Kvinnor med både AS och ADHD (med hyperaktivitet)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kvinnor med både AS och ADHD (med hyperaktivitet)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-29 19:00:36

ADHD har ju kommit upp som en möjlig tilläggsdiagnos för mig och nu är jag ganska nyfiken på personliga berättelser om hur det är att leva med ADHD och Asperger på en gång. Jag har följt en tråd på familjeliv.se och tjejernas beskrivningar av sina vardagsliv speglar mitt eget perfekt. Jag ligger konstant efter, drunknar i ett virrvarr av olika sysslor och lyckas alltid haka upp mig på någon liten detalj eller börja i fel ända. Och så kan jag gå upp i varv och städa frenetiskt, bara för att komma av mig om jag råkar se enrubrik i en uppslagen tidning. Mat bränns vid och saker hamnar på fel plats för att jag aldrig tänker på vad jag gör, saknar tidsuppfattning och alltid låter tankarna vandra så jag glömmer bort vad det är jag ska göra.

Jag har två små barn. Behöver jag säga att lägenheten är stökig och jag känner mig helt överbelamrad?

Hur som helst, jag har fixerat mig vid ADHD-frågan och jag vet att det ofta ser lite annorlunda ut för kvinnor än för män, så jag vill gärna höra hur det är för er. Hur kan man urskilja er ADHD från Aspergern (jag tycker det överlappar så himla ofta). Ni som även har hyperaktivitet/impulsivitet, är ni också pratkvarnar? Jag försöker verkligen att prata mindre, men det är som att det kommer ut av sig själv. Jag tycker jag är helt sammanhängande, men andra klagar på att jag byter ämne för ofta och associerar för snabbt.

Åh, jag ser att texten är alldeles ostrukturerad. Jag är för trött. Fattar nån vad jag menar? Jag var hos min sons psykolog i veckan och apropå hans möjliga ADD pratade hon en massa om hur folk med ADHD funkar och det var inte bara en läskigt korrekt beskrivning av mig själv, det förklarade även på ett ganska sorgligt sätt varför jag inte kommit längre, trots att jag alltid varit "smartast i klassen".
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav csharp » 2011-01-29 19:20:00

jag sökte lite på nätet och hittade en ganska bra beskrivning på ADD/ADHD som jag också kan känna igen mig i... men allt kan ju såklart kännas olika för alla...

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamhet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.


Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav csharp » 2011-01-29 19:29:18

Dermatillomani är ett slags tvångssyndrom kallat ICD som innebär att man river eller biter bort hud på sin egen kropp. Detta gäller ofta ojämnheter som kvisslor, finnar eller sårskorpor. Personer med dermatillomani tycker inte att detta är smärtsamt utan avslappnande och tillfredsställande.

Trichotillomani och är ett slags tvångssyndrom som innebär att en person medvetet eller omedvetet av olika orsaker rycker ut enstaka eller flera hårstrån från huvudet, ögonbrynen, ögonfransarna eller andra områden. Störningen är en så kallad Impulse Control Disorder (ICD), vilket på svenska blir impulskontrollstörning.

Dermatillomani

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dermatillomani

Trichotillomani

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trichotillomani
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-29 19:52:07

tack csharp.

Jag är rädd att ungefär 75% av det som stod på listan stämmer perfekt på mig. Men jag tror isf att min Asperger uppväger en del av problemen med impulsivitet och nyckfullhet, eftersom jag tycker förändring är obehagligt. Och jag får mycket gjort pga mina regler och rutiner, men om jag inte följer dem blir allt bara liggande tills krisen är precis runt knuten. :/

Det verkar ju som ADHD och AS i viss mån upphäver effekterna av varandra. Eller åtminstone maskerar dem. Det inre kaoset kanske är lika illa, eller värre....
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav csharp » 2011-01-29 20:15:29

Asperger för mig tror jag är känslan av att ständigt känna sig ensam och utanför och inte känna att man får "kontakt" med någon. Att känna att man inte är "en i gänget" även om man umgås med flera stycken och har gjort det i flera år så känns det ändå som man är utanför på något vis.

