Kvällsångest?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kvällsångest?

Inläggav Jaysindab » 2017-08-23 4:39:32

Har haft en lång period där jag fått bråka med försäkringskassan som helst av allt skulle se mig utförsäkrad vilket säkerligen påverkar så att det blivit som det är nu. Jag har isolerat mig mer och mer och mitt hat mot samhället och människor växer sig starkare. Men samtidigt har en ångest blivit kraftigare, speciellt på kvällen. Jag har visserligen alltid haft sömnproblem, ligger och stör mig på ljuden, stirrar ut i mörkret eller försöker släppa tankarna som spinner igång så fort jag lagt huvudet på kudden. Men nu är det illa.

De senaste månaderna har sömnen blivit sämre och sämre, melatoninet hjälper inte alls längre och det tar inte bara en timme att somna, det tar 3-4 timmar. För jag får tryck över bröstet, ont att andas, kan inte ligga still, darrningar, domningar, blir rädd för ljuden, rycker till av dem, stirrar ut genom sovrumsdörren och tänker att någon är i lägenheten. Jag har både yxa och kniv vid sängen, men helst av allt skulle jag vilja ha ett skjutvapen. Ibland får jag någon typ av schitzoparanoia och tänker att jag har insekter som tagit sig inom genom öron och näsa och lever i mitt huvud så alla dessa saker händer. Dagtid förstår jag självklart att så inte är fallet, men på kvällen.. det är hemskt. Jag känner hur det kryper under huden & i mitt huvud. Vid enstaka tillfällen kan jag rycka till att jag rör mig själv, t ex jag lägger handen på låret och rycker till för det känns som att det inte är min hand utan någon annans.

Konstigt nog, om jag ska jag sova middag i soffan, inga problem alls. Underligt.

Är det någon annan som känner igen detta med att ångest kommer mot kvällen?
Hur hanterar ni detta så ni kan somna lättare?

Mvh Jay
Jaysindab
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2016-05-14

Kvällsångest?

Inläggav Batte » 2017-08-23 20:31:43

Det er nok ikke merkelig at du blir psykisk påvirket av for lite søvn, dessverre. :(

Jeg håper noen har gode råd!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kvällsångest?

Inläggav geocache » 2017-08-24 13:47:10

Jaa, jag får sådan kvällsångest (det är mera oro, egentigen) på kvällarna, och inte sällan får den mig att behöva sitta uppe ända in "på småtimmarna". Istället för att ligga kvar i sängen och bli allt mer sömnlös går jag upp, sätter mig att läsa något, lösa korsord, eller, om jag inte är alltför uttröttad, sätter jag mig med modellbygge eller dioramabygge, tills jag är så trött att jag börjar somna till. Då har min hjärna fokuserat så länge på det jag sysslat med att "hjärnspökena" är borta.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Kvällsångest?

Inläggav Fretshi » 2017-08-25 23:42:59

Till att börja med vill jag säga att de råd geocache ger är väldigt sunda och bra.

Det jag kan tillägga är att en natt utan sömn inte är någon fara så länge man kan sluta oroa sig för att man inte kan sova då vaknar man som en sjuk person.
När jag gör retreater så säger läraren "whole Night no sleep wondeful!" Och det kan vara bra att tänka på att det inte är någon fara att inte somna så länge man ser till att kroppen får vila och hjärnan också får lite vila så gör man inget fel.
Kan vara till hjälp att följa sin andning eler fokusera på kroppsförnimmelserna för det lugnar sinnet.
Men det bästa tipset är nog sluta oroa dig för att du inte kan somna man kan få fullständig vila och återhämtning om man ser till att kroppen får vila och man inte oroar sig så mycket.

Det har hjälpt mig alla fall.

En sak till läser att du isolerar dig och det är aldrig bra man behöver träffa folk och få utbyte annars kan man riskera att bli galen. Jag gick hemma 2016 några månader och var sjukskriven och tränade kung fu efter ett tag så fick jag så stark ångest så jag inte kunde vara med mitt eget sällskap var för tråkigt att bara gå hemma på dagarna då började jag på en dagverksamhet och det hjälpte en del mot ångesten. Att göra saker på dagarna och vistas i solljus är också viktigt för sömnen och hälSan.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kvällsångest?

Inläggav Flia » 2017-08-26 9:18:08

Jag har haft ett trygghetsbehov, när jag lägger mig, av och till hela livet.

Kan inte ligga med ryggen ut mot rummet då, utan måste ha en vägg bakom, och täcket uppdraget under hakan.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Kvällsångest?

Inläggav Soluppgång » 2017-08-26 11:11:46

Jag tror jag vet vad som händer i din kropp...

Jag är ny medlem här och jag får inte upp de saker jag skrivit. Så om du läser detta så betyder det att mitt konto funkar.

Vet du vad som händer med kroppen när man tar ofarliga mediciner i årtionden?

Jag ska vara tydlig...Vad händer med njuren levern signalsystem och kroppens förmåga om du tar 2 ofarliga tabletter av något i 20 - 30 år?


Hoppas mitt konto kommer igång..
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

Kvällsångest?

Inläggav Flinta » 2017-08-26 18:42:04

Hej Jaysindab!

Du vill ha mindre kvällsångest. Jag har två idéer som jag inte vet om du testat? Den ena är att söka efter psykologkontakt för att ha någon att bolla vardagen med (så att du inte är helt själv i det du upplever) och den andra är att närvara/ delta i samtalsgrupper för aspergare genom olika intresseföreningar (eller söka efter andra - för dig- vettiga sociala miljöer).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in