Kränkande instruktionsbok

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kränkande instruktionsbok

Inläggav GHIJohansson » 2012-09-09 14:02:21

Jag köpte en mikrovågsugn importerad av företaget http://www.adexi.se varpå jag fann följande text i instruktionsboken :

"Apparaten får inte användas av personer med nersatt känslighet, fysiska eller mentala funktionshinder eller personer som är oförmögna att använda apparaten, såvida de inte övervakas eller instrueras av en person som ansvarar för deras säkerhet."

Då jag har Asperger syndrom betyder det att företaget förbjuder mig att använda apparaten. Men jag hittade inget förbud på förpackningen, jag menar innan jag köpte den. Vilket i praktiken betyder att företaget anser att de får lov att sälja en apparat till mig och samtidigt förbjuda mig att använda den. Det går inte ihop. Dessutom är det givetvis kränkande att företaget förbjuder mig att använda en mikrovågsugn. Min gamla mikrovågsugn har jag använt i tio år utan problem, så jag finner det orimligt att någon skulle förbjuda mig att använda en sådan apparat.

När jag kontaktade företaget så hänvisade de till http://www.elsakerhetsverket.se och därifrån fick jag ett svar som bäst kan beskrivas som "goddag yxskaft". Det ska bli intressant att se vad Diskrimineringsombudsmannen svarar.

Har ni andra liknande erfarenhet?
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav Flawed » 2012-09-09 14:34:26

Det är nog en översättning ifrån en amerikansk instruktionsbok.
Ni vet där man kan stämma företag.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav Orogor » 2012-09-09 14:39:58

Men jag skulle kunna tänka mig att även i USA skulle det där ses som kränkande bland högfungerande NPF'are.
Det där är nog bland de mest klumpiga varningstexter jag sett nångång tror jag.
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav Miche » 2012-09-09 14:40:16

GHIJohansson skrev:När jag kontaktade företaget så hänvisade de till http://www.elsakerhetsverket.se och därifrån fick jag ett svar som bäst kan beskrivas som "goddag yxskaft". Det ska bli intressant att se vad Diskrimineringsombudsmannen svarar.

Du får gärna redovisa de svar du fått!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav Kvasir » 2012-09-09 14:44:04

Många märkliga varningstexter har sitt ursprung i att tillverkare kan bli stämda för nästan vilka märkligheter som helst i USA, och att sådana varningar ibland följer med även i andra länder.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-09 14:50:27

Haha, fan vilken härlig manual.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav Iridia » 2012-09-09 14:56:18

GHIJohansson skrev:Jag köpte en mikrovågsugn importerad av företaget http://www.adexi.se varpå jag fann följande text i instruktionsboken :

"Apparaten får inte användas av personer med nersatt känslighet, fysiska eller mentala funktionshinder eller personer som är oförmögna att använda apparaten, såvida de inte övervakas eller instrueras av en person som ansvarar för deras säkerhet."

Jag ser inget kränkande i detta, bara omsorg om användaren (och om företagets egen rumpa ifall apparaten skulle hamnar i orätta händer och orsaka skada, som Flawed är inne på ovan).

AS är inte ett mentalt funktionshinder utan ett socialt, så beskrivningen gäller inte dig/oss ö h t. Med mentalt funktionshinder menas troligen utvecklingsstörda eller personer med så dålig motorik att de skulle kunna skada sig själva eller andra.

Det är väl inte mer kränkande än att det står på plastpåsar att barn inte får leka med dem. Ska barnen känna sig kränkta då? Ska jag känna mig kränkt för att bilen inte tror att jag kan köra 10 meter utan säkerhetsbälte?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav Alien » 2012-09-09 15:09:48

Så länge det inte står "neuropsykiatriska funktionshinder" känner jag mig inte träffad och inte heller kränkt. Man behöver inte ta åt sig av allt. Företaget har säkert inget val mtp de ökända skadeståndsprocesserna i USA.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-09-09 16:19:49

Det är en standardtext för att skydda sig mot stämningar, den fanns även med i instruktionerna till min eltandborste vad man nu skulle göra med den som var skadligt.

