Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-03 20:45:14

Jag fick en psykisk meltdown för exakt en vecka sedan, efter en period av vad jag nu kan se närmast var mani. I måndags fick jag en panikattack på jobbet och satt inne på muggen och skakade.
Tisdag kväll pajade magen. Hur tarmarna reagerade väljer jag att bespara er, men vackert var det inte. Magen krampade så djävulusiskt att jag låg stönande och kallsvettig på badrumsgolvet och önskade mig en snabb och skonsam död. Till slut kräktes jag. Ringde farsgubben som kom och tog hand om mig tills jag lyckades komma i säng.
Sov jättedåligt, hade ont i både mage och rygg, även om kramperna var över. Sov sedan större delen av dagen. Natten till i dag sov jag jättegott och när jag vaknade var magvärken över, men jag har hela dagen varit allmänt yr, haft ont i musklerna (spec. i nacken), haft svårt att fokusera blicken och varit ovanligt fumlig (slog huvet i en skåplucka, slog sönder en tallrik...), snurrig i huvet, etc.

Är det normalt att kroppen reagerar så här fruktansvärt kraftigt på "psykiska meltdowns"? Eller är det även något som är FYSISKT fel hos mig?
Jag misstänker viss bipolaritet hos mig själv och det känns som om det räcker med diagnoser som det är... :-)097
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav Puzzle » 2015-09-03 21:18:44

Fullt så illa har jag aldrig själv upplevt det i alla fall men en del av problemen känner jag igen men det låter som en extremare version av dom som du beskriver. Men då har jag för den delen inte riktigt ansett att jag har haft något som kan liknas som "mani"..

Så jag skulle nog påstå att det inte nödvändigtvis behöver vara något psykiskt problem utan det kan ha att göra med det psykiska. Som du säkert redan vet så slitet ju psykisk ohälsa enormt på kroppen men om du känner dig oroad så kan du ju ringa och kolla upp det på Vårdcentralen. Om inte annat så får du ju ett positivt besked så du inte behöver oroa dig över fysiska sjukdomar.

Hoppas du mår bättre och slipper uppleva det där igen. :-)Hug
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav slackern » 2015-09-03 21:24:29

Två gånger i livet har jag fått yrselattacker som har hållit i sig under flera veckor, blev till och med inlagd på sjukhus för observation. Första gången det hände sa läkaren på vårdcentralen att det var något psykiskt efter att ha tagit EKG å grejer har tydligen ett blåsljud i hjärtat. Andra gången det hände hamnade jag på sjukhus över helgen när jag senare skrevs ut sa läkaren att det antingen var en virusinfektion på balansnerven i örat eller att jag var utbränd. Blev även skickad för att göra ett ultraljudstest utav mitt hjärta för att kolla upp blåsljudet men det var ingen fara som tur var.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav geocache » 2015-09-03 21:30:48

Hej Kahlokatt.

Jaa, jag hade samma som du för ett antal år sedan, under en period då jag inte kunnde behålla maten överhuvudtaget. Jag var så extremt stressad att hela kroppen "gjorde uppror". En vän som jobbat som sjuksköterska gav mig massor av kloka råd om hur jag skulle göra för att magen skulle börja fungera normalt igen. På bara två månader gick jag ner sju kilo i vikt, och min vakna tid tillbringade jag nästan helt liggande på det svala klinkergolvet i bara kallingarna. Jag hade så hög feber att det var enda sättet för mig att svalka av kroppen. Långa stunder var jag för utmattad för att ens orka resa mig.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-03 21:38:17

Jo, psykosomatiska reaktioner är känt.
Finns många fysiska symptom som har psykisk ohälsa som grund.

Exakt hur det funkar i ditt fall kan jag inte uttala mig om.

Men tråkigt att du mår dåligt.
Sköt om dig!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-03 21:41:46

KrigarSjäl skrev:Sköt om dig!


Tack! :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-03 21:47:12

-Inget att tacka för.

Sköt om dig och försök vila kropp och själ.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav JaneLane » 2015-09-03 21:51:05

Jag har fått yrselattacker, avdomningar i halva kroppen, eksem i hårbottnen, extremt illamående där jag velat kräkas, svimmat av just panikångest. Så visst kan din kropp reagera på det.

Kan bara säga att jag är ledsen över att du måste gå igenom sån skit och hoppas verkligen du blir bättre..
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav caracara » 2015-09-03 21:53:12

Take care!
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-03 21:53:39

JaneLane skrev:Jag har fått yrselattacker, avdomningar i halva kroppen, eksem i hårbottnen, extremt illamående där jag velat kräkas, svimmat av just panikångest. Så visst kan din kropp reagera på det.

Kan bara säga att jag är ledsen över att du måste gå igenom sån skit och hoppas verkligen du blir bättre..


Tack, detsamma. Låter verkligen vansinnigt jobbigt. :(
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-03 21:54:13

caracara skrev:Take care!


Tack!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav plåtmonster » 2015-09-04 0:50:00

Finns det något i miljön som kan ha påverkat dig såsom stress, mat, sömnbrist, för lite motion osv?

Rent spontant känns det som att det är något som legat och pyrt tills kroppen inte kunnat hantera det och då blir det hela havet stormar tills kroppen åter hittar sin balans. Hoppas du mår bra nu iaf. :-)Hug

(kom att tänka på att det vore käckt att konstruera någon slags liggyta som aktivt kan reglera temperaturen och där man kan spy och lätt göra rent efteråt om man mår riktigt dåligt så att man slipper att ligga på badrumsgolv och använda krafterna till att kämpa med att få huvudet ovan toalettsitsen när det behövs)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-04 11:47:47

Tack, plåtmonstret :-)Hug
Fysiskt mår jag bättre, men psykiskt är det inget vidare. Min självkänsla är verkligen noll. Har ingen aning om vad detta mentala breakdown kan ha för orsak, de bara kommer ibland.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav plåtmonster » 2015-09-04 17:25:47

Har du jobb? kontinuerligt umgänge? flera måsten? kika där.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav elle » 2015-09-04 18:20:41

Låter väldigt jobbigt Kahlokatten. Jag har själv upplevt hur dåligt man mår när kroppen säger ifrån. Jag hoppas verkligen att du blir bättre. :-)Hug
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kroppen tar stryk av psykisk ohälsa

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-05 22:23:28

Tack elle! :-)Hug
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Aspergare och vården



Logga in