Kanske även att man inte kan föreställa sig hur allt kan kännas för andra... att förstå och sätta sig in i hur det känns riktigt och det tar längre tid att förstå eller att man inte ser reaktionerna från andra så snabbt att man märker att tex man gjort någon ledsen men märker kanske det när någon antingen är arg eller gråter för då ser man tydligt vad man har gjort för fel och inser det.

Samtidigit så kanske ADHD gör att man är för snabb jämt och inte hinner märka allting från andras reaktioner och man bara pratar på utan att kunna kontrollera sig och märka att faktiskt andra vill prata eller vara med i diskussionen.

Mitt humör växlar snabbt från att vara nere i botten till att få en ide och som gör mig glad när jag har kommit på något nytt som verkar spännande som gör mig glad och så håller det på hela dagarna. Börjar jag tänka på vissa saker som är jobbiga och jag inte lyckas lösa dem snabbt blir jag ledsen och frustrerad. Även om mitt humör och min oro går upp och ner hela dagarna så märks det kanske inte på mig för jag vill ofta kanske vara för mig själv och då märker ju ingen av mitt humör.

Jag har ingen lust alls att göra tråkiga saker som tex städa och diska när det finns andra roligare saker man kan göra så de struntar jag i stort sett i helt men till slut "måste" man ju ta tag i det men det skjuts upp till oändlighet. Jag prioriterar nästan bara roligare saker och det är outhärdligt att göra trista saker.

Jag kan på något sätt också totalt glömma bort viktiga saker och de kan vara som förträngda eller bortflugna ur minnet även om jag blivit påmind av någon annan så i nästa sekund kan det va som bortblåst och några timmar senare kan någon fråga om jag gjort "det där" men det har jag totalt glömt bort.

Även om jag kan komma ihåg tex läkarbesök och liknande så beror det även på att jag skriver upp tid och dag på flera olika ställen och jag har lättare att komma ihåg om jag skrivit ner det någonstans.

Ofta så känns det så jobbigt att planera ihop något så att när jag ska göra det inplanerade så blir det inte av utan jag struntar i det för att bara planeringen har tagit upp så lång tid och tankekraft så sen är jag helt slut efter det. Att veta att det kommer ta en timme att åka buss och tåg någonstans kan kännas super jobbigt och då vill jag inte ens åka iväg för att jag vet att jag kommer bli "fast" sittandes på tåget eller bussen. Jag vill bara komma fram och komma vidare hela tiden...

Jag känner mig ganska passiv och vill helst inte ens börja göra något för det känns så jobbigt att veta att det kommer tex ta 1 timme att laga mat eller vad det nu kan vara så jag struntar oftast i det helt och sitter hellre och tittar på tv tex.

Jag är klumpig och spiller och går in i saker och allt går väldigt snabbt när jag tex ska laga mat eller göra något tidskrävande för jag vill få det gjort för att jag tycker det tar så lång tid när jag håller på och stressar igenom saker och då blir det oftast saker som tappas och spiller och det skapar irritation för det blir mer att plocka upp och städa.

Jag kan aldrig slappna av riktigt utan känner mig oftast spänd... försöker jag sitta stilla så märker jag att jag sitter och spänner mig eller håller hårt i saker och det är lättare att röra på händerna eller "vagga" med benet än att sitta helt still... ofta sitter jag kanske och drar i håret eller kliar eller river på sår om jag har några.

Jag va väldigt tyst när jag va liten och visste inte hur jag skulle gå fram till andra barn och prata så jag stod mest och tittade. Detta har jag märkt att jag gör nu när jag är vuxen också när jag känner mig orolig och osäker på fester så kan jag gå fram till någon jag känner och ställa mig där bara och se om "de andra" tar kontakt så slipper jag. De jag känner bra kan jag prata med hur mycket som helst och märker när jag blir för "intensiv" och de börjar vända och vrida på sig så då lugnar jag ner mig lite. Jag avbryter när andra pratar och måste säga mitt och kan inte kontrollera detta för jag "bara måste" få säga det innan det är för sent känns det som.

