Kosttillskott - viktminskning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-12 21:12:30

Är det någon som har testat ett kosttillskott som har gett resultat? Vad heter det i så fall?

Jag vill tillägga att jag inte tror på att man kan gå ner i vikt av bara ett piller. Tänker mer på kosttillskott som kan "hjälpa till" genom att till exempel minska aptiten.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav earlydayminer » 2013-10-12 21:22:31

Nej, men däremot vill jag rekommendera den "vanliga och tråkiga" vägen. Dra ner på kalorier och motionera mer. :-)003 Ursäkt för tråkigt svar.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav radix » 2013-10-12 21:23:27

Glutamin, en aminosyra som ger en ADHD men ökar förbränningen.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav earlydayminer » 2013-10-12 21:25:19

:-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-12 21:29:46

earlydayminer skrev:Nej, men däremot vill jag rekommendera den "vanliga och tråkiga" vägen. Dra ner på kalorier och motionera mer. :-)003 Ursäkt för tråkigt svar.

Jag försöker... Går till gymmet tre gånger i veckan (i cirka 45 minuter per gång) och går i tre danskurser. Försöker att inte äta mer än 1200 kalorier per dag. Men ser inte mycket resultat, så det är därför jag funderar på "hjälpmedel".
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav earlydayminer » 2013-10-12 21:32:45

1200 kalorier per dag? Det är ganska snålt. Och du går inte ner i vikt? Hur länge har du gjort detta utan att märka resultat?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-10-12 21:33:24

Autismsmurfen skrev:
earlydayminer skrev:Nej, men däremot vill jag rekommendera den "vanliga och tråkiga" vägen. Dra ner på kalorier och motionera mer. :-)003 Ursäkt för tråkigt svar.

Jag försöker... Går till gymmet tre gånger i veckan (i cirka 45 minuter per gång) och går i tre danskurser. Försöker att inte äta mer än 1200 kalorier per dag. Men ser inte mycket resultat, så det är därför jag funderar på "hjälpmedel".


Går du på nån typ av medicin som ger viktökning? Jag vet att folk som går på Zyprexa i allmänhet går upp mycket och har svårt att gå ner.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-12 21:35:57

earlydayminer skrev:1200 kalorier per dag? Det är ganska snålt. Och du går inte ner i vikt? Hur länge har du gjort detta utan att märka resultat?

Kanske, men blir inte hungrig. 6 veckor tror jag. Har väl märkt en liten skillnad, men den märks knappt och hade hoppats på att gå ner mer och snabbare.

Angelic Fruitcake skrev:
Autismsmurfen skrev:
earlydayminer skrev:Nej, men däremot vill jag rekommendera den "vanliga och tråkiga" vägen. Dra ner på kalorier och motionera mer. :-)003 Ursäkt för tråkigt svar.

Jag försöker... Går till gymmet tre gånger i veckan (i cirka 45 minuter per gång) och går i tre danskurser. Försöker att inte äta mer än 1200 kalorier per dag. Men ser inte mycket resultat, så det är därför jag funderar på "hjälpmedel".


Går du på nån typ av medicin som ger viktökning? Jag vet att folk som går på Zyprexa i allmänhet går upp mycket och har svårt att gå ner.

Sertralin, men är osäker på om det påverkar vikten så värst mycket.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Azo85 » 2013-10-12 21:37:20

Effedrin har jag använt tidigare och det tyckte jag fungerade bra. Brukade det själv inte i syfte att gå ned i vikt men upplevde det helt klart som aptitdämpande. Men det har varit läkemedelsklassat ett tag. Men det finns synerfrin som jag egentligen bara provat ihop med effedrin som är en svagare variant på effedrin som jag tror kan ha en aptidämpande effekt mer än placebo. Synerfrin får säljas med vissa restriktioner, låga doser och inte blandas med andra substanser och dylika. Har man psykiska problem särskilt humörsvängningar är inte synerfrin nämnvärt bra och det är en påfrestning för hjärtat.

Brukar säga att det som fungerar är olagligt. Synerfrin tror jag däremot kan ha en viss marginell effekt men man skall nästan behandla det som ett läkemedel. Själv tar jag ingen centralstimulantia alls då jag betvivlar att det är bra med tanke på mina psykiska problem.

Synerfrin tror jag kan ha en viss effekt vilket jag själv upplevt även om det kanske bara var placebo annars är det bara humbug enligt min åsikt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav earlydayminer » 2013-10-12 21:40:02

Autismsmurfen skrev:kanske, men blir inte hungrig. 6 veckor tror jag. Har väl märkt en liten skillnad, men den märks knappt och hade hoppats på att gå n


Det tar tid att gå ner i vikt, men hur mycket rör du dig för övrigt?

Jag äter sertralin och tycker jag gått upp i vikt av det, men det känns mest som vattenvikt. Dessutom ser jag lite mer "poffy" ut än jag gjorde utan.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-10-12 21:41:13

Azo85 skrev:Effedrin har jag använt tidigare och det tyckte jag fungerade bra. Brukade det själv inte i syfte att gå ned i vikt men upplevde det helt klart som aptitdämpande.


Efedrin ska man akta sig för! Det är dopingklassat av en anledning och kan dessutom orsaka hjärtproblem.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav earlydayminer » 2013-10-12 21:46:23

Angelic Fruitcake skrev:
Azo85 skrev:Effedrin har jag använt tidigare och det tyckte jag fungerade bra. Brukade det själv inte i syfte att gå ned i vikt men upplevde det helt klart som aptitdämpande.


