Lägga upp träningen (förbränna kalorier och gå ned i vikt)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lägga upp träningen (förbränna kalorier och gå ned i vikt)

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-29 0:20:05

Hej!

Nu väger jag 85 kg prick (gått ner totalt 24,2 kg sen den 14 januari) och midjemåttet är nu 102 cm (från början var det 128 cm). Mitt mål är 70 kg och under 80 cm i midjemått.

När jag nu har tränat med Wii Fit Plus, har jag mest gjort sånt jag tycker är kul. Jag kör jogging, step-up, cykling, kickboxning, kung-fu m.m. utan någon större urskiljning. Egentligen borde jag lägga upp ett riktigt träningsprogram, så att jag bränner maximalt med kalorier och även tränar magen lite. Några tips?

Av situps får man en starkare mage, men inte nödvändigtvis en platt mage. Tyvärr kan man inte välja varifrån fettet ska försvinna (bortsett från fettsugning, inte aktuellt) men jag borde ju kunna hitta på sätt att bränna mer fett och till sist så försvinner ju magen också.

Jsg har ett stegmål på 12000 steg per dag, vilket är 84000 steg i veckan. Det lyckas jag för det mesta hålla, om jag inte lyckas med stegmålet så fattas det kanske upp till 500 steg per dag eller så. Jag går från A till B, iblsnd cyklar jag istället och omvandlar till steg eller gör andra saker som jag kan omvandla till steg. Någon gång då och då går jag en promenad. Det kan alltså bli 8000 steg en dag, och 16000 steg nästa.

Är det okej att ha stegmålet utslaget på en hel vecka? Och hur ska jag maximera träningen med mitt Wii Fit Plus?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-29 10:05:22

Hej!

Det finns ju nån hjälp i Wii Fit Plus, där jag kan lägga upp ett träningsprogram beroende på vad jag vill jobba med. Jag tänkte att jogging, step-up, boxning och rockring är bra för konditionen, och yoga på slutet.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-30 21:59:27

Hej!

Jag har kört för mycket rhythm-boxning, så nu har jag ont/är öm från skulderbladen och ner på armarna mot insidan av armbågen. Så går det när man är otränad, inte vet hur man ska träna och glömmer bort att stretcha ordentligt. Ingen mer rhythm-boxning på ett tag. Synd, för det är himla kul och förbränner fett. Yoga-övningarna är snällare mot kroppen, är också kul men ingen fettförbänning att tala om. Det borde fungera att jogga i 3 minuter, köra 10 minuters fri step-up och sen köra några enkla yoga-övningar.

Jag är snart på banan igen. Lite linement gör susen. Önskar bara att jag visste hur jag ska träna för att inte få skador. Ingen annan verkar ha kört Wii Fit Plus här, så jag får väl köra lite trial and error som det heter. Det märks vad som funkar, om det inte funkar får jag ont nånstans.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav earlydayminer » 2011-10-31 5:55:21

Varför använder du inte TID istället för STEG?

Jag tänker att ju mer du går, desto mer ökar takten. Och när takten är så hög att du nästan börjar jogga, då ökar du istället tiden för takten.

Låt oss säga att du går 30 min varje dag i några veckor, efter några veckor kommer du sannolikt ha ökat takten något. Efter ett par månader kanske du går så snabbt att det känns obekvämt och då ökar du istället tiden du är ute och går.

Du kanske kan unifiera de båda. Ett visst antal steg under en viss tid. Då bör du först kolla hur många steg du tar under en viss tid, så det blir enklare att uppskatta hur många som är rimligt under en viss tid.

Wii Fit Plus har jag ingen koll på.

Ät den mängd du äter, men rör dig mer - då ska du se att du kommer uppnå ditt mål. Det är egentligen inte svårare än så, men undantag finns så klart. Vissa har enklare att förbränna än andra.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-31 10:03:50

Hej!

Jag fick en stegräknare av min lillebror i februari. När man är i min ålder, ska man gå 12000 steg per dag tog jag reda på. Det innebär 84000 steg i veckan. Med något enstaka undantag, har jag gjort minst 84000 steg i veckan.

