Kvinna död efter BDSM

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-03 17:47:02

En av de egendomliga sakerna är att han döms för misshandel och inte vållande till annans död.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav will » 2013-03-03 18:03:10

Att en man eller kvinna kan ha ihjäl någon annan och sedan säga, ja men vi höll på med BDSM...?

Kvinnan eller Mannen kan ju först slå ihjäl någon och sedan klä av personen kläderna och lägga lite piskor och sådant och helt plötsligt har det blivit en olycka vid BDSM ?

Är alla nakna ihjälslagna människor fastbunda med handbojor en olycka för BDSM...oj vi hade BDSM och oj människan råkade visst dö ??? gärningsmannen kan ju ljuga ihop historier...

Jag råkade knäcka näsbenet på kärringen, jo men vi hade BDSM och ja hon var med på det ??? Frågar man kvinnan om hon lever så kanske man får en helt annan historia om vad som hände igentligen....???

Lite frågor som dök upp i huvudet...
will
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2008-07-31

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-03 18:06:40

Ja eller vi hade lite strypsex bara men jag var lite full hoppsan liksom.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav slackern » 2013-03-03 18:09:49

will skrev:Att en man eller kvinna kan ha ihjäl någon annan och sedan säga, ja men vi höll på med BDSM...?

Kvinnan eller Mannen kan ju först slå ihjäl någon och sedan klä av personen kläderna och lägga lite piskor och sådant och helt plötsligt har det blivit en olycka vid BDSM ?

Är alla nakna ihjälslagna människor fastbunda med handbojor en olycka för BDSM...oj vi hade BDSM och oj människan råkade visst dö ??? gärningsmannen kan ju ljuga ihop historier...

Jag råkade knäcka näsbenet på kärringen, jo men vi hade BDSM och ja hon var med på det ??? Frågar man kvinnan om hon lever så kanske man får en helt annan historia om vad som hände igentligen....???

Lite frågor som dök upp i huvudet...


Jag tror att det är lite svårt att få dit blåmärken och piskmärken post mortem. Så vill man ha ihjäl någon och få det att likna en BDSM olycka. Måste man först binda den så at den inte kan fly och sedan piska den för att få ditt märken och arrangera så att personen kvävs.

Tror någon utav allmänläkaren och obducenten hade ihäll en fru på ett liknande sätt.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-03-03 18:24:52

Det var en prostituerad som dog i samband med det. Var dock observant på att "sanningen" i den historien gick förlorad rätt tidigt.

Anser att mannan genom att vara påverkad i sammanhanget tagit på sig ansvaret för händelsen. Mao inte så mycket otur.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-03 18:28:11

Man hade i den teknisk undersökning hittat något om att kvinnan inte ansåg sig vara masochist också.

Man kan ju till exempel roa sig med att titta statistiskt vad medelstraffet för en ordinär våldtäkt är och sedan med detta straff.
Man kanske kommer undan med mindre om man skyler det hela med en lite "olycka".
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 18:33:41

plåtmonster skrev:Anser att mannan genom att vara påverkad i sammanhanget tagit på sig ansvaret för händelsen.


Ja, det är sant. Samtidigt så tycker jag att kvinnan faktiskt har en del av ansvaret (om vi förutsätter att hon var med på idén med stryp- och pisksex).

Om jag promenerar längs landsvägen och blir påkörd av en berusad bilist så är ansvaret hans.

Om jag å andra sidan själv är berusad och t.ex. vinglar omkring mitt i vägen i mörkret utan reflex, så är det fortfarande huvudsakligen bilistens ansvar (han SKA ha uppsyn över stoppsträckan!), men man kan ju inte komma ifrån att det är ett riskbeteende från min sida. På samma sätt är det ett riskbeteende att ha stryp- och pisksex med någon som tagit droger och alkohol. Visst, mest är det hans ansvar men hennes beteende har bidragit till att det gick som det gjorde.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-03-03 18:36:50

Som sagt är det ytterst tveksamt om hon verkligen var med på det hela.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav slackern » 2013-03-03 18:38:53

plåtmonster skrev:Det var en prostituerad som dog i samband med det. Var dock observant på att "sanningen" i den historien gick förlorad rätt tidigt.

Anser att mannan genom att vara påverkad i sammanhanget tagit på sig ansvaret för händelsen. Mao inte så mycket otur.