Jag har svårt med gränser och får jag för mig något så bara måste jag göra det eller köpa det eller äta det... jag kan inte vänta. Ofta så känns det som att man målar upp en superbra ide om något och när det inte var så roligt som man trodde så blir man förkrossad nästan och bara struntar i kursen eller träningen eller vad det nu kan va.

När andra kan vara ledsna och sura i en vecka så kan jag bearbetat alla känslor under samma dag eller till och med timme. Vid bråk kan jag nästa timme vara glad och ha struntat i det som bråkades om och gå vidare liksom. Det kan ofta kännas som andra inte hänger med och då blir jag frustrerad över att de inte kommer över grälet och kan gå vidare för jag har ju redan gått vidare för länge sen känns det som.

Jag vet ju inte vad av allt detta som är asperger eller adhd men jag känner mig mer adhd än asperger pga jag jämt är rastlös orolig och impulsiviteten och att jag nästan vägrar göra något tråkigt.

Även om det kan låta som att jag är ett "hoppande" ivrigt "dampbarn" så sitter jag mest hemma och kollar på tv för jag orkar inte med något annat så man kan nog inte se på mig att jag är så rastlös som jag känner mig.
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav csharp » 2011-01-29 20:24:07

Angelic Fruitcake skrev:tack csharp.

Jag är rädd att ungefär 75% av det som stod på listan stämmer perfekt på mig. Men jag tror isf att min Asperger uppväger en del av problemen med impulsivitet och nyckfullhet, eftersom jag tycker förändring är obehagligt. Och jag får mycket gjort pga mina regler och rutiner, men om jag inte följer dem blir allt bara liggande tills krisen är precis runt knuten. :/

Det verkar ju som ADHD och AS i viss mån upphäver effekterna av varandra. Eller åtminstone maskerar dem. Det inre kaoset kanske är lika illa, eller värre....


ja precis... samtidigt som man ogillar förändring kanske jag kan känna spänning i förändring... så det känns nästan som man är kluven ibland... både resa och stanna hemma... hm...

jag ser ganska sur och allvarlig ut så det kanske är mer asperger... jag har inget känsloladdat språk heller... så jag låter ganska "monoton" i rösten... kanske mer asperger det också då...

fast jag tycker att det är bra med lite ADHD för annars kanske jag inte hade varit så modig jämt och faktiskt kommit iväg och provat på saker... samtidigt som det inte alltid har blivit så lyckat då... ehum...

ofta kanske man tar på sig med äventyr än vad man klarar av... och man fattar inte att man inte orkar alltid...
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-29 21:28:58

Jag lyckas alltid ta på mig för mycket. Om jag ska plugga ett ämne en termin tänker jag alltid att "jag klämmer in den här halvtidskursen också så får jag mer gjort innan CSN stryper pengarna" och så dyker det upp ett extrajobb också och det är ju skitbra, och så måste jag träna för det är nyttigt och försöka ta mig ut och vara social och mot slutet av terminen är det bara pannkaka av alltihop. Jag har svårt att göra något "lagom" utan tänker alltid att om jag bara strukturerar mig själv lite mer kan jag klämma in en sak till. Jag har bråttom genom livet, verkar det som. Men jag blir ju aldrig sådär jättestrukturerad, så något får alltid stryka på foten. Så därför kan jag aldrig vara riktigt nöjd med mig själv heller.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Jeula » 2011-01-30 4:09:31

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

Ja

~ Behov av rutiner och struktur men ...

Hade varit bra men det finns ju ett men...


~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

Ja, till stor del

~ Låg mental uthållighet

Ja

~ Lättdistraherad

Fruktansvärt ja (varför envisas folk att ha TV/Musik på när de ska prata en massa och vara sociala?)