De flesta varningar på olika produkter är orimliga på det viset, just för att undvika stämningar. Som redan sagt troligen en översättning från engelskan.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav Wine » 2012-09-09 20:44:26

Har också läst liknande text många ggr i manualer som följer med olika elektriska apparater men jag har aldrig känt mig kränkt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Kränkande instruktionsbok

Inläggav thefilosofer » 2012-09-09 22:24:12

Allvarligt talat, vad är problemet? Att känna sig kränkt, sårad och se allt som ett hot beror på dåligt självförtroende.

Förmodligen finns det folk i USA som lyckats pajja sin mikro, skyller det på sin diagnos och hovar in storkovan, så funkar det i staterna. Kom igen fan, det finns bättre sätt att spendera sin söndag på, själv har jag skuttat runt i rummet och spelat gitarr till red hot chili peppers och vart allmänt uppåt! :-)018
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Kränkande instruktionsbok

Inläggav Zombie » 2012-09-09 23:04:33

Men var inte så kränkande. Alla kanske inte vill vara uppåt. Folk har Asperger här!

Skämt förstås. Men en del kanske har tungt bagage av kränkningar eller misstolkningar eller tänker inte på USA det första de gör.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Kränkande instruktionsbok

Inläggav Xzirie » 2012-09-10 4:42:36

Det vore lite kul om någon jävel stämde dem för diskriminerande varningstext! :D

Själv är jag förvisso rätt bra på att sätta eld på mikron...
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Kränkande instruktionsbok

Inläggav Lilla Gumman » 2012-09-10 9:19:56

Hej!

När jag köpte en Fasett vattenkokare på Rusta, som geocache fick i julklapp för några år sen, atod det i bruksanvisningen som medföljde:

"Vattenkokaren är inte avsedd att användas av personer (inklusive barn) med nedsatt fysisk, sensorisk eller mental förmåga eller bristfällig erfarenhet och kunskap, såvida de inte övervakas eller får instruktioner angående hur vattenkokaren ska användas av en person som ansvarar för deras säkerhet. Barn måste övervakas för att säkerställa att de inte leker med vattenkokaren."

Det är inte ett dugg farligt att använda en vattenkokare. I och för sig så ska man inte fylla vattenkokaren längre upp än till max-graderingen, för annars kan det koka över så man får brännskador. Men jag har aldrig hört om någon som fått brännskador av att använda en vattenkokare.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Kränkande instruktionsbok

Inläggav MsTibbs » 2012-09-10 9:49:22

Man kan råka spilla det färdigkokta vattnet över sig, jag skulle inte låta ett barn koka ensam.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Kränkande instruktionsbok

Inläggav Ugglan » 2012-09-10 10:12:22

GHIJohansson skrev:nersatt känslighet
Lilla Gumman skrev:nedsatt fysisk, sensorisk eller mental förmåga
M a o är man en utmärkt användare av allehanda elprodukter då känsligheten och den sensoriska förmågan är den rakt motsatta - förhöjd.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Kränkande instruktionsbok

Inläggav tahlia » 2012-09-10 10:16:48

Kvasir skrev:Många märkliga varningstexter har sitt ursprung i att tillverkare kan bli stämda för nästan vilka märkligheter som helst i USA, och att sådana varningar ibland följer med även i andra länder.


Precis min tanke. Ska man känna sig kränkt för att ett företag försöker skydda sitt eget arsle ifall en incident inträffar? Just i USA försöker konsumenter (generellt) att hitta var tänkbar öppning för att stämma sig rika på diverse felfunktioner därför täpper man, som företag, igen alla hål oavsett hur absurda de må te sig.
Personligen tycker jag mest att det är sorgligt att människor i så hög grad har utnyttjat systemet att sådana här varningstexter ens behövs.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kränkande instruktionsbok

Inläggav Wine » 2012-09-10 10:18:05

tahlia skrev:Personligen tycker jag mest att det är sorgligt att människor i så hög grad har utnyttjat systemet att sådana här varningstexter ens behövs.


