Läraren avslöjade att jag har Aspergers syndrom

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Läraren avslöjade att jag har Aspergers syndrom

Inläggav siralex » 2013-08-30 13:41:21

En elev frågade varför jag lämnade klassrummet. Läraren svarade "för att han har Asperger syndrom." det hade inget med Asperger syndrom att göra. Jag gick av andra anledningar. Hon sa till hela klassen att jag har Asperger syndrom utan mitt tillstånd. är det lagligt och vad ska jag göra.



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
siralex
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-08-25

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav Alien » 2013-08-30 13:48:25

Nej, det kan inte vara tillåtet.

Du el dina föräldrar kanske kan tala med rektorn om detta. Läraren har uppträtt helt olämpligt.

En annan sak är vad du själv ska göra nu när du blivit "avslöjad". Vill du låtsas som ingenting? Eller själv berätta om hur AS yttrar sig hos dig?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav siralex » 2013-08-30 14:14:29

Alien skrev:Nej, det kan inte vara tillåtet.

Du el dina föräldrar kanske kan tala med rektorn om detta. Läraren har uppträtt helt olämpligt.

En annan sak är vad du själv ska göra nu när du blivit "avslöjad". Vill du låtsas som ingenting? Eller själv berätta om hur AS yttrar sig hos dig?
jag vill inte prata med rektorn för att rektorn kommer ta lärarens sida. finns det inget annat jag kan göra. Finns det någon annan man kan prata med och/eller anmäla till
siralex
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-08-25

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav Alien » 2013-08-30 14:23:51

men rektorn måste ju veta vad reglerna säger, det kan omöjligt stå i reglerna att en lärare får avslöja elevens diagnos utan att ha talat med eleven själv (el föräldrarna, om det gäller ett litet barn).

Vad du/dina föräldrar kan göra är att kontakta Skolverket. Men det är bäst att kontakta rektorn först. Om det känns svårt för dig, kan inte dina föräldrar skriva el maila till rektorn? Det har fördelen att rektorn (förhoppningsvis) också svarar skriftligt, så ni få rsvart på vitt om hen verkligen skulle ta lärarens parti. Då har ni mer på fötterna vid kontakt med Skolverket.

http://www.skolinspektionen.se/sv/BEO/Om-BEO/Mot-BEO1/

Edit: Det är Skolinspektionen jag menar, inte Skolverket. Förvirrande med alla dessa myndigheter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav siralex » 2013-08-30 14:28:39

Alien skrev:men rektorn måste ju veta vad reglerna säger, det kan omöjligt stå i reglerna att en lärare får avslöja elevens diagnos utan att ha talat med eleven själv (el föräldrarna, om det gäller ett litet barn).

Vad du/dina föräldrar kan göra är att kontakta Skolverket. Men det är bäst att kontakta rektorn först. Om det känns svårt för dig, kan inte dina föräldrar skriva el maila till rektorn? Det har fördelen att rektorn (förhoppningsvis) också svarar skriftligt, så ni få rsvart på vitt om hen verkligen skulle ta lärarens parti. Då har ni mer på fötterna vid kontakt med Skolverket.

http://www.skolinspektionen.se/sv/BEO/Om-BEO/Mot-BEO1/
tack för svaren
siralex
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-08-25

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav Caprifool » 2013-08-30 14:51:36

Så oerhört dumt gjort av läraren!
Caprifool
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-08-15

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav antonius » 2013-08-30 15:02:08

Men har lärare ''tystnadsplikt'' tror inte det? Det vore väl bra om det var så men det vete tusan, är det ngn som kan bringa klarhet? :?:
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav antonius » 2013-08-30 15:15:02

Hittade detta och det är tydligen lite ''tänjbart'', om läraren bedömer att eleven uppträtt illa så har hen rätt att delge saker, men hur blir det i praktiken? Det blir en tolkningsgrej då förståss.