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamhet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

Defenetivt ja

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

Det blir en hjärngröt tillslut. Krasch och omstart krävs! Och jag kom nyss på att jag tänkte så noga när jag slutade jobbet att jag inte skulle glömma att sätta tillbaka jobbtelefonen på sin plats så att den som jobbar på morgonen imorgon kan ta den, men såklart glömde jag den i fickan och låste in den i skåpet... igen, andra dagen i rad!

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.


Ja! Choklad!! Choklad! Och choklad! Jo lite shopping också... DATORN!

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

Nä, inte direkt, bara i TV-spel är jag impulsiv emellanåt, men där får man göra fel och göra om :)

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas
Defenetivt ja, shopping är kul och det finns mycket fint man vill ha, men innan man har bestämt sig så funderar man och velar i evigheter, "Ska jag? Är det värt pengarna? Kommer jag använda? Passar den mig?... och tillslut blir det inget alls. Eller så köps det långt långt senare... Även resor velar jag länge om också.

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

Har startat ett hundratal olika TV-spel som inte är klara, ett hundratal olika serier, olika tecknade figurer som jag ska använda, ideer som tillslut aldrig används, TV-serier, anime serier, Manga böcker som aldrig blir färdiglästa, mat till dieter...

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

Morr!!

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

Nej, kommer alltid i tid, extra långt i tid, men jag underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra, det är nog därför jag ser till att jag har minst 1 hel extra halvtimme till godo när jag ska till jobbet.
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Inläggav Jeula » 2011-01-30 4:12:01

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

Ljud >_< Tick tack klockor är ju det värsta som finns, och kylskåps surr... Och tuggande av typ knastrande chips... Och så högfrekventa ljud, hör dem än trots att jag är 23, är ju nu man brukar sluta kunna höra dem vanligtvis.

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför


Jo nog skippas en del instruktioner, försöker på mitt eget sätt, men försöker lära mig att fråga mycket och få instruktioner, men jag kan bara lyssna och komma ihåg en sak i taget så det är svårt...

~ Benägen att göra saker i fel följd
Jo det händer

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

Fruktansvärt tankspridd, glömmer ofta saker jag tänkte på nyss som var så viktiga, eller något jag skulle exempelvis googla, men när väl google är uppe så har jag glömt vad det var. Glömmer alltid något hemma, matlåda, nycklar, mobil, viktiga papper, paket avier. Glömmer vad jag ska handla, tvätt tider... Glömmer att utföra vissa uppgifter på jobbet ibland...

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

Ja! Just nu är det mest AS/ADHD information, anime/manga bild samling (referenser till mitt ritande, som jag oftast aldrig ens har användning för ens)

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.


Att vänta på folk är det värsta som finns, speciellt då de är mer än 10 min sena. Ogillar tidsoptimister!

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

Jo, blir aldrig riktigt pigg förrän fram mot kvällen. Äter dock Arctic root ibland när jag vaknar, speciellt då jag jobbar förmiddag, och det hjälper rätt så bra :)

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

Nattmänniska, always been!

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

PANG så snäppte det till, och sen var allt bra igen :)

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

Upp och ner, ner och upp...grisen gal i granens topp... (hatade den låten när jag var liten, den är så ologisk..) Lite mer periodvist så är jag gladare, och sen mer nedstämd. Kan ibland hålla i sig i lite extra långa perioder, tycker dock att det beror ofta på händelser, på livsituation, men även är det lite random upp och ner ibland också utan anledning.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

Jag kan lyckas snubbla på ingenting ibland. Tappar saker, välter saker, går in i saker, spiller och grisar ner mina kläder!

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

En sak i taget tack!

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

Nej

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

Oftast yes!
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Inläggav Jeula » 2011-01-30 4:13:07

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

Ibland, beror på vad det är. Handlar det om deadline självklart, då skjuts det upp till sista stund och sedan görs det effektivt i sista stund! Räkningar betalar jag alltid i tid, direkt via internet, kan hända att de ligger ibland vid datorn 2-3 dagar dock innan jag orkar plocka upp kortet ur plånboken. Men för det mesta betalas dem direkt!