Att räkna steg fungerar bra, därför att jag oftast inte går en rask promenad på 45 minuter varje kväll. Jag går dit jag ska. Om jag cyklar, så räknar jag om det till steg. När jag rider och tränar fotboll får jag också steg.

När jag tränade rhythm-boxning med mitt Wii Fit Plus, så glömde jag att värma upp ordentligt och sen stretchade jag inte armarna. Så nu har jag fått en sträckning i armarna. Inte kul alls, men det går över.

Jag tänkte kombinera tid och steg. Mitt mål är fortfarande 12000 steg, men jag har även som mål att träna med Wii Fit Plus varje dag. Helst minst en timme. Det som förbränner mest är ju rhythm-boxning, step-up, cykling (trampa på stället) och jogging (jogga på stället). Det är också rätt kul med kroppsträning (som workout/gym, man tränar olika delar av kroppen) och yoga. Eftersom jag fått en sträckning i armarna, tänkte jag köra 10 minuter fri step-up (upp och ner på balansbrädan), 10 minuters fri jogging, step-up (följa ett mönster, gå upp och ner på brädan och också åt sidan) i 3 minuter x 3, då har jag fått göra aktiviteter som förbränner lite mer i 29 minuter. Sedan kan jag göra lite kroppsträning och yoga. Därefter kan jag stretcha kroppen. Sedan får jag göra vad jag vill, som t.ex. balansträning.

Jag vet att man bara ska väga sig en gång i veckan. Men Wii Fit Plus föreslår att man ska göra ett kroppstest, inklusive vägning, varje dag. Jag tar inte så hårt på kroppstestet i Wii Fit Plus. Jag väger mig och mäter midjan en gång i veckan på dagcenter, det är den vikten jag går på.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Björne » 2011-11-01 1:10:05

Vad är det för stegräknare du använder? Jag har också börjat promenera mycket mer den senaste tiden, dock utan något alltför imponerande resultat. Ibland promenerar jag i flera timmar men aptiten stiger i proportion till motionen. Så när jag kommer hem är jag hungrig som en varg och äter tillbaka all energi jag gjorde av med.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Fröken Fräken » 2011-11-01 1:18:56

Grattis Lilla Gumman! Imponerande att du har gått ner så mycket!

Tyvärr vet jag inget om Wii Fit Plus...
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-01 9:05:41

Hej!

Det är en stegräknare från Silva, som går att koppla till datorn. Den sitter alltid runt halsen. När jag rider har jag den i innerfickan på ridjackan.

Stegräknaren hjälper mig att hålla koll på att jag rör mig tillräckligt. Jag funderar på 1 timmes motion med extra per dag. På måndagar rider jag i 45 minuter, och då räcker det att träna med Wii Fit Plus i 15 minuter. Övriga dagar tränar jag med Wii Fit Plus en timme. Träningen ska gå ut på att åtminstone en del av tiden bli svettig och förbränna kalorier. Söndagar tränar jag fotboll en timme, och då får jag lägga valfri tid på Wii Fit Plus. Då kan jag göra vilka övningar jag vill, jag tränar ju ändå fotboll sedan och blir svettig då.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav earlydayminer » 2011-11-01 9:41:37

Jag vet inte riktigt, men det där med att att man ska ta ett visst antal steg per dag låter lite lurigt. Det beror på en hel del annat. Är man överviktig är det ju mer än ett visst antal steg som krävs. Vill man gå ner i vikt får man oftast byta kost och röra sig mer, eller fortsätta på sin kost och röra sig mer. Huvudsakligen röra sig mer, men äter man mycket skräpmat och så är det bra att ta en titt på kosten.

Men om du känner dig trygg med riktlinjerna du fått så ska du självfallet fortsätta på det. Det kan vara ansträngande att byta rutiner och matvanor. Mycket ansträngande i början. Jag önskar dig all lycka till! Det är skönt och hälsosamt att röra på sig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-01 17:50:51

Hej!

Javisst, steg är inte allt. Några riktlinjer har jag inte fått. Min läkare sa åt mig att cykla en timme om dagen på min motionscykel, på 70% av maxpulsen.

Jag har själv tagit reda på att när man är i min ålder, bör man gå 12000 steg om dagen för att hålla sig frisk. Det har inget med viktnedgång eller annat att göra. Men min viktnedgång kom på köpet, i och med att jag kraftigt har minskat ner på godis och sötsaker.