Nej det var inte henne jag syftade på utan en utav deras fruar som dog men inte blev styckad.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Svarta » 2013-03-03 18:50:38

lillmupp skrev:
Miche skrev:
rdos skrev:lika meningslöst som BDSM.

Varför dömer du ut människor som faktiskt får ut något av BDSM?
nallen skrev:BDSM är skadligt.

Självklart, det ingår liksom i konceptet att man kan få skador av BDSM, ex.vis röda märken över hela ryggen och rumpan, men de som tänder på det måste väl ha rätt att utföra det utan att du ska lägga dig i deras sängkammarliv.


Det tyvärr alltför vanligt att människor dömer ut det de inte förstår eller inte kan tänka sig att delta i själva.

Inte all BDSM går ut på skada.
Att det skulle vara extremt vanligt att BDSM-utövare även är självskadebenägna är inte sant även om det högst troligt förekommer.

BDSM = Bondage-Dominance-Submission/Sado-Masochism

Detta täcker en otrolig bredd av olika uttryck, inkluderande fetisher som lack/läder/latex och olika mackapärer. Det finns vissa extrema yttringar som kan provocera/äckla de flesta, som t.ex. scat/golden shower, extreme pain och stryplekar samt rapegames.

Det handlar om vuxna människor som lever ut fantasier tillsammans med en eller flera de har förtroende för inte ska göra något utöver det som har överenskommits.

Det tråden handlar om är ett undantag! Det har gått överstyr och detta är fruktansvärt.
Som vanligt, när det gäller pressen, är det sensationella i det hela att det finns ett inslag av BDSM, varför det förstås skall lyftas fram.
Det egentligen trista är att parterna har använt droger, tappat kontrollen och utfallet har varit dödligt. Detta förekommer i många sammanhang men just droger är inte sensationellt.

Ser detta lite som ett exempel av samma karaktär som när pressen lyfter fram att en person har AS när det egentligen är en tragisk händelse med helt andra bottnar och förtecken.



Att säga att det inte är sant att det är extremt vanligt med självskadebeteende i BDSM-kretsar känns inte speciellt genomtänkt. Det finns olika grupperingar inom den världen (såsom i de flesta andra världar); grupperingar med olika preferenser, erfarenheter, beteenden, ålder et.c. I den grupp som du har rört dig i(?) kanske det inte är speciellt vanligt med självskadebeteenden... Men jag har sett (och känner personligen) alldeles för många trasiga människor i de BDSM-kretsar som jag har rört mig i för att kunna förneka faktumet att många faktiskt självskadar sig. Därmed inte sagt att de alltid är medvetna om det själva.

Men det finns givetvis sunda BDSM-utövare, och jag håller med dig i det övriga du har skrivit.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Svarta » 2013-03-03 18:52:58

Vill ge en eloge till Gafsan, för alla vettiga inlägg i denna tråd. Väl talat!
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 18:58:54

Svarta skrev:Vill ge en eloge till Gafsan, för alla vettiga inlägg i denna tråd. Väl talat!


Tack! :) :oops:
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Angriff » 2013-03-03 19:25:21

Kan vara lika farligt att pyssla med vanligt sex. Såg en dokumentär för några år sedan om en kille och en tjej som träffades. Det hela gick snett när tjejen sa "Gör vad du vill med mig". Hon hade inte fattat att kille var psykopat. Hennes kropp hittades av polisen.

BDSM är för övrigt att likställa med fantasier och rollspel och har inget med våld att göra, inget rollspel i världen är skadligt.
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Kvinna död efter BDSM

Inläggav lillmupp » 2013-03-03 21:15:17

Svarta skrev:Att säga att det inte är sant att det är extremt vanligt med självskadebeteende i BDSM-kretsar känns inte speciellt genomtänkt. Det finns olika grupperingar inom den världen (såsom i de flesta andra världar); grupperingar med olika preferenser, erfarenheter, beteenden, ålder et.c. I den grupp som du har rört dig i(?) kanske det inte är speciellt vanligt med självskadebeteenden... Men jag har sett (och känner personligen) alldeles för många trasiga människor i de BDSM-kretsar som jag har rört mig i för att kunna förneka faktumet att många faktiskt självskadar sig. Därmed inte sagt att de alltid är medvetna om det själva.


