Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2010-02-23 20:07:11

Man ska inte göra det svårare än det är, kommer du ihåg att du inte ville köra igenom Stockholm, och när du väl kört hela Essingeleden så upptäckte du att det faktiskt inte var så svårt...

Synd att jag blev tvungen att flytta och inte hann med mer övningskörning med dig, du hade verkligen behövt mer träning!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Körkort och bilkörning.

Inläggav Tulltan » 2010-02-24 9:50:25

Danne skrev:Snällt skrivet Tultan, men om du tittar lite längre upp här i tråden så ser du att VaiSing redan fixat körkortet. :D


Så blir det ibland när man "inte läser allt" :oops:
Kanske man kan peppa någon med AS och andra funktionshinder att allt går men med lite extra hjälp oavsett vad man vill göra! ;)
Senast redigerad av Tulltan 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Tulltan
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-01-10
Ort: Malmö

Re: Körkort och bilkörning.

Inläggav Danne » 2010-02-24 12:23:23

Tulltan skrev:
Danne skrev:Snällt skrivet Tultan, men om du tittar lite längre upp här i tråden så ser du att VaiSing redan fixat körkortet. :D


Så blir det ibland när man "inte läser allt" :oops:
Kanske man kan peppa någon med AS och andra funktionshinder att allt går men med lite extra hjälp oavsett vad man vill göra! ;)

Japp, det är bara bra.
Har själv skrivit i denna tråden, av precis samma anledning:
http://www.aspergerforum.se/korkort-och-bilkorning-t1040-432.html#268826

Så visst går det. 8)
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav galnegunnar » 2010-03-04 17:49:39

Jag tycker att det var enkelt att ta körkort.

Satt i en bil 45 x 20minuter sen var körkortet mitt.
Alltså 15timmar allt som allt, det känns väldigt lite.

Jag har ADHD och Asperger.


Det bör vara enklare för folk med Asperger att ta körkort, då många tänker logiskt och ser mönster lättare än NT personer.
Och trafiken är logisk.


Mvh Galne Gunnar
Senast redigerad av galnegunnar 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
galnegunnar
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-03-04

Inläggav carl » 2010-03-04 18:55:55

galnegunnar skrev:Och trafiken är logisk.


Reglerna ja.. inte bilisterna..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Danne » 2010-03-04 19:55:06

carl skrev:
galnegunnar skrev:Och trafiken är logisk.


Reglerna ja.. inte bilisterna..

carl har helt rätt.

Trafiken må vara logisk, men inte trafikanterna.
Om alla följde reglerna så skulle nog inte många aspergare ha problem med körkortet.
Men man måste ju lära sig anpassa sig till alla de otaliga regelbrott man utsätts för i trafiken, och alla undantag från "logiken".
Och jag gissar att det är just där det största problemet ligger för AS-folket.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2010-03-07 0:39:15

Från tråden Jag börjar tappa tålamodet..

Parvlon skrev:
jonsch skrev:Ingen här har påstått att kvinnor är olämpliga bilförare.
Då gör jag det nu.

Har du sett en man* hålla sig för ögonen eller blunda och som börjar skrika när situationen som förare blir till en "krissituation"? T.ex en väntande frontalkrock i 4km/h på en parkering..

*: dvs en icke-fjolla

Dessutom så är antagligen alla människor är olämpliga som bilförare. Vi "är inte gjorda" för att köra bil. Inte förrän de körs helautomatiskt kan vi känna oss trygga bakom ratten.

Jag håller definitivt INTE med!

Den absolut bästa bilförare jag åkt med var en kvinna, då i ca 50-årsåldern och några av de sämsta jag åkt med var män (varav flera trodde de var duktiga bilförare), så jag anser att du bara snackar skit!