Vad gäller Wii Fit Plus, så är det ett roligt sätt att hålla i gång. Jag längtar ju till nästa gång jag får träna, typ.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-06 14:11:55

Hej!

Det finns olika typer av tillbehör till balansbrädan. Bland annat Riiser Aerobic Step som höjer balansbrädan så att det blir bättre träning. Finns lite överallt, hos spellagret.se kostar den 275 kr. Skulle verkligen vilja ha en sån, men är det värt pengarna? Spelar höjden så stor roll vid step-up som det står i texten till Riiser Aerobic Step?

Hos Toys'r'US finns det Wii Fitness Studio för 100 kr (ordinarie pris 149:90). Då ingår väska, batteripaket, USB-laddningskabel, silikonöverdrag, matta och 2 par strumpor. Bara silikonöverdraget brukar kosta 199 kr, så det verkar vara ett klipp. Men Wii Fitness Studio verkar säljas bar hos Toys'r'US.

Hos bland annat Ellos finns det Wii Fitness Starter Pack för 399 kr. Då ingår laddningsbart Li-Ion Play&Charge Kit (1000 mAh), USB laddkabel på 3 meter, pulsräknare, vadderad väska, yogamatta och sockor. Bortsett från pulsräknaren, är det exakt samma som det som säljs på Toys'r'US. Puslräknaren är inte värd typ 300 kronor.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav treeman » 2011-11-06 21:47:39

Bra jobbat! Det är kul att gå ner i vikt om man vill det! Jag gör det själv just nu.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Lägga upp träningen

Inläggav kullan » 2011-11-06 21:50:20

Bara jag har kommit till Norrköping så ska jag sätta igång nåt oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-07 9:11:36

Hej!

Wii Fitness Studio ser ut så här:
Bild

Vete sjutton om det är nåt att köpa, ska fundera lite.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-07 11:56:38

Hej!

Hur kan min cykeldator veta hur många kalorier jag förbränner? För att kunna räkna ut kaloriförbränningen måste man veta vikten och antalet minuter man hållit på med en viss aktivitet. Jag har aldrig talat om min vikt för cykeldatorn, ändå räknar den ut kaloriförbrukningen. Det är ingen siffra jag litar på, mest en fundering hur det kan fungera.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Allanna » 2011-11-07 12:08:08

Lilla Gumman skrev:Hej!

Hur kan min cykeldator veta hur många kalorier jag förbränner? För att kunna räkna ut kaloriförbränningen måste man veta vikten och antalet minuter man hållit på med en viss aktivitet. Jag har aldrig talat om min vikt för cykeldatorn, ändå räknar den ut kaloriförbrukningen. Det är ingen siffra jag litar på, mest en fundering hur det kan fungera.

Hälsningar

Lilla Gumman


De gör den inte. Den följer standarnmalen för motionscyklar (gissningsvis baserar de kalkylen på en medelålderns man ca 80kg, det gör iaf löpbanden om man inte matar in sina egna siffror).

Nästan alla maskiner överskattar förbrukningen, särskilt maskiner för hemmabruk. Gymmaskiner, som kostar mer och håller betydligt högre kvalité, kan vara mer exakta men bara för att de är dyra behöver de inte vara bra.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-07 12:58:19

Hej!

Jag menar inte motionscykeln, utan cykeldatorn som jag fäster på min vanliga cykel. Förutom att alltid visa hur fort jag cyklar kan den även visa visar vad klockan är, hur länge jag har cyklat, hur långt jag har cyklat, lägsta hastighet, högsta hastighet, kaloriförbrukning samt hur långt jag cyklat totalt. Cykeldatorn visar om det är uppförsbacke eller nedförsbacke med en liten pil bredvid den aktuella hastigheten. Men eftersom jag inte angett hur mycket jag väger, så visar den alltså kaloriförbrukningen för en medelålders man på 80 kg.

På träningscykeln anger jag min ålder och vikt bland annat, därför bör kaloriförbrukningen stämma ungefär. Motionscykeln kostade 2000 kr för några år sen så det är ingen billig variant köpt på Blocket.