Anar att vi hamnar i en onödig polemik kring detta på grund ordvalet ("vanlig").
Vad är att betrakta som vanligt?
Extremt vanligt?
Bland icke-BDSM-utövare, vilken är nivån då?

Det finns säkert sociala grupperingar i vilka självskadebeteende och BDSM-utövande sammanfaller i högre grad än i andra. Jag har inte rört mig just i sådana grupper (men, ja, väl i andra).
Det kan vara så att jag "förskonats" från exponering, men än ser jag möjligen anektodisk återgivning och så länge jag inte får underlag i form av mer etablerad undersökning/forskning så vidhåller jag min ståndpunkt, utifrån just mina observationer.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Kvinna död efter BDSM

Inläggav kullan » 2013-03-03 21:46:30

Det jag ska skriva nu kommer antagligen att förvåna vissa men jag skriver det ändå.

Vissa unga tjejer ( tror inte att det är lika vanligt bland killar) är så hungriga på uppmärksamhet att dom kan gå nästan hur långt som helst. Bara dom får uppmärksamhet. Att killen super ner tjejen är en sak men dom känner i sin naiva sfär att " han verkar ju bry sig". Jo vissa är tyvärr så blåögda. Att det sen blev en våldtäkt eller ett mord av det sen fanns inte i tjejens uträckning innan. Men varför skulle killen droga ner en tjej om inte det vore just för att lättare våldta eller ta död på henne? Men så långt tänker inte vissa tjejer. Utan dom verkar mest tänka " han ger mig uppmärksamhet och han verkar bry sig ".

Våldtäkt och mord är fortfarande moraliskt förkastligt i mina ögon så nej jag anser inte att tjejerna får skylla sig själva. Det vill jag noggrant poängtera. Killen ska sys in för gott anser jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 21:57:06

kullan skrev:Våldtäkt och mord är fortfarande moraliskt förkastligt i mina ögon


Självklart. Men det finns ju faktiskt kvinnor som tar droger och har sex alldeles självmant.

Man kan ju inte anklaga alla män som har sex med kvinnor för våldtäkt, eller påstå att alla kvinnor som tar droger eller dricker alkohol luras till det av män.

Men jag håller med dig om att det finns kvinnor (och män också för den delen) som låter sig utnyttjas och behandlas illa på olika sätt bara för att få lite uppmärksamhet och bekräftelse. Det är mycket sorgligt och förnedrande.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav kullan » 2013-03-03 22:03:17

Gafsan skrev:Självklart. Men det finns ju faktiskt kvinnor som tar droger och har sex alldeles självmant.


Jo det är jag medveten om. sen kan man tycka vad man vill om just det.

Gafsan skrev:Man kan ju inte anklaga alla män som har sex med kvinnor för våldtäkt, eller påstå att alla kvinnor som tar droger eller dricker alkohol luras till det av män.


Nä det är sant.

Gafsan skrev:Men jag håller med dig om att det finns kvinnor (och män också för den delen) som låter sig utnyttjas och behandlas illa på olika sätt bara för att få lite uppmärksamhet och bekräftelse. Det är mycket sorgligt och förnedrande.


Ja det är sorgligt för dom tappar ögon för det som är bra för dom. Men vissa tror att dom ska dö om dom inte får svar på ett sms inom 5 minuter. Känns lite sjukt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 22:04:55

kullan skrev:Ja det är sorgligt för dom tappar ögon för det som är bra för dom. Men vissa tror att dom ska dö om dom inte får svar på ett sms inom 5 minuter. Känns lite sjukt.


Jaa, det är sant. Fast det är en sjukdom som jag tror att de flesta av oss får en släng av då och då... :wink: man får försöka hålla huvudet kallt och bete sig så rationellt man kan.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav slackern » 2013-03-03 22:08:42

Gafsan skrev:
kullan skrev:Ja det är sorgligt för dom tappar ögon för det som är bra för dom. Men vissa tror att dom ska dö om dom inte får svar på ett sms inom 5 minuter. Känns lite sjukt.


Jaa, det är sant. Fast det är en sjukdom som jag tror att de flesta av oss får en släng av då och då... :wink: man får försöka hålla huvudet kallt och bete sig så rationellt man kan.