Det man ser hos många manliga bilförare är en självsäkerhet, som väldigt ofta inte har en realistisk grund, dvs de tror att de är bättre bilförare än vad de egentligen är, hos kvinnor är det oftast tvärtom vilket gör att de oftare tar det lite lugnare och kör säkrare än män.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav jorand » 2010-03-07 0:44:04

Förmågan att framföra ett fordon sitter ju inte i könsorganet, även om många verkar tro det..
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav carl » 2010-03-07 0:50:05

Fast i körskolan får man ju lära sig att kvinnor är säkrare bilförare än män och att män i 18-30 årsåldern är de som är med i flest singelolyckor. Män i 60 + är med i flest stadsolyckor (krock på övergångsställe).
Det nämns ingenstans om duktighet. Där är det nog många saker som betyder nåt.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Parvlon » 2010-03-07 9:55:52

Miche skrev:Den absolut bästa bilförare jag åkt med var en kvinna, då i ca 50-årsåldern
Jag vill helst inte spricka hål i din föreställningsvärld om denna kvinna men att hon är någon slags "superwoman" för dig, är inte svårt att förstå. Vad var det som så bra med hennes körning? Hände något speciellt? Behövde hon bryta någon regel eller är det en paragrafryttarinna? Kom du fram i tid? Eller var det p.ga att inget hände, fast du var rejält rädd innan du satte dig i bilen, som du kommer ihåg denna förare?

Visst. Unga människor har inte lika mycket innanför pannbenet än oss andra. Gamla kärringar har jag inte sett så många bakom ratten. Har de ens (kvar) körkort?

De enda som skulle få för sig att blunda och skrika så fort det blir "farligt", är kvinnor. Kan inte inbilla mig någon man bli så hysterisk faktiskt. Det är ändå en säkerhetsbrist. Som tur är, är det knappt 50% av förarna som är kvinnor, så för det mesta är det någon annan som får reagera åt dem. Därför går det heller inte att lita helt ut på regler. Alltså inte för att de skulle vara dåliga förare, utan snarare att de litar för mycket på att andra kör "enligt reglerna". Skulle vara intressant att se riktig statistik för trafikolyckor. Typ vilket kön som oftare är det som blir "offer" i trafiken. Inte konstigt om de blundar..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Danne » 2010-03-07 13:29:18

carl skrev:Fast i körskolan får man ju lära sig att kvinnor är säkrare bilförare än män och att män i 18-30 årsåldern är de som är med i flest singelolyckor. Män i 60 + är med i flest stadsolyckor (krock på övergångsställe).
Det nämns ingenstans om duktighet. Där är det nog många saker som betyder nåt.

Det har också kommit fram till lite mer moderna undersökningar som sätter den där relationen till ANTALET män och kvinnor i trafiken, och hur mycket dom kör.
Och då syns det tydligt att anledningen till att män är överepresenterade i olycksstatistiken är för att det helt enkelt finns fler män än kvinnor i trafiken, samt även att dom oftast kör mycket mer, d.v.s. befinner sig längre tid i trafiken.

Det finns generella skillnader mellan kvinnor och män, men det påverkar oftast bara hur olyckorna inträffar.
Bägge är bra och dåliga på sitt sätt. Och det är alltid individen som orsakar olyckan, ingen folkgrupp.

Från min tid hos polisen så lärde jag mig detta på ett ganska tydligt sätt.
Det var lika ofta kvinnliga förare på de skadade bilarna som män.
Men man kunde nästan alltid se på skadans art om det var en man eller kvinna som orsakat skadan.
Om en bil kört över en refug eller fartgupp i 80km/h, då var det oftast en manlig polis.
Om bilen kört/backat på en cementgris, eller lyktstolpe, då var det oftast en kvinnlig polis som hade kört.

Män, generellt sett, tar större risker och har för stort ego när dom kör. Det gör att dom oftare hamnar i farliga situationer än kvinnor.
Dock gör deras beteende och körstil att dom utmanar sina och bilens begränsingar mer, vilket dom lär sig av, dom blir bättre på att manövrera sina fordon helt enkelt.