Jag tränar hellre på Wii:et och är ute och går eller cyklar, men jag ska försöka att motionscykla lite också.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Allanna » 2011-11-07 13:09:05

Jo, 2 000 för en motioncykel är inte mycket. Gymmaskinerna kostar över 10 000:- (Tunturi E80 ligger f n på 20 000:-) så det är väldigt stor skillnad på hemmaredskap och gymredskap.

Men det var inte det saken gällde, egentligen.

Cykeldatorn är lite smartare än en motionscykel, så den räknar säkert lite mer rätt men den räknar fortfarande efter en scahablon-person så jag skulle inte lita helt på den heller.

Fast i slutänden märker du ju på vågen om redskapen räknar rätt. Om du inte går ner i vikt överskattar redskapen din förbrukning.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-07 23:42:52

Hej!

Jag litar inte helt på kaloriförbrukningen på cykeldatorn till vanliga cykeln. Där håller jag mer koll på antalet cyklade minuter och genomsnittshastigheten så jag kan omvandla det till steg.

Kaloriförbrukningen på mitt Wii går jag efter dock, försöker att komma upp i mellan 200 och 300 kalorier per dag minst.

För övrigt känner jag mig inte så duktig just nu. Jag är inne i en svacka. Idag drack jag varm choklad gjord på cirka 25 g mörk choklad nedsmält i sojadryck, och förra tisdagen åt jag 100 g mörk choklad. Och jag har druckit glögg (från mataffären) en gång förra veckan, och tänker dricka glögg igen snart för det är gott och värmande i kylan.

Några frågor. Om jag kör rytmboxning i 3 minuter förbrukar jag 24 kalorier, och då blir jag ju lite varm och trött. Om jag istället kör snöbollskrig måste jag hålla på i nio minuter för att förbränna 24 kalorier, och jag blir inte lika trött. I teorin borde det vara samma sak, det som skiljer är att det tar längre tid att förbränna kalorierna vid en lågintensiv träning. Men det känns ändå bättre att bli riktigt svettig och känna att kalorierna förbränns.

Spelar verkligen höjden på Wii Balance Board någon roll vid step-up? Är det värt att köpa en Riiser Aerobic Step till Wii Balance board? Ökar kaloriförbränningen verkligen?
Bild

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Allanna » 2011-11-08 12:02:43

Choklad innehåller antioxidanter som är bra för kroppen, så sörj inte att du råkade njuta lite! Mörk choklad är den som är rikast dessutom. En ruta eller två borde vara alla förunnat, för hjärtats skull.

Du har helt rätt, den lågintensiva träningen tar längre tid att förbränna samma energi. Det är samma sak med jogga och löpning, joggar du 5km sakta eller springer 5km fort kostar det lika mycket energi. Skillnaden är tidsåtgången.

Däremot är jag lite småskeptisk till att höjdskillnaden skulle göra några stora skillnader. Men är det roligt lär du ju använda prylarna mer, och då ökar ju förbränningen men av en annan anledning än höjden då.

Fast då skulle du ju lika gärna kunna köpa något annat roligt till träningen för halva pengen och lägga resten i sparbössan. För Wii-saker är väl rätt dyra har jag för mig.

Jag hoppas det går bra för dig, du verkar ha bra fart på träningen. Det är det roligt att läsa om! Ska du på Allt för Hälsan (älvsjö) i helgen?
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Lägga upp träningen

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-08 16:56:37

Hej!

Nej, jag visste inte att den mässan var. Så nej, det ska jag inte. Jag ska vara hemma med katterna. Maken är bortrest. Dessutom behöver jag lugn och ro, jag har tränat på en show länge nu och vi ska uppträda snart.

Jag kommer inte att hinna träna lika mycket varje dag. En del dagar kan jag träna mera än andra. Vissa dagar kommer jag inte att hinna träna alls. Men jag kommer att hålla kursen ändå. Jag måste lära mig att det inte är katastrof om jag inte kan eller hinner träna lika mycket varje dag. Det viktigaste är att jag håller mig i form och att jag på sikt får ett midjemått på under 80 cm. Ligger just nu på 101 cm.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Intressanta intressen



Logga in