Annars låter det exakt som borderline. Nu påstår inte jag på minsta vis att någon utav er har det. Men det är det första som poppar upp i mitt huvud.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 22:11:09

slackern skrev:
Gafsan skrev:
kullan skrev:Ja det är sorgligt för dom tappar ögon för det som är bra för dom. Men vissa tror att dom ska dö om dom inte får svar på ett sms inom 5 minuter. Känns lite sjukt.


Jaa, det är sant. Fast det är en sjukdom som jag tror att de flesta av oss får en släng av då och då... :wink: man får försöka hålla huvudet kallt och bete sig så rationellt man kan.


Annars låter det exakt som borderline. Nu påstår inte jag på minsta vis att någon utav er har det. Men det är det första som poppar upp i mitt huvud.


Mja, det kan väl hända att det här beteendet är vanligare hos människor med borderline. Men med handen på hjärtat så tror jag nog att de flesta av oss en eller annan gång i livet har haft svårt att koncentrera sig på någonting annat än att HAN (eller HON) ska höra av sig. Visst kan det vara ett tecken på personlighetsstörning (särskilt om det går till överdrift), men det kan också vara ett tecken på något så oskyldigt som en alldeles vanlig förälskelse.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav kullan » 2013-03-03 22:12:53

slackern skrev:Annars låter det exakt som borderline.


Då har min pojkvän haft otur att fått kontakt med enbart tjejer med just bordeline. Dom flesta han har chattat och smsat med innan han träffade mig har just varit så. När han inte svarat inom vad dom ansett rimlig tid så har han inte varit intresserad av dom har han fått veta från dom. Nä det är nog en annan sjuka oxå tror jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kvinna död efter BDSM

Inläggav slackern » 2013-03-03 22:16:51

Gafsan skrev:
slackern skrev:
Gafsan skrev:
Jaa, det är sant. Fast det är en sjukdom som jag tror att de flesta av oss får en släng av då och då... :wink: man får försöka hålla huvudet kallt och bete sig så rationellt man kan.


Annars låter det exakt som borderline. Nu påstår inte jag på minsta vis att någon utav er har det. Men det är det första som poppar upp i mitt huvud.


Mja, det kan väl hända att det här beteendet är vanligare hos människor med borderline. Men med handen på hjärtat så tror jag nog att de flesta av oss en eller annan gång i livet har haft svårt att koncentrera sig på någonting annat än att HAN (eller HON) ska höra av sig. Visst kan det vara ett tecken på personlighetsstörning (särskilt om det går till överdrift), men det kan också vara ett tecken på något så oskyldigt som en alldeles vanlig förälskelse.


Förlåt skrev lite otydligt. Men jag tänkte i det stora hela det tråden handlade om. Att visa använder sex som självskadebeteende och sedan även det sista om separations ångest kombinationen utav bägge. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 22:18:08

slackern skrev:Förlåt skrev lite otydligt. Men jag tänkte i det stora hela det tråden handlade om. Att visa använder sex som självskadebeteende och sedan även det sista om separations ångest kombinationen utav bägge.


Aha, ja isåfall håller jag med dig. Den kombinationen är verkligen inte sund alls.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Alien » 2013-03-04 3:51:31

Ett människoliv är verkigen inte värt mycket. Tio månader för misshandel och inget för vållande till annans död!

SN skrev:Mannen åtalas för synnerligen grov misshandel och vållande till annans död efter en BDSM-session, en så kallad sexlek, som gått snett i Umeå.
Enligt den rättsmedicinska undersökningen hade kvinnan tagit emot minst 123 slag över hela kroppen av ett långsmalt tillhygge. Hon hade bland annat en krosskada i huvudet, men ingen av slagskadorna uppges ha varit livshotande.
---
Tidningen skriver i sin nätupplaga att åklagaren menar att 31-åringen tog en medveten risk då han, påtagligt berusad, deltog i det sadomasochistiska rollspelet och såg till att kvinnans andningsvägar täpptes till. Därför vållade han hennes död.
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1674500

Jag skulle gärna vilja veta hur rätten resonerade. Kan man komma undan med mord om offret själv ville bli dödad? Kan man komma undan med att vålla någon annans död för att man är berusad? Det brukar väl inte räknas som ursäkt när man frivilligt berusat sig.

Eller så har rätten sexliberala åsikter: Allt som man gör när det gäller sex är förståeligt och förlåtligt. Det är s a s mindre straffvärt om man har ihjäl någon under sex än annars.

Jag hoppas att domen överklagas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in