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

Yes!

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

Ibland, beror lite på.

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

Jo det mesta kan förbättras... jämt och ständigt!

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

Nej, ingen svårhet med rätt person. Men ja det skall väl helst inte ske närsomhelst hursomhelst varsomhelst. Helst inte då jag står och lagar mat eller sitter på toa...

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

Men det var väl självklart? Hur skall det annars vara? Eller ja, karln min får väl bestämma lite grann då...

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Nej!


Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.


Låg självkänsla, ångest av olika slag, depressioner till och från.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Ensamhet, "kompisar" som skiter i en, fast i vikariat verkar det som, fullständiga betyg (valde rätt utbildning som tur var och hade bra lärare) Ja relationen är väl lite sisådär. Bra ibland, sämre ibland.

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

CHOKLAD!! Men blä för resten!

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

Dermatillomani, fan, fanns det ett namn på det jag gör? >_< Allt verkar ha ett namn nuförtiden...
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Inläggav clivia » 2011-01-30 4:14:44

det finns ett nätverk för kvinnor med ADHD..och många av dem har asperger... http://blog.adhdkvinnor.se/
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav chibibotto » 2011-01-30 8:28:26

csharp skrev:jag sökte lite på nätet och hittade en ganska bra beskrivning på ADD/ADHD som jag också kan känna igen mig i... men allt kan ju såklart kännas olika för alla...

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamhet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.


Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.



känner igen mig alldeles för bra i det du listade upp.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-01-30 11:03:04

Jag känner också igen mig i minst 75 % av det som räknades upp men det skulle aldrig falla mig in att för den skull söka anledningen i någon diagnos.

Det handlar om samhällsfenomen och att trycket på kvinnor och vad vi ska klara av i våra liv är för stort. Folk som klarar av att vara effektiva hela tiden är själlösa.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav LILITH_ » 2011-01-30 14:37:18

Kände också igen mig i obehagligt mycket på den där listan.
Flera av punkterna tangerar även IPS-problematiken på flera ställen.
Allt går ju in i varann, hur ska man någonsin kunna bena ut vad som är vad?!

Och behövs det ens?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-01-30 15:30:01

Därmed inte sagt att det inte kan finnas andra som kan hitta förklaringen till liknande problem i en diagnos. Men just den här typen av uppräkningar tar upp så mycket allmänna saker så jag tror det blir missvisande.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-02 18:00:15

Liten uppdatering på ämnet: Jag var hos psykiatern igen idag och hade i förväg skickat en hel roman (nåja, nästan) om vilka beteenden hos mig själv som jag trodde kunde vara ADHD-relaterade. Vi pratade en del om det och han bekräftade att vid första intrycket gör jag mer intryck av att ha ADHD än Asperger, samt att många av de saker jag tog upp var "klockrena" för ADHD.

Det riskerar att sluta med att jag har varenda bokstav som går att få: ADHD, AS, OCD, TS, men det gör inget. Han beskrev det på ett sådant sätt att det stämmer väldigt väl, nämligen att det handlar om en mängd relaterade problem som diagnoserna ensamma inte lyckas täcka. Egentligen skulle det behövas en helt ny spektrumdiagnos som även täckte tvångsmässighet och ADHD.

Nåväl, jag ska tillbaka för ett QB-test och intervju inom ett par veckor för att se hur det går. Jag är glad att det inte bara är intervjubaserat utan att det även ingår kognitions/koncentrationstest, med och utan CS. Det borde ju ge en tydlig indikation på problemet, och svara på om CS kan hjälpa eller inte.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-02 18:37:46

Var enda punkt stämmer på mig i den listan. Skrämmande.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-02 22:17:14

Helt otroligt! Jag tror banne mig att jag har precis vartenda av de symptom som hittills tagits upp under denna tråd! Jag är under utredning nu och tror på en sabla blanddiagnos. Jag är neurologisk mångfald personifierad. :wink:
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-02 22:18:43

Och jag har också nästan skickat med en hel roman i min utredning.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Inläggav Zombie » 2011-03-02 22:48:20

Bjäbbmonstret skrev:Därmed inte sagt att det inte kan finnas andra som kan hitta förklaringen till liknande problem i en diagnos. Men just den här typen av uppräkningar tar upp så mycket allmänna saker så jag tror det blir missvisande.