Kvinnor, generellt sett, tar mindre risker och kör mer passivt.
Det gör att dom inte lika ofta utmanar ödet och hamnar i farliga situationer sopm män.
Dock så blir dom sämre på att manövrera sina bilar, och sämre på att lära sig sina och sina fordons begränsningar, eftersom dom inte utforskar detta lika mycket som män.
Det gör att när dom väl hamnar i farliga situationer så är dom mer oerfarna och osäkra, vilket gör att dom har svårare att ta sig ur situationerna.

Generellt sätt kan man också säga att mäns olyckor ofta är farligare, eftersom deras olyckor ofta sker i högre fart än kvinnors.
Men sen har vi det det där med cementgrisar och stolpar, det kan ju lika gärna vara barn som blir överkörda.
Så att stirra sig blind på könens generalisering i olycksstatistiken och låta sig invaggas i någon slags falsk trygghet är bara okunnigt och naivt.

Det finns generella skillnader mellan könen, men jag vet av egen erfarenhet att det av alla livsfarliga situationer som uppstår i trafiken, så finns det gott om både män och kvinnor bakom ratten på de fordon som orsakar situationerna.
Så sluta stirra er blinda på könsskillnader, och fokusera istället på era individuella köregenskaper istället, för det är ändå där allting slutar iallafall.
När du väl sitter där mitt i en olycksplats som du orsakat, då spelar inte ditt kön någon roll iallafall. Då det är du som person som orsakat olyckan, inte din hudfärg, din religösa grupp, din politiska väljargrupp eller din könstillhörighet.

Så försök inte att "köra som en kvinna", eller "köra som en man".
Sträva bara efter att köra bra själv, punkt.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-07 15:41:51

När jag hade haft körkort i två veckor, så råkade jag ut för att bromsarna slutade fungera (eftersom jag körde slut på allt tills det var helt slut).

Jag körde rätt fort och inne i GBG utanför Sahlgrenska på morgonen. Mycket trafik. Vad gör man?

Jag funderade snabbt, växlade ned till ettan och kom på att om jag stänger av tändningen så bör det bromsa mer, så det gjorde jag. Jag hade inte lärt mig hur handbromsen fungerade, så jag funderade lite, men bestämde mig för att inte dra den O_o.

Sedan styrde jag undan, upp lite på trottaren och fick stopp en meter framför en stolpe.

Nästa gång bromsarna gick, visste jag mer och drog handbromsen och använde den i stället och tog mig hem. Om handbromsen var dålig så fick man använda växla ned och stänga av-tricken.

Nej, jag kör inte på blanka bromsbackar tills trummorna spricker längre, och nej, inte tillåts bromsrör rosta av. Men iofs så har jag tvåkrets nu ^_^

En granne till mig, "tant" på över 70 år, hon sade att hon inte fick stopp på bilen vid korsningen (var några veckor sedan bara). Hon vet inte om det var något krångel med bromsarna eller om det var för halt. Hon tänkte till att hon testar att dra handbromsen, och då fick hon lite sladd och kunde stanna i en snödriva.

Det tyckte jag var kvicktänkt. När jag berättar om mina bromsbravader så brukar folk säga att så snabbt kan man inte tänka i en sådan situation, och att de nog skulle ha skrikit och stampat på pedalen och kanske blundat. Tyvärr är det tjejer som har sagt det, medan män brukar säga att det var "bra gjort".

Om jag talar med folk om att man inte bör lita på att alla följer stoppsignaler, så att även om det är grönt, så bör man inte köra ut i en korsning utan att hålla koll, så har flera kvinnor sagt att "hah, sådant kollar de inte". Män har inte sagt så mycket (antingen känner de inte igen sig, eller så avslöjar de ej sin brist). I vilket fall som helst, så är det en fara i sig att hålla dålig koll på andra, även om man själv kör rätt sakta. Det blir som den där tanten jag skrev om, som sakta och med ögonkontakt körde rakt ut från en mindre väg med väjningsplikt ut på en stor väg och orsakade en hel del "besvär".

Igår gick jag på vägen med min hund. En gobbe kommer körandes i full fart, saktar ej in, och drar bilen mot MIN sida så att han kör upp på iskanterna åt MITT håll. Vem som helst (trodde jag) fattar väl att man drar sig åt andra hållet, att iskanter kan ställa till med saker, att man saktar in i en sådan situation. Det finns en hel del gamla gobbar som inte fattar att de inte har koll.

