Laddningsbara batterier till Wii

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Laddningsbara batterier till Wii

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-29 23:55:40

Hej!

Själva balansplattan går på 4 stavbatterier AA LR06 och i handkontrollen är det 2 batterier av samma typ som i balansplattan. Batterier medföljde vid köpet. Nu har jag sett att det säljs laddare där man sätter i 2 handkontroller och efter 2 timmars laddning kan man spela i upp till 25 timmar. Jag har bara en handkontroll än så länge, så jag antar att då kan jag inte köpa och använda en särskild Wii handkontroll-laddare.

Vi har redan batteriladdare. De batterier som medföljde vid köpet verkar inte vara uppladdningsbara. Jag tänkte därför köpa uppladdningsbara batterier och ladda i en vanlig batteriladdare. Det finns Fit batteri till Wii balansplatta på 2800 mAh som kostar 147 kr och Fit batteri till Wii på 750 mAh som kostar 184 kr (priser tagna från första bästa internetsajt som säljer detta, kan förstås variera en del). Ärligt talat känns det som lite lurendrejeri. Batterierna som medföljde ser precis ut som vilka batterier som helst, så då borde jag väl kunna köpa laddningsbara batterier på valfri affär (Rusta, Åhléns etc.) och ladda i batteriladdaren vi redan har? Spelar antalet mAh någon roll?

Förmodligen kan jag använda vanliga alkaliska batterier också av valfritt märke, men eftersom det verkar som om Wii handkkontrollen slukar batterier så tjänar jag på uppladdningsbara. Det ska bli intressant att se hur länge de medföljande batterierna räcker, jag (och maken med, men mest jag) har redan spelat typ 12 timmar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Laddningsbara batterier till Wii

Inläggav Cheynas » 2011-10-30 2:31:25

Lilla Gumman skrev:Nu har jag sett att det säljs laddare där man sätter i 2 handkontroller och efter 2 timmars laddning kan man spela i upp till 25 timmar.

Jag har bara en handkontroll än så länge, så jag antar att då kan jag inte köpa och använda en särskild Wii handkontroll-laddare.


Jodå, det borde fungera; även om du bara laddar en handkontroll i dockan.
Är ett bra köp, faktiskt, om du planerar på att skaffa en till kontroll.

Jag tänkte därför köpa uppladdningsbara batterier och ladda i en vanlig batteriladdare. Det finns Fit batteri till Wii balansplatta på 2800 mAh [...] och Fit batteri till Wii på 750 mAh [...]

Ärligt talat känns det som lite lurendrejeri. Batterierna som medföljde ser precis ut som vilka batterier som helst, så då borde jag väl kunna köpa laddningsbara batterier på valfri affär (Rusta, Åhléns etc.) och ladda i batteriladdaren vi redan har? Spelar antalet mAh någon roll?


Det borde du kunna, jag skall inte säga 100% säkert, men enligt det jag fått förstått så är mAh benämningen hur bra de är på att lagra batteritid...
... vilket betyder; Högre mAh, längre batteritid.

Förmodligen kan jag använda vanliga alkaliska batterier också av valfritt märke, men eftersom det verkar som om Wii handkkontrollen slukar batterier så tjänar jag på uppladdningsbara.


Jodå, de rekommenderar vanliga alkaliska batterier, eller det uppladdningsbara packetet, till kontrolleran.
Men uppladdningsbara kostar mera direkt, men betalar för sig i längden.

Moderator: Reparerade citatet.
Cheynas
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-08-07
Ort: Luleå

Re: Laddningsbara batterier till Wii

Inläggav Miche » 2011-10-30 4:27:07

Mina barns Wii går med standard uppladdningsbara batterier (och jag tycker att det är smartare att byta när de tar slut till färdigladdade). 750 mAh är dessutom ganska lite (det finns på upp till 1000 mAh) och priset är alldeles för högt om inte laddare ingår!

Det kan dock vara värt att satsa på en bra batteriladdare, de flesta måste man ladda batterierna två och två (det går alltså inte att ladda ett ensamt batteri och laddar man två olika så blir inte resultatet optimalt). På Lidl har jag hittat en som säljs med 8 batterier (4 AA på 2300 mAh och 4 AAA på 900 mAh) för 199:-
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Laddningsbara batterier till Wii

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-30 8:50:17

Hej!

Jag tror jag vet vad du menar för lsddare, Miche. Finns lite olika märken. Fast Lidl tar ju hem ett parti av nånting och säljer det till det tar slut, sen tar de hem nåt annat, så de har troligen inte några laddare med batterier just nu. Såvida de inte alltid har laddbara batterier hemma, att det ingår i sortimentet.

