Långtidsminne som korttidsminne?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Långtidsminne som korttidsminne?

Inläggav Saninaé » 2008-08-24 14:16:20

Det har konstaterats att jag har ett bra minne, och jag verkar kunna klara vissa matte problem i huvudet som inte min matte lärare kan. Och jag är säker på att jag är väldigt beroende av minnet när jag löser en hel del problem.

Med vissa observationer så verkar det som jag till viss del använder långtids minnet för att stödja mitt korttids minne. Men jag är inte säker.

Är realistiskt att använda långtids minnet för att lösa uppgifter?
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 15:26:17, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-24 14:20:16

Sluta särskriv, människa!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:26:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Långtids minne som korttids minne?

Inläggav Inger » 2008-08-24 20:21:50

Saninaé skrev:Det har konstaterats att jag har ett bra minne, och jag verkar kunna klara vissa matte problem i huvudet som inte min matte lärare kan. Och jag är säker på att jag är väldigt beroende av minnet när jag löser en hel del problem.

Med vissa observationer så verkar det som jag till viss del använder långtids minnet för att stödja mitt korttids minne. Men jag är inte säker.

Är realistiskt att använda långtids minnet för att lösa uppgifter?

Huh? Realistiskt? Man använder väl de verktyg man har i lådan? Vad är problemet?

Själv använder jag miniräknare. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:26:17, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Långtids minne som korttids minne?

Inläggav JohnNorum » 2008-08-24 20:57:06

Saninaé skrev:Med vissa observationer så verkar det som jag till viss del använder långtids minnet för att stödja mitt korttids minne. Men jag är inte säker.

Är realistiskt att använda långtids minnet för att lösa uppgifter?


Två saker:

1) Korttidsminnet brukar hos normal personer bara kunna rymma fem till sju distinkta element i taget. Det är väl inte helt omöjligt att långtidsminnet måste användas därefter?

2) Långtidsminnet brukar hos normala personer behöva en viss tidsåtgång från att upplevelsen/tanken dyker upp tills dess att minnet lagras, för att så att säga "filtrera bort" onödiga upplevelser och tankar som inte ska långtidslagras i onödan.

Kommer du ihåg delberäkningar och minnessiffror från matteuppgiften lång tid efteråt?
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:26:17, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Re: Långtids minne som korttids minne?

Inläggav Saninaé » 2008-08-24 23:22:47

Sluta särskriv, människa!

Sorry, blandar lätt ihop allt det där. :/

JohnNorum skrev:Kommer du ihåg delberäkningar och minnessiffror från matteuppgiften lång tid efteråt?

Jag började snabbt på Sudoku i fredags, men slutade ganska snart. Jag memorerade vilka siffror som fattades i en rad, och flera timmar senare minns jag inte vilka siffror det var, men jag minndes att det var 4 st siffror som fattades.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 15:26:17, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav junkandshit » 2008-08-25 15:08:49

Att bara prata om korttidsminne och långtidsminne är en väldig förenkling. All forskning som har gjorts är förenklingar och teorier.

Tidigare menade man att arbetsminne och korttidsminne är samma sak. Nu har man börjat skilja på dom.

Problem med arbetsminnet kan orsaka dyslexi och dyskalkyli. Arbetsminnet är till för sånt som är oväsentligt om en minut.

Korttidsminnet är mer användbart när du t ex vid matlagning och städning. Du kommer ihåg du är klar med städningen av ett visst rum eller att soppåsen ska kastas senare idag.

Långtidsminnet är dina erfarenheter och dom används ju hela tiden.

Då olika "minnestyperna" används hela tiden men i varierande grad.

Att jobba som kassörska i en livsmedelsaffär kräver mycket av både arbetsminnet och korttidsminnet.

Men detta är bara teorier. Enligt utredningen som vuxenhabiliteringen gjorde har jag stora svårigheter med mitt arbetsminne. Deras tester gör ingen skillnad på arbetsminne och korttidsminne. Trots dessa svårigheter har jag alltid haft lätt för matematik.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 15:26:17, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Inger » 2008-08-25 16:58:16

Tack för den förklaringen, junkandshit. Nu blev det lite klarare.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in