Den här gobben körde så nära mig att han tog i kläderna, och han saktade inte in. På hans högra sida fanns det 1,5-2 meter tillgodo, inklusive de barmarkade spår som andra bilar hade kört upp.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Danne » 2010-03-07 18:54:17

Ska man rada upp enskilda exempel så tycker jag det är lika ofta kvinnor som män, bakom ratten på de bilar som håller på att orsaka olyckor i närheten av mig.
Faktum är att det är bara kvinnor som hittills lyckats krocka in i mig.

Nä, kvinnor är varken bättre eller sämre än män på att köra bil tycker jag.
Det finns gott om idioter och klantskallar bland bägge könen, och det är individuellt hur det uppenbarar sig.

Om man nu måste generalisera så är det inte könen man ska stirra sig blind på.
Dom allra flesta trafikfarorna är orsakade av NT's, av bägge kön.
Dom har skapat massa utopiska regler för trafiken, men sen så klarar dom inte att leva upp till dom reglerna själva, av antingen arrogans eller slarv.

Så personligen tycker jag NT's ska tvingas genomgå lämplighetstester, istället för att AS ska behöva visa läkarintyg på sin ofarlighet.
Sen vilket kön folk har anser jag är helt ointressant.
En trafikfarlig person är en trafikfarlig person, oavsett vad som finns mellan benen på den personen. Det är det som sitter bakom pannbenet som avgör om man kan köra bil eller inte.

I övrigt hänvisar jag till mitt förra inlägg, här strax ovanför. 8)
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2010-03-07 23:26:15

Parvlon skrev:
Miche skrev:Den absolut bästa bilförare jag åkt med var en kvinna, då i ca 50-årsåldern
Jag vill helst inte spricka hål i din föreställningsvärld om denna kvinna men att hon är någon slags "superwoman" för dig, är inte svårt att förstå. Vad var det som så bra med hennes körning?

Det är den enda person jag någonsin hört talas om som föredrar att köra en folkabubbla eller Porsche 911 i snö för att hon tycker att vägegenskaperna fungerar bäst med motorn bak.

I stort sett varenda annan förare ställer helst sin Porsche på vintern och föredrar att åka ex.vis med en Volvo eller en SAAB.

Faktum är att hon faktiskt klarade av att köra dessa bilar som många anser vara extremt svårkörda, och hon gjorde det både med full säkerhet och utan att krypköra (som många andra gör).

Danne, det du skriver håller jag med om till 100%
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-08 8:39:14

Danne skrev:Ska man rada upp enskilda exempel så tycker jag det är lika ofta kvinnor som män, bakom ratten på de bilar som håller på att orsaka olyckor i närheten av mig.
Faktum är att det är bara kvinnor som hittills lyckats krocka in i mig.

Nä, kvinnor är varken bättre eller sämre än män på att köra bil tycker jag.
Det finns gott om idioter och klantskallar bland bägge könen, och det är individuellt hur det uppenbarar sig.

Jag radade inte upp som något slags bevis, mest på skoj och att visa på några "kul" exempel.

Här är fler:

De värsta (för andra) jag har råkat ut för, är nog mest äldre, som den där gobben jag skrev om. Och just den där grannen, "tanten" har några här omkring klagat på för hon kör lika fort som "unga". (???) Men varför inte, hon kör ju säkert, så varför ska hon krypköra? Jag har aldrig känt någon fara när jag möter henne. Däremot den där gobben som snuddade mina kläder var farlig, och tyvärr har jag träffat på en hel del sådana (kön jämnt fördelat efter hur många förare det finns ungefär).

En annan granne, man, äldre, kör sämre än den där tanten - men han kör inte farligt eller så heller. Och när han som 20-30-åring skulle testa en MC (HD), körde han rakt genom en häck och in i en gärdesgård ;)

Busschaufförer brukar köra rätt farligt också. Lastbilschaufförer visar mycket mer hänsyn. Bussar brukar köras rätt ut överallt oavsett regler.