Efedrin ska man akta sig för! Det är dopingklassat av en anledning och kan dessutom orsaka hjärtproblem.


Yes.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav radix » 2013-10-12 22:02:17

+1

Alltså för att dämpa aptit ska man göra sig av med alla snabba kolhydrater. Då tillverkar kroppen allt socker den behöver i rätt takt av fett och annan mat och man får helt automatiskt ett jämnare blodsocker. Ta det lugnt med styrketräning också, du kommer spänna ut hud i onödan som kan få bristningar eller bara ge ännu mer överskottshud när du kkommit ner lite längre. Plus att man får en väldig aptit av det.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav slackern » 2013-10-12 22:15:30

Angelic Fruitcake skrev:
Azo85 skrev:Effedrin har jag använt tidigare och det tyckte jag fungerade bra. Brukade det själv inte i syfte att gå ned i vikt men upplevde det helt klart som aptitdämpande.


Efedrin ska man akta sig för! Det är dopingklassat av en anledning och kan dessutom orsaka hjärtproblem.


Är inte det även narkotikaklassat?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Moggy » 2013-10-12 22:15:47

radix skrev:Ta det lugnt med styrketräning också, du kommer spänna ut hud i onödan som kan få bristningar eller bara ge ännu mer överskottshud när du kkommit ner lite längre. Plus att man får en väldig aptit av det.



Styrketräning har fördelar aom vida överstiger nackdelarna. Man måste styrketräna väldigt mycket och väldigt seriöst om man ska få så mycket muskler att det spänner ut huden. Mer aptit ja men samtidigt högre förbränning 24/7 och nyttigt för alla delar av kropp och psyke. Att bara banta och äta piller som gör det ena med det tredje för att man ska gå ned i vikt är en hopplös metod.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Moggy » 2013-10-12 22:19:04

slackern skrev:Är inte det även narkotikaklassat?


Nä.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/eu-regel-hindrar-narkotikaklassning

-Enligt EU är det klassat som ett ämne som man kan framställa narkotika av, en så kallad prekursor, man använder efedrin när man framställer metamfetamin, säger Per-Åke Sanvold, enhetschef på Läkemedelsverket.

Eftersom det redan är klassat, så får inte den svenska regeringen, ändra lagen i Sverige.


Moderator Alien: Kompletterade så hela slackerns citat kom med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Azo85 » 2013-10-12 22:26:20

slackern skrev:
Angelic Fruitcake skrev:
Azo85 skrev:Effedrin har jag använt tidigare och det tyckte jag fungerade bra. Brukade det själv inte i syfte att gå ned i vikt men upplevde det helt klart som aptitdämpande.


Efedrin ska man akta sig för! Det är dopingklassat av en anledning och kan dessutom orsaka hjärtproblem.


Är inte det även narkotikaklassat?


Nej, läkemedelsklassat.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-10-12 22:29:07

Azo85 skrev:
slackern skrev:
Angelic Fruitcake skrev:
Efedrin ska man akta sig för! Det är dopingklassat av en anledning och kan dessutom orsaka hjärtproblem.


Är inte det även narkotikaklassat?


Nej, läkemedelsklassat.


Och om det används i idrottssammanhang blir man diskad för doping.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav slackern » 2013-10-12 22:34:26

Azo85 skrev:
slackern skrev:
Angelic Fruitcake skrev:
Efedrin ska man akta sig för! Det är dopingklassat av en anledning och kan dessutom orsaka hjärtproblem.


Är inte det även narkotikaklassat?


Nej, läkemedelsklassat.


OK tack för informationen. Har jag lärt mig något nytt. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav slackern » 2013-10-12 22:35:29

Angelic Fruitcake skrev:
Azo85 skrev:
slackern skrev:
Är inte det även narkotikaklassat?


Nej, läkemedelsklassat.


Och om det används i idrottssammanhang blir man diskad för doping.


Hur är det för folk som motionerar och tar det? Kan man bli avstängd från gymmet och åtalad?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-12 22:36:05

Jag tänker mer på kosttillskott man enkelt kan få tag på på till exempel Life och apoteket. Inget som är dopings-, narkotikas- och/eller läkemedelsklassat, tack!
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-12 22:38:04

earlydayminer skrev:Det tar tid att gå ner i vikt, men hur mycket rör du dig för övrigt?

Inte mycket, tyvärr. Men det beror på att jag sitter i skolan väldigt länge. Finns tyvärr inget att göra åt det :(
Senast redigerad av Autismsmurfen 2013-10-12 22:40:37, redigerad totalt 1 gång.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav kullan » 2013-10-12 22:39:20

Autismsmurfen skrev:Jag tänker mer på kosttillskott man enkelt kan få tag på på till exempel Life och apoteket. Inget som är dopings-, narkotikas- och/eller läkemedelsklassat, tack!


Krom - tabletter sägs ska ta bort sötsuget bla. Finns hos hälsokostbutiken.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kosttillskott - viktminskning

Inläggav Azo85 » 2013-10-12 22:41:07

Angelic Fruitcake skrev:
Azo85 skrev:
slackern skrev:
Är inte det även narkotikaklassat?


Nej, läkemedelsklassat.


Och om det används i idrottssammanhang blir man diskad för doping.


Ja för att det strider mot bland annat WADA:s dopningsregler men jag tror inte att det är reglerat i dopningslagen så det är möjligt att det är tillåtet inom vissa idrotter.

Onödigt att snöa in på effedrin då ingen har förespråkat bruk av det samt att det nämndes att det är läkemedelsklassat i samma post som substansen nämndes.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in