. Asperger - en mental störning, och i samma liga som schizofreni, alltså. Jag häpnar faktiskt över denna formulering. Sanningshalten i Allt Om Vetenskaps påstående överlåter jag på de naturvetenskapligt kunniga på detta forum att avgöra och skriva om.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Lakrits » 2009-07-30 21:46:42

Pratade med min far (barnpsykoterapeut). Han nämnde att det ofta blir problem vid översättningar från engelskan, eftersom det där finns fler ord för bl.a. "sjukdom"; disease, sickness, illness etc., beroende på bl.a. art och farlighet. Om jag skulle använda ett av dessa i fel sammanhang, så skulle nog den engelske läsaren tycka likadant som du, att "det var värst vad lätt man tar på lymfom nuförtiden". Vi har olika värde på samma typ av ord, kan man säga.

Kanske det här är ett motsvarande problem, fast motsatt. "Disorder" kan ju översättas till "störning", men i det här fallet kanske man skulle ha valt att frångå en direktöversättning och översatt "disorder" till "tillstånd" (d.v.s. "condition") eller något annat, mjukare uttryck. Kanske vi skall öppna upp för ett användande av "störning" i mildare ordalag, d.v.s. använda det själva i sammanhang som inte direkt handlar om svåra handikapp. För det är ju en störning jämfört med en normalhjärna ("medelhjärna"). Men annars har vi ju kvar begreppet "syndrom" (komplex av symptom specifika för en sjukdom el. ett tillstånd).

Jag vet inte. Det känns som om vi borde göra ett av de grova uttrycken mindre grova eller något av de milda uttrycken lite råare. För det skall ju passa som epitet för hela bredden av svårighetsgrad inom diagnosen AS.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Zombie » 2009-07-31 3:42:45

Ordlabyrinten igen...

Själva grejen verkar också intressant. Synd att man är så okunnig...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2009-07-31 9:17:55

:roll:

Ja, herre Jesus, vad kommer härnäst?
:roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Lakrits » 2009-07-31 10:16:18

rdos skrev:Ja, herre Jesus, vad kommer härnäst?

Tja, enligt vissa är det just herrn du refererar till. ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav rdos » 2009-07-31 10:29:43

Kan man inte använda laser för att utrota en del av de olämpliga personer som sysslar med autismforskning istället? :twisted: :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Micke » 2009-07-31 11:17:06

Alexandra skrev:
Mentala störningar som asperger och schizofreni


Ehh...jaha. Asperger - en mental störning, och i samma liga som schizofreni, alltså. Jag häpnar faktiskt över denna formulering. Sanningshalten i Allt Om Vetenskaps påstående överlåter jag på de naturvetenskapligt kunniga på detta forum att avgöra och skriva om.

Det stod iofs autism och inte asperger.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-31 11:42:17

Lakrits skrev:
rdos skrev:Ja, herre Jesus, vad kommer härnäst?

Tja, enligt vissa är det just herrn du refererar till. ;)


:lol:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alexandra » 2009-07-31 12:21:19

Lakrits skrev:Pratade med min far (barnpsykoterapeut). Han nämnde att det ofta blir problem vid översättningar från engelskan, eftersom det där finns fler ord för bl.a. "sjukdom"; disease, sickness, illness etc., beroende på bl.a. art och farlighet. Om jag skulle använda ett av dessa i fel sammanhang, så skulle nog den engelske läsaren tycka likadant som du, att "det var värst vad lätt man tar på lymfom nuförtiden". Vi har olika värde på samma typ av ord, kan man säga.

Kanske det här är ett motsvarande problem, fast motsatt. "Disorder" kan ju översättas till "störning", men i det här fallet kanske man skulle ha valt att frångå en direktöversättning och översatt "disorder" till "tillstånd" (d.v.s. "condition") eller något annat, mjukare uttryck. Kanske vi skall öppna upp för ett användande av "störning" i mildare ordalag, d.v.s. använda det själva i sammanhang som inte direkt handlar om svåra handikapp. För det är ju en störning jämfört med en normalhjärna ("medelhjärna"). Men annars har vi ju kvar begreppet "syndrom" (komplex av symptom specifika för en sjukdom el. ett tillstånd).

Jag vet inte. Det känns som om vi borde göra ett av de grova uttrycken mindre grova eller något av de milda uttrycken lite råare. För det skall ju passa som epitet för hela bredden av svårighetsgrad inom diagnosen AS.