Vi har batteriladdare i form av svarta klossar att ladda batterier i. Tror att det tar cirka 12 timmar eller nåt sånt att ladda batterierna. Jag tänkte om jag hade köpt 12 laddbara batterier på t.ex. Rusta (då är alla av samma sort) och laddar upp dem i laddarna hemma. Alternativt köper 4 laddningsbara batterier med laddare (finns lite överallt) för ca. 100-150 kr, men då måste jag ju ha 3 stycken såna paket och då blir det dyrt.

Miche, det finns laddbara batterier på upp till 2800 mAh.

Det var här jag såg batterier m.m. till Nintendo Wii:
http://www.mytrendyphone.se/shop/ninten ... 571c1.html

Nej, jag tänkte inte köpa en till handkontroll just nu. Möjligen senare. Kan ju vara bra att kunna spela tennis eller boxas mot nån t.ex. Men inte före jul, i vilket fall.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Laddningsbara batterier till Wii

Inläggav Miche » 2011-10-30 11:52:09

Lilla Gumman skrev:Fast Lidl tar ju hem ett parti av nånting och säljer det till det tar slut, sen tar de hem nåt annat, så de har troligen inte några laddare med batterier just nu.

Just den har jag sett i en av mina närmaste Lidl (här i Stockholm är det inte så värst långt mellan) för bara några dagar sedan. Det är en bra och prisvärd laddare.

Lilla Gumman skrev:Jag tänkte om jag hade köpt 12 laddbara batterier på t.ex. Rusta (då är alla av samma sort) och laddar upp dem i laddarna hemma.

Jag tycker mig ha märkt att de billigare laddningsbara batterierna blir dyrare i längden då deras livslängd är begränsad, dessutom i billigare laddare där man laddar parvis förstör de sämre batterierna de bättre, så jag tror att det definitivt är bättre att satsa på lite bättre kvalitet, men varför så många uppsättningar?

Det räcker oftast alldeles utmärkt med bara en extra uppsättning batterier till samtliga apparater som man sätter laddningsbara batterier i då det är ytterst sällsynt som man behöver ladda flera uppsättningar samtidigt (ex att cykellampsbatterierna tar slut samtidigt som Wiikontrollbatterierna och då får man väl prioritera).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Laddningsbara batterier till Wii

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-30 12:31:21

Hej!

Fyra betterier krävs för balansplattan. Två för handkontrollen. En enkel räkneoperation visar: 4+2=6, ska jag ha en extra uppsättning blir det nästa enkla räkneoperation: 6x2=12.

Om batterierna säljs i 4-pack med laddare blir det: 4x3=12.

Men det är ju inte nödvändigt att ha extra batterier till balansplattan kanske, och då blir räcker det med 8 stycken batterier, d.v.s. 2 stycken batteripack.

Till Wii:et ska det vara AA betterier (de lite tjockare stavarna) och inte AAA (de tunnare stavarna). De tunnare stavarna passar inte i någon av mina apparater för tillfället, men det kan ju vara bra att ha i reserv.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Laddningsbara batterier till Wii

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-30 15:25:54

Hej!

Jag har inte så särskilt många apparater som går på batterier, förutom Wii:et. Väggklockor som vi har uppsatta drivs ju på samma typ av batteri som till Wii:et, men de byts en gång om året eller ännu mer sällan och kan därför vara alkaliska.

Jag såg nu att Rusta säljer laddställ till två Wii remote för 149 kr.
http://www.rusta.se/wii_charge_station_p76451385.html

För övrigt var Rustas 4-pack AA laddingsbara batterier 2200 mAh för 99 kr, fanns också laddningsbara NiMH-batterier på 2700 mAh för 89 kr.

Lidls laddningsbara batterier finns inte på deras hemsida, får gå till Lidl och kika istället. Erbjudandena varierar ju från region till region och just nu var det inget specialerbjudande på laddningsbara batterier just i Ludvika. Men det kanske kommer.


Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Laddningsbara batterier till Wii

Inläggav Cheynas » 2011-10-31 13:14:34

Lilla Gumman skrev:Jag såg nu att Rusta säljer laddställ till två Wii remote för 149 kr.
http://www.rusta.se/wii_charge_station_p76451385.html


Rekommenderar starkt detta.
Även om du bara har en kontroll just nu, är priset definitivt värt det ändå.

Samt så slipper du byta batterier, bara att stoppa ned kontrollen i stationen.
Cheynas
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-08-07
Ort: Luleå

Återgå till IT-forum



Logga in