Det är som alltid i sådana här sammanhang fråga om grader. Massor med folk har sådana här problem, och en del av dem kan säkert få en NPF-diagnos om de skulle vilja eller få veta att man kan, men de andra brukar inte ha en aning om hur det är att ha dem i så mycket högre grad att de på allvar blir handikappande även i ens liv som helhet. Åtminstone enligt min erfarenhet. (Jag har fått gott om kommentarer av typen "du har det inte värre än någon av oss andra" av folk som jag i det här avseendet har haft det värre än. Visserligen man, men mycket kan ju vara relevant här ändå.) Går liksom inte att jämföra med normala stressymptom hos en jagad trippelarbetande kvinna, det ligger på ett annat plan. Även om det förstås finns jagade trippelarbetande kvinnor med ADHD, och ADHD i sig lätt ger folk jagade liv med ännu mer för mycket att ta hand om.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-03 0:03:28

Angelic Fruitcake skrev:
Nåväl, jag ska tillbaka för ett QB-test och intervju inom ett par veckor för att se hur det går. Jag är glad att det inte bara är intervjubaserat utan att det även ingår kognitions/koncentrationstest, med och utan CS. Det borde ju ge en tydlig indikation på problemet, och svara på om CS kan hjälpa eller inte.


QB-test kan säkert vara bra, men vissa får värden som inte visar på ADHD fast de i övrigt ter sig precis som de har det.

Detta bl.a pga att testsituationen kan trigga en tävlingsinställning som gör att man klarar att fokusera där och då och presterar på ett annat än man skulle i vanliga livet med de stressorer som finns där.

Plus att testsituationen är avgränsad i tid och rum, tydlig osv osv.

Det här var alltså bara en liten liten brasklapp att ha med sig, särskilt om det skulle säga att du inte har ADHD medan du känner att det är så.

(Och jag betackar mig för kommentarer om vetenskaplighet kontra självdiagnostisering bonanza. Det är väl belagt att QB inte är hundra säkert, annars skulle jag inte sagt det.)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-03 0:22:45

@alfapetsmamma:

Jo, han psykiatern sa också att det mer skulle vara som en bekräftelse på den diagnostiska intervjun. Eftersom jag går på Voxra finns också möjligheten att jag presterar bättre än jag skulle omedicinerad. Men jag är lite nervös i alla fall.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav MinusMirakel » 2011-03-03 15:06:52

http://www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

Härifrån kommer listan om ni vill läsa mer.
MinusMirakel
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2010-11-22

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-04 1:19:35

Angelic Fruitcake skrev:@alfapetsmamma:

Jo, han psykiatern sa också att det mer skulle vara som en bekräftelse på den diagnostiska intervjun. Eftersom jag går på Voxra finns också möjligheten att jag presterar bättre än jag skulle omedicinerad. Men jag är lite nervös i alla fall.


1. Bra.

2. Det skulle jag tro, att Voxra spelar in, den används ju som ADHD-medicin om man av nån anledning inte ska ha CS.

Lycka till hursom. Jag behövde aldrig QB-a mig, jag var så klockrent ADHD-ig kanske eller så har de inte maskinerna där, vad vet jag. Å andra sidan har jag inte haft nån regelrätt användning för just den diagnosen, jag tål ju inga medz och den enda hjälp jag fått har gått via hab, och då genom AS-diagnosen. Men det kändes ändå bra att få, för just ADHDn känns så självklar, hvergang.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in