Minns att jag var på en föreläsning en kort tid efter att jag fått ADD-diagnos, jag var då fortfarande i chocktillstånd. Läkaren som föreläste pratade bl a om just det där med disorder och vad det kunde översättas med istället för ordet störning. Visst, ADD och AS är ju en sorts störningar, men det var verkligen inte det jag som nydiagnostiserad orkade höra. Tycker att "tillstånd" är att föredra, faktiskt. Jag vill absolut inte framställa NPF som något positivt (gick mina "tillstånd" att "dra in", så vore jag mycket tacksam ;) ) men det får samtidigt vara nån måtta. Fast om ord som autismspektrumstörning används tillräckligt ofta, så kanske man vänjer sig, och störning blir mindre negativt laddat.

Tror att det som fick mig personligen att reagera på artikeln var att autism (jo, Micke har förstås rätt, det står autism och inte Asperger) klumpades ihop med schizofreni, som skulle kunna botas med laser. Jag har själv en psykisk sjukdom, är bipolär, och vet att många med psykiska sjukdomar har NPF också, men jag reagerade iaf känslomässigt när jag såg det. Kanske för att psykisk sjukdom är skrämmande. Eller nåt. Laser verkar ju heller inte vara någon särskilt pålitlig behandlingsmetod i detta fall...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Kvasir » 2009-07-31 13:37:21

En intressant fråga i det hela är påståendet om att autister och schizofrena skulle ha brist på eller avsaknad av gammavågor? Om det är så så finns det alltså en objektiv mätmetod som eventuellt skulle kunna användas som komplement i diagnosticeringen. Men om så är fallet så borde man ha hört talas om det förr. Någon som kände till detta?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2009-07-31 18:02:40

Kvasir skrev:En intressant fråga i det hela är påståendet om att autister och schizofrena skulle ha brist på eller avsaknad av gammavågor? Om det är så så finns det alltså en objektiv mätmetod som eventuellt skulle kunna användas som komplement i diagnosticeringen. Men om så är fallet så borde man ha hört talas om det förr. Någon som kände till detta?


Tydligen finns det en del i USA som har studerat detta, men då i samband med AD(H)D. En sökning på google på "adhd brain wave" ger en del svar som verkar någotsånär seriösa.

http://www.addadhdblog.com/brain-waves-and-adhd/

Jag tar inget som helst ansvar för ovanstående länk men som en snabb information om hjärnvågors funktion i huvudet kanske den kan vara till hjälp?

Fan att inte docfrasse är här. Han kan säkert något om hjärnvågor.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2009-07-31 19:35:45

weasley skrev:Tydligen finns det en del i USA som har studerat detta, men då i samband med AD(H)D. En sökning på google på "adhd brain wave" ger en del svar som verkar någotsånär seriösa.

http://www.addadhdblog.com/brain-waves-and-adhd/

Jag tar inget som helst ansvar för ovanstående länk men som en snabb information om hjärnvågors funktion i huvudet kanske den kan vara till hjälp?

Fan att inte docfrasse är här. Han kan säkert något om hjärnvågor.


Enligt den länken finns det fyra olika typer av vågor, men inga som kallas gammavågor. Märkligt. Kan det vara så att thetavågorna ibland kallas gamma för att få en mera systematisk namngivning?

Intressant dock att folk med ADHD alltså skulle sakna de vågor som uppstår när man är verkligt intresserad av något. Skulle det i så fall kunna hänga ihop med att ADHD-are aldrig har tålamod att koncentrera sig så mycket på något?

Fast man ska nog ta det hela med en rejäl nypa salt så länge. Det finns inga referenser i artikeln, och den verkar handla om kommersiella behandlingsmetoder.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2009-08-02 12:05:37

Här är en ytterligare artikel i ämnet, men denna är bredare och diskuterar påverkan på hjärnan både med ljus och med elektroder. T.ex. har brittiska forskare lyckats fjärrstyra en fluga med ljus. Det nämns däremot ingenting om vare sig autism eller schizofreni, och just påverkan med ljus verkar anses tveksamt för människor eftersom det kräver någon form av genförändring för att göra cellerna ljuskänsliga.


http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fiberkabel-i-huvudet-styr-hjarnan-1.923056
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2009-08-02 14:37:30

"Allt om vetenskap". Ett populärvetenskapligt magasin som riktar sig till den breda allmänheten.

Förmodligen kraftigt förenklad artikel, det är knappast så enkelt att nån med en viss typ av "mental disorder" saknar en viss typ av vågor och att det kan åtgärdas genom att sätta igång dessa vågor. Men förmodligen är det här en teknik som kommer att vara verklighet och praktiskt användbar inom en snar framtid och som kommer att kunna påverka våra kognitiva förmågor.

Tvivlar inte på att tekniken kommer att kunna förbättra de kognitiva förmågorna hos alla människor. De etiska frågorna kring sånt här blir inte enkla att handskas med...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in