Jag blev påkörd bakifrån en gång, då jag stannade vid rödljus men bakomvarande inte ens bromsade. Det var en man och han smet. Tyvärr såg jag bara halva regnumret och bilmodell.

På motorvägen förra året blev jag omkörd av en kille som körde slalom mellan bilar och lite längre fram dunkade rakt in i bilen framför.

Min mamma brukar ligga och krypköra i vänsterfiler (inte så populärt) och en gång när jag åkte med, fick en man knäppen och kastade sig ut så att han tryckte till bilens ena hörn.

Förr kände jag en hel del "raggare" som nog kan "tyckas" ha kört lite vårdslöst men som nog hade mer koll än de flesta. En som körde av vägen körde på riktigt breda men nedslitna däck (hade burnat upp däcken) och fick vattenplaning och sladdade av vägen. Problemet var att den som körde inte ägde bilen och inte hade en aning om vilka kassa däck det var (man bör kolla vissa saker alltså). En annan körde som svintrött, somnade och drog rakt in i en telestolpe. De krockade aldrig med andra vad jag hörde talas om. Och betedde sig inte livsfarligt mot andra i trafiken.

Och från två håll har jag hört om (kvinnor om det spelar någon som helst roll i detta, och båda bilarna SAAB 96) som fick framhjulspunka i en kurva, så att de voltade av vägen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Karro » 2010-03-31 17:37:02

Mitt stora problem med övningskörningen var det sociala umgänget med körskoleläraren.....
Vid uppkörningen så var jag hemskt nervös för inspektören. Han fick till och med säga till mig - kör självständigt.
Jag klarade det på första uppkörningen med motivationen att jag var väldigt medveten om de fel jag gjorde och att de var fel. Alla andra i bilen blev arga på mig för att jag klarade mig, för de såg bara felen och inte att jag om möjligt korrigerade dem.

Sedan dess har jag kört en hel del bil. I början var det väldigt nervigt, men när alla moment började sitta "i ryggmärgen" så fungerar körningen bra.

Jag antar att andra trafikanter ALLTID kan tänkas göra något oförutsett och förlitar mig annars på att de åtminstone följer de mest elementära trafikregler, som att köra på sin egen sida och så. Många andra bilister har stora problem med "regler", som högerregeln etc. Irriterande, men man lär sig det också. Det blir ju också en regel att andra inte följer regler.
Senast redigerad av Karro 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav Debbido » 2010-04-01 0:48:27

Körde upp som privatist när jag var ung. Blev underkänd varje gång. Kunde inte skilja på vä och hö, dvs högerregeln vållade problem, särskilt i stora korsningar, när allting rör på sig och vä blir hö typ.

Min spatiala förmåga var underkänd. Så kan det se ut i en AS-hjärna!
Det teoretiska provet gick ju lätt som en plätt. Klarade biltestet när jag tog EU-moppebevis. Ville bara göra det för skojs skull. Har inte råd med bilkörkort idag (eller bil).

Hur jag lärde mig skilja på vä och hö: Skaffade moped och körde på cykelbanor, senare även vanlig väg, parkeringsplatser etc. Flyttade till en större stad. Fler utmaningar mötte. Jag lärde mig!

Sedan blev min 30-moped stulen och jag tog givetvis EU-kortets teoriprov efter en helgs läsning, men nu fick jag inte köra på cykelbanor längre. Jösses!

Början var katastrofal. Skulle åka igenom en stor rondell och ut i rätt fil för att komma dit jag skulle. Försökte fokusera - såg då en polisbil och fick panik! Körde in i fel fil. Åkte runt kvarteren och gjorde ett nytt försök. Då var det en bil som tutade vilt på mig nära rondellen och jag fick panik och körde in i fel fil. Det var några killar som tutade för att de trodde jag var en ung tjej. Tredje gången var jag superkoncentrerad och lyckades komma runt och ut i rätt fil. Puh!

