Kroppsspråk och andra konstigheter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav Stripes » 2015-06-18 11:54:59

Hej!

Som relativt social (när jag själv önskar) uppskattat jag att prata när det finns nåt att prata om , kall prat - inte min grej. Men kroppsspråk är det svåraste som finns. Mina åsikter är - du har fått munnen till en sak , tala. Så använd till det!

Hur ser ni på saker ? Kan tänka mig att det är olika beroende på kön.
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav marryjo86 » 2015-06-18 11:58:47

JA eller hur!! Jag förstår inte häller.. Och så är det ju helt omöjligt att avgöra vart gränsen för självklart går och inte.. försöker man ge sig in på ytligt prat så kanske man säger något som är för självklart.. Hur Katten ska man veta vart gränsen går??
marryjo86
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2015-06-15
Ort: Örebro

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav kullan » 2015-06-18 12:00:04

Kroppsspråk har jag har kunnat förstå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav Orbit » 2015-06-18 12:38:14

När människor viftar en massa med händerna när de pratar blir jag stressad. Jag uppfattar det nästan som att de är aggressiva. Ser jag folk veva med sina händer på tv så sitter jag och spänner mig så att jag blir jättespänd. Någon annan som gör detta?
Orbit
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-04-15

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav Huggorm » 2015-06-18 12:44:21

Orbit skrev:När människor viftar en massa med händerna när de pratar blir jag stressad. Jag uppfattar det nästan som att de är aggressiva. Ser jag folk veva med sina händer på tv så sitter jag och spänner mig så att jag blir jättespänd. Någon annan som gör detta?
Som italienare med sitt konstiga kroppsspråk, jag hänger upp mig på det och hör inte vad de säger.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav geocache » 2015-06-18 12:44:58

Jaa, kroppsspråket är verkligen svårbehärskat, svårt att förstå. Precis som när det gäller det talade språket så betyder ju olika uttryck/gester olika beroende på vilken kultur personerna i ett "samtal" tillhör, eller har vuxit upp i.

För en tid sedan lånade jag en bok i stil med denna http://www.bokus.com/bok/9789132329654/ ... lojar-dig/ av en bekant som i sitt yrkesliv bland annat hade föreläsningar "inför publik", och den boken gav en massa tips om olika sätt att kommunicera "med kroppen".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav plåtmonster » 2015-06-18 13:02:49

Orbit skrev:När människor viftar en massa med händerna när de pratar blir jag stressad. Jag uppfattar det nästan som att de är aggressiva. Ser jag folk veva med sina händer på tv så sitter jag och spänner mig så att jag blir jättespänd. Någon annan som gör detta?

Reagerar inte reflexmässigt på det utan uppfattar det som att talaren försöker kompensera verbal oförmåga med kroppsrörelser och är allmänt disorganiserad och mer styrs av drifter än tänkande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav geocache » 2015-06-18 13:14:48

Orbit skrev:När människor viftar en massa med händerna när de pratar blir jag stressad. Jag uppfattar det nästan som att de är aggressiva. Ser jag folk veva med sina händer på tv så sitter jag och spänner mig så att jag blir jättespänd. Någon annan som gör detta?


Jag blir inte stressad av sådana rörelser, men jag "tappar en hel del fokus" på deras egentliga, verbala, budskap.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav tahlia » 2015-06-18 19:17:12

Det enda kroppsspråk som är intressant på riktigt är det helt omedvetna. Som när en person kliver in i rummet och du direkt kan se vilka som är öppna för vad den har att komma med samt vilka som direkt eller efterhand tycker att det är skitsnack.
När jag var i tonåren skickade facket iväg morsan på en kurs i just kroppsspråk och kommunikation, inriktningen handlade om både hur man själv bäst gör när man ska tala inför flera och hur man läser av åhörare (hon fick någon slags ledarposition fackligt på jobbet, därav kursen). När hon kom hem gick vi igenom kursmaterialet och allt hon lärt sig för sånt var ett av mina största intressen. Kan säga att det gjorde mer nytta än jag förstod då. Intressant var det också.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav plåtmonster » 2015-06-18 22:02:03

Har du kvar materialet möjligtvis? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav Stripes » 2015-06-19 15:06:19

Oj vad roligt med så många åsikter!
Flera år innan jag fick min diagnos lyssnade jag på en bok som heter "konsten att läsa tankar" Henrik Fexeus har skrivit den. Trots mina svårigheter lyckades den få mig att få en hel del (som jag dock glömt bort nu mera). Men planerar att lyssna igen!

Rekommenderas starkt :)!

Glad midsommar!!
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Re: Kroppsspråk och andra konstigheter

Inläggav tahlia » 2015-06-19 17:23:26

plåtmonster skrev:Har du kvar materialet möjligtvis? ;)

Jag vet inte..men, jag har en hel del lådor med morsans papper instuvade någon av alkoverna. Det börjar bli dags att röja dem snart så skulle jag snubbla över materialet så kan jag scanna dem och hojta till. ;D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in