Ja det är nästan skrattretande att läsa vissa varningstexter ibland.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kränkande instruktionsbok

Inläggav kattkvinna » 2012-09-10 12:31:12

Ja, den där varningstexten blir så absurd och underhållande. ( Skrattar)
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Kränkande instruktionsbok

Inläggav Iridia » 2012-09-10 13:28:57

Lilla Gumman skrev:Det är inte ett dugg farligt att använda en vattenkokare. I och för sig så ska man inte fylla vattenkokaren längre upp än till max-graderingen, för annars kan det koka över så man får brännskador. Men jag har aldrig hört om någon som fått brännskador av att använda en vattenkokare.

Lilla Gumman

Det kanske är för att de inte fyllt den över max-strecket? Det är ganska lätt att bränna sig på kokande vatten, jag känner flera som gjort det, och de hade inte ens NPF.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Kränkande instruktionsbok

Inläggav Miche » 2012-09-10 14:17:53

Iridia skrev: de hade inte ens NPF.

Kanske just därför... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kränkande instruktionsbok

Inläggav Zombie » 2012-09-10 14:27:05

tahlia skrev:Personligen tycker jag mest att det är sorgligt att människor i så hög grad har utnyttjat systemet att sådana här varningstexter ens behövs.

Kanske hänger ihop med den USA:iska samhällsvisionen, där var och en ska vara sig själv nog och sin egen lyckas smed och det inte ska finnas någon stark offentlighet som kan representera dem som då inte kommer sig upp och blir storföretagare (eller har ärvt en sådan ställning). Folk som inte kommer sig upp kanske finner sig tvungna att ta de (vad vi skulle kalla) skamgrepp de kan koppla – de med.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Kränkande instruktionsbok

Inläggav slackern » 2012-09-10 14:33:07

Zombie skrev:
tahlia skrev:Personligen tycker jag mest att det är sorgligt att människor i så hög grad har utnyttjat systemet att sådana här varningstexter ens behövs.

Kanske hänger ihop med den USA:iska samhällsvisionen, där var och en ska vara sig själv nog och sin egen lyckas smed och det inte ska finnas någon stark offentlighet som kan representera dem som då inte kommer sig upp och blir storföretagare (eller har ärvt en sådan ställning). Folk som inte kommer sig upp kanske finner sig tvungna att ta de (vad vi skulle kalla) skamgrepp de kan koppla – de med.


Eller så kan det vara jurister som har hittat en nisch det går att tjäna grova pengar på. Jag vet inte om det är vanligare att dom socialt utslagna använder sej utav det sättet att tjäna pengar på. Eller om medelklassen och överklassen använder sej utav det i större utsträckning. Vore intressant att se siffror på hur det ligger till. Har du sett några sådana siffror? Eller är det du som spekulerar att det kan ligga till så?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kränkande instruktionsbok

Inläggav Wine » 2012-09-10 14:40:15

Zombie skrev:
tahlia skrev:Personligen tycker jag mest att det är sorgligt att människor i så hög grad har utnyttjat systemet att sådana här varningstexter ens behövs.

Kanske hänger ihop med den USA:iska samhällsvisionen, där var och en ska vara sig själv nog och sin egen lyckas smed och det inte ska finnas någon stark offentlighet som kan representera dem som då inte kommer sig upp och blir storföretagare (eller har ärvt en sådan ställning). Folk som inte kommer sig upp kanske finner sig tvungna att ta de (vad vi skulle kalla) skamgrepp de kan koppla – de med.


Zombie, menar du helt enkelt att det handlar om avundsjuka människor som ser sin chans?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in