''För lärare, skolassistenter, vaktmästare och kökspersonal är huvudregeln att allting är offentligt, d.v.s. att läraren har rätt att prata om vissa saker som rör eleven. Men samtidigt gäller för sådan här personal att de måste iaktta tystnadsplikt när det gäller "typiskt känsliga uppgifter" och där man förstår att uppgifterna kan leda till skada eller fara för den enskilda eleven. Det kan handla om att en elev har bekymmer inom sin familj, t.ex. då det förekommer missbruk. Men tystnadsplikt gäller inte om en elev uppför sig illa i klassen etc. Tystnadsplikt gäller alltså för personlig och känslig information men inte andra uppgifter. Vid sidan av lärares tystnadsplikt har läraren en anmälningsskyldighet om läraren får kännedom om förhållanden som innebär att ett barn behöver skydd av socialnämnden. Då är läraren skyldig att göra en anmälan till socialnämnden. Det gäller oftast när svåra förhållanden föreligger och i sådana fall bryts reglerna om tystnadsplikt av reglerna som reglerar anmälningsskyldigheten'' :-)063

http://www.bris.se/?pageID=160&id=35
Senast redigerad av antonius 2013-08-30 15:17:21, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav Alien » 2013-08-30 15:16:54

Lärare har tystnadsplikt men inte mot t ex socialtjänsten.

Men lärarna har exempelvis ingen sträng tystnadsplikt kring elevens förhållanden, vare sig i förhållande till socialtjänst och polis eller till föräldrar. Det sägs bara att läraren ”ska vara varsam med information om eleverna” och inte vidarebefordra den ”om det inte är nödvändigt för elevens bästa”. Det är en formulering som låter bra men knappast är betryggande ur elevernas synvinkel.
http://people.su.se/~rfjel/Fjellstrom/L ... a_etik.pdf

Men att utan tillåtelse berätta om en elevs diagnos inför klassen är hursomhelst olämpligt. Läraren har helt enkelt pratat bredvid munnen. Möjligen kan hen ha trott att det var allmänt känt, men det är i så fall något hen skulle tagit reda på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav siralex » 2013-08-30 15:28:44

antonius skrev:Hittade detta och det är tydligen lite ''tänjbart'', om läraren bedömer att eleven uppträtt illa så har hen rätt att delge saker, men hur blir det i praktiken? Det blir en tolkningsgrej då förståss.

''För lärare, skolassistenter, vaktmästare och kökspersonal är huvudregeln att allting är offentligt, d.v.s. att läraren har rätt att prata om vissa saker som rör eleven. Men samtidigt gäller för sådan här personal att de måste iaktta tystnadsplikt när det gäller "typiskt känsliga uppgifter" och där man förstår att uppgifterna kan leda till skada eller fara för den enskilda eleven. Det kan handla om att en elev har bekymmer inom sin familj, t.ex. då det förekommer missbruk. Men tystnadsplikt gäller inte om en elev uppför sig illa i klassen etc. Tystnadsplikt gäller alltså för personlig och känslig information men inte andra uppgifter. Vid sidan av lärares tystnadsplikt har läraren en anmälningsskyldighet om läraren får kännedom om förhållanden som innebär att ett barn behöver skydd av socialnämnden. Då är läraren skyldig att göra en anmälan till socialnämnden. Det gäller oftast när svåra förhållanden föreligger och i sådana fall bryts reglerna om tystnadsplikt av reglerna som reglerar anmälningsskyldigheten'' :-)063
jag uppförde mig inte illa. jag jag gick för att läraren som är engelsk lärare inte kan uttala ett enda ord rätt.jag undrar hur hon blev lärare :-)063
siralex
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-08-25

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav antonius » 2013-08-30 15:32:48

I praktiken blir det nog så att en lärares auktoritet är oförvitlig gentemot en elev och står det ord mot ord är det ju givet att de kommer att hålla läraren om ryggen eftersom hen är en akademiker och har mer att förlora. (dom har ju redan dåligt med lärare, typ), så det går inte göra ngt åt saken, mitt råd är släpp det och gå vidare, @siralex du kommer genom livet träffa på fler skitstövlar, det är inte den sista. Så glöm det där, livet är nog komplicerat som det är. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav siralex » 2013-08-30 15:40:50