Idag kör jag mellan städer och i hur mycket filer som helst (vilket mopedungdomarna sällan gör)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Lakrits » 2010-04-01 0:53:28

Debbido skrev:Idag kör jag mellan städer och i hur mycket filer som helst (vilket mopedungdomarna sällan gör)

Det finns en massa trevliga mopedklubbar där de flesta är runt medelåldern. De gör utflykter, åker till loppmarknader och liknande. Så det verkar som om moppen inte längre bara är en 15-årsfluga. :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Debbido » 2010-04-01 1:58:02

Lakrits skrev:
Debbido skrev:Idag kör jag mellan städer och i hur mycket filer som helst (vilket mopedungdomarna sällan gör)

Det finns en massa trevliga mopedklubbar där de flesta är runt medelåldern. De gör utflykter, åker till loppmarknader och liknande. Så det verkar som om moppen inte längre bara är en 15-årsfluga. :)


:?: Nja, det handlar väl om gamla 30-moppar, veteranmoppar? Har läst lite om det. Men EU-mopparna tror jag inte platsar i dessa klubbar?
Förresten har ju kraven ökat på EU-korten och på min försäkring står det MC så jag vet faktiskt inte VAD jag kör omkring med längre :?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Lakrits » 2010-04-01 2:13:05

Debbido skrev:
Lakrits skrev:
Debbido skrev:Idag kör jag mellan städer och i hur mycket filer som helst (vilket mopedungdomarna sällan gör)

Det finns en massa trevliga mopedklubbar där de flesta är runt medelåldern. De gör utflykter, åker till loppmarknader och liknande. Så det verkar som om moppen inte längre bara är en 15-årsfluga. :)


:?: Nja, det handlar väl om gamla 30-moppar, veteranmoppar? Har läst lite om det. Men EU-mopparna tror jag inte platsar i dessa klubbar?
Förresten har ju kraven ökat på EU-korten och på min försäkring står det MC så jag vet faktiskt inte VAD jag kör omkring med längre :?

Nästa gång du får nytt körkort kanske det visar sig att du är bilist. ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Debbido » 2010-04-01 2:18:28

Lakrits skrev:
Debbido skrev:
Lakrits skrev:[quote="Debbido"]Idag kör jag mellan städer och i hur mycket filer som helst (vilket mopedungdomarna sällan gör)

Det finns en massa trevliga mopedklubbar där de flesta är runt medelåldern. De gör utflykter, åker till loppmarknader och liknande. Så det verkar som om moppen inte längre bara är en 15-årsfluga. :)


:?: Nja, det handlar väl om gamla 30-moppar, veteranmoppar? Har läst lite om det. Men EU-mopparna tror jag inte platsar i dessa klubbar?
Förresten har ju kraven ökat på EU-korten och på min försäkring står det MC så jag vet faktiskt inte VAD jag kör omkring med längre :?

Nästa gång du får nytt körkort kanske det visar sig att du är bilist. ;)[/quote]

Nja, det tror jag inte, snarare kommer det att tyda på att jag är MC-förare. Shit! Jag måste ju fota mig och betala för att översätta mitt förarbevis till det nya EU-körkortet. Minns inte vad det skulle heta... :roll: Vad det inte AS?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav sanny » 2010-04-02 18:10:40

Övningkörde med min pappa. Han gormade och skrek på mig konstant. Det var nog främst det som motiverade mig att snabbt bli klar med körkortet, tror jag.

Hela uppkörningstiden kände jag mig som overklig, men skärpte mig som fan på lektionerna och bodde också på liten ort. Hade det varit i en storstad hade jag nog inte klarat det då.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Debbido » 2010-04-05 0:30:51

En snabbkurs i Sveriges allra minsta samhälle är det bästa sättet att få ett billigt körkort!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Heliora » 2010-04-05 10:38:59

Debbido skrev:En snabbkurs i Sveriges allra minsta samhälle är det bästa sättet att få ett billigt körkort!


Vilken är Sveriges minsta samhälle då (och som har en trafikskola)? Så man vet vart man skall åka...
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in