Korrelationer mellan AS och HBT-personlighet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Korrelationer mellan AS och HBT-personlighet

Inläggav nallen » 2008-07-31 0:24:55

I en tråd i Nya Fri Diskussion som inte har med det här ämnet att göra skrev jag följande (sic)
... det tycks finnas en korrelation mellan As och vissa HBT-gäggningar... jag har i nuläget ingen källa, men kan nog ta reda på den om nån är seriöst intresserad.


Det fanns flera som var intresserade av frågeställningen:
Inger skrev:Vore ju trevligt att få någon mer tillförlitlig källa än Aspie-Quiz...

MsTibbs skrev:Jag är ... intresserad!! *räcka upp handen*

Psykologen som utredde mig trodde dock att en eventuell vanligarehet (om det nu ens finns en sån, hon verkade tveka, jag tror korrelationen finns) med HBT:are bland aspergare snarare nog berodde på att aspisar inte brukar låtsas vara normala i lika hög utsträckning som NT. Vette katten jag.

Nilale skrev:Men vad intressant att andra har reagerat på detta!
Fler män än kvinnor har AS enligt statestiken. Den större delen av de kvinnor som har AS är uttalade hbt eller har i minsta fall varit pojkflickor som barn. Slump? Sen finns det givetvis alltid undantag. Bara en reflektion jag gjort och ingenting som jag forskat närmare i.


Nu har jag pratat med personen som för mig från början påtalade en sådan upplevd korrelation. Tyvär måste jag göra Inger besviken då min bekant inte har hittat några undersökningar av detta i litteraturen. Dock tror jag inte hon har sökt i psykologiska forskningsrapporter, snarare i samlingslitteratur på biblioteket och olika texter på nätet. Det verkar helt enkelt som att ämnet inte har undersökts vetenskapligt (ännu).

Det är min bekants bestämda upplevelse att många (jag tror hon sa de flesta) av hennes bekanta i Trans-världen har beteenden som mycket väl passar in i Autism-spektrat. Påfallande många är dessutom Tåg-muppar, vilket väl också brukar sägas passa in i spektrat. Av de tre trans-personligheter jag känner, har en AS-diagnos, en är tågmupp och den tredje skulle inte förvåna mig om hon passar in i Autism-spektrat, udda är hon och specialintressen har hon i.a.f :)


Jag hoppas att mitt brott mot forumreglernas bokstav (att inte föra ut saker från NFD till övriga forumet) ursäktas av alla inblandade parter, särskilt MsTibbs och Nilale, citatet från Inger betraktar jag som helt harmlöst. Jag ursäktar mig med att jag tror att frågeställningen passar bättre här än i NFD och att jag inte ville skriva detta utan att ge bakgrunden.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:51:12, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Mardröm » 2008-07-31 0:28:40

jag brukar ha näthdskar a la 1880-talnär jag runkar. Typisk hbt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:51:12, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav MsTibbs » 2008-07-31 0:39:58

Jag hoppas någon kommer forska om detta eventuella sambandet nåon gång, det vore intressant med fakta på bordet i frågan.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:51:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav tahlia » 2008-07-31 9:34:28

Personligen tycker jag inte man ska göra saker mer märkvärdiga än vad de egentligen är.
Tror inte att det finns "fler" HBT-personer med AS än utan (räknat i procent på antalet diagnostiserade/icke diagnostiserade).
Att påstå att HBT har ett samband med AS är ju lite som att sträva bakåt dessutom, och ge vatten på kvarnen till de som anser att HBT-personer är "felande" i huvudregionen.
Eller är jag ute och cyklar?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:51:12, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Anastasia » 2008-07-31 11:09:07

tahlia skrev:Att påstå att HBT har ett samband med AS är ju lite som att sträva bakåt dessutom, och ge vatten på kvarnen till de som anser att HBT-personer är "felande" i huvudregionen.
Eller är jag ute och cyklar?

Ja. Jag tycker inte att man tvärsäkert ska hävda ett samband mellan AS och HBT, men däremot vill jag vara öppen för möjligheten att det skulle kunna existera ett sådant. Att forska i saken är att sträva framåt.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:51:12, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Zombie » 2008-07-31 12:37:52

Jag vet noll i saken, men lär mig gärna mer.

Naturligtvis kommer folk att missbruka det om det upptäcks samvariation mellan "konstigheter".
Poängen är att de ska lära sig att godta andra som de är, punkt slut. Det kommer många av dem aldrig att göra. Då ska de lära sig att i eget intresse handla som om de gjorde det.
Och även om det lyckas, kommer alltid tider med återfall (om människan överlever).

Vi är, som art, gjorda för att ta reda på saker - mer än något annat djur vad det verkar. Vi är inte gjorda för att anpassa våra handlingsmönster till det vi får reda på. Där har vi bara samma "instinkter" som alla andra flockdäggdjur, gjorda för spridda smågrupper som inte ens kortsiktigt rår på sin omvärld utan måste anpassa sig till den. Och med begrepp som empati och moral, i generell eller "abstrakt" bemärkelse, okända även i det lilla sammanhanget.
Så vi får försöka använda den där extra fantasin vi har till att försöka trotsa våra "instinkter".
Det går bara fläckvis, aldrig särskilt bra, suger massor med extra krafter som en massa människor alltid kommer att spy etter och galla över att det slösas med. Det klena resultatet är instabilt och måste underhållas aktivt precis hela tiden; det kommer att försvinna på förbluffande få år så fort den första eller andra generationen, som inte minns hur det var innan och att folk har offrat sig för det den nu lever högt på, slår sig till ro i tron att vi är så här bra av naturen.

Och jag ser ingen väg bakåt.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:51:12, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2008-07-31 12:56:23

Hann inte sätta rubrik: "Kunskapens frukt".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:51:12, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav geocache » 2008-07-31 13:09:48

Hej Zombie!

Väldigt klokt och insiktsfullt skrivet av dig tycker jag.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:51:12, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Zombie » 2008-07-31 13:12:36

Åh, tack! :D
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in