Lärare får ju inte säga att elever är homosexuella för att vissa elever har fördomar eller hat mot homosexuella. samma sak borde gälla asperger. antonius om jag släpper det här så vinner hon.personer som henne ska inte få vara lärare. Om ingenting görs så kan hon göra livet surt för andra elever i framtiden.
siralex
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-08-25

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav Kadaverin » 2013-08-30 16:12:22

Prata med dina föräldrar Siralex och begär möte med rektorn, och säg gärna att ni är beredda att gå till skolverket om det skulle vara så att de inte tycker att det var allvarligt. Det är precis detsamma som att prata om en elevs sexuella preferens och andra högst privata saker. En lärare har inte rätten att diskutera elevers privata och känsliga information med andra elever.
Kadaverin
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2010-09-16
Ort: Stockholm

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav antonius » 2013-08-30 16:17:12

siralex skrev:Lärare får ju inte säga att elever är homosexuella för att vissa elever har fördomar eller hat mot homosexuella. samma sak borde gälla asperger. antonius om jag släpper det här så vinner hon.personer som henne ska inte få vara lärare. Om ingenting görs så kan hon göra livet surt för andra elever i framtiden.


Jag förstår om du är nu arg och irriterad, men man måste nog välja sina strider genom livet, bär huvet stolt istället och låt det passera, risken är annars att du bara kommer att framstå som en bitter ''Don Quijote'' fäktandes mot ''väderkvarnar'' som du förmodligen aldrig vinner mot(hoppas du förstår min klumpiga metafor). Nå, hur du nu än gör så hoppas jag det löser sig :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav Alien » 2013-08-30 17:16:12

siralex skrev:
antonius skrev: Men tystnadsplikt gäller inte om en elev uppför sig illa i klassen etc. Tystnadsplikt gäller alltså för personlig och känslig information men inte andra uppgifter. Vid sidan av lärares tystnadsplikt har läraren en anmälningsskyldighet om läraren får kännedom om förhållanden som innebär att ett barn behöver skydd av socialnämnden. Då är läraren skyldig att göra en anmälan till socialnämnden. Det gäller oftast när svåra förhållanden föreligger och i sådana fall bryts reglerna om tystnadsplikt av reglerna som reglerar anmälningsskyldigheten'' :-)063
jag uppförde mig inte illa. jag jag gick för att läraren som är engelsk lärare inte kan uttala ett enda ord rätt.jag undrar hur hon blev lärare :-)063


Men då kan man faktiskt säga att du gick för att du har AS. Du stod inte ut med lärarens dåliga uttal. Inte för att detta ger läraren rätt att avslöja din AS-diagnos inför klassen. Hon kunde ha svarat "Jag vet inte" el i värsta fall "Siralex blev tydligen arg". Du bröt väl iaf mot reglerna som gick iväg utan tillåtelse. Men det är inte ett sånt fall då sekretessen kan brytas, eftersom hon inte pratade med t ex föräldrar el socialtjänst (och du uppförde inte illa på sä sätt att socialtjänsten borde kotaktas), utan med klassen.

Betr lärarens dåliga engelska så kan det ha att göra med att dels vemsomhelst kan bli lärare nuförtiden, dels att lärarutbildningen inte alltid håller så hög klavitet (Se t ex denna tråd: daliga-betyg-da-kan-du-bli-larare-t32639.html)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav siralex » 2013-08-30 17:38:12

Off topic min hemkunskapslärare till en elev "det kan vara pinsamt att säga att man har diabetes" elev "va?" lärare "ja precis som att det kan vara pinsamt att säga att man till exempel är dålig på matte". riktigt dålig jämförelse
siralex
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-08-25

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav plåtmonster » 2013-08-30 17:42:42

Vilka miffon till lärare. Det är väl bara till att författa en skrivelse till skolverket så att kanske lärarleget ryker. Bara att en sådan skrivelse görs lär få denna att tänka till.

Sedan kanske det är läge att sprida rykten mm så kanske läraren inser smaken av sin egen medicin.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav Alien » 2013-08-30 17:43:44

Vet inte vad läraren menade. Men "dålig i matte" kan faktiskt bero på ett medfött funktionshinder, dyskalkyli.

I ingendera fallet borde det vara pinsamt, eftersom man inte kan rå för det. Men det är väl en allmän önskan att inte avvika el ha någon svaghet. Och den som är dålig i matte är rädd för att bli betrakatd som "dum i huvet".

Men har någon av klasskamraterna frågat dig om din AS efter att läraren pratade bredvid mun?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav siralex » 2013-08-30 18:03:39

Alien skrev:Vet inte vad läraren menade. Men "dålig i matte" kan faktiskt bero på ett medfött funktionshinder, dyskalkyli.

I ingendera fallet borde det vara pinsamt, eftersom man inte kan rå för det. Men det är väl en allmän önskan att inte avvika el ha någon svaghet. Och den som är dålig i matte är rädd för att bli betrakatd som "dum i huvet".

Men har någon av klasskamraterna frågat dig om din AS efter att läraren pratade bredvid mun?
precis men har man diabetes blir man inte betraktad som "dum i huvet" därför är det en dålig jämförelse. Nej ingen av klasskamraterna har frågat. det är vanligare att folk pratar bakom ens rygg. Jag har precis bytt skola så jag vet inte hur dom kommer att reagera.i min gamla skola blev jag kallad bland annat psykopat.
Senast redigerad av siralex 2013-08-30 18:10:41, redigerad totalt 1 gång.
siralex
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-08-25

lärare säger att jag har asperger syndrom

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-30 18:06:22

Nej det är inte okej att slänga in någons diagnos sådär oavsett anledning. Det kan bidra till missuppfattningar av diagnosen och stämpling av eleven.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Läraren avslöjade att jag har Aspergers syndrom

Inläggav ElisabetC » 2013-08-30 18:27:06

Jag skulle prata med rektorn angående detta om jag vore du, för att få klarhet i varför läraren gjorde som hon/han gjorde. Det kan ju vara så att han/hon ville att klassen skulle få förståelse med ditt beteende.

Personligen anser jag dock att det var väldigt olämpligt att måla ut någon så. Det kan inte leda till något positivt med tanke på hur man blir behandlad nuförtiden om man har diagnos.
Är det verkligen lagligt?.. (Inte insatt)
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Läraren avslöjade att jag har Aspergers syndrom

Inläggav siralex » 2013-08-30 18:44:28

ElisabetC skrev:Jag skulle prata med rektorn angående detta om jag vore du, för att få klarhet i varför läraren gjorde som hon/han gjorde. Det kan ju vara så att han/hon ville att klassen skulle få förståelse med ditt beteende.

Personligen anser jag dock att det var väldigt olämpligt att måla ut någon så. Det kan inte leda till något positivt med tanke på hur man blir behandlad nuförtiden om man har diagnos.
Är det verkligen lagligt?.. (Inte insatt)
hon visste inte varför jag gick. hon antog att det var på grund av asperger. skolk behöver inte vara på grund av Asperger. även Neurotypiska skolkar.att säga "för att han har Asperger syndrom" förklarar inte beteendet
Senast redigerad av siralex 2013-08-30 18:45:59, redigerad totalt 1 gång.
siralex
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-08-25

Läraren avslöjade att jag har Aspergers syndrom

Inläggav plåtmonster » 2013-08-30 18:45:10

Mao man skall inte tala om sådant här för läraren. Eller vemsomhelst annars som kan tänkas prata bredvid mun.

@siralex, Varför gick du förresten?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Läraren avslöjade att jag har Aspergers syndrom

Inläggav siralex » 2013-08-30 18:49:39

plåtmonster skrev:Mao man skall inte tala om sådant här för läraren. Eller vemsomhelst annars som kan tänkas prata bredvid mun.

@siralex, Varför gick du förresten?
jag gick på grund av den dåliga nivån på lektionerna.läraren kan inte prata engelska och läroboken är väldigt dålig
